Hovslagare- behöver skriva av mig lite

@kimmis87 Är det kanske inte bäst att åka till klinik och få hästen kollad först, innan du åker till ET? Kanske något från hältan som sitter i fortfarande?

Han kommer inte visa något på kliniken iaf, så det är bara att kasta pengarna i sjön!
Han är ju hingst och på en ny plats med nya hästar kommer han visa absolut inget. Framförallt som inget syns ens på hemmaplan.

Hältan kom av att han slog i överbenet så det känns ganska pointless att kolla upp det.

Tack för påminnelsen @axel, det är lätt att glömma när man har en häst som har lätt för sig!
 
Hältan kom av att han slog i överbenet så det känns ganska pointless att kolla upp det.
Min häst slog i ett gammalt överben och blev halt. Vid röntgen så visade det sig att han hade lyckats slå bort överbenet från själva benet så att det nu satt som en lös benbit och skavde. Så helt meningslöst behöver det inte vara att kolla upp det.
 
Han kommer inte visa något på kliniken iaf, så det är bara att kasta pengarna i sjön!
Han är ju hingst och på en ny plats med nya hästar kommer han visa absolut inget. Framförallt som inget syns ens på hemmaplan.

Hältan kom av att han slog i överbenet så det känns ganska pointless att kolla upp det.

Tack för påminnelsen @axel, det är lätt att glömma när man har en häst som har lätt för sig!

Jag tror nog att en skicklig vet kan se en hälta även på en hingst. En ev. böjprovsreaktion lär hästen väl inte kunna dölja?
 
@kimmis87 Fast om hältan sitter i hovarna så är det omöjligt att böja fram den. Med tanke på vad du beskriver skulle jag oxå åka in och kolla. Har själv haft hingst och vet att dom ofta biter ihop men där gäller det att hitta rätt veterinär. Min blev friskförklarad hos en vet för att sedan hitta livshotande problem hos en annan.. Bedövning av ett ben brukar dock visa om det finns hälta på ett annat ben.
 
@kimmis87 jag tror inget är fel på din häst i sig men däremot undrar jag lite att du böjer den själv och tycker att det är utslagsgivare att du böjer själv?
jag vet ingen hästmänniska som öht böjer själv och dessutom känner sig trygg i det?
böjprov gör man aldrig som lekman just för att det är så känsligt och att exakt känsla hur man böjer samt att man helst böjer hästar regelbundet så att kroppsminnet finns i kombo med att man ändå jobbar med detta allmänt dagligen dags.
 
Jag bli beklämd när jag läser tråden, vad ska man med utbildat folk till när man kan sköta allt själv?:crazy:
Det handlar snarare om att jag har ganska stor erfarenhet av att hitta fel som ingen veterinär hittar. Att jag fall efter fall får guida veterinären totalt. I början lyssnade de givetvis inte, men numera vet de att om jag säger att min häst är halt där och där så stämmer det mest sannolikt väldigt väl. Och de vet att jag ser rörelsestörningar bättre än vad de gör.

Givetvis skulle jag kunna åka till en annan klinik, men då har vi det där med att inget syns, och hur ska de då hitta nåt?

Han är inte halt idag och jag vet vad förra hältan berodde på, varför ska jag åka in då? Det är liksom helt poänglöst.
 
Jag måste hålla med @Boj . Vilket konstigt resonemang du för Kimmis :(
Och har du stor erf av att böja hästar också och kan göra det med exakt rätt tryck osv? Väldigt få som kan det, om man inte är veterinär och hela tiden böjer hästar. Tillochmed dom gör det fel ibland.
 
Jag måste hålla med @Boj . Vilket konstigt resonemang du för Kimmis :(
Och har du stor erf av att böja hästar också och kan göra det med exakt rätt tryck osv? Väldigt få som kan det, om man inte är veterinär och hela tiden böjer hästar. Tillochmed dom gör det fel ibland.

Det har jag väl ändå inte sagt. Men varför ska jag åka in till kliniken med en häst som inte är halt? Hade han varit halt av okänd orsak så hade jag ju självklart åkt in, men nu är inte fallet sådant.

Eller brukar du åka till veterinären "bara för att"?


Ge mig en logisk orsak till att jag ska åka in med en ohalt häst så gör jag det, jag lovar.
 
Det har jag väl ändå inte sagt. Men varför ska jag åka in till kliniken med en häst som inte är halt? Hade han varit halt av okänd orsak så hade jag ju självklart åkt in, men nu är inte fallet sådant.

Eller brukar du åka till veterinären "bara för att"?


Ge mig en logisk orsak till att jag ska åka in med en ohalt häst så gör jag det, jag lovar.

Men du, någonstans anar du ju att det inte står rätt till. Annars skulle man ju inte ta sig för att börja böja hästen, hur man nu ens kan få för sig något sådant utan en veterinär.

Ja jag åkte till veterinär bara för att, min hovis sa att hästen inte belastat sin ena hov korrekt. Ville självklart veta om det fanns några fysiska problem, man guidar inte en veterinär. Är man inte nöjd med den man får/har så byter man såklart till en annan, hela tråden ter sig otroligt märklig ut i mina ögon.:crazy:

Jag har ännu inte kommit på vad du vill få fram eller vilken typ av råd du eftersöker, då allt hittills har ratats bort.:confused:
 
Men du, någonstans anar du ju att det inte står rätt till. Annars skulle man ju inte ta sig för att börja böja hästen, hur man nu ens kan få för sig något sådant utan en veterinär.

Ja jag åkte till veterinär bara för att, min hovis sa att hästen inte belastat sin ena hov korrekt. Ville självklart veta om det fanns några fysiska problem, man guidar inte en veterinär. Är man inte nöjd med den man får/har så byter man såklart till en annan, hela tråden ter sig otroligt märklig ut i mina ögon.:crazy:

Jag har ännu inte kommit på vad du vill få fram eller vilken typ av råd du eftersöker, då allt hittills har ratats bort.:confused:


Trådens syfte var inte att be om råd, vilket borde ha framkommit rätt så tydligt med rubriken kan man tycka. Men om du nu har missat det så uppmanar jag dig att läsa den igen :)

Jag var på kliniken, med precis samma problem som idag, även hovslagaren där tittade på honom, och nej de hittade inget. Jag lämnade iväg honom på träning och rehab hos den tränaren/hovslagaren som han nu skos av. Hennes uppdrag var att luska ut om det var nåt fel eller om det bara var hovarna och/eller fel träning hos utställningstränaren. Hon tar ofta emot såna hästar, och hon tyckte inte att det var nåt fel på honom då, och hon tycker inte att det är nåt fel på honom nu. Bortsett från hovarna givetvis, men det håller vi ju på att ordna.

Det du beskriver var INTE "bara för att", råder min hovslagare mig att åka till veterinären så gör jag oxå det.

Jag åkte till 3 olika veterinärer med en häst, ursäkta om jag tröttnade på att de inte såg att han var halt medans jag såg tydligt att han var halt på minst 2 ben. Mkt riktigt så var han halt båda bak och ena fram kom det ju fram sen, när vi väl började bedöva. Jag guidar veterinärer där det behövs, jag känner mina hästar bättre än vad de gör och jag vet hur de ska röra sig, det vet inte veterinären.
 
Varför är ni ledsna? Varför är det beklämmande att jag INTE åker till en veterinär med en frisk häst? Ärligt talat, vad tänker ni med?

Förbannad blir jag över att ni försöker göra ner mig. Dessutom helt utan orsak. Jag sitter inte här med en halt häst och vägrar ge den vård. Jag sitter här med en häst som blivit felskodd, jag åkte till klinik och klinikhovslagaren var lika jävla kass som min förra och jag fick senare veta att min förra hade gått som lärling hos klinikhovslagaren, så det är väl föga förvånande såhär i efterhand...

Jag åker inte in till kliniken för att jag är snål, jag åker inte in till kliniken för att det inte finns den minsta orsak att åka in till kliniken.
 
Fast just det där med att man som ägare kan upptäcka skador som inte vet. ser har jag också varit med om. Och det handlar om riktigt duktiga veterinärer.

Jag är överlag ganska usel på att se hältor, blev hypokrondriker av min gamla häst och sedan dess är alla hästar halta enligt mig. Inkluderat om jag ser internationella tävlingar :crazy::angel:

Däremot är jag en mästare på att känna hältor som inte syns. Jag är extremt bra på att upptäcka att hästen rör sig felaktigt från ryggen. Det behöver inte ens vara en hälta utan det räcker med en minimal stelhet eller liknande. Min vet. har lärt sig nu att kommer jag in och säger att det känns fel då skickar han inte hem mig innan han hittat ngt alt. att kiropraktorn hittar ngt.
 
Om jag måste "guida" en veterinär under en undersökning, så skulle den personen inte tillhöra mina veterinärer.

Jag har arbetat mycket parallellt med veterinärer, hovslagare och i nära samarbete, jag anser mig bra på det jag gör men jag förringar aldrig en veterinärs/hovis insats på det sätt som du har gjort i den här tråden.

Det finns bra och dåliga av allt, men just nu så ser det mest ut som att alla oavsett utbildning är klåpare som inte gör som du vill.

Sorry för det lite råa tonfallet, men så ser det ut.
 
Varför är ni ledsna? Varför är det beklämmande att jag INTE åker till en veterinär med en frisk häst? Ärligt talat, vad tänker ni med?

Jag summerar hela din tråd och inte bara enstaka inlägg, beklämmande av den orsaken att du själv böjer din häst något som du borde överlåta till en veterinär. Så här visar du trots allt att du ändå misstänker något fel.

Jag tror inte du behöver bli arg, det är bara väldigt många som ser på din situation med helt andra ögon än du själv.
 
Om jag måste "guida" en veterinär under en undersökning, så skulle den personen inte tillhöra mina veterinärer.

Jag har arbetat mycket parallellt med veterinärer, hovslagare och i nära samarbete, jag anser mig bra på det jag gör men jag förringar aldrig en veterinärs/hovis insats på det sätt som du har gjort i den här tråden.

Det finns bra och dåliga av allt, men just nu så ser det mest ut som att alla oavsett utbildning är klåpare som inte gör som du vill.

Sorry för det lite råa tonfallet, men så ser det ut.


Det är knappast mitt fel att veterinärerna inte ser hältor, ellerhur? Eller vad tycker du jag ska göra, stå tyst som ett fån medans jag vet att veterinären har fel? Åka till 10 olika veterinärer nästa gång tills någon ser samma fel som mig? Har du så mkt pengar att du bara kan nöjes åka till veterinär efter veterinär tills du hittar "den rätta"?

Jag säger inte att de är klåpare, men de ser uppenbarligen inte de problemen jag har haft med mina hästar iaf.

Men jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Givetvis misstänker jag att nåt är fel när hästen inte rör sig som han ska pga hovarna. Givetvis klämmer och känner och dubbelkollar jag in i absurdum, gör inte du oxå det? Det är ju liksom det som hela tråden handlar om, har du inte läst den? Att hästen inte rör sig som han ska pga hovarna! Nu är han nyskodd igen och rör sig genast bättre.

Men som sagt, sist jag åkte in med EXAKT samma problem så hittade veterinären inte ett jävla förbannades skit. Och jag är äckligt jävla förbannades bajstrött på att betala för något som inte ger nåt.

Och framförallt så är jag trött på dig.
 
Men om man nu misstänker något från hovarna, t ex. Inget hindrar ju att man åker till veterinär och om de inte hittar nåt ber dem att bedöva bort hovarna. OM det blir skillnad kommer både veterinären och djurägaren att se det, och så kan man gå vidare därifrån. Det "värsta" som händer är att du får betala ur egen ficka och att försäkringen inte täcker. Men svar det får man.

Jag hade i många år en känsla att en hästs problem - inte hälta utan problem jag kände i ridningen och såg när han rörde sig - var från ett visst ställe. Jag tog upp detta med veterinärer som mest tyckte "äsch". Att det var så hästen var, att det berodde på ditt eller datt. Flera år senare blev han halt. Problemet satt där jag haft onda aningar hela tiden. OM jag hade stått på mig och krävt en röntgen - då hade jag sparat mig och hästen mycket. Det hade slutat lika, men man hade kunnat hoppa över flera år och många tiotusentals kronor.

Då var jag grön och rookie i veterinär-/kliniksammanhang. Idag kräver jag mer. Hittills har ingen blivit sur. Veterinären kan förklara varför hen anser det onödigt att kolla det jag vill. Men om jag skulle insistera (hänt tre ggr) så ja då får jag den där röntgenbilden/ultraljudet/bedövningen. Och sen vet man. (Jag hade rätt 2 ggr och fel 1 gång för övrigt).
 
@Alexandra_W Fast nu beror det ju inte på smärta, utan på att han inte rullar över tillräckligt fort fram, inte kan det väl hjälpa att bedöva bort framhovarna då? Det är idag precis på millimetern att han hinner ta bort framhovarna innan bakhovarna kommer. Förklara gärna hur det skulle hjälpa att bedöva bort hovarna om du tror att det skulle hjälpa, för jag ser inte riktigt hur det skulle det, förutom möjligtvis att han struntar i att akta sina framhovar och börjar trampa på sig istället... Men det tror jag inte heller eftersom han är van att behöva akta sig...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 515
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 395
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 173
Senast: AbCdE
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp