Horsemanship eller horsmanshit?

Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

En vild häst väljer inte att vara med en främmande okänd människa hellre än med en ko, om den inte har en anledning som triggar den.
Den söker sig till en flock, (eftersom flock innebär trygghet) och i detta fall väljer den troligast ett annat bytesdjur.


Det tror inte jag. Inte om hästen är van vid (schyssta) människor och ovan vid kor.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Det tror inte jag. Inte om hästen är van vid (schyssta) människor och ovan vid kor.

Det var därför jag skrev... Vild häst...
En vild häst är Inte van vid människor... alls, det är det som deffinierar den som vild, och inte bara herrelös...
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Beror nog på hur man tolkar det hela.

Min tolkning:
Hästar tror inte att vi är hästar däremot så uppför de sig som hästar inför oss. Dvs med ledarskap mm
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Man ska tänka på att inte förväxla hästens uttrycksmöjligheter med "hur hästen ser på människan". Den använder det språk den har, oavsett vem den snackar med.
Undrar om någon någonsin känt sig förväxlad med en häst? Inte illa bemött av en ouppfostrad/vrång häst, utan verkligen sett att hästen betraktat en som en häst?

Såg motsvarande reportage i nya Ridsport. Där "saknades" citatet vi diskuterar.
Ett uttalande i samma reportage av Anders Eriksson kan kanske vara intressant att ta med här (ungefär!): Människor kan rida i 40 år utan att kunna hästar.

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag håller med du. :)
En vild häst borde vara mer rädd för kontakt med människa än med kor, antiloper, rådjur etc.
Såg ett rådjur i morse som rörde sig bland hästarna på vallen. Hundarna och jag stod och titta bra länge innan det först fick syn på jyckarna och därefter på mig. Då först drog den iväg in i skogen. Så länge som den bara såg hundarna, var den vaksam men stack inte. På nåt sätt vet den att vi är farligare än hundarna, vilka den kan ha koll på.

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Kul att det fungerar!!! Fick tillbaka ett agressivt sto för två år sedan som jag hade lånat ut på foder. Hon jagade den som kom in i hagen, gjorde utfall med bakåtslickade öron och visade tänderna, inte alls den häst jag lämnade ifrån mig. Vi började om från början och utfick från John Moores cliniks. Det har tagit två år men idag har jag världens goaste ponny igen. Trevlig, gnäggar och kommer fram. Hon följer mig vart jag går och hela hennes utstrålning är lugn, hon vet var hon har mig och litar på mig. Ridningen fungerar också bättre. Har börjat rida akademiskt med henne och vi trivs väldigt bra med det. Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Nyfiken, kan ha fattat fel

Blev du under två års tid attakerad i hagen av ponnyn?:confused:
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Skulel vara intressant och se om det verkligen gick att få hästar at acceptera riktiga rovdjur fullt ut.
Bo tillsamman med leon eller en hel flock vargar tex.

Skulle nog inte vara nåt större problem eftersom de (flesta) verkar tycka att hundar är ok. Bara de fick vänja sig och vargarna inte försökte käka upp häststackarn det första den gjorde förstås :angel:
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag svarar så slipper Beja. ;)

Blev du under två års tid attakerad i hagen av ponnyn?
Alternativ 1/ Javisst, varenda dag ända tills plötsligt i morse!! Då var hon helt förvandlad!! :bump:
Är inte livet fantastiskt, så säg?

Alternativ 2/ Det har varit en pågående utveckling under lång tid, men idag är vi där jag skrev, och naturligtvis är det länge sedan hon slutade med sina attacker.

Nu kan Beja välja alternativ och göra dom ändringar hon vill. :)

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Jag föredrar att personer som är förmögna att svara för sig själva gör det.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Beror nog på hur man tolkar det hela.

Min tolkning:
Hästar tror inte att vi är hästar däremot så uppför de sig som hästar inför oss. Dvs med ledarskap mm

Men... alla djurarter, inklusive människan, har ju ledarskap... det är ju inget specifikt med hästen som art?
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Ur reportaget: Samtidigt poängterade panelen att hästar aldrig ser människan som människa, utan beter sig på samma sätt mot oss som mot andra hästar.

Det står inte att hästar SER människan som en häst utan att hästar BETER SIG mot människan som mot andra hästar, för troligen så har inte hästen något annat sätt att bete sig på! En häst beter sig som en häst oavsett om den träffar en annan häst eller en människa. Detta förutsatt att hästen vuxit upp bland människor. Är det fråga om en vildhäst som aldrig sett en människa är det nog troligare att den ser oss som rovdjur, eller nåt.

Sorry...läste inte hela tråden.. Ser att det är fler som resonerar som jag
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Man ska tänka på att inte förväxla hästens uttrycksmöjligheter med "hur hästen ser på människan". Den använder det språk den har, oavsett vem den snackar med.
Undrar om någon någonsin känt sig förväxlad med en häst? Inte illa bemött av en ouppfostrad/vrång häst, utan verkligen sett att hästen betraktat en som en häst?

LIA


Inte till dig LIA men texten fick mig att änka på följande:


Något som stärker bevisen på att en häst inte ser oss som en annan häst är ju att en hingst inte försöker fria till en kvinna när hon har arga veckan.
Och jag vet med all säkerhet att hästarna Vet vad den lukten är, har sett flertalet hingstar som flemat när kvinnliga hästskötare har den veckan, men inte tusan försöker de betäcka henne för det.

Trotts att de blir helt på tårna av synen av en betäckningsbock.

Så nog ser hästen oss som en människa, vad nu det betyder för den. Däremot ser den oss inte som en Häst.

Ett mellanting. Och tyvärr i många hästars fall, ett onödigt ont. :(
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Nyfiken, kan ha fattat fel

Blev du under två års tid attakerad i hagen av ponnyn?:confused:



Nu Älgen tycker jag att du medvetet uppfattar henne fel... Det eller så fattar jag itne hur du tänker? :confused:


Givetvis har ju inte hästen helvänt på en femöring, attackerna slutade säkerligen ganska snabbt, det soom tagit 2 år är att återuppbygga det som fodervärden raserade.

Och det är jag tämligen säker på att du förstod, för högre tankar än så har jag om dig.

:)
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Självklart hoppas jag att personen inte blivit jagad av ponnyn i två år, men för att vara på den säkra sidan frågade jag.

det var någon mening där det stod att det "tog två år" som jag inte fick till riktigt....
därav frågan.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Det står inte att hästar SER människan som en häst utan att hästar BETER SIG mot människan som mot andra hästar, för troligen så har inte hästen något annat sätt att bete sig på! En häst beter sig som en häst oavsett om den träffar en annan häst eller en människa. Detta förutsatt att hästen vuxit upp bland människor. Är det fråga om en vildhäst som aldrig sett en människa är det nog troligare att den ser oss som rovdjur, eller nåt.

Sorry...läste inte hela tråden.. Ser att det är fler som resonerar som jag




Jo visst står det så, men vad ser hästen oss som då, om den inte ser oss som människor?
Som en blubb som sladdrar omkring i dess yttre synfält?
Eller vad vill panelen påstå att den ser oss som?

Hästen ser ju oss som något annat än en häst, vad den sen har för namn på oss vet inte jag, eller någon annan än hästarna... Antagligen något i stil med "den udda flockmedlemmen", "h*n som kommer med mat" eller "h*n som sitter och skiter i min mun och sparkar med sina två ben uppe på min rygg".

Jag tror inte någon häst har samma namn på alla människor, utan det är snarare individuellt baserat, både för varje häst, och varje häst har säkerligen olika "termer" för alla olika människor.


Hästen har ett språk, den kan inte lära sig vårt muntliga språk tillfullo, den kan inte grammatiken, men kan lära en hel del vet jag.
Läste någonstanns att det var ett par hundra ord en häst kunde lära in sig, eller om det var ett par tusen men kan inte säga vart. Vet att Christina Drangel tog upp detta på en av sina kurser med, att hästen kan lära sig en hel del mänskliga ord, eller innbebörden av dom, den kan förståss inte tala..


Därmed inte sagt att hästen ser oss som en häst. Eller att dess språk är mot oss såsom den pratar med andra hästar, inte till 99%.
Och Tack för det! Jag skulle Inte vilja ha en häst som sparkade eller bet mig, vilket är en del av deras naturliga sätt att "skrika" åt andra hästar.
En väluppfostrad häst (dvs en häst som vet att flockreglerna är etablerade) vet att den inte kan hantera en människa som den hanterar en annan häst.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Då är det en annan femma.
Men frågar man inte så får man ingenting veta..
 

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 364
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 242
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har påbörjat att skriva flera blogginlägg de senaste veckorna, men inte lyckats slutföra ett enda. :p Är inne i en “de e mycke...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp