Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hund är skendräktig och har varit det någon vecka nu, full med mjölk och ikväll kändes de alldeles hårda. De senaste dagarna har det blivit kallare och jag oroar mig för att hon ska få mjölkstockning. Imorgon ska jag ringa veterinären för att boka tid.
Maten är neddragen sedan länge, oturligt eftersom hon äntligen lagt på sig, motionen får hon inte ha så mycket mer än vad hon redan får.
Bossar med katterna gör hon det med. :sneaky:
 
Åh vad kul att du var provledare! :) Huliganen spöade den hunden på öppet spår för länge sedan. Den hunden var då bara en unghund och fick viltstörning men hej vi var snäppet bättre den dagen. :rofl:

Ja, det är alltid kul! Jag var det förra året också, en nyttig erfarenhet :)

Sedärja! :D det är en riktigt bra hund, även om han kan hänga i lite väl hårt i skogen emellanåt.. :p verkligen så duktiga hundar idag, jag blev superinspirerad att börja träna mer med Finn!
 
Alltså Lyran, har aldrig sett henne så trött som idag :rofl:
Vi har varit hos mina föräldrar i helgen, de bor mitt ute i skogen (3 km till närmsta granne), har en massa djur och Lyran älskar att vara där. Mest för att de har katter :p Hon får gå helt lös där och vill inget annat än att vara ute. Vi har jagat, umgåtts med syrran och hennes två små grabbar, jagat lite till, gått promenad i samhället, härjat med syrrans stövare och jagat lite till typ. Idag fick hon 2,2 mil i benen och jagade även gris, ögonen gick i kors på henne nu ikväll. Gissar på att hon lär sova gott inatt :D Jaktligt så har hon tagit för sig och skällde ståndskall i 5 min på en gris innan hon behövde springa tillbaka till matte för stöd. Fortsätter utvecklingskurvan såhär så kommer det bli riktigt bra :)

Träffade dock på en gubbe på vår jaktmark när vi gick tillbaka till bilen igår, hans hundar hade gått in med älg till oss. Det första han frågade var ”å vad jagar man med en såndär?” med en riktig lilla gumman attityd och pekade mot Lyra. Jag blev såklart asförbannad men sansade mig, hatar gubbar som inte tycker kvinnor ska vara i skogen :devil: Eller att jämthund/stövare/tax typ är de enda jakthundarna som duger. Visade sig dock att han inte hade koll på gränserna så jag knäppte till honom rejält och hoppas på att aldrig behöva träffa idioten igen...

Avskyr verkligen sådana gubbar... skönt att du kunde ge honom en knäpp på näsan :D
 
Spenderade flera timmar på klubben med några vänner och tränade hund idag. Impa går så himla bra nu att tävlingsuget sliter i mig. Vi är anmälda till en appell och jag funderar på hur långt jag är beredd att köra för en lydnadstävling.

Gammelgubben fick med röra på sig och det är så roligt att se att han fortfarande älskar det. Snart 10 år gammal och lika tokigt glad som när han va 3 :love: Han tar sig lite frihet som pensionär och är inte så noga med detaljerna men jag släpper det. Han ska bara ha kul.
 
Alltså Lyran, har aldrig sett henne så trött som idag :rofl:
Vi har varit hos mina föräldrar i helgen, de bor mitt ute i skogen (3 km till närmsta granne), har en massa djur och Lyran älskar att vara där. Mest för att de har katter :p Hon får gå helt lös där och vill inget annat än att vara ute. Vi har jagat, umgåtts med syrran och hennes två små grabbar, jagat lite till, gått promenad i samhället, härjat med syrrans stövare och jagat lite till typ. Idag fick hon 2,2 mil i benen och jagade även gris, ögonen gick i kors på henne nu ikväll. Gissar på att hon lär sova gott inatt :D Jaktligt så har hon tagit för sig och skällde ståndskall i 5 min på en gris innan hon behövde springa tillbaka till matte för stöd. Fortsätter utvecklingskurvan såhär så kommer det bli riktigt bra :)

Träffade dock på en gubbe på vår jaktmark när vi gick tillbaka till bilen igår, hans hundar hade gått in med älg till oss. Det första han frågade var ”å vad jagar man med en såndär?” med en riktig lilla gumman attityd och pekade mot Lyra. Jag blev såklart asförbannad men sansade mig, hatar gubbar som inte tycker kvinnor ska vara i skogen :devil: Eller att jämthund/stövare/tax typ är de enda jakthundarna som duger. Visade sig dock att han inte hade koll på gränserna så jag knäppte till honom rejält och hoppas på att aldrig behöva träffa idioten igen...

Så himla tradig attityd. Jag hoppas särbons jaktlag är igång fortfarande när jag tagit jägarexamen. De skriker efter skyttar, vilket kön man har är skit samma. De är glada bara någon vill ut på pass. Jag var med särbon på pass i år och de andra sa direkt: "Men har hon ingen bössa?! Det går ju att göra uppsiktsjakt..." :D

Samma när det gäller hundarna, det intressanta är att det är en bra hund.
 
Så himla tradig attityd. Jag hoppas särbons jaktlag är igång fortfarande när jag tagit jägarexamen. De skriker efter skyttar, vilket kön man har är skit samma. De är glada bara någon vill ut på pass. Jag var med särbon på pass i år och de andra sa direkt: "Men har hon ingen bössa?! Det går ju att göra uppsiktsjakt..." :D

Samma när det gäller hundarna, det intressanta är att det är en bra hund.
Det hoppas jag med :) Klart du ska sitta med på uppsiktsjakt tills du är klar med jägarexamen!

I den delen av Småland lider nog många av avundsjuka och missunnsamhet, därav den otrevliga attityden. Han tyckte säkert att jag tog en del av hans jakt, samtidigt som han inte fått några döttrar som jagar... :banghead: I laget där mina föräldrar jagar är alla välkomna oavsett kön och hund, bara hunden är bra. Likadant i mannens jaktlag, men det finns så mycket förlegade åsikter hos vissa att man kan tro de lever kvar på 1700-talet typ....
 
Var hos vet. idag för skendräktigheten (som nu pågått ett par veckor). Vet. lyckades klämma ut mjölk ur alla tuttarna och de fyra sista är verkligen fyllda. Fick både mjölkstoppande och mot illamåendet, så jag hoppas det blir bättre snart.
(Har koll på att det är fullt naturligt och normalt, men när det pågått ett tag utan ett ljus i tunneln, så kände jag att vi behövde lite hjälp på vägen.)
 
Var hos vet. idag för skendräktigheten (som nu pågått ett par veckor). Vet. lyckades klämma ut mjölk ur alla tuttarna och de fyra sista är verkligen fyllda. Fick både mjölkstoppande och mot illamåendet, så jag hoppas det blir bättre snart.
(Har koll på att det är fullt naturligt och normalt, men när det pågått ett tag utan ett ljus i tunneln, så kände jag att vi behövde lite hjälp på vägen.)
Hoppas hon mår bättre snart!

Men en fråga från en med noll tikerfarenhet, är det vanligt att man klämmer ut mjölken när de är skendräktiga?
 
Blää. Jag har tydligen börjat få tennisarmbåge. Eller snarare, konstnärsarmbåge. Jag har ritat för mycket :cautious: Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, jag har ju hundar att rita år kunder, men får egentligen inte rita eftersom allt i armbågen måste vila.

In other news, Tinja har fått börja banta för hon lägger på sig som jag vet inte vad när hon är skendräktig :p
 
Hoppas hon mår bättre snart!

Men en fråga från en med noll tikerfarenhet, är det vanligt att man klämmer ut mjölken när de är skendräktiga?
Tack! :)
Nej, det är ju inget jag gör, men för att kolla att inget är infekterat i juvret gjorde vet det. Stoppar man inte henne så tömmer hon juvret själv på morgonen och kvällen, så det är ju "lätt" gjort.
Hoppas hon mår bättre snart!

Men en fråga från en med noll tikerfarenhet, är det vanligt att man klämmer ut mjölken när de är skendräktiga?
Nej, alltså, bara en droppe från varje för att se så att hon inte verkade ha en inflammation. Hon är lite hård och knölig i vissa, så vet inte om vet. hade gjort det annars? Eller så gör vet. det när vi ändå är inne som en extra koll.
 
Jag blev biten i benet av en hund igår... :cautious: Tur nog var det byxbenet och ett litet monster som såg ut som en långhårig chihuahua (finns det sådana?!). Det var när jag jobbade och jag var på besök hos en markägare så det var inte läge att bli grinig. Jag gillar verkligen inte majoriteten av småhundar, jag är alltid mer tveksam till dem än något större.

Men jag tar jakthundarna som de flesta uppe där har vilken dag som helst, en vrålande gråhund vill ju liksom oftast bara hälsa och sitta i knä :D
 
Men det vet väl alla, chihuahua eller björn = same same ;):D

Jag tror f-n jag hellre tar en björn än ett bjäbbmonster... :cautious:

Men jag fick träffa på fina jakthundar igår också :love: bla en gråhund som försökte leka igång sin kompis stövaren när husse skulle ta in dem från hundgården och orsakade allmänt kaos :D Husse suckade och tyckte att så där blir det när man inte haft tid att jaga på några dagar (de har varit i full gång hela hösten) :rofl:
 
Jag tror f-n jag hellre tar en björn än ett bjäbbmonster... :cautious:

Men jag fick träffa på fina jakthundar igår också :love: bla en gråhund som försökte leka igång sin kompis stövaren när husse skulle ta in dem från hundgården och orsakade allmänt kaos :D Husse suckade och tyckte att så där blir det när man inte haft tid att jaga på några dagar (de har varit i full gång hela hösten) :rofl:
Jag också :p

Hemma så är älgarnas nya favoritsyssla att demonstrativt gå ut och ställa sig på gärdena så gråhundarna ser dom. De är normalt sett tysta i hundgården, men när det står älg mitt framför näsan så kan vi inte begära att de ska vara tysta. Jag försöker motverka detta genom att ta in dom tidigare, men då kommer älgarna också tidigare :banghead: Nu passar de på att gå ut och ställa sig där även på morgonen :meh: Sara vill inte för allt i världen missa älgarna så henne får man muta rejält för att hon överhuvudtaget ska följa med in...
 
Jag också :p

Hemma så är älgarnas nya favoritsyssla att demonstrativt gå ut och ställa sig på gärdena så gråhundarna ser dom. De är normalt sett tysta i hundgården, men när det står älg mitt framför näsan så kan vi inte begära att de ska vara tysta. Jag försöker motverka detta genom att ta in dom tidigare, men då kommer älgarna också tidigare :banghead: Nu passar de på att gå ut och ställa sig där även på morgonen :meh: Sara vill inte för allt i världen missa älgarna så henne får man muta rejält för att hon överhuvudtaget ska följa med in...

Förlåt men :rofl: :rofl: :rofl:

Roliga älgar :D och stackars hundar :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
27 28 29
Svar
566
· Visningar
40 700
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 836
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp