Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inte blivit ett dugg förvånad över om han köpt en ändå som du skriver :D
Efter att han hyrt en när han grävde om avloppet i gamla huset och jag såg lyckan i ögonen på honom när han fick gräva upp hela trädgården till nån form av gigantisk sandlåda, då förstod jag att vi snart har en i vår ägo! :rofl:

(Sen kan han mycket väl ha nytta av den i jobbet också i framtiden, så det är en bra investering!)

Jag hade kunnat skriva EXAKT vad du just skrev :laugh:
 
Åh ni kan tro att jag är en stolt uppfödare idag. Imoen gick sitt VP nu på morgonen, med helt strålande resultat! Hon är alltså efter sin första tävlingshelg färdigmeriterad för avel (Vallhundsprov) valpförmedling via SVaK (förstapris i Ik1) och har sju av tio nödvändiga kvalpoäng till Unghunds-SM 2019!

13 månader gammal!

Såna här dagar kan man nästan glömma all ångest som uppfödandet innebär :D
 
Åh ni kan tro att jag är en stolt uppfödare idag. Imoen gick sitt VP nu på morgonen, med helt strålande resultat! Hon är alltså efter sin första tävlingshelg färdigmeriterad för avel (Vallhundsprov) valpförmedling via SVaK (förstapris i Ik1) och har sju av tio nödvändiga kvalpoäng till Unghunds-SM 2019!

13 månader gammal!

Såna här dagar kan man nästan glömma all ångest som uppfödandet innebär :D
:banana: :banana: Fan vad kul!
 
Jag är så tacksam att grannarna har en som typ står nästan 60% av året så vi kan bara hämta den när vi vill. Så slipper jag ha ett sånt åbäcke stående här hela tiden 😆

Vi har tillgång till att låna/hyra väldigt billigt. Jag har dock inte fått möjlighet att prova ännu, för jag är för det mesta på familjegården när mina föräldrar är bortresta. Är dock övertygad om att jag blivit grävtokig :D
 
När någon lägger upp en "rolig" video på ett litet barn som drar och biter i hundens öra och tycker det är gulligt trots att hunden ger cirka tusen lugnande signaler och man påpekar detta och blir bemött med "du läser hunden fel/var har du gått din utbildning/hunden kan faktiskt gå därifrån". :up:

Fyfan. Det är då det är gött att dra till med sin halva etologi-utbildning...
 
När någon lägger upp en "rolig" video på ett litet barn som drar och biter i hundens öra och tycker det är gulligt trots att hunden ger cirka tusen lugnande signaler och man påpekar detta och blir bemött med "du läser hunden fel/var har du gått din utbildning/hunden kan faktiskt gå därifrån". :up:

Fyfan. Det är då det är gött att dra till med sin halva etologi-utbildning...
Åh vad arg och ledsen jag blir :(

Halva internet är fyllt med hundar som mår skitdåligt (”leende” hundar som egentligen helt enkelt inte kan andas, hundar som nästan har panik eller iaf mår rejält dåligt, feta hundar och massor med hundar som håller på med stressbeteenden/överslagshandlingar osv) som gör skittydliga tecken/är uppenbart ohälsosamma men som nästan ingen kan läsa utan de är ju bara såååååå söta :yuck::cry:
När nån som faktiskt kan hund kommer in och säger nåt vettigt får personen svar som ”You must be fun at parties” och på ställen där man kan rösta ner kommentarer så försvinner de snabbt ner i djupet. Internet är vidrigt ibland.
 
Åh vad arg och ledsen jag blir :(

Halva internet är fyllt med hundar som mår skitdåligt (”leende” hundar som egentligen helt enkelt inte kan andas, hundar som nästan har panik eller iaf mår rejält dåligt, feta hundar och massor med hundar som håller på med stressbeteenden/överslagshandlingar osv) som gör skittydliga tecken/är uppenbart ohälsosamma men som nästan ingen kan läsa utan de är ju bara såååååå söta :yuck::cry:
När nån som faktiskt kan hund kommer in och säger nåt vettigt får personen svar som ”You must be fun at parties” och på ställen där man kan rösta ner kommentarer så försvinner de snabbt ner i djupet. Internet är vidrigt ibland.

Fick hot från admin om att sluta sprida "negativ energi" och inte vara så himla otrevlig. :laugh: En annan som påpekade samma sak blev utslängd, resten som inte tyckte att videon var gullig fick varningar.

Jösses vilka konstiga människor det finns.
 
I torsdags kastrerades äntligen Tripp så nu hoppas jag slippa allt kissande inne och framför allt allt uppvaktande av mig :wtf:

Här har vi nyss kommit hem och han såg lite chockad ut i början och mådde lite illa efter narkosen men till kvällen var han nästan som vanligt igen.
43950272_2041160495934178_779063559475691520_n.jpg


Nu har han äntligen börjat vänja sig med tratten men tack och lov är han inte så intresserad av såren så han slipper tratten när jag har koll! :heart
44132155_2045091458874415_333988627010813952_n.jpg


Men det här att hålla honom i stillhet är ju ganska svårt och han är ju tyvärr inte så koppelvan trots att han snart är 2 år :o så han är mest som en studsboll i kopplet, det är ett under att stygnen inte gått upp! Han var ju kryptochid så han har två snitt i ljumskarna.
 
Facebook är himla bra faktiskt! Satt och scrolla tillbaka i flödet nu i brist på att sömn vill infinna sig och får upp en post om att jag och maken varit ihop i XX år och gifta X år för lite mer ett år sen. Vem har totalt glömt bort att vi firar vår 7:e bröllopsdag och 14:år tillsammans denna månad tror ni??
Jahopp, nån som har tips på bra bröllopspresent? Får gärna vara hundigt eller agility relaterat, vi brukar inte ge varandra så dyra presenter men gärna lite kluriga, roliga eller personliga.
 
Här har det varit en tung helg. Morris blev hämtad av en man i lördags som ska ha honom på prov i några veckor.

Sambon och jag pratade redan förra säsongen hur vi skulle göra med Morris, han jagar för stort för våra marken och är dessutom så mycket mer sugen på älg än gris och vår älgtilldelning blir bara mindre och mindre. Vi sa att vi skulle ge det den här säsongen och sedan utvärdera en eventuell omplacering.

Vi släppte mån-tis förra veckan utan någon älgobs alls, han sprang förbi färska grisspår för att istället skälla på skogsfågel. Grannlagen har knappt någon älg heller och samtidigt så fick vi nys om en man i Småland som enbart jagade älg och letade efter en ny förmåga. Vi kontaktade honom och han kom upp dagen efter för att träffas och hälsa på Morran.

I söndags släppte han Morris på sina marker och efter 500 m blev det upptag på en tjur som Morris jobbade med i 6 tim.

Så även om det är jättetungt för oss, så tror jag det blir bra för Morran. Men det gör ju inte tomrummet mindre här hemma :cry:
 
Tungt men stort av er @Elegant machinery

Appropå omplacera hund så skrev vi igår över Jarla på min vän där hon har varit i nära 3 månader.
Det gick lätt. Beslutet var tungt när det fattades men nu när man ser hur Jarla har det och vi har Helga i stället så känns allt självklart.
Men redan nästa vecka ska maken ut och spåra med Jarla och nya ägaren så vi kommer få se henne en del ändå :)
 
Här har det varit en tung helg. Morris blev hämtad av en man i lördags som ska ha honom på prov i några veckor.

Sambon och jag pratade redan förra säsongen hur vi skulle göra med Morris, han jagar för stort för våra marken och är dessutom så mycket mer sugen på älg än gris och vår älgtilldelning blir bara mindre och mindre. Vi sa att vi skulle ge det den här säsongen och sedan utvärdera en eventuell omplacering.

Vi släppte mån-tis förra veckan utan någon älgobs alls, han sprang förbi färska grisspår för att istället skälla på skogsfågel. Grannlagen har knappt någon älg heller och samtidigt så fick vi nys om en man i Småland som enbart jagade älg och letade efter en ny förmåga. Vi kontaktade honom och han kom upp dagen efter för att träffas och hälsa på Morran.

I söndags släppte han Morris på sina marker och efter 500 m blev det upptag på en tjur som Morris jobbade med i 6 tim.

Så även om det är jättetungt för oss, så tror jag det blir bra för Morran. Men det gör ju inte tomrummet mindre här hemma :cry:
Jättetråkigt såklart, men fint av er att sätta hundens bästa först :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Trott
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
26 27 28
Svar
548
· Visningar
38 906
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 677
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
356
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp