Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Bukefalos 30 år!

Jag har haft med spetsar att göra i stora delar av livet och är också en spetsmänniska i grunden även om jag nu ”funnit kärleken” i tollare. Men tycker att finsk lapphund passar på en del av det du skriver, bortsett från att de som andra nämnt kanske inte är jättebenägna att dra, av de jag träffat. Upplever de också som skälliga. Eurasier har jag haft (på prov ett halvår endast), men också varit dagmatte under längre perioder till fler och min uppfattning är att de generellt blir lite väl mycket sällskapshund, visst finns aktivare individer men är man något så när på aktiv så känns det som en större chansning än om man tittar åt t.ex. svensk lapphund eller samojed. Samojeder har jag också haft hemma och den erfarenhet jag haft där är att alla varit trevliga lite flamsiga prickar. Det kanske bara var de jag träffat, vilket ändå är ett gäng, men de har lite känts som spetsarnas spetsmotsvarigher till Flatcoatens clown 😎

Keeshound har jag träffat några, och haft två som daghundar även här, gemensamt för de var väl att båda hade det svårt med att vara ensamma. Tolkade ägarna, som kunde rasen bättre, som att det inte var en ovanlig problematik i rasen och det är väl vad jag upplevde även hos Eurasier, dvs inte en helt ovanlig problematik. Vad det sen beror på låter jag vara osagt :p
okej, intressant och tack för utförligt svar. Låter som Eurasiern går bort lite då, vill gärna ha en mer "pigg och aktiv" ras. Keeshound låter inte heller som en toppkandidat kanske. Eftersom jag ändå dissar en ny Husky så tror jag inte heller en Samojed är akuell för mig i nuläget, även om jag iofs tror de kan vara lite lättsammare än andra draghundar. Huskyn var ju drömmen när jag skaffade den, men har fattat att jag nog även hade lite "tur" med min hund, som bla kunde vara lös (under uppsikt dock). Och det skulle vara kul att göra lite annat än "bara" fysisk aktivitet också. Lapphunden står fortfarande högt upp på listan, men jag blir samtidigt så sugen på många olika hundraser just nu. Och skällandet kanske blir olidligt om den ska bo i lägenhet ibland 😱 Hur är hälsostatusen på Tollare? Hälsa hos rasen är verkligen prio 1. Orkar inte chansa och "köpa på mig" en hund som kanske blir sjuk i unga år (om det går att undvika såklart).

Om du kikar på corgi tycker jag den svenska västgöten är en given kandidat också! Kanske inte för drag, men i övrigt!

Jag som också älskar spets och urhundar älskar även käcka terriers. Kan visserligen behöva täcke, men australiensk, norfolk och andra mer välpälsade klarar sig fint i vinter och snö så länge man är rörlig. Det gjorde även min JRT, men vill du inte ha för skarp jakt är det nog inte rätt ras. :) Supersportiga och roliga att träna med är de dock!
Hmm västgöte - ja, den kan vara intressant. Och nej, drag är ju inget måste. Helst aktiv och glad hund som gillar att vara ute, även vintertid. Sedan tror jag att många hundar, även mindre, kan uppskatta lite "drag", även om de inte "drar" som draghundar. Kanske springa lite i sele (eller lös) bredvid skidor eller en spark på snön eller sparkcykel/cykel, joggning, rask promenad osv 🙂 Så det kan nog funka ändå, om hunden är aktiv och tycker det är kul.

Hmm västgöte - ja, den kan vara intressant. Och nej, drag är ju inget måste. Helst aktiv och glad hund som gillar att vara ute, även vintertid. Sedan tror jag att många hundar, även mindre, kan uppskatta lite "drag", även om de inte "drar" som draghundar. Kanske springa lite i sele (eller lös) bredvid skidor eller en spark på snön eller sparkcykel/cykel, joggning, rask promenad osv 🙂 Så det kan nog funka ändå, om hunden är aktiv och tycker det är kul.
Självklart brukar de flesta aktiva hundar vara pigga på den typen av "drag" eller spring! Jag trodde du var ute eftre lite hårdare drag. :) Både terriern och shiban mina älskade spark och cykel i sele, och lösa med skoter eller häst.

okej, intressant och tack för utförligt svar. Låter som Eurasiern går bort lite då, vill gärna ha en mer "pigg och aktiv" ras. Keeshound låter inte heller som en toppkandidat kanske. Eftersom jag ändå dissar en ny Husky så tror jag inte heller en Samojed är akuell för mig i nuläget, även om jag iofs tror de kan vara lite lättsammare än andra draghundar. Huskyn var ju drömmen när jag skaffade den, men har fattat att jag nog även hade lite "tur" med min hund, som bla kunde vara lös (under uppsikt dock). Och det skulle vara kul att göra lite annat än "bara" fysisk aktivitet också. Lapphunden står fortfarande högt upp på listan, men jag blir samtidigt så sugen på många olika hundraser just nu. Och skällandet kanske blir olidligt om den ska bo i lägenhet ibland 😱 Hur är hälsostatusen på Tollare? Hälsa hos rasen är verkligen prio 1. Orkar inte chansa och "köpa på mig" en hund som kanske blir sjuk i unga år (om det går att undvika såklart).
Hälsan hos tollare är väl bra, men min erfarenhet är att mentaliteten är sådär.

En till bubblare: schnauzer (mellanvarianten). Numer trevlig mentalitet, väldigt robusta, pälsen klarar kyla och väta mycket bra och de brukar tycka all form av aktivering är kul! Inte lika mycket skall som i dvärgen men skäller till när besökare kommer.
Brukar verkligen uppskatta drag!

Mina isländska fårhundar uppskattar verkligen att vara ute vintertid!! Jag springer med dem emellanåt (alla årstider) men har inte testat drag - tror dock att det skulle uppskattas av framförallt hanen som generellt gillar att ta i och jobba fysiskt. :)

En till bubblare: schnauzer (mellanvarianten). Numer trevlig mentalitet, väldigt robusta, pälsen klarar kyla och väta mycket bra och de brukar tycka all form av aktivering är kul! Inte lika mycket skall som i dvärgen men skäller till när besökare kommer.
Brukar verkligen uppskatta drag!
kul tips, absolut ingen ras jag själv någonsin tänkt på, men har träffat några och hört att ägare tenderat "fastna" i rasen, så det är ju säkert gott betyg 😊 Bra om den är hyfsat köldtålig också. Kikade även lite på Bedlington och de var ju bedårande söta 😍(och beskrevs som bla mjuka och djärva i rasstandard, vilket lät bra och intressant) men tror de kan bli lite frusna här i norr, i alla fall om tänker sig utomhusaktiviteter på vintern också. Men väldigt intressant att lära sig lite mer om olika raser, kanske blir fler hundar i framtiden 😊

Glömde ju lite västgöten! Mina svärföräldrar har haft två, otroligt fina och snälla, upplever dem dock som mer urhundar än min corgi, det är lite 50/50 om man får en förig med Will to please eller typ… en katt. Svärisarnas var inte jättelätta att motivera till arbete utan det var väldigt på deras villkor medan corgisarna alltid sa ja tack till aktiviteter.

Isländsk fårhund har verkligen seglat upp bland toppkandidarena av raser nu. Låter jättehärliga och passande 😃 Tips för att enkelt introducera drag är att skaffa ett midjebälte med expander, dragsele och ett längre koppel (ca 4 meter för medelstor hund) med delvis expander och sedan testa köra till fots först (gå/springa). Sedan kan bara lägga till valfritt "åkdon" sedan. Om hunden inte är så road av drag (tex inte gillar spark/skidor/cykel) så kan man alltid ha nytta av midjebältet, selen och kopplet ändå och har inte lagt ner så mkt pengar på onödig utrustning. 🙂

Glömde ju lite västgöten! Mina svärföräldrar har haft två, otroligt fina och snälla, upplever dem dock som mer urhundar än min corgi, det är lite 50/50 om man får en förig med Will to please eller typ… en katt. Svärisarnas var inte jättelätta att motivera till arbete utan det var väldigt på deras villkor medan corgisarna alltid sa ja tack till aktiviteter.
Ja, fick tips tidigare i tråden om västgöten också! Bra tips. Mindre benäghet till ryggproblem än corgie (har jag läst). Men corgisens vilja till aktivitet, som du beskriver, låter ju onekligen trevligt också 😀 Gillar absolut charmen med självtänkande och påhittiga "katt-hundar", men efter att nyss haft exakt en sådan typ, så skulle det vara lite roligt med oväxling. Jag är dock väldigt tålmodig och anpassningsbar själv, så den behöver juvinte vara en 100% lydnadsproffs heller. Lite egna "hyss" får hunden gärna pyssla med emellanåt också.

Jag har haft eurasier i 14 år, hämtar strax hem min 7e individ och för mig är de den perfekta rasen. Tysta, hänger med på allt och älskar att vara ute. Jag kör/har kört rallylydnad, viltspår, nosework och agility med mina. Jag springer med dom, den ena vill inte dra, den andra kan tänka sig att dra ibland. Men de har inget emot att vara med ute med sparken eller springa med mig. Kör k9 biathlon med den yngre.
De har ju inte direkt nån såndär will to please som folk snackar om, det är ju verkligen deras inställning den dagen som avgör om det blir så himla roligt på agilityplan eller inte :rofl:
Mina kan vara ensamma, de är i hundgård när jag jobbar. Inga problem att lämna på hotellrum när vi är på utställning heller.
De allra flesta är inte särskilt skälliga. Våra specialer är väldigt tysta 😅

Jag ville inte ha en bruks/jakthund, jag har inte engagemanget för det.
Jag ville ha en sällskapshund som jag kunde testa på olika hundsporter med och som ville hänga med mig på allt. Det fick jag.

Men det har poppat upp massor av uppfödare de senaste åren och alla avlar inte på den mentalitet de ska ha så ska man ha eurasier ska man definitivt kolla upp uppfödaren väl.

Ja, fick tips tidigare i tråden om västgöten också! Bra tips. Mindre benäghet till ryggproblem än corgie (har jag läst). Men corgisens vilja till aktivitet, som du beskriver, låter ju onekligen trevligt också 😀 Gillar absolut charmen med självtänkande och påhittiga "katt-hundar", men efter att nyss haft exakt en sådan typ, så skulle det vara lite roligt med oväxling. Jag är dock väldigt tålmodig och anpassningsbar själv, så den behöver juvinte vara en 100% lydnadsproffs heller. Lite egna "hyss" får hunden gärna pyssla med emellanåt också.
Det här blir självklart anekdotiskt, men jag har inte stött på många fall av ryggproblem på corgis alls (Pembrokes då) så den biten hade jag inte oroat mig för så nämnvärt. Det kan såklart ske men det är inte alls något utbrett problem mig veterligen!

Pembrokes är lite spjuvrar så hyss kan jag skriva under på! Ofta gosegrisar också, slutar man klappa och klia får man en BLICK 😂😂

Isländsk fårhund har verkligen seglat upp bland toppkandidarena av raser nu. Låter jättehärliga och passande 😃 Tips för att enkelt introducera drag är att skaffa ett midjebälte med expander, dragsele och ett längre koppel (ca 4 meter för medelstor hund) med delvis expander och sedan testa köra till fots först (gå/springa). Sedan kan bara lägga till valfritt "åkdon" sedan. Om hunden inte är så road av drag (tex inte gillar spark/skidor/cykel) så kan man alltid ha nytta av midjebältet, selen och kopplet ändå och har inte lagt ner så mkt pengar på onödig utrustning. 🙂
De är underbara!! :love:

Angående drag / inte drag så har jag funderat på midjebälte ändå eftersom jag oftast springer och går med två hundar och det kan vara praktiskt med händerna fria ibland :D

Absolut supertrevlig ras! Jag har viss erfarenhet av svensk lapphund (för länge sedan, hade i familjen som barn b.l.a). Tyvärr träffat (+ hört talas om) flera med epilepsi och blir lite orolig för det. Men har hört att man försökt jobba bort det i aveln. Och som som du säger, väldigt ovanliga nu för tiden. Och som sagt, mina "erfarenheter" av rasen ligger långt bakåt i tiden, när de var vanligare. Trevliga och lättsamma hundar - och lite från dessa som jag spanat mot finsk lapphund, just för att jag fått för mig att de är friskare... Men som sagt, jag kan ha fel, svenska kanske är lika friska nu?
Både den svenska och den finska är överlag friska raser, skulle nog uppskatta de ungefär lika. Den finska har pompes och degenerativ myelopati i rasen men det finns inte i svensk, dock väldigt få hundar (om ens några?) som är sjuka idag tack vare gentester. Finska ska även ögonlysas innan avel. Båda har avelsprogram för PRCD-PRA och HD, finsk har även fått HD-index. Det finns epilepsi och vissa autoimmuna sjukdomar hos båda raserna men är ovanligt. Inom SL iallafall vet de erfarna uppfödarna vilka hundar bak i stamtavlorna som har gett ep. Om du är intresserad av svensk lapphund kan jag ge tips på PM :)

Jag har haft eurasier i 14 år, hämtar strax hem min 7e individ och för mig är de den perfekta rasen. Tysta, hänger med på allt och älskar att vara ute. Jag kör/har kört rallylydnad, viltspår, nosework och agility med mina. Jag springer med dom, den ena vill inte dra, den andra kan tänka sig att dra ibland. Men de har inget emot att vara med ute med sparken eller springa med mig. Kör k9 biathlon med den yngre.
De har ju inte direkt nån såndär will to please som folk snackar om, det är ju verkligen deras inställning den dagen som avgör om det blir så himla roligt på agilityplan eller inte :rofl:
Mina kan vara ensamma, de är i hundgård när jag jobbar. Inga problem att lämna på hotellrum när vi är på utställning heller.
De allra flesta är inte särskilt skälliga. Våra specialer är väldigt tysta 😅

Jag ville inte ha en bruks/jakthund, jag har inte engagemanget för det.
Jag ville ha en sällskapshund som jag kunde testa på olika hundsporter med och som ville hänga med mig på allt. Det fick jag.

Men det har poppat upp massor av uppfödare de senaste åren och alla avlar inte på den mentalitet de ska ha så ska man ha eurasier ska man definitivt kolla upp uppfödaren väl.
Tack. Intressant, låter som du verkligen hittat din ras 😊 De känns rättså ovanliga, har aldrg träffat någon själv (bara läst lite om rasen).

Både den svenska och den finska är överlag friska raser, skulle nog uppskatta de ungefär lika. Den finska har pompes och degenerativ myelopati i rasen men det finns inte i svensk, dock väldigt få hundar (om ens några?) som är sjuka idag tack vare gentester. Finska ska även ögonlysas innan avel. Båda har avelsprogram för PRCD-PRA och HD, finsk har även fått HD-index. Det finns epilepsi och vissa autoimmuna sjukdomar hos båda raserna men är ovanligt. Inom SL iallafall vet de erfarna uppfödarna vilka hundar bak i stamtavlorna som har gett ep. Om du är intresserad av svensk lapphund kan jag ge tips på PM :)
Tack! Jag är absolut intresserad av SL. Trodde nog dock att de knappt fanns några längre. Tar mycket gärna tips!😊

Tack. Intressant, låter som du verkligen hittat din ras 😊 De känns rättså ovanliga, har aldrg träffat någon själv (bara läst lite om rasen).
Ja de är fortfarande inte så vanliga, speciellt inte i norr. Mina uppfödare brukar skicka intressenter till mig som har långt till dom, liksom som ett första steg att få träffa rasen. Har du vägarna förbi Umeå är du välkommen :)

Hälsan hos tollare är väl bra, men min erfarenhet är att mentaliteten är sådär.

Nja, skulle väl snarare säga tvärtom. Inte så värst svårt att hitta vettiga tollare mentalt, däremot finns en hel del sjukdomar.

Oklart dock om jag hade rekommenderat tollare till ts, beror kanske på hur mycket man vill aktivera sin hund och jag missade nog om det framgick 😅

Liknande trådar

• Vilken hundras passar mig?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Framtida hundras?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn