Humörförändring efter klippning..

Sv: Humörförändring efter klippning..

Vad gör det att hästen är svettig i huvudet eller under magen ? Fattar inte ;) hur skulle täckningen vara ett problem utifrån det ?

Lägg ett fleecetäcke under utetäcket så du får en luftspalt mellan täckena om den är blöt på ryggen . Luftspalten skapar värme samt tork förmåga snabbt .

Att klippta hästar blir piggare är norm och inga ovanligheter. Så vill du klippa så räkna med att hon kan bli piggare .

Jag klipper mina hästar vintertid , men för egen bekvämlighet mest .

Om hästen är helklippt : varför i hela friden är det ett problem om den har ett stalltäcke på sig över natt ? Har ni väldigt varmt i stallet dvs värmestall??
 
Senast ändrad:
Sv: Humörförändring efter klippning..

Fast vad är det farliga med att klippa och sen lägga på täcken? :)

Kan tycka att det är lite värre för alla iblandade i -25 att promenera torrt om man inte har tillgång till ridhus eller liknande.

Sen tror jag det är ganska få också som har tiden att lägga på att torka hästen i flera timmar för 1 timmas ridning.

Hästar som svettas mycket och ska tränas gör man en tjänst att klippa.
Alternativet kan ju vara att låta bli att träna hästen.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

For att vi har x antal brakstakar i samma hage, vi har -40 C en vinterdag med "lite" vind. De maste fa utveckla sin vinterpals i fred. Finns (annu) inte ett tacke pa denna jord som star pall pa det sattet deras palsar gor.

Vi tranar inte.
Vi arbetar.

Det ar del av arbetsdagen att skota pallarna. Jag promenixar garna med hastarna, bra nedvarvning med.

Sen tar det inte flera timmar om man gnuggar ordentligt och alternerar tacken heller... men ja visst, det tar sin lilla tid absolut.
 
Senast ändrad:
Sv: Humörförändring efter klippning..

Okej, ja det är nog lite skillnad på hästägares situation och man kan nog inte jämföra det i yrkessammanhang som att ha hästen på sin fritid.

Jag tror generellt för den enskilde hästmänniskan som inte jobbar med dvs har hästarna som sitt yrke eller kan vara i stallet upp till 8 timmar om dagen inte har den tiden att lägga på att få sin häst torr efter träning, eller arbete.

Jag tror det är få som skulle klippa bara för att..visst finns det också, men då är det en annan diskussion där man kan ifrågasätta tanken bakom.

Men för de flesta hästar gör det varken till eller från om de blir klippta sålänge man då kan ersätta med vettiga täcken om det är nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag svarade hur vi gor for att fa dom att torka fortare - inte nagon form av nasknapp pa er som tackar och klipper. Det var helt enkelt Tips och sma Rad till TS Dandy, eftersom jag har mer an Lite erfarenhet av svettiga hastar och kyla.

Gnuggar man och alternerar tacken skar man ner torktiden rejalt.

Det funkar aven pa en klippt hast.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag tror vi är rätt många fler som har erfarenhet av kyla och svettiga hästar.
Jag kan inte påstå tex att norra sverige har speciellt milda vintrar alla gånger och har alltid toppar där det är minst -25 till - 40 veckovis. De dagarna är det inte roligt att ha häst alltid, ffa om man saknar ridhus. Det är ett evigt pusslande med täcken, speciellt om hästen är klippt.

Problemet är ju just att många hästar överhettas under tiden de jobbar för att sedan vara blöta och riskera att bli kalla.
Risken kan minimeras avsevärt av att man klipper - hästen svettas betydligt mindre, vissa inget alls plötsligt och därigenom minimeras risken för att hästen ska bli kall av att den varit blöt.

I många fall är altså pälsen jättebra för hästen och ett bra väderskydd osv, sålänge hästen är stillsam. Pälsen kan dessutom vara så tjock, att det tar timmar för den att torka helt ink eftersvettningar.
Hästar som eftersvettas kraftigt blir ofta betydligt blötare än försvettningen..och den kan lätt missas genom att man torkar och sen lägger på täcke - det kommer att bli kondens direkt och hästen blir då blöt, igen.

Så det blir i ett förebyggande syfte, men klippning ska absolut övervägas.
 
Senast ändrad:
Sv: Humörförändring efter klippning..

..skrev jag nagonstans att TS inte ska klippa? o0

Jag har inte argumenterat MOT att hon ska klippa... vad laser du egentligen?

Jag berattade BARA hur vi gor med langpalsade svettiga hastar. Mina personliga asikter gallande klippningens vara eller icke vara har inget med den har traden att gora.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag säger tvärtom - otroligt många hästar klipps pga trend alternativt slentrian utan ngn vidare tanke bakom öht .
Extrem skräck för svett i sig och hur farligt det är tycker jag också är väldigt utbrett enligt ovan .
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Du beskrev inte om att era hästar måste få utveckla sin vinterpäls i fred, utan du skrev bara de vilket lätt kan tas för att det gäller alla generellt bland annat.

Det funkar inte för alla att gnussa, lägga på halm, promenera, byta täcken efter det och torka hästen för hand för det tar tid - Du säger att det inte alls gör det för att du har tiden för det, så ser det inte ut hos alla vilket jag vill lyfta fram och ts kanske behöver veta det också i sin fråga om att överväga klippning eller inte.
Man får altså göra en övervägning utifrån sin egen situation :)

Du skriver också att har man pälsbollar så får man ta sig tiden att se till att de torkar upp och inte blir nerkylda. Det är precis för mig vad folk gör när de klipper om tiden inte finns till att göra så som du gör - återigen reflektioner till tråden.

Så dina svar kan faktiskt tolkas lite av att du mer tycker att det är onödigt där jag vill belysa om att det inte behöver vara det snarare än vad jag också menar att jag är för eller emot klippning och har aldrig påstått att du är varken eller heller.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Las igen:

Vi klipper inte och tackar inte i hagen har.

Daremot rids de svettiga slapps dom -inte- under nagra som helst omstandigheter ut fortfarande svettiga.

Vi gnuggar, antingen med handdukar eller med halm (beroende pa vad vi har tillgang till), pa med ett tacke - garna med mojlighet att byta till tacke nr tva. Sen gar vi... med dom.. for hand... tjohej.

Ar det jatteakut att vi maste ivag innan de ar torra, sa stalls de sa att de ar ute ur vinden iaf.

Har man palsbollar sa far man ta sig tiden att de till att de torkar upp och inte blir nerkylda for fort. Nu ar iofs vadret lite mer extremt har nar det kommer till kyla an skane ar...

Aldrig hort en hast som reagerar varre klippning nr 2 an klippning nr 1.

"VI" = Alltsa Vi med Vara hastar = DE.

Palsbollar = hastar med pals som inte ar klippta. Ja, da far man ta sig tiden.

Ratt tydligt att jag pratar om vart OCH klargor att varan situation ar lite annorlunda med extremare kyla/vader.

Lagga pa halm sa jag inget om heller.

Du fragade om vara hastar - darfor fick DU svar utifran DINA fragar, vilket har lite med mitt forsta inlagg att gora.

;)

Bla "Vad ar det farliga med" ..vilket var din egen vardering inlagd i ett inlagg utan vardering. Jag har inte pastatt varken det ena eller det andra om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Humörförändring efter klippning..

Kanske är så, dock känner jag inte till några.

Men å andra sidan så lider nog de hästarna lika lite som de som har ägare som köper alla möjliga inneprylar jämt så länge de inte utsätts för uppenbart lidande genom att de då fryser och blir sjuka av det, man täckar inte noga osv.

Altså, det kan vara onödigt men knappast direkt lidande.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Menade mer att hon är svettig precis överallt. Om jag lägger fleecetäcke under måste jag ut till stallet och ta av det igen. I stallet har vi inga byten med stall och utetäcke. De har samma täcke på sig dygnet runt.

Jo jag vet att de kan bli piggare. Men undrade mest om det kan förändras från första till andra klippning beroende på vädret. Vissa kan ju bli galna när det blir kallare..
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Blir de vaderpaverkade sa blir dom, klippta eller ej upplever jag det som. Vara oklippta blir precis lika livade, om inte mer, som de klippta jag haft tidigare.

Tror nog du kan klippa utan att hon for dens skull forvandlas till ett energimonster klippning nr tva om hon inte blev det klippning nr 1.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Notera Smileyn.

Jag ar svensk.

Ga och braka med nagon annan som faktiskt kaftar emot dig i stallet.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Ja okej!

Hon brukar bli klippt 2-3 ggr om året. Det är första vintern jag har hästen så därför jag inte vet vad jag ska göra riktigt :)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Hm, inte lätt för mig att veta var exakt alla här inne befinner sig eller exakt
alltid vad alla menar jämt, om man är ironisk eller inte.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Det positiva med hastar ar att man aldrig ar full lard :) Vaga prova sa du hittar vad som fungerar for din hast och dig.
Det galler det mesta :)
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 286
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 531
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 200
Hästvård Har bestämt mig för för att klippa min häst för första gången men har svårt och bestämma mig hur jag vill att han ska bli klippt. Så har...
2 3
Svar
42
· Visningar
15 949
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp