Hund som skriker till vid slumpmässiga tillfällen

Lollo123

Trådstartare
Jag har en cocker spaniel som skriker till vid slumpmässiga tillfällen. Exempelvis så skriker han ibland till när man tar i hans öron eller svans och ibland inte. Han kan även skrika till av att man klappar honom, grejen är att han bara gör det ibland. Så jag undrar om någon har varit med om liknande? Är cocker spaniels en ”dramatisk/känslig” ras?
 
Jag har en cocker spaniel som skriker till vid slumpmässiga tillfällen. Exempelvis så skriker han ibland till när man tar i hans öron eller svans och ibland inte. Han kan även skrika till av att man klappar honom, grejen är att han bara gör det ibland. Så jag undrar om någon har varit med om liknande? Är cocker spaniels en ”dramatisk/känslig” ras?.
Jag tänker att en hund som reagerar på ett vis som antyder smärta aldrig kan avskrivas som "dramatisk." Jag skulle ta till veterinären
 
Jag har en cocker spaniel som skriker till vid slumpmässiga tillfällen. Exempelvis så skriker han ibland till när man tar i hans öron eller svans och ibland inte. Han kan även skrika till av att man klappar honom, grejen är att han bara gör det ibland. Så jag undrar om någon har varit med om liknande? Är cocker spaniels en ”dramatisk/känslig” ras?
Hur gammal? Tidigare skadehistorik? Veterinärkollad?

Det är extremt sällan hundar visar smärtsymptom (skriker) i onödan. Om hunden skriker till så kan du sannolikt lita på att den har ont.
 
Jag har en cocker spaniel som skriker till vid slumpmässiga tillfällen. Exempelvis så skriker han ibland till när man tar i hans öron eller svans och ibland inte. Han kan även skrika till av att man klappar honom, grejen är att han bara gör det ibland. Så jag undrar om någon har varit med om liknande? Är cocker spaniels en ”dramatisk/känslig” ras?
Min förra hund gjorde så en period och det visade sig vara öroninflammation. Han slutade pipa till när man tog i öronen efter behandlingen. Det var lurigt för hans öron varken luktade eller var smutsig så därför misstänkte vi det inte först. Kan vara lite lurigt det där.

Dramatiska kan dom absolut vara ibland men först gäller det att reda ut så dom inte har ont någonstans.
 
Hur gammal? Tidigare skadehistorik? Veterinärkollad?

Det är extremt sällan hundar visar smärtsymptom (skriker) i onödan. Om hunden skriker till så kan du sannolikt lita på att den har ont.
Han har gjort så även när han var valp. Till exempel skrikit till lite när man torkat hans öron efter ett bad, men han gör inte så längre. Han är 3 år nu och har ingen tidigare skadehistorik. Han är väldigt aktiv och springer och hoppar omkring utan att visa något tecken på smärta.
 
Jag tänker att det beror lite på hur ofta det händer?
Jag har en som kan skrika till vid beröring. Eller utan beröring. Bara hon tror att man ska råka sparka henne (man kan vara över halvmetern ifrån henne), kopplet hamnar så att hon tror att det ska komma emot henne så skriker hon rätt ut.

Så när hon skriker till enskilda gånger så åker jag inte till veterinären för det. För det är sån hon är, och alltid har varit. Hon är väldigt reaktiv i övrigt med så det tillhör liksom hennes personlighet. I övrigt så är hon väldigt pratglad och låter alltid så jag tror att det är hennes sätt att säga att något kunde blivit läskigt, att hon inte var beredd eller liknande. Eller om man klappar för intensivt - framförallt om främmande människor gör det.

Skulle det däremot bli en förändring att hon skriker ofta när man tar i öronen eller vad det nu kan vara - då skulle jag givetvis ta henne till veterinär direkt. Som det är nu, om vi pratar just öron så kan jag röra vid dem 1000 ggr och en av dessa skriker hon till. Men mest troligt så är det för att hon blev skrämd snarare än att hon har ont.

Händer detta flera gånger/vecka så hade jag sökt veterinär. Men som min hund händer det kanske en gång var 6e månad med just öronen.
 
Jo han har alltid varit så och det är inget specifikt ställe det oftast är han skriker åt. Sen är är han ganska rädd av sig och kan bli skraj för mycket. Jag tror att det kanske är så han är men tänkte bara kolla om andra har hundar som är likadana🤣🤪
 
Jo han har alltid varit så och det är inget specifikt ställe det oftast är han skriker åt. Sen är är han ganska rädd av sig och kan bli skraj för mycket. Jag tror att det kanske är så han är men tänkte bara kolla om andra har hundar som är likadana🤣🤪
Om de har ett annat grundproblem som ger upphov till smärta så kan vissa dagar göra att det "rinner över" som får dem att reagera på andra ställen än där problemet finns.
Har han allergi, problem med magen eller något annat?
Rädsla kan också vara ett tecken på smärta (trigger stacking).

Det kan ju såklart vara inget mer än att hunden är sån, men jag hade för mitt egna samvete bett en veterinär kolla igenom hunden.
 
Jag har en cocker spaniel som skriker till vid slumpmässiga tillfällen. Exempelvis så skriker han ibland till när man tar i hans öron eller svans och ibland inte. Han kan även skrika till av att man klappar honom, grejen är att han bara gör det ibland. Så jag undrar om någon har varit med om liknande? Är cocker spaniels en ”dramatisk/känslig” ras?
Jag vet en cocker som beter sig likadant, speciellt vid öronen. Går i perioder och troligtvis har det med smärta/klåda från hennes (visserligen milda) allergi att göra, även om det inte finns ett solklart samband.
Skulle hålla utkik efter tecken på allergi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 947
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 116
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 515
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp