Horsereality XIII

Jag mailade Delo igår om två såna. Hade mailat 4 ggr tidigare och ganska snabbt fått tillbaka ft o hrc. Nu svarade hon nyss att hon sätter över 1 ft o 5000 hrc. Orkar inte ens påpeka att det var det dubbla...

Nä, jag orkar inte säga till alls. Är inte kostnaden som är problemet för mig utan besvikelsen när systemet luras sådär. :p
 
30495

Om någon kan luska ut vad som gäller så är här ett screenshot 😅
 
https://www.horsereality.nl/horses/114493/foal-doe-114493
Jag tror att jag vet vad du menar med diffust vitt, de har jag sett! Men detta föl förvirrar mig.
Kan du lägga in bild? På både föl och gener, har inget konto på .nl.
Är det inte patn1 med ingen LP gen som ger den färgen kanske? Låter ju rimligare att en gen som begränsar vitt skulle ge en diffus vit färg över kroppen än en prickig gen.
Nej, P1 ger inget vitt utan talar om utbredningen. LP ger vitt. Utan vitt finns inget att begränsa, så en häst med bara P1 är vanlig helfärgad.
 
Kan du lägga in bild? På både föl och gener, har inget konto på .nl.

Nej, P1 ger inget vitt utan talar om utbredningen. LP ger vitt. Utan vitt finns inget att begränsa, så en häst med bara P1 är vanlig helfärgad.
Lade precis in en bild. Och @Elin_B lade in en länk till en likadan på .com sidan.
 
Intressant. Låter ju inte rimligt att samma genuppsättning kan ge både det där och det där diffusa vita? Ska googla på äkta varan och se om jag kan bli klokare. Finns ju risk att det är en bugg också, antar jag.
Det är en viss skillnad som jag kan se med ögat också på den och föl med enkel LP och enkel PATN1 - schabrak området är mindre och täcker bara rumpan. Medan på de med enkla båda generna så täcker schabraket hela ryggen.

Men jag håller med om att något bör ju skilja åt mellan detta föl och de med diffust vitt över hela kroppen.
 
Jag sa att jag inte skulle köpa fler söta hästar utan bara satsa på bra hästar. Sen dök den här upp och jag tycker den är så söt med allt det vita.. :arghh:

Screenshot_20190529_131624_com.android.chrome.jpg
 
Ang stickelhår, hittade detta: "Nej, man vet inte alltid vilket anlag som ger stickelhår. Sabinoanlaget - som inte finns hos shetland - kan ge stickelhår, men det finns uppenbart fler anlag som gör så. Och två föräldrar som är helt utan stickelhår kan lämna stickelhårig avkomma."
Men det var på ett forum om shetlandsponnyer.
 
Det är en viss skillnad som jag kan se med ögat också på den och föl med enkel LP och enkel PATN1 - schabrak området är mindre och täcker bara rumpan. Medan på de med enkla båda generna så täcker schabraket hela ryggen.

Men jag håller med om att något bör ju skilja åt mellan detta föl och de med diffust vitt över hela kroppen.
Ja, jag tänkte också på det. Har läst på om de riktiga generna och vad det verkar så finns det vissa oklara gener man inte kan testa för som kan påverka. Vad man vet är att PATN1 påverkar LP, enbart. Finns inget LP finns det inget PATN1 kan påverka.

Enligt vad jag läst ger dock LP utan PATN1 den vita rumpan, så högst troligt är det en dold gen som påverkar LP som ger det diffusa vita (inte hittat den än, svårt när man inte vet vad det heter :rofl:).
 
Ang stickelhår, hittade detta: "Nej, man vet inte alltid vilket anlag som ger stickelhår. Sabinoanlaget - som inte finns hos shetland - kan ge stickelhår, men det finns uppenbart fler anlag som gör så. Och två föräldrar som är helt utan stickelhår kan lämna stickelhårig avkomma."
Men det var på ett forum om shetlandsponnyer.
Fast jag tror inte att det handlar om stickelhår här.

Har nu hittat en sida som hävdar att PATN1 ger helkropp, PATN2(!) ger rygg/rumpa och utan något (bara LP) det där diffusa vita. Blev ju inte mindre förvirrande detta... :rofl:
 
Svenska knabstrupperföreningen har en sida där de pratar om färgerna och yikes vad många varianter det är! Finns alla de i HR? Isf förstår jag att det har varit ett härke att fixa till det för dom.
 
Hah! Nån med koll har rett ut det i forumet.
Standard fungerar det som jag trodde först:
LP/n PATN1/n ger "blanket" (schabraktigrering?) med stora prickar.
LP/n PATN1/PATN1 ger helkropp med stora prickar.
LP/LP PATN1/n ger blanket med få, små/inga prickar.
LP/LP PATN1/PATN1 ger helkropp med få, små/inga prickar.
LP/n eller LP/LP utan något patn1 ger den där diffust vita färgen.

MEN!
Sen finns det en dold gen, PATN2. Om en häst har LP, inget PATN1 men PATN2 får den en mindre variant av blanket.

Så, @Asko och @Elin_B era hästar har PATN2. :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 852
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 655
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
59 236
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
62 391
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp