Hovböld???

P

pion

Kan besvär av en hovböld komma och gå eller är hästen halt hela tiden? Jag menar, om hästen först är riktigt halt (nästan blockhalt, lite svullen från knät och ner men inte öm) och då ställs på vila ca en vecka. Efter det ser den okej ut (hälta och svullnad borta) och man börjar skritta, efter ca ytterligare en och en halv vecka uppstår en svag hälta i traven. Hästen visiteras då av en hovslagare (utan att ta av skon) och det visar inget. Hästen vilar återigen ca en vecka och ser efter det okej ut. Men efter fem dagars ridning uppstår återigen en hälta. Hästen är lite svampig runt kronranden och har ökad puls. Kan detta vara tecken på en hovböld trots att det kommer och går? Ska bara tillägga att vi har tid hos veterinär i veckan och vet att vi egentligen borde åkt tidigare. Detta är bara egna funderingar. En kompis till mig känner en veterinär som sa att det oftast var så att om det var ökad puls så kommer det från hoven. Stämmer det? :confused:
 
Sv: Hovböld???

Jag antar att hovbölden, om det nu var en sådan, inte öppnades och behandlades.
I så fall så skulle det möjligen kunna vara så att bölden gjorde hästen blockhalt (tänk dig själv en böld under nageln och att behöva GÅ på den...). Sen öppnade bölden upp sig själv i t.ex kronranden eller ballen. Då minskar trycket inne i hoven och hältan kan försvinna. Dock är det ju fortfarande inte rengjort inuti hoven där bölden varit, så det är STOR risk att det fortfarande finns bakterier kvar där. Dessa bakterier kan mycket väl börja äta sig vidare in under sulan och skapa nya bölder, som då gör hästen halt igen.
Så det är definitivt värt att PLOCKA AV SKON och undersöka hoven ordentligt för att se om där finns elelr har funnits en hovböld.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
947
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 516
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp