Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?

Bukefalos 30 år!

Som bubblare slänger jag in en (bra) sheltie. Mjuka och vänliga, lekfulla och alerta hundar som gillar att träna och hänger med på det mesta. Mina har ÄLSKAT skidåkning över allt annat. Överlag friska, och har funktionell päls. Mentaliteten varierar stort, så det gäller att hitta uppfödare som avlar på bra huvud och hälsa och inte bara vänstervarv. Finns flera kennlar långt upp i norr som verkar föda upp riktigt bra hundar dock!
Mina har inte haft separationsångest, däremot en del FOMO då de vill vara med och hålla koll på allt roligt som kan tänkas hända.

Nja, skulle väl snarare säga tvärtom. Inte så värst svårt att hitta vettiga tollare mentalt, däremot finns en hel del sjukdomar.

Oklart dock om jag hade rekommenderat tollare till ts, beror kanske på hur mycket man vill aktivera sin hund och jag missade nog om det framgick 😅
Nä, har nog inte tänkt att Tollare skulle vara klockren för mig. Aktivitet ja, fast ingen övrdriven hundsport/tävlig eller jakt osv. Men efter att ha blivit abrupt hundlös så klättrar man ju på väggarna och börja spana efter nästan allt i hundväg 😄

Som bubblare slänger jag in en (bra) sheltie. Mjuka och vänliga, lekfulla och alerta hundar som gillar att träna och hänger med på det mesta. Mina har ÄLSKAT skidåkning över allt annat. Överlag friska, och har funktionell päls. Mentaliteten varierar stort, så det gäller att hitta uppfödare som avlar på bra huvud och hälsa och inte bara vänstervarv. Finns flera kennlar långt upp i norr som verkar föda upp riktigt bra hundar dock!
Mina har inte haft separationsångest, däremot en del FOMO då de vill vara med och hålla koll på allt roligt som kan tänkas hända.
Jag var lite inne på rasen Sheltie faktiskt, för många år sedan. Var bla det där med mentaliteten som avskräckte lite men vet också många som är mycket trevliga! Men bra storlek, aktiv, tål vinter osv. Och är man noga tror jag säkert man kan hitta mentalt bra hundar. Kanske lite FÖR "smart" för mig bara? Tränar gärna lite hundsport mm på "hobbynivå" men noll tävlingsintresse... vansinnigt fina dock 😍

Nja, skulle väl snarare säga tvärtom. Inte så värst svårt att hitta vettiga tollare mentalt, däremot finns en hel del sjukdomar.

Oklart dock om jag hade rekommenderat tollare till ts, beror kanske på hur mycket man vill aktivera sin hund och jag missade nog om det framgick 😅
Då har jag väl haft väldans otur att träffa i princip bara osäkra/rädda tollare i jobbet.

Då har jag väl haft väldans otur att träffa i princip bara osäkra/rädda tollare i jobbet.
Ja, jag umgås ju mest med tollarfolk och känner många uppfödare så jag skulle nog säga att jag har rätt bra koll på rasen och så svårt att hitta vettiga exemplar är det inte. Som i alla raser finns skrot men också mycket bra, framförallt är det en ras där bph eller mh är standard att göra, så relativt lätt att göra sin egen research dessutom.

Nä, har nog inte tänkt att Tollare skulle vara klockren för mig. Aktivitet ja, fast ingen övrdriven hundsport/tävlig eller jakt osv. Men efter att ha blivit abrupt hundlös så klättrar man ju på väggarna och börja spana efter nästan allt i hundväg 😄

Hehe jag förstår vad du menar, mvh själv sugen och tittar högt och lågt (innan jag bestämt mig för exakt vad) 😁

Liknande trådar

• Vilken hundras passar mig?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Framtida hundras?
  • Rasval.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn