Horsereality XIII

Nån som vill ha en trakehnerhingst eller två?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190529_133637.jpg
    IMG_20190529_133637.jpg
    117,9 KB · Visningar: 14
Ja, jag tänkte också på det. Har läst på om de riktiga generna och vad det verkar så finns det vissa oklara gener man inte kan testa för som kan påverka. Vad man vet är att PATN1 påverkar LP, enbart. Finns inget LP finns det inget PATN1 kan påverka.

Enligt vad jag läst ger dock LP utan PATN1 den vita rumpan, så högst troligt är det en dold gen som påverkar LP som ger det diffusa vita (inte hittat den än, svårt när man inte vet vad det heter :rofl:).
Så om jag uppfattat dig rätt så verkar det som att PATN1 påverkar utbredningen av LP och dessa "konstiga" föl som jag och @Elin_B har är LP-grunden som PATN1 påverkar.

Jag vet, du skrev i princip det men jag behövde skriva ned det själv för att fatta :rofl:😅

Men det låter rimligt tycker jag! Det diffusa vita var ju väldigt annorlunda från när det finns PATN1 gener.
 
Hah! Nån med koll har rett ut det i forumet.
Standard fungerar det som jag trodde först:
LP/n PATN1/n ger "blanket" (schabraktigrering?) med stora prickar.
LP/n PATN1/PATN1 ger helkropp med stora prickar.
LP/LP PATN1/n ger blanket med få, små/inga prickar.
LP/LP PATN1/PATN1 ger helkropp med få, små/inga prickar.
LP/n eller LP/LP utan något patn1 ger den där diffust vita färgen.

MEN!
Sen finns det en dold gen, PATN2. Om en häst har LP, inget PATN1 men PATN2 får den en mindre variant av blanket.

Så, @Asko och @Elin_B era hästar har PATN2. :D
Så enligt den ordningen du sa...
Shabraktigrering
Leopardtigrering
Shabrak 'vitfödd'
vitfödd
och sen... Snowflake/snöflingetigrering alternativt melerat tigrerade? Eller bara ena? hmm
 
Hah! Nån med koll har rett ut det i forumet.
Standard fungerar det som jag trodde först:
LP/n PATN1/n ger "blanket" (schabraktigrering?) med stora prickar.
LP/n PATN1/PATN1 ger helkropp med stora prickar.
LP/LP PATN1/n ger blanket med få, små/inga prickar.
LP/LP PATN1/PATN1 ger helkropp med få, små/inga prickar.
LP/n eller LP/LP utan något patn1 ger den där diffust vita färgen.

MEN!
Sen finns det en dold gen, PATN2. Om en häst har LP, inget PATN1 men PATN2 får den en mindre variant av blanket.

Så, @Asko och @Elin_B era hästar har PATN2. :D
Jaha ja, jag som tyckte att det var rimligare med att det diffust vita skulle vara patn2 :rofl:
Får läsa det här flera gånger innan det fastnar i huvudet tror jag.
 
Så enligt den ordningen du sa...
Shabraktigrering
Leopardtigrering
Shabrak 'vitfödd'
vitfödd
och sen... Snowflake/snöflingetigrering alternativt melerat tigrerade? Eller bara ena? hmm
Tillägg:

"Snöflingetigrerad är en färgad häst med tydliga enbart vita prickar. Detta är en ovanlig variant men den dyker upp då och då . Den har ofta melerad bottenfärg. De föds oftast enfärgade (som minimaltigrerade) och blir mer prickiga och melerade med tiden. "

"Den melerat tigrerade har färgade och vita hår blandade. Mängden vita hår kan variera mycket. Den kan ha färgade eller färgade och vita prickar eller vara helt utan prickar. Fölen föds ofta mörka utan melering "

Enligt internet.
 
Tillägg:

"Snöflingetigrerad är en färgad häst med tydliga enbart vita prickar. Detta är en ovanlig variant men den dyker upp då och då . Den har ofta melerad bottenfärg. De föds oftast enfärgade (som minimaltigrerade) och blir mer prickiga och melerade med tiden. "

"Den melerat tigrerade har färgade och vita hår blandade. Mängden vita hår kan variera mycket. Den kan ha färgade eller färgade och vita prickar eller vara helt utan prickar. Fölen föds ofta mörka utan melering "

Enligt internet.
och melerat tigrerade hästar kan ÄVEN ha schabraktigrering...
 
Hah! Nån med koll har rett ut det i forumet.
Standard fungerar det som jag trodde först:
LP/n PATN1/n ger "blanket" (schabraktigrering?) med stora prickar.
LP/n PATN1/PATN1 ger helkropp med stora prickar.
LP/LP PATN1/n ger blanket med få, små/inga prickar.
LP/LP PATN1/PATN1 ger helkropp med få, små/inga prickar.
LP/n eller LP/LP utan något patn1 ger den där diffust vita färgen.

MEN!
Sen finns det en dold gen, PATN2. Om en häst har LP, inget PATN1 men PATN2 får den en mindre variant av blanket.

Så, @Asko och @Elin_B era hästar har PATN2. :D
Men då tänker jag rätt med att LP påverkar prickarna och PATN1 hur mycket vitt resten av kroppen får. (För mitt stackars lilla huvud låter detta enklast :rofl::angel:)
Förutom när det är bara LP - då blir det diffust vitt.

Och den där doldisen då. Haha. Kunde den inte vara lite mera unik om det skulle vara en doldis, nu ser den ju nästan likadan ut som patn1 :p
 
Tillägg:

"Snöflingetigrerad är en färgad häst med tydliga enbart vita prickar. Detta är en ovanlig variant men den dyker upp då och då . Den har ofta melerad bottenfärg. De föds oftast enfärgade (som minimaltigrerade) och blir mer prickiga och melerade med tiden. "

"Den melerat tigrerade har färgade och vita hår blandade. Mängden vita hår kan variera mycket. Den kan ha färgade eller färgade och vita prickar eller vara helt utan prickar. Fölen föds ofta mörka utan melering "

Enligt internet.
Nu blir jag snurrig i huvudet :crazy::rofl:
Jag undrar om de verkligen ansträngde sig att få med alla gener..? :nailbiting: är de isåfall såna där gener som bara dyker upp när de är dubbla som rabicanon?
 
Haha fasen, blev jättetaggad och gick in i avkommelistan och klickade hem ett halvdåligt stoföl. Som jag sen upptäckte var ett hingstföl. :cautious: Tänk om man kunde hejda sig lite ibland...
Haha ojdå, gick lite väl snabbt där :D Jag har ett sto efter honom som är lite halvdåligt (3A, 1VG) men du kan få henne gratis om du vill, jag ska inte avla något på knabbarna ändå, dem är bara i mitt stall för att vara söta.
 
Haha ojdå, gick lite väl snabbt där :D Jag har ett sto efter honom som är lite halvdåligt (3A, 1VG) men du kan få henne gratis om du vill, jag ska inte avla något på knabbarna ändå, dem är bara i mitt stall för att vara söta.
Hum, har fullt just nu och står och väger om jag ska behålla den här killen jag just köpte eller inte så får nog passa just nu. Tack för erbjudandet!
 

Liknande trådar

IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 854
Senast: Iamia
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
63 662
Senast: Laa
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
101 102 103
Svar
2 054
· Visningar
59 250
Senast: liwhoj
·
  • Låst
IT & mobiler horsereality.com är ett webbaserat hästspel som påminner om Howrse, men är mycket mer realistiskt. Det handlar om att föda upp, träna...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
62 430
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp