Hovledsinflammation

zooii

Trådstartare
Hej,

Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte halt på böjprov varken med eller utan bedövning. Det enda hon kunde se var 0,5 grads hälta på höger fram i vissa steg och bara på volt i vänster varv som jag själv sett. Veterinären var väldigt positiv för tillfrisknande snabbt och sa att jag kunde börja hoppa efter en månad trots att han skulle vila i två veckor först fast med hagvistelse..Jag hade såklart inga planer på att göra det. Han fick kortison insprutat och sedan antiinflammattoriskt i tio dagar. Jag tog ut en laser terapeut 6 gånger för behandling.

Sedan satte vi igång honom utan större problem. Sedan skulle min medryttare sluta och jag tog ut en tjej som ville provhoppa honom några språng 2,5 månader senare. Dagen efter när jag skulle tömköra vile han inte gå fram i varken trav eller galopp ordentligt och det var värre i vänster varv som det varit innan också när han var dålig, för korta steg fram och mer på höger. I höger varv ser man ingen skillnad. Min mamma red dagen efter och upplevde inga problem alls men jag är orolig att han kommer bli sämre igen. Jag ska ringa veterinären igen nästa vecka. Är det någon som erfarenhet av den här diagnosen? Jag har läst att det kan vara ligamenten och det kan ta längre tid med läkning men det trodde inte veterinären. Jag hade också velat röntga knäet för säkerhets skull men det ville inte veterinären när hon var ute.
 
Låter väldigt konstigt att röntga när man inte vet vilket område hältan sitter i tycker jag. Hältor som visar sig på ytter fram på volt brukar generellt inte komma från hovleden, är min (högst amatörmässiga) erfarenhet.
 
Jag skulle stå på mig att röntga bakknäna. När det handlar om en så liten hälta som påverkar hästen så handlar det ofta om problem i bak.

Min ena häst hade precis så. 0,5 grads hälta i båda fram. Det tog en hel sommar med farande till kliniker där de inte ville lyssna innan jag till slut tog hem en veterinär med portabel röntgen och sa att jag ville ha röntgen på höger bakknä för det var därifrån min känsla sa mig att det kom ifrån. Jag hade rätt. Hon har en mindre artrosförändring där. Med uppbyggande sjukgymnastik blev hon bra. Artrosförändringen försvinner ju såklart inte men genom att muskla henne rätt och ständigt underhålla så är hon besvärsfri.
 
Förutom ben och leder och muskler finns hovar och problem där. Ibland är gränsen hård mellan sin veterinärer och sin hovslagare men finns det diffus hältproblematik kan man inte bara skippa att ta ett helhetsbegrepp där även hovarnas funktion ingår.
 
Min häst fick diagnos hovledsinflammation för ett år sedan, då efter att hältan släckte när just hovleden bedövades, han var bara lite halt på böjt spår, åkte in för att han inte bjöd/stod emot.
Röntgen görs för att se hur hovbenet ser ut och om det finns pålagringar i leden (sämre prognos).
han svarade snabbt på ledinjektionerna och vi satte igång under hösten, fullt igång i december. Men i februari blev han halt igen, mer denna gång. Efter diverse utredningar valde jag att göra MR och det visade sig vara ett ligament i hoven var skadat och skapade också en inflammation i leden(för långt ned för att synas på UL), nu 7 månader senare är han ohalt och vi ska sätta igång successivt under hösten.
 
Hej, ok men var tror du att en sådan hälta kan komma ifrån då, eftersom du inte tror på hovleden?
 
Jag skulle stå på mig att röntga bakknäna. När det handlar om en så liten hälta som påverkar hästen så handlar det ofta om problem i bak.

Min ena häst hade precis så. 0,5 grads hälta i båda fram. Det tog en hel sommar med farande till kliniker där de inte ville lyssna innan jag till slut tog hem en veterinär med portabel röntgen och sa att jag ville ha röntgen på höger bakknä för det var därifrån min känsla sa mig att det kom ifrån. Jag hade rätt. Hon har en mindre artrosförändring där. Med uppbyggande sjukgymnastik blev hon bra. Artrosförändringen försvinner ju såklart inte men genom att muskla henne rätt och ständigt underhålla så är hon besvärsfri.
Ok vad intressant! Jag frågade veterinären om bakknäna också när hon var där men hon trodde inte på det. Men om det inte löser sig får jag kanske göra samma sak som dig då. Förstår att du måste varit frustrerad. Det är lite tragiskt att man måste veta vissa saker bättre än en veterinär :(. Hur gjorde du sjukgymnastik med hästen? Jag har aldrig gjort det.
 
Hovar är svåra, det finns en massa saker som kan krångla men som är svåra att undersöka.
Men har veterinären bedövat och konstaterat att hältan kommer från hoven?
Ja hon bedövade hoven och hon tyckte att hältan släcktes. Han har blivit felbehandlad av både veterinär och tandläkare när han var liten (smärtsamt) så han är är svår med nya människor och hon kunde inte få in 100 procent av vätskan men kanske 70. Eftersom hon inte fick in all vätska så släcktes inte heller hältan 100 procent.
 
Ja hon bedövade hoven och hon tyckte att hältan släcktes. Han har blivit felbehandlad av både veterinär och tandläkare när han var liten (smärtsamt) så han är är svår med nya människor och hon kunde inte få in 100 procent av vätskan men kanske 70. Eftersom hon inte fick in all vätska så släcktes inte heller hältan 100 procent.
Men sederade hon inte hästen om den är svår att behandla?
 
Förutom ben och leder och muskler finns hovar och problem där. Ibland är gränsen hård mellan sin veterinärer och sin hovslagare men finns det diffus hältproblematik kan man inte bara skippa att ta ett helhetsbegrepp där även hovarnas funktion ingår.
Veterinären sa till hovslagaren att sko med överrullning så det gör vi nu. Tänker du på något annat specfikt om hovarna
 
Hovar är svåra, det finns en massa saker som kan krångla men som är svåra att undersöka.
Men har veterinären bedövat och konstaterat att hältan kommer från hoven?
Enligt veterinären kommer hältan från hoven ja. Hon bedövade hovleden och tyckte att hältan försvann.
 
Min häst fick diagnos hovledsinflammation för ett år sedan, då efter att hältan släckte när just hovleden bedövades, han var bara lite halt på böjt spår, åkte in för att han inte bjöd/stod emot.
Röntgen görs för att se hur hovbenet ser ut och om det finns pålagringar i leden (sämre prognos).
han svarade snabbt på ledinjektionerna och vi satte igång under hösten, fullt igång i december. Men i februari blev han halt igen, mer denna gång. Efter diverse utredningar valde jag att göra MR och det visade sig vara ett ligament i hoven var skadat och skapade också en inflammation i leden(för långt ned för att synas på UL), nu 7 månader senare är han ohalt och vi ska sätta igång successivt under hösten.
Hej! Det låter ju likt min hästs symptom. Skillnaden är nog bara att dom inte hittade någonting/pålagringar. Det är precis det jag funderar över ligamenten och om jag måste göra MR och jag är osäker på om försärkingsbolaget ersätter MR på en sådan här diffus hälta. Hade du problem med försäkringsbolaget med detta? Du hade ju redan en påvisad pålagring så det kanske det är enklare.
 
Låter väldigt konstigt att röntga när man inte vet vilket område hältan sitter i tycker jag. Hältor som visar sig på ytter fram på volt brukar generellt inte komma från hovleden, är min (högst amatörmässiga) erfarenhet.
Hej, ok men var tror du att en sådan hälta kan komma ifrån då, eftersom du inte tror på hovleden?
 
Hej! Det låter ju likt min hästs symptom. Skillnaden är nog bara att dom inte hittade någonting/pålagringar. Det är precis det jag funderar över ligamenten och om jag måste göra MR och jag är osäker på om försärkingsbolaget ersätter MR på en sådan här diffus hälta. Hade du problem med försäkringsbolaget med detta? Du hade ju redan en påvisad pålagring så det kanske det är enklare.
Man får skicka in till försäkringsbolaget i förväg om man ska göra MR, så gör de en förhandsbedömning om de kommer ersätta eller ej. Att hältan är diffus är nog inget problem.
 
Hon ville inte sedera efterom det blev svårt att få honom att trava då för att göra hältutredningen.
Man behöver ju inte ge så mkt så de inte kan trava. Min veterinär sederar alltid lite lätt innan, går utmärkt att både longera i alla gångarter och även göra böjprov ändå.
 
Man behöver ju inte ge så mkt så de inte kan trava. Min veterinär sederar alltid lite lätt innan, går utmärkt att både longera i alla gångarter och även göra böjprov ändå.
Många veterinärer anser att sedering också kan göra att hältan inte syns längre även om den fortfarande finns och det blir då en helt onödig undersökning för resultatet är inte tillförlitligt. Jag har aldrig träffat på någon veterinär som sederar för bedövning vid hältutredning just med hänvisning till ovanstående. Brems används såklart men ingen sedering.
 
Ok vad intressant! Jag frågade veterinären om bakknäna också när hon var där men hon trodde inte på det. Men om det inte löser sig får jag kanske göra samma sak som dig då. Förstår att du måste varit frustrerad. Det är lite tragiskt att man måste veta vissa saker bättre än en veterinär :(. Hur gjorde du sjukgymnastik med hästen? Jag har aldrig gjort det.
Problem i fram beror ju ofta på problem bak. Hälta i bak är ju så väldigt mycket svårare att se än i fram.

Ja. Otroligt frustrerande.

För min handlade det om att bygga upp musklerna runt knät och att allmänt stärka bakkärran. Vi gjorde (och gör!) dels övningar över bommar vid hand och dels vändningar, även det för hand, på ett speciellt sätt för att hon skulle lyfta korrekt för att de rör sig korrekt är ju en förutsättning för att de också ska muskla sig rätt. Det är svårt att beskriva i text exakt hur man gör och det bästa är om någon kunnig kan visa dig hur du ska göra så att det inte blir fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp