Spetshunden
Trådstartare
okej, intressant och tack för utförligt svar. Låter som Eurasiern går bort lite då, vill gärna ha en mer "pigg och aktiv" ras. Keeshound låter inte heller som en toppkandidat kanske. Eftersom jag ändå dissar en ny Husky så tror jag inte heller en Samojed är akuell för mig i nuläget, även om jag iofs tror de kan vara lite lättsammare än andra draghundar. Huskyn var ju drömmen när jag skaffade den, men har fattat att jag nog även hade lite "tur" med min hund, som bla kunde vara lös (under uppsikt dock). Och det skulle vara kul att göra lite annat än "bara" fysisk aktivitet också. Lapphunden står fortfarande högt upp på listan, men jag blir samtidigt så sugen på många olika hundraser just nu. Och skällandet kanske blir olidligt om den ska bo i lägenhet iblandJag har haft med spetsar att göra i stora delar av livet och är också en spetsmänniska i grunden även om jag nu ”funnit kärleken” i tollare. Men tycker att finsk lapphund passar på en del av det du skriver, bortsett från att de som andra nämnt kanske inte är jättebenägna att dra, av de jag träffat. Upplever de också som skälliga. Eurasier har jag haft (på prov ett halvår endast), men också varit dagmatte under längre perioder till fler och min uppfattning är att de generellt blir lite väl mycket sällskapshund, visst finns aktivare individer men är man något så när på aktiv så känns det som en större chansning än om man tittar åt t.ex. svensk lapphund eller samojed. Samojeder har jag också haft hemma och den erfarenhet jag haft där är att alla varit trevliga lite flamsiga prickar. Det kanske bara var de jag träffat, vilket ändå är ett gäng, men de har lite känts som spetsarnas spetsmotsvarigher till Flatcoatens clown
Keeshound har jag träffat några, och haft två som daghundar även här, gemensamt för de var väl att båda hade det svårt med att vara ensamma. Tolkade ägarna, som kunde rasen bättre, som att det inte var en ovanlig problematik i rasen och det är väl vad jag upplevde även hos Eurasier, dvs inte en helt ovanlig problematik. Vad det sen beror på låter jag vara osagt![]()