Hundras som första hund?

Bukefalos 30 år!

Fast även bichoner kan larma. Nu är min uppvuxen i hus så hon är inte van att det rör sig folk utanför ytterdörren. Men just det är tex ett elände när vi är på besök i lägenheter, att hon börjar skälla så fort någon rör sig utanför lägenhetens ytterdörr.

Men jag förstår inte riktigt varför man ska lämna hunden hemma när man går och tar en öl heller. Min hänger liksom gärna med ut på sådana aktiviteter.
För man tycker det är skönt att vara lite hundfri?
Jag är en sån som avskyr att ha med hund på fik överlag. Vill kunna slappna av och ägna mig åt människorna när jag är på ett sånt ställe🙈
Alla vill inte släpa med hundarna överallt.

För man tycker det är skönt att vara lite hundfri?
Jag är en sån som avskyr att ha med hund på fik överlag. Vill kunna slappna av och ägna mig åt människorna när jag är på ett sånt ställe🙈
Alla vill inte släpa med hundarna överallt.
Min hund ligger på sin filt och sover, så ser inte problemet, hon är miljötränad till att chilla i sådana miljöer sedan hon var en liten valp. Så jag vet inte hur det blir att hon skulle störa mänskliga interaktioner. Jag vet inte varför du generellt verkar vara så anti till att låta sällskapshundar göra de de är avlade för. Att viba med lite överallt.

Min hund ligger på sin filt och sover, så ser inte problemet, hon är miljötränad till att chilla i sådana miljöer sedan hon var en liten valp. Så jag vet inte hur det blir att hon skulle störa mänskliga interaktioner. Jag vet inte varför du generellt verkar vara så anti till att låta sällskapshundar göra de de är avlade för. Att viba med lite överallt.
Ja jag har redan förstått att du vill ha med din hund jag svarade på ditt påstående att du inte förstår varför man inte vill ha med hunden ut på en öl.
Nej jag tycker inte om att ha med hund ut och fika eller festa.
Mina hundar är också lugna i den typen av miljö men jag vill kunna fokusera på mina vänner vilket man inte kan till hundra procent om man ska ha ansvar över djur eller barn samtidigt.
Dessutom tycker jag inte djur och barn ska vara bland berusade människor.

Är väl skillnad på att ta en öl på nåt lugnt ställe och en nattklubb t.ex.? Jag dricker inte alkohol och avskyr berusade människor men finns många ställen som serverar alkohol som jag lätt hade kunnat ta med hund till.
Fast det är rätt gott om människor som inte bara tar en öl även om stället är lugnt,
Men alla gör som dom vill. Men jag och säkert andra hundägare vill inte ha med hunden att ta en öl.

Är väl skillnad på att ta en öl på nåt lugnt ställe och en nattklubb t.ex.? Jag dricker inte alkohol och avskyr berusade människor men finns många ställen som serverar alkohol som jag lätt hade kunnat ta med hund till.
Mitt ex skulle alltid släpa med mina hundar på en öl en pizza en kaffe osv osv.
Så mycket berusade och fulla människor som skulle klappa och tjata på hundarna trots att det var dagtid.
Hundarna har det bättre hemma i skogen.

Så mycket berusade och fulla människor som skulle klappa och tjata på hundarna trots att det var dagtid.
Det är väl inte jättemånga som super och dricker på pizzerior eller kafeer riktigt..då får man ju gå till bättre ställen. Restauranger är ju också väldigt lugna oftast, det är inte så populärt med berusade människor på sådana ställen..

spännande, var hittar du de där berusade människorna som vill klappa hund mitt på dagen?

Gällande min hund, hon försökte häromdagen övertyga mig om att vi skulle gå på tunnelbanan (vilket för henne är synonymt med att åka in till stan och hälsa på vänner till oss eller gå på café etc) när vi var ute på promenad. Så uppenbarligen så tycker hon inte att hon bara ska vara i skogen.

spännande, var hittar du de där berusade människorna som vill klappa hund mitt på dagen?

Gällande min hund, hon försökte häromdagen övertyga mig om att vi skulle gå på tunnelbanan (vilket för henne är synonymt med att åka in till stan och hälsa på vänner till oss eller gå på café etc) när vi var ute på promenad. Så uppenbarligen så tycker hon inte att hon bara ska vara i skogen.
Spännande nej knappast men om du tror att folk sitter och är nyktra på en uteservering mitt i sommaren kan vi släppa det här.
Du undrade hur folk kunde lämna sina hundar hemma jag svarade och gav dig några anledningar.

Det är väl inte jättemånga som super och dricker på pizzerior eller kafeer riktigt..då får man ju gå till bättre ställen. Restauranger är ju också väldigt lugna oftast, det är inte så populärt med berusade människor på sådana ställen..
Jodå det finns både på finare ställen och sunkställen särskilt sommartid.

Här är inga berusade på dagtid på dom ställena på sommaren heller..
Har aldrig haft problem när jag varit ute med mina hundar även om det funnits berusade. Jag tar ju mitt ansvar och skyddar mina hundar om behovet finns, oavsett vad det är som de kan riskera att utsättas för.
Känns lite som en halmgubbe-diskussion. Var och en får väl avgöra själv när hund ska med eller inte. Vissa tar med hundarna överallt och andra lämnar alltid hemma eller hos hundvakt.

Oavsett så kan jag verkligen förstå TS i att det är viktigt med en hund som klarar av att vara ensam, om det så är för att man behöver åka och handla eller ta en öl, spelar väl mindre roll.

Jag har cocker spaniel sedan 1998. Det är en ras där flertalet individer skulle trivas bra med det liv du beskriver. Men eftersom du själv skriver att du vill ha en mindre ras kan det vara läge att understryka att det kan vara stor skillnad i rörelse/motionsbehov på en fd jakthund som cockern och renodlade sällskapshundar som varit sällskapshundar mycket länge. Hos cockern finns en hel del av de ursprungliga spanielegenskaperna ofta kvar, men det är spretigt hur det fördelar sig i den show/sällskapsavlade populationen. De kräver en hel del pälsvård.

En typisk, bra cocker är en mycket glad och livlig hund men den ska ha tydlig av- och påknapp. Livlighet får inte förväxlas med stress. Jag har haft riktigt bra hundar och ett par som inte är så bra. Samtliga har dock varit extremt glada och snälla. Den nuvarande älskar för övrigt att gå på puben för att knyta an till utvikningen. Vi bodde några nätter på en pub när vi var i England och det är nog på hennes tio i topp över upplevelser.😅

Instämmer!

Bägge fjärilarna- papillon och phalene - är glada vänliga och lättsamma.
Kräver dessutom minimalt med pälsvård
Ja, jag blev jättechockad när min kompis sa att det var oftast minimal pälsvård. Det räcker i stort sett för henne att "fingerkamma" sina hundar till vardags men givetvis dusch, föning, borstning, samt piff och puff till utställningar. Och då bor hon ändå på landet och hundarna hänger med henne i trädgården om dagarna.

Slänger in russkaya tsvetnaya bolonka som förslag också :) kräver pälsvård absolut (men går ju att hålla kortklippt) men liknar annars bichon-raserna. Tysta, väldigt sällskapliga, snälla, anpassningsbara, lagom storlek för att ha med överallt utan problem. Min är inte supersmart och tycker träning är trist men finns individer som tränar och tävlar i rallylydnad, lydnad och agility vet jag :) vi har gått kurser vid flera tillfällen men varken jag eller hunden har fastnat för det. Däremot en helt perfekt sällskapshund och bästa kompis i mina ögon.
Men å vilken charmig och spännande liten hund.

Jag är en sån som ”släpar” (för att använda ett negativt ord) med mig hunden på lokal. Jag förstår till fullo om TS vill ha sin blivande hund med sig. Är man typen som gillar att inkludera hunden i hela vardagen så vad är problemet?

På 13 år med Dvärgschnauzer på restaurang/uteserveingar/pub/vinbar kan jag nog räkna till 5 tillfällen som folk har velat hälsa på dom. Oftast personal.
Har ALDRIG känt att jag på något sätt behövt freda dem mot berusade människor.
Fast Dvärgarna ser kanske lite bistra ut och är inte så gulliga :D

När jag hade Schäfer hade jag dem mer än gärna hemma. De var för brötiga och omständliga att ta med. 🤪

Min ena hund älskar verkligen att följa med på uteserveringar och letar gärna upp något småberusat gammalt fyllo som han kan hänga med. De blir nästan tårögda för att han vill hänga med just dem, och han njuter av uppmärksamheten. Win-win.

Den andre ville inte bli klappad och det var liksom inget problem. Det var aldrig någon som tjatade.

Sommartid tar jag gärna med mina hundar på lokal och upplever inte att det är besvärligare att ha koll på hundarna och prata samtidigt, än att äta och göra detsamma. Valpen kräver såklart lite mer nu i början, men när hon väl har somnat så det oproblematiskt.

Oavsett så kan jag verkligen förstå TS i att det är viktigt med en hund som klarar av att vara ensam, om det så är för att man behöver åka och handla eller ta en öl, spelar väl mindre roll.
Självklart är det viktigt att hunden klarar av att vara ensam, tror inte någon hundägare har åsikten om att det är så enkelt och lätt och inga problem med en hund som inte klarar av att lämnas alls.

För mig så är det otroligt viktigt att hunden klarar att vara ensam främst när det gäller när jag ska handla eller andra tillfällen då hunden faktiskt inte kan sitta i bilen. Hade inte min hund kunnat vara ensam en stund hade mitt liv blivit väldigt jobbigt i vardagen.

Jag är en sådan som lite känner att jag vill inkludera hunden i livet på alla sätt. Men det är ju olika som sagt, vissa vill och vissa inte och det finns väl inget rätt eller fel där.

Men jag förstår inte riktigt varför man ska lämna hunden hemma när man går och tar en öl heller. Min hänger liksom gärna med ut på sådana aktiviteter.
Det är väl ändå rätt praktiskt att kunna lämna hunden ett par timmar oavsett vad man har för skäl? Hundar är inte välkomna överallt och ibland kan det vara skönt att fokusera på annat än just hunden :)

(en av våra hundar har varit jättesvår att lämna och det är verkligen handikappande om man ALDRIG kan lämna - funkar bättre för oss nu dock med två hundar!)

Ska jag berätta om när schäferhunden skulle krascha en bikerfest?

Det var när jag bodde i Norrtälje. De har en rätt stökig motorvecka där. Hon var kopplad. Vi skulle bara gå ut och gå när hon hittade Festen. Först försökte hon ställa sig i kön. Jag tog ut henne ur kön och fortsatte att gå. När vi gick förbi dörren gled hon mellan vakterna och in. För att inte lägga krokkoppel på två HA så släppte jag min hund. Hon försvann glatt in i lokalen. Och jag kallade in henne. Hon lommade tillbaka ut till mig. Vakterna frågade om vi ville in. Jag tackade nej. Och fortsatte att gå. Nu ville ju alla i lokalen och i kön att hunden skulle in på festen. Alla utom jag. Vakterna lockade på henne. Folk i lokalen lockade. Vi gick...förbi ett öppet fönster. Vips hade hunden hoppat in! (jag såg inte hur det såg ut och släppte henne) Och när jag kom till dörren släppte de inte in mig. Folkets jubel. Jag kallade in min hund. Hon lommade ut till mig. Jag bad om fot (men nu var ju jag också full i skratt) satte lydnad ett kvarter och när jag kom runt hörnet kramade jag om min hund. Jag saknar henne.

Men grejen är att jag för en väldigt urban tillvaro. Och bor man i en storstad så går mycket tid åt till transporter. Många har inte bil, för de av oss som har är det ofta dyrt att ta den (tullar, parkering etc kan kosta 300-500 kr om jag tar bilen till jobbet). Många av oss bor på ett ställe, jobbar på ett annat ställe, handlar på andra ställen, umgås på andra ställen (många bor så pass trångt eller har en vänskapskrets som är utspridd i så många delar av staden att det inte är praktiskt att umgås hemma. Åka från en förort till en annan tar tid)... ofta räcker inte tiden till att åka hem emellan olika aktiviteter eftersom de sker på olika platser som man måste ta sig till. Få av oss kan släppa ut hunden på tomten medan vi gör andra saker så alla rastrundor måste vi gå med (och ofta måste vi gå en bit för att hitta bra ställen åt hundar att kissa på). Det finns inte plats till hundgårdar. Ensamma hundar i lägenheter stör.

Så våra hundar hänger ofta med på saker som det kanske inte är aktuellt att ha hund med på om man bor på landet. Det är en mysig nödvändighet.

Jag har bott på landet också och det är annorlunda (schäferhunden bodde också på landet - men jag tror att hon tyckte hon bytt upp sig när 5000 kvm tomt blev en lägenhet med människor närmare och mer gemensamma aktiviteter. Hon var en partypingla. Different strokes for different folks)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka