Humörförändring efter klippning..

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas så enormt mycket. Bara efter tio minuters travarbete är hon plaskblöt.

Förra gången vi klippte henne i slutet på oktober så blev hon lite piggare, vid longeringen gjorde hon några lyckoskutt men visade inget i ridningen. Hon har alltid varit lite springig och tittig när vi rider i ridhus.

Men iallafall. Stallägaren/min tränare tyckte att jag inte skulle klippa henne nu igen med risk att hennes humör kan bli värre nu än förra gången. Kan det bli så egentligen? Det är inte så mycket kallare här än ligger runt 3-6 grader. Men jag känner mig så himla taskig när jag släpper ut en genomsvettig häst i hagen efter ett ridpass. Personen sa också att det är ingen brådska, hon torkar snabbt eftersom pälsen inte är så lång än. Den är ca 1cm nu.

Men hur mycket skada kan det göra egentligen genom att släppa ut en svettig häst? Hon har ju täcke och så, men täcket blir ju blött av svetten. Och jag kan inte ha henne inne tills hon torkar. Jag brukar lägga på ett svettäcke medans jag plockar undan och så. Sen släpper jag ut henne. Fortfarande svettig och rykande.

Så borde jag lyssna på stallägaren eller ska jag klippa henne?
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Släppa ut en svettig häst som fortfarande ryker dessutom är väldigt dumt. Blir hästen så svettig så hade jag klippt henne, eller accepterat att man får slänga på ett fleecetäcke och leda runt hästen tills den torkat.
Om hon nu torkar så snabbt som personen sa till dig så borde det inte vara så jobbigt att leda runt hästen tills hon torkat :)

Klipper du hela hästen?
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag skulle klippa.

Ett sto jag red ett tag blev lite mer vass/skarp och piggare när hon klipptes. Visst blev hon lite jobbigare att umgås med ;) , men det vinner alla gånger över att släppa ut en svettig häst. Det skulle jag personligen aldrig våga riskera.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Hon torkar ju inte så snabbt. Personen har sett hästen svettig en gång. Det tar en kvart innan hon är torr på halsen, sen under magen, mellan benen och i huvudet tar det betydligt längre tid.

Jag har klippt allt utom under sadeln, huvudet och benen. Men nu skulle jag verkligen behöva klippa ganascherna, och resten av huvudet också, även benen skulle jag vilja klippa.

Idag red jag en halvtimme, inte jätte jobbigt pass. Men på halsen och fram till sadeln var hon plaskblöt och det rök från henne. Även under tränset, sadelgjorden och mellan benen var hon väldigt svettig. Tänk då hur det är efter ett intensivt 45 minuters pass..

Jag ska köpa ett riktigt svettäcke som drar åt sig det fuktiga och testa. Annars måste jag ju klippa henne. Då får jag stå ut med att hon kanske blir lite jobbigare att rida!
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Alltså hon har ju inte ändrats något i ridningen av klippningen. Hon har blivit piggare osv men det är pga av allt annat som har blivit bättre nu.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Hon torkar ju inte så snabbt. Personen har sett hästen svettig en gång. Det tar en kvart innan hon är torr på halsen, sen under magen, mellan benen och i huvudet tar det betydligt längre tid.

Jag har klippt allt utom under sadeln, huvudet och benen. Men nu skulle jag verkligen behöva klippa ganascherna, och resten av huvudet också, även benen skulle jag vilja klippa.

Idag red jag en halvtimme, inte jätte jobbigt pass. Men på halsen och fram till sadeln var hon plaskblöt och det rök från henne. Även under tränset, sadelgjorden och mellan benen var hon väldigt svettig. Tänk då hur det är efter ett intensivt 45 minuters pass..

Jag ska köpa ett riktigt svettäcke som drar åt sig det fuktiga och testa. Annars måste jag ju klippa henne. Då får jag stå ut med att hon kanske blir lite jobbigare att rida!

Men om du tar av sadeln när du ridit klart och skrittar av henne för hand med svettäcke då? :)

Jag tror inte hon blir så förändrad av klippningen, visst brukar dom kunna bli lite piggare men inte allvarligare än så :)

hur-klipper-du_183167901.png



Eftersom din häst behöver bygga muskler och hull så skulle jag göra en halvklippning eller filtklippning, för att behålla pälsen på ryggen där det är viktigt att dom inte blir kalla :)
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag ska prata med mamma så att hon kan prata med tränaren.

Använder ländtäcke när det är kallt! Annars har hon ju 200g täcke på sig. Jag är noggrann med att hon inte ska vara kall även länden. Just nu behöver hon en helklippning. Hon svettas överallt verkligen. Troligen för att hon jobbar på ett helt annat sätt nu än vad hon har gjort tidigare.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

En rejäl täckesklippning skulle säkert fungera, mina har så lite kvar som möjligt över rygg/länd. På så vis slipper jag fundera på ländtäcke men hästarna svettas inte, oftast så är de ju inte där de svettas som mest heller.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

KL

Låter som att ditt täcke du använder ute inte fungerar att användas vid en blöt häst. Ett tips är att bytta täcke ^^. Det kan vara svårt för hästen att torka vid regn/termo-täcke. En del täcken går fintfint andra inte. Men med tanke på att ditt täcke inte verkar göra det bättre så är att bytta täcke ett alt.

Jag har också blötta hästar som jag släpper ut i hagen och då använder jag mig av fleecetäcke och slitstarkt bomulls täcke (vid fint väder då ;) ) Men oftast försöker jag att undvika att ta ut genomblötta hästar i kylväder. Kan inte tro att hästar tycker det är så gött när vinden blåser kallt om dom är blötta.
Sen säger jag inte att det funkar för alla. För mig är det lätt eftersom att jag byter täcken stup i kvarten tills hästen blir torr.
Så detta tips kanske inte funkar för dig :s Men det var bara en tanke ialf ^^

Tipset du fick att skritta av din häst med ett svett täcke el fleece täcke, tycker jag, du ska absolut testa :) Då har hästen en chans att förtorka lite innan du släpper ut hästen i hagen.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag hade dragit mig i det absolut längsta från att släppa ut en blöt häst.

Kan du inte borsta henne någerlunda torr innan du släpper ut henne?
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag har precis köpt nytt täcke till henne. Amigo bravo med liner. Jag kan inte ha täcke under när jag släpper ut för då kommer hon ha det på sig hela natten om jag inte kommer tillbaka och tar av det.

Men jag får gå med henne..
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag borstar alltid när jag ridit. Men det går ju inte att borsta torr en supersvettig häst. Alltså det ser ut som att man tvättat henne med mycket vatten. På halsen, under schabraket, mellan/på benen både bak och fram.

Men jag ska köpa ett svettäcke med hals, så kanske hon torkar fortare!
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Har du provat att tvätta/svampa av henne där hon är svettig och dra av med svettskarpa?
Dom brukar torka mycket fortare om man tvättar av svetten med vatten använder svettskrapa och ev ett bra svettäcke.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Lånar en knapp.

Skritta av henne för hand, först utan täcke så eftersvettningen hinner lugna ner sig, sen med ett ylletäcke (typ yllefilt) så hon hinner torka någotlunda.

Jag skulle inte släppt ut med täcke.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag har aldrig märkt någon humörförändring på mina hästar. :)

Men det är klart att om man håller på och tränar en häst som har massa vinterpäls är det jobbigt för den att arbeta och den blir överupphettad och trött, så det kan verka som den får mer energi efter klippningen.

Det handlar dock inte om att den eg blir piggare av att klippas, men att den var trött och hade det jobbigt pga för tjock päls.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag hade klippt, hellre det än att släppa ut en för blöt häst när det är kallt eller att man ska vänta på den i timmar i stallet på att den torkar upp.

Alla hästar jag klippt har blivit något piggare men vi har bara sett det som positivt och att hästarna orkar mer utan en massa päls i vägen på de som haft lätt att svettas mycket och lätt.

På vårkanten klipps några av gamlingarna i stallet och de blir som ungdomar igen och man ser klart och tydligt att de uppskattar att få hjälp av med pälsen när det kan vara +25 och alla andra fällt färdigt för längesen.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Jag hade klippt. Mina blir också piggare utan all päls, men det blir inte värre andra gången än första gången de klippts.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Vi har bara kallvatten i stallet.. Och eftersom hon svettas överallt så vill jag inte göra det.
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Tränaren såg henne idag efter att jag hade ridit. Idag var hon även lugn i ridhuset så hon ändrade nog sig lite nu.

Idag blev hon svettig låångt ner på frambenen, under hela magen, på halsen, hela ryggen och sidorna, bakbenen och huvudet. Hon va till och med fuktig över länden. Trots en helklippning (utom benen och huvudet då)

Så det blir klippning. Kan ju inte ha det såhär
 
Sv: Humörförändring efter klippning..

Vi klipper inte och tackar inte i hagen har.

Daremot rids de svettiga slapps dom -inte- under nagra som helst omstandigheter ut fortfarande svettiga.

Vi gnuggar, antingen med handdukar eller med halm (beroende pa vad vi har tillgang till), pa med ett tacke - garna med mojlighet att byta till tacke nr tva. Sen gar vi... med dom.. for hand... tjohej.

Ar det jatteakut att vi maste ivag innan de ar torra, sa stalls de sa att de ar ute ur vinden iaf.

Har man palsbollar sa far man ta sig tiden att de till att de torkar upp och inte blir nerkylda for fort. Nu ar iofs vadret lite mer extremt har nar det kommer till kyla an skane ar...

Aldrig hort en hast som reagerar varre klippning nr 2 an klippning nr 1.
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 566
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 211
Hästvård Har bestämt mig för för att klippa min häst för första gången men har svårt och bestämma mig hur jag vill att han ska bli klippt. Så har...
2 3
Svar
42
· Visningar
15 965
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp