Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hatar den här värmen :arghh: Hunden orkar noll, jag orkar noll. Har börjat duscha honom kallt innan vi går och lägger oss så sover han bättre. Jag däremot sover så jäkla illa... Hoppas på regn och åska imorgon, finns visst hopp i prognosen.
Precis så är det här också (minus duschen) och inte använder den otacksamma hunden sin kyldyna heller :mad: (:D). Dock hade vi rätt rejält med åska nyss (så livrädd hund, hurra) men inget regn. Nej nej, det regnet öste ner 4 kilometer bort. Men jag är inte kränkt och bitter. Inte alls :angel:
 
Precis så är det här också (minus duschen) och inte använder den otacksamma hunden sin kyldyna heller :mad: (:D). Dock hade vi rätt rejält med åska nyss (så livrädd hund, hurra) men inget regn. Nej nej, det regnet öste ner 4 kilometer bort. Men jag är inte kränkt och bitter. Inte alls :angel:

Jussi vägrar också kyldyna, köpte en rätt dyr förra sommaren som dissades totalt... Här är det golv som gäller men lider med honom när han vankar omkring flåsandes och byter ställe halva nätterna. Tror han räknar dagarna till typ oktober, det är lite hans säsong :D
 
Jussi vägrar också kyldyna, köpte en rätt dyr förra sommaren som dissades totalt... Här är det golv som gäller men lider med honom när han vankar omkring flåsandes och byter ställe halva nätterna. Tror han räknar dagarna till typ oktober, det är lite hans säsong :D
Oktober ftw! Vi hoppas på att tiden dit går fort! :D
 
Jussi vägrar också kyldyna, köpte en rätt dyr förra sommaren som dissades totalt... Här är det golv som gäller men lider med honom när han vankar omkring flåsandes och byter ställe halva nätterna. Tror han räknar dagarna till typ oktober, det är lite hans säsong :D

Stackarn. :(
 
HÖRNI, plötsligt händer det!!! Som i ett trollslag droppade tempen till +20!! :bow::bump:
Plötsligt gick det är gå längre än runt ett kvarter utan att ha en hund som flåsar lungorna ur sig, dreglar och går hela koppellängden bakom mig med hängande huvud.
 
Idag var jag och maken och tränade brukslydnad ihop, första gången han gjort det under de 8,5 år vi varit ihop (han är agilityfrälst ;) ).

Han körde igenom hela elitbruksprogrammet med Pu, och det gick så bra så han ska nog ut och tävla henne i höst :banana:

FF733AA4-DC88-40B4-8B98-BC5D5D02BC97.jpeg


Sen åkte vi tillsammans och simmade Lyxa i inomhuspoolen, så vi har haft en riktig Datenight för ett hundtokigt hem :D!
 
Är i valet och kvalet. Hade tänkt tävla rally på djurens helg i mitten av augusti. Börjar bli dags att anmäla men ska den här värmen fortsätta är det ingen vits.
 
31 grader idag :crazy: men ”svala” 26 grader i skogen, så vi gav oss ut med sambons syskon och deras ungar och plockade blåbär. 17 liter typ :D Jag och sambons faster tränar mycket tillsammans, och hon var också med med sina labbar. Floyd är lite förälskad i hennes tikar, och han och den jämngamla tiken är verkligen bästisar. De härjade som dårar i blåbärsriset, och passade på att svalka sig i gyttjehålen som faktiskt fortfarande är rätt kladdiga.
Efter kvällsmat (och dusch av hundar...) så tränade ungarna med Floyd medan vi rensade bär, och speciellt ena sonen har ett så fint handlag med hundarna :love: de tränade fotgående, sitt, stanna kvar och vacker tass :D
Han har sovit som en gris sedan de åkte, efter att ha hållt igång honom i typ 5h :laugh:

Valparna har fått flytta ner till nedervåningen nu, det var nästan 29 grader i valprummet uppe idag och helt outhärdligt :( på nedre plan är de i ett rum som vetter mot norr, och med bara ett smalt liggande fönster som är typ täckt av vår vildvuxna rosspaljé. Så mycket svalare direkt! Med fläkten igång fick vi ner det till 23 grader, så helt okej ändå.
De gillade att få lite större utrymme med, och har glatt spatserar runt i hela hagen i eftermiddag.

Ladda tyckte att det var såå roligt med massa folk i huset, hon var helt galen :D Under korvätandet tror jag faktiskt att hon helt glömde att hon hade valpar, det var 4 korvätare som mer än gärna delade med sig av kvällsmaten till henne :p
 
31 grader idag :crazy: men ”svala” 26 grader i skogen, så vi gav oss ut med sambons syskon och deras ungar och plockade blåbär. 17 liter typ :D Jag och sambons faster tränar mycket tillsammans, och hon var också med med sina labbar. Floyd är lite förälskad i hennes tikar, och han och den jämngamla tiken är verkligen bästisar. De härjade som dårar i blåbärsriset, och passade på att svalka sig i gyttjehålen som faktiskt fortfarande är rätt kladdiga.
Efter kvällsmat (och dusch av hundar...) så tränade ungarna med Floyd medan vi rensade bär, och speciellt ena sonen har ett så fint handlag med hundarna :love: de tränade fotgående, sitt, stanna kvar och vacker tass :D
Han har sovit som en gris sedan de åkte, efter att ha hållt igång honom i typ 5h :laugh:

Valparna har fått flytta ner till nedervåningen nu, det var nästan 29 grader i valprummet uppe idag och helt outhärdligt :( på nedre plan är de i ett rum som vetter mot norr, och med bara ett smalt liggande fönster som är typ täckt av vår vildvuxna rosspaljé. Så mycket svalare direkt! Med fläkten igång fick vi ner det till 23 grader, så helt okej ändå.
De gillade att få lite större utrymme med, och har glatt spatserar runt i hela hagen i eftermiddag.

Ladda tyckte att det var såå roligt med massa folk i huset, hon var helt galen :D Under korvätandet tror jag faktiskt att hon helt glömde att hon hade valpar, det var 4 korvätare som mer än gärna delade med sig av kvällsmaten till henne :p
Jag hade lätt panik när efter jag gått kvällspromenad med dom vuxna - för när vi kom hem efter en timma så var det 30 grader inomhus och ledsna valpar :cry: Tack och lov hade det svalnat till 28 grader ute då och skugga i min trädgård så jag fick helt sonika ta ut dom för första gången så dom fick svalka av sig. Jag kunde samtidigt byta till nya kalla vattenflaskor i deras "pool".
Imorgon sägs det bli 32 grader, vilket i så fall innebär 34 här då vi bor högt i Norrköping - alltid varmare på sommaren än prognos och alltid kallare vintertid. Jag vill inte.....:banghead:
Valparna får jag nog snart duscha lätt om dom ska orka.
 
Jag hade lätt panik när efter jag gått kvällspromenad med dom vuxna - för när vi kom hem efter en timma så var det 30 grader inomhus och ledsna valpar :cry: Tack och lov hade det svalnat till 28 grader ute då och skugga i min trädgård så jag fick helt sonika ta ut dom för första gången så dom fick svalka av sig. Jag kunde samtidigt byta till nya kalla vattenflaskor i deras "pool".
Imorgon sägs det bli 32 grader, vilket i så fall innebär 34 här då vi bor högt i Norrköping - alltid varmare på sommaren än prognos och alltid kallare vintertid. Jag vill inte.....:banghead:
Valparna får jag nog snart duscha lätt om dom ska orka.

Det förstår jag, fy fasen :( du har ingen fläkt att ställa in?
Jag var nojig för drag med fläkten i början, men nu är jag faktiskt mer orolig för värmen. I den här hettan känns det ju inte som att det kan bli ett kallt drag, men förhoppningsvis ett svalt dito.. Jag har ställt fläkten ganska högt, så att det framförallt cirkulerar luften ovanför dem, men det verkar göra stor nytta!

Tidigare har jag haft alla fönster öppna, men idag var det definitivt svalare att ha fönstren stängda.
 
Jag hade lätt panik när efter jag gått kvällspromenad med dom vuxna - för när vi kom hem efter en timma så var det 30 grader inomhus och ledsna valpar :cry: Tack och lov hade det svalnat till 28 grader ute då och skugga i min trädgård så jag fick helt sonika ta ut dom för första gången så dom fick svalka av sig. Jag kunde samtidigt byta till nya kalla vattenflaskor i deras "pool".
Imorgon sägs det bli 32 grader, vilket i så fall innebär 34 här då vi bor högt i Norrköping - alltid varmare på sommaren än prognos och alltid kallare vintertid. Jag vill inte.....:banghead:
Valparna får jag nog snart duscha lätt om dom ska orka.
Köp en ac och ställ i valprummet?
 
Köp en ac och ställ i valprummet?
Ja det hade varit guld om inte pengar behövdes till annat - hade liksom inte räknat med en sån här galen sommar :crazy:
Men nu finns ett stort gäng vattenflaskor i kylen, så jag kan skifta oftare och imorgon släpps dom lösa i hela köket när jag lagt på underlag så dom inte halkar omkring. Då blir det bättre för dom och lättare få luften att cirkulera på golvet.
 
Det förstår jag, fy fasen :( du har ingen fläkt att ställa in?
Jag var nojig för drag med fläkten i början, men nu är jag faktiskt mer orolig för värmen. I den här hettan känns det ju inte som att det kan bli ett kallt drag, men förhoppningsvis ett svalt dito.. Jag har ställt fläkten ganska högt, så att det framförallt cirkulerar luften ovanför dem, men det verkar göra stor nytta!

Tidigare har jag haft alla fönster öppna, men idag var det definitivt svalare att ha fönstren stängda.
Jo jag har fläktar, men som du säger har jag varit lite orolig för att ställa in - men ska se hur jag kan ställa så det inte blir direktdrag. Jag har nämligen bara pelarfläktar som då automatiskt riktar snett neråt. Annars får jag köpa en mindre vanlig fläkt och ställa in hos dom :) om det finns några fläktar kvar att köpa :cautious:
 
Jo jag har fläktar, men som du säger har jag varit lite orolig för att ställa in - men ska se hur jag kan ställa så det inte blir direktdrag. Jag har nämligen bara pelarfläktar som då automatiskt riktar snett neråt. Annars får jag köpa en mindre vanlig fläkt och ställa in hos dom :) om det finns några fläktar kvar att köpa :cautious:

Kanske kan du rikta den mot en vägg eller liknande?
Här verkar det göra stor nytta bara genom att luften cirkulerar ordentligt :)
Rusta verkar ha rea på fläktar nu!
 
Kanske kan du rikta den mot en vägg eller liknande?
Här verkar det göra stor nytta bara genom att luften cirkulerar ordentligt :)
Rusta verkar ha rea på fläktar nu!
Det går säkert att göra - eller ställa den på bordet över valparna :)
Ska helt klart gå in och kika på luftkylare. Finns vettiga till bra priser som är bra mycket billigare än ac, men vet att just nu är det svårt få tag i vissa då det är rätt slutsålt - men även om jag inte får tag i mindre till vettiga priser nu så lär jag införskaffa så det finns till fler somrar :)
 
Min man med plötsligt uppväckt hundintresse (efter grundkurs i agility i höstas) kommenterade igår att man kanske skulle kika på ännu mer isolerat hus med större tomt för hundarna häromdagen :rofl:. Vi har i dagsläget fyra grannar och ja, våra hundar skäller mellan varven rejält då vi ändå bor såpass isolerat att häst, människa, bil m.m. som råkar passera MÅSTE påannonseras tydligt så husse eller matte inte missar att det främmande på "vår" väg.. Sen misstänker jag att han lite smått tänker på utökandet av befintlig hundflock då vi "bara" har tre hundar, han har ju börjat skojat om att det ju nästan ingenting på två personer när man kör agility :grin:. Eftersom vi flyttade hit för två år sen så tyckte jag att det ingen större brådska än..
Imorse försökte jag gå en lite längre vända med vovvarna men det var ganska varmt redan då så vi vände ändå hemmåt rätt snart. Sen bidrog det faktum att alla hundar fick gå i koppel, Nike är helt opålitlig nu och drar iväg på egna rundor om hon kan. Väntar på att jag ska se att hon är i löp nu närsomhelst. Vi har nu kört igång luftvärmepumpen på kyl-funktion (24 grader känns svalt nu) och kollade ut på termometern i köksfönstret som visade på 43 grader (!!), den är visserligen i solen där det är vindstilla men ändå :wtf:.
 
Sambon ringde nyss, och undrade hur giftigt det är med alger i vattnet egentligen. Han hade nämligen precis varit hos en kund som haft sina hundar ute och som badade i tydligt algpåverkat vatten. När sambon ifrågasatte hur de vågade det hade ägarna ingen aning om att det kunde vara giftigt. Hundarna hade även druckit av vattnet. :crazy:

Jag får ont i magen av så aningslösa hundägare.
 
Sambon ringde nyss, och undrade hur giftigt det är med alger i vattnet egentligen. Han hade nämligen precis varit hos en kund som haft sina hundar ute och som badade i tydligt algpåverkat vatten. När sambon ifrågasatte hur de vågade det hade ägarna ingen aning om att det kunde vara giftigt. Hundarna hade även druckit av vattnet. :crazy:

Jag får ont i magen av så aningslösa hundägare.

Beror tydligen på vilken sorts alger, men man kan inte se skillnad utan det måste analyseras. Men de kan bli rejält dåliga om de fått i sig. Jag åker inte till havet nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
957
· Visningar
51 245
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 071
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp