Hundar i stallet, är jag gnällig?

Jag skulle bli galen.
Jag har stått i många stall där det är okej att ha hundarna med, men då är hundarna inlåsta i ägaren box medans man fixar med hästarna, fodrar, osv. Inga lösa hundar som härjar fritt på gården eller i stallet.
Även en gård där en hundägare hade en lång lina utanför stallet (där man ej gick) som hon satte fast hunden i när hon var i stallet, så hunden inte var i vägen och inte störde någon.

Jag har inga problem med hundar i stallet, men dem ska inte vara iväg, dem ska inte störa, dem ska inte springa runt hästarnas ben, osv.
Låter supertråkigt för dom hundarna.
 
Beror väl helt på vad det är för ställe,i större stall funkar det sällan med hundar utifrån har jag märkt.
Där jag är nu är det bara två hästar som går på lösdrift och det är bara jag och min vän där på våra dagar och ägaren har flera egna hundar så där kan jag utan några som helst problem ta med mina hundar när jag vill:)
Även när jag ridit hos en vän har det gått hur bra som helst då vi inte varit så många ”okända ” i stallet.
När jag var medryttare i ett inackorderingsstall tyckte jag inte det fungerade så bra dels kände man inte alla hästar och dels var man inte så nära vän med människorna i stallet och man visste aldrig om dom hade med sig en hundrädd kompis tex-för rörigt att hela tiden ha koll på hundarna och vara rädd att något händer 🙈
Jag tycker om att kunna ha med mina hundar till stallet och då får man helt enkelt välja ett hundvänlig ställe,jag hade även en egen ponny i ett mindre stall i flera år även där kunde vi alla som hade hund ha med oss hundarna,tror man gör bäst i att kolla hur det ser ut i varje enskilt stall innan :)
Vi har koppeltvång står det i kontraktet, tänkte inte så mycket på det då när jag flyttade in mer än att det verkade bra.
Men det har ju inte funkat alls.
 
Fast valpen är ju kopplad, tvärs över gången. Men vrålar och skriker non stop ändå.
Jag undrar vad den hunden egentligen får ut av att vara i stallet? Låter bara stressad och bortglömd. Mina egna lallar runt och luktar eller tittar på vad vi gör med hästarnahade mina betett sig så hade jag nog gjort något annat med hunden innan eller efter stallet 🙈
 
Min hund ligger i bilen när jag är i stallet. Tiden jag är i stallet vill jag ägna åt min häst. Ibland kan hunden hänga med om jag bara ska mocka och känner att hunden har haft en tråkig dag. Han gillar dofterna och han tycker mycket om stallchefen. Generellt tycker jag inte hund ska vara i stallet, med respekt för de övriga hästägarna.
Vissa hundar är så enkla och märks inte av, då är det väl ok. Att ha hund i sadelkammaren har jag haft om det varit väldigt kallt, men då instängd bur. Tänk om hunden skulle börja tugga på ridstövlar eller delar till selen som hunden kan nå😱.
Såklart är hunden hemma när det är för varmt att ligga i bilen.
Alla mina hundar har jag gjort till burhundar.
Jag hade inte gillat hundar som gör ständigt oljud, koppel över stallgången, att hålla koll på boxdörrar etc.
 
Jag undrar vad den hunden egentligen får ut av att vara i stallet? Låter bara stressad och bortglömd. Mina egna lallar runt och luktar eller tittar på vad vi gör med hästarnahade mina betett sig så hade jag nog gjort något annat med hunden innan eller efter stallet 🙈
Inte något alls, den låter orolig och bekymrad och visar att den vill gå mot dörren. Tror den är osäker och rädd.
 
I stallet där vår familjeponny står får hundar vistas. Stallägarens hund går lite som den vill, har aldrig varit några problem. När hunden löper får dock inga hanhundar komma till stallet.

Du får nog prata med stallägaren och se om det går att finna någon lösning som passar alla parter.
 
Min hund ligger i bilen när jag är i stallet. Tiden jag är i stallet vill jag ägna åt min häst. Ibland kan hunden hänga med om jag bara ska mocka och känner att hunden har haft en tråkig dag. Han gillar dofterna och han tycker mycket om stallchefen. Generellt tycker jag inte hund ska vara i stallet, med respekt för de övriga hästägarna.
Vissa hundar är så enkla och märks inte av, då är det väl ok. Att ha hund i sadelkammaren har jag haft om det varit väldigt kallt, men då instängd bur. Tänk om hunden skulle börja tugga på ridstövlar eller delar till selen som hunden kan nå😱.
Såklart är hunden hemma när det är för varmt att ligga i bilen.
Alla mina hundar har jag gjort till burhundar.
Jag hade inte gillat hundar som gör ständigt oljud, koppel över stallgången, att hålla koll på boxdörrar etc.
Det låter väl klokt resonerat tycker jag.
 
Stallet är hästens hem och de som ska vara där är de som har hand om hästarna. Andra, oavsett om det är hundar eller barn eller andra som inte har behov av att vara i stallet, behöver anpassa sig om de ska kunna vara där.

Jag har delat stall med hundar som kan sköta sig och som haft ägare som månar om dem, och med de som haft dålig koll och tyckt att andra i stallet ska ta hänsyn till och gärna hålla koll på deras hund. Som ägare till en häst som sparkade och jagade hundar var det inte roligt.


Likadant med de som släpat med sig barn som inte velat vara i stallet, som har gnällt och lekt och sprungit utan tillsyn. Det har varit oerhört störande, och den hundilskna hästen älskade inte heller barn. Jag har alltid varit tydlig med att jag är i stallet för mina hästars skull, inte för att ta ansvar för andras hund eller barn. Jag ska inte behöva anpassa mig efter deras behov. Tro inte att ett litet barn kan leka själv i stallet medan du rider någon annanstans, vilket jag varit med om och gjort mig väldigt orolig över föräldraförmågan. Stäng inte in din hund i sadelkammaren eller något annat utrymme där människor som vistas i stallet behöver gå in många gånger under en dag.

Så jag tycker inte alls att du är gnällig, jag förstår dig.
 
Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?
Jag har hundar själv och har jobbat i stall, varit mycket i olika stall osv.

Aldrig att jag varit med om det du beskriver, men OM det skulle hända, då skulle det gå max(!) ett stallbesök av hunden innan jag tog ett rejält snack med hundägaren. Hade det inte gått fram att man ska vara tyst och lugn i stallet och att hundar (samt barn + eventuella andra medföljare) ska vara där utan att störa, ja då hade jag tagit ett snack med stallägaren och bett ägaren att kicka ut den hästägare som inte kan uppföra sig.
 
Stallet är hästens hem och de som ska vara där är de som har hand om hästarna. Andra, oavsett om det är hundar eller barn eller andra som inte har behov av att vara i stallet, behöver anpassa sig om de ska kunna vara där.

Jag har delat stall med hundar som kan sköta sig och som haft ägare som månar om dem, och med de som haft dålig koll och tyckt att andra i stallet ska ta hänsyn till och gärna hålla koll på deras hund. Som ägare till en häst som sparkade och jagade hundar var det inte roligt.


Likadant med de som släpat med sig barn som inte velat vara i stallet, som har gnällt och lekt och sprungit utan tillsyn. Det har varit oerhört störande, och den hundilskna hästen älskade inte heller barn. Jag har alltid varit tydlig med att jag är i stallet för mina hästars skull, inte för att ta ansvar för andras hund eller barn. Jag ska inte behöva anpassa mig efter deras behov. Tro inte att ett litet barn kan leka själv i stallet medan du rider någon annanstans, vilket jag varit med om och gjort mig väldigt orolig över föräldraförmågan. Stäng inte in din hund i sadelkammaren eller något annat utrymme där människor som vistas i stallet behöver gå in många gånger under en dag.

Så jag tycker inte alls att du är gnällig, jag förstår dig.
Tack, och jag håller helt med dig. Barn har vi inga problem med hos oss, men hade varit lika jobbigt det med småbarn som är överallt och väsnas. För mig blir det en otrolig stress, en stress jag inte vill ha när jag är i min ”fristad”. Där vill jag bara kunna fokusera på mig, min häst och hans träning.
 
Låter supertråkigt för dom hundarna.

Stallet är ingen lekplats för hundar. Ägaren får aktivera och leka med sin hund när dem har koll på den, tex är det klart hunden kan vara lös på stallplan/i stallet när ägaren ha koll på hunden.
Men man släpper inte hunden lös i ett stall bland hästar och sedan hoppas att hunden inte blir sparkad, eller orsakar problem för andra i stallet.
Orkar man inte ha koll och inte vill ha sin hund i boxen får man lämna den hemma helt enkelt.

När jag var ensam i stallet var mina hundar lösa i stallet, men jag såg aldrig stallet som en aktivering för hundarna, i stallet var mitt fokus på hästen, efter stallet rastade jag hundarna i skogen och då var mitt fokus på att leka/träna med dem.
Hundarna förtjänar också ägaren uppmärksamhet och tid precis som hästen gör.
 
Har hund och är uppvuxen med hund men ngt som irriterar mig oerhört är när hundar skäller och skäller och aldrig någonsin slutar. Mina skäller när det kommer någon. Helt ok, det vill jag att dom ska göra och sen får dom sluta men aldrig att varken jag eller hundarna skulle vara sådär i stallet. Jag har en häst som absolut inte tycker om hundar, ser den hundar så vill den typ döda dem så ska hundarna vara i stallet har dom sina platser att vara på.

Det är inte ditt jobb att behöva vakta andras hundar. Och hundbajs i boxarna? Nej fyfan vad äckligt.
 
Jag har hundar och har haft med dem både i stall jag stått i och arbetat i. Men att jag har det har ju varit under förutsättning att de inte stör, vare sig människor eller djur.

Jag tycker både hästar och människor ska få ha det lugnt och säkert i stallet. Det är ju hästarnas boende. Och där ska de få ha det behagligt.

Alltså har jag koll på mina hundar och de är tysta och ur vägen för andra.
Vissa älskar dem ju och vill gärna umgås med dem. Då kan jag lämna dem med såna människor medans jag jobbar någon häst/har lektion.
Och vissa har tyckt att det är helt ok att de ligger i sadelkammaren. Då kan de få göra det. De är ju rena, tysta, flyttar sig för folk och är i strl 3 kg. Det verkar göra dem till icke-störande för många.
De har varit i tom box med när jag tränat häst.

Jag har stått i stall där hanhundar kunde kissa på täcken om de hängde för lågt, hundar som lämnats i sadelkammare/box och skriker konstant, hundar som snor borstar/skor/etc och tuggar sönder/gömmer, med hundar som flugit på både folk och andra hundar, med hundar som inte hålls under uppsikt och kommit utfarandes mitt i en polo-match med en massa hästar i galopp, klubbor, boll etc.
Sånt tycker jag inte andra ska behöva utsättas för. Inte hundarna heller.
 
Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och ägaren är ok med det. Har heller inga problem med hundar som ligger/sitter/går med sin ägare i stallet men struntar i mig.

Först fanns det 3 större hundar lösa i stallet som på ägarens initiativ fick leka runt i stallet, bajsade gärna i hästarnas boxar (då skulle man säga till ägaren), satt de i sadelkammaren var det ett himla sjå att få ut sina saker utan att bli nerputtad, fika i sadelkammaren var inte att tänka på. Ena hunden var dessutom gammal, blind och hörde illa. Enligt ägaren fick den flytta sig själv på gången. Medan jag var livrädd när den satt bakom min häst och inte alls ”var med”. Stalldörrar osv skulle vi andra hålla ordning på så hundarna inte smet.

Efter denna flyttade flyttade det in en ny person med valp. Valpen ÄR söt men har nu efter nåt halvår blivit ett riktigt ”gap och skrikmonster”. Tittar inte ägaren konstant på den totalt vrålar den... och kan hålla på i timmar. Alla andra verkar tycka den är söt och rar. Själv känner jag att den där ron i stallet är totalt borta. Huvudet bara snurrar att höra på den, rätt ofta snubblar man över kopplet som ägaren fäst rätt över gången. Ägaren förklarade en gång att ”man skall ignorera när den väsnas”....och jag blir helt matt.
De där mysiga extratiden efter ridning jag lagt på att frisera hästen, pyssla, putsa grejer osv är som bortblåsta. Något som jag mått väldigt bra av, lider av hjärntrötthet.
Valpägaren har själv ingen möjlighet att lämna hunden hemma. Alltså måste vi andra bara stå ut?

Stallägaren har själv hundar och tycker om hundar, hennes är dock alltid kopplade och inte ivägen på något sätt alls. En annan hund är med ibland men kopplad och tyst i något hörn.

Är det såhär i alla stall?
Är jag en surkärring som inte alls tycker det är en rolig stallmiljö?
Jobbar med människor med stor problematik jag måste ta ett stort ansvar för samt har flera egna barn så stallet är lite min fristad, dvs där jag bara tar ansvar för mig och min häst (andras med om jag har hand om dem).

Är jag bitter som inte orkar höra på konstant hundskall?
Vill hålla ordning och se till att inte släppa ut andras buffliga hundar?
Inte orkar höra hundägares ”Får Nisse vara här eller där?”,”kan du passa Nisse när jag fodrar?”, eller hålla koll så hundarna inte bajsar någonstans? Jag vill grinig som jag är inte överhuvudtaget engagera mig i andras hundar i stallet. Måste jag?

Nu har jag ingen hund men barn, men finns inte på världskartan att de skulle få gapa som hundarna gör, springa runt land hästarna och alla andra fick passa dem- medan jag satsade på att ignorera oönskat beteende. Nu har jag lugna barn iofs men ändå som jämförelse.

Nu har jag ventilerat lite, då jag börjar bli så less på folks hundar. Det är liksom inte kul att vara i stallet längre. Allt det mysiga är borta, lugnet...

Hur resonerar ni kring hundar i stallet?
Vad tycker ni är okej? Inte okej?
Hade ni blivit störda av ovanstående situationer eller är det bara mysigt?

Som sagt, hatar inte hundar. Men vill varken lyssna på dem i stallet eller ta något ansvar för dem. Eller käckt vurpa över deras koppel som sitter över hela gången bärandes 3 höpåsar.
Precis som jag inte vill ansvara för andras barn i stallet, utan hälsa-kanske prata ett par ord liksom och sedan är det bra.
Hur tänker ni?
Nej usch. Inga lösa hundar i eller kring stallet. Jag har full förståelse för att man som hundägare inte vill vara alltför auktoritär, tycker själv inte alls att djur ska ”veta sin plats”. Men ska de vara här får de vara kopplade eller instängda. 🤷🏻‍♀️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 543
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp