Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag har vi varit ute i svampskogen med goda vänner och sonen. Skägget hölls kopplad men gammla Mamma Mu fick tuffa på mellan oss. I tre timmar var hon i konstant rörelse. (Utom när hon tiggde kanelbullar :cautious:)

Det tog inte ens 5 minuter från Svampstället och hem men hon hann somna djupt i bilen. Väl hemma orkade hon inte ur bilen utan låg glatt kvar och snarkade :heart
Nu har hon sovit i soffan resten av dagen.
Det är mycket sovande nu på gammla dar.

Men vi fick nog ihop ca 14 kilo på 2 timmar effektivt plockande :up:

Visa bifogad fil 20658
Hur gammal är hon?:) Det är nåt speciellt med äldre hundar:love:. Min rottistant blev 13,5 och där var det nog också en del sovande på äldre dar. Men samma blick i ögonen :heart
 
Hur gammal är hon?:) Det är nåt speciellt med äldre hundar:love:. Min rottistant blev 13,5 och där var det nog också en del sovande på äldre dar. Men samma blick i ögonen :heart

Hon blir 11 år 11 januari.
Men har jobbat hårt i sitt liv. 7 år i tävling och skydd och fått 3 kullar med totalt 26 valpar (23 levande).
 
Beslutsångest. Ska köpa friluftsbyxor. Antingen Lundhags Avhu 2, som jag provade idag och som var väldigt bekväma, eller Nordwand från fritidsfabriken... Vet inte hur jag ska lyckas bestämma mig men behöver något som fungerar på hundpromenaderna.
 
Vi har inhandlat en "ny" bilbur :D
Har letat ett tag efter en bur som ska både passa bilen, vara stor och ha en större och en mindre del. Fick dock åka dryga 60 mil tur och retur :angel:

IMG_8713.JPG
 
Fick mail med info om "Rambokvällen" som sambon och Sherlock ska iväg på nu i veckan. De ska vara i brandstationens rökdykarhus igen, precis som när Sherlock gick valpkurs. Peppen!
Instruktören har skickat ut namnlista med vilka som hamnade i vilken grupp och hundarnas ras står medskrivna. Tyckte det var lite intressant att ganska få raser och rastyper var representerade trots att 14 av 16 hundar verkar vara renrasiga!

Medverkande hundar:
2 x blandras
2 x jack russell
2 x borde collie
2 x pudel
riesenschnauzer
schnauzer
tervueren
grönländare
staffe
sheltie
havanais
bedlingtonterrier

Generellt upplever jag att det finns väldigt mycket fler rasrena hundar vs blandraser här än där jag bodde utanför Stockholm. Där skröt folk nästan om hur många raser de hade i sina hundar. Ett par vänner till mamma födde till och med upp blandraser (jack russell-blandisar dessutom som i princip slumpades bort... :arghh:). Nu var det ett tag sedan jag bodde där nere iofs.

Här är det sällan vi stöter på blandraser på promenaderna och det har nästan bara varit bichon/lhasa/shih-blandningar. Typiska sällskapshundar alltså.

Men en solklar majoritet är renrasiga, och generellt väldigt många hundar. Bara här i närmsta kvarteren finns det älghund, gordon setter, golden, cavalier, pudel, beagle, norrbottenspets, bedlington, australisk terrier, kinesisk nakenhund, italienare, russkiy toy och labbe.
 
Hände en obehaglig grej igår också. Känner att jag behöver skriva av mig lite. Hoppas det är okej även om det inte är direkt hundrelaterat. Skulle ner till förrådet och hämta en grej till bilen igår på förmiddagen innan vi skulle åka och hämta bilburen. Där nere var det två män. I mitt förråd och rotade igenom mina grejer... Det märktes att dom kom av sig och sa något i stil med "Det har varit inbrott så vi kollar igenom lite grejer". Jag sa då att det där är mitt förråd. Då kom de av sig ytterligare och började prata om inbrott och kom med dåliga ursäkter och svamlade på tills jag sa att de ska gå nu och då skyndade de sig förbi mig och ut.

Är förvånad över hur lugn jag höll mig. Det är två dörrar ner ditt och hörs inte särskilt väl om de skulle fått för sig något. Man vet ju aldrig hur mycket de har snott på andra ställen för hur mycket pengar som helst... Men det ser inte ut som att de har hunnit ta något i förrådet iaf. Men obehagligt var det. Har sett en av dom innan men vet inte var personen bor.

Så tråkigt bara att de röjt runt bland grejerna vi packat. Tog en bra stund och jag ska ju snart åka :(

Från och med nu så får Gripa följa med mig när jag går ut... Känns tryggast på något sätt.
 
Hände en obehaglig grej igår också. Känner att jag behöver skriva av mig lite. Hoppas det är okej även om det inte är direkt hundrelaterat. Skulle ner till förrådet och hämta en grej till bilen igår på förmiddagen innan vi skulle åka och hämta bilburen. Där nere var det två män. I mitt förråd och rotade igenom mina grejer... Det märktes att dom kom av sig och sa något i stil med "Det har varit inbrott så vi kollar igenom lite grejer". Jag sa då att det där är mitt förråd. Då kom de av sig ytterligare och började prata om inbrott och kom med dåliga ursäkter och svamlade på tills jag sa att de ska gå nu och då skyndade de sig förbi mig och ut.

Är förvånad över hur lugn jag höll mig. Det är två dörrar ner ditt och hörs inte särskilt väl om de skulle fått för sig något. Man vet ju aldrig hur mycket de har snott på andra ställen för hur mycket pengar som helst... Men det ser inte ut som att de har hunnit ta något i förrådet iaf. Men obehagligt var det. Har sett en av dom innan men vet inte var personen bor.

Så tråkigt bara att de röjt runt bland grejerna vi packat. Tog en bra stund och jag ska ju snart åka :(

Från och med nu så får Gripa följa med mig när jag går ut... Känns tryggast på något sätt.
Ush vad obehagligt!!
 
Hände en obehaglig grej igår också. Känner att jag behöver skriva av mig lite. Hoppas det är okej även om det inte är direkt hundrelaterat. Skulle ner till förrådet och hämta en grej till bilen igår på förmiddagen innan vi skulle åka och hämta bilburen. Där nere var det två män. I mitt förråd och rotade igenom mina grejer... Det märktes att dom kom av sig och sa något i stil med "Det har varit inbrott så vi kollar igenom lite grejer". Jag sa då att det där är mitt förråd. Då kom de av sig ytterligare och började prata om inbrott och kom med dåliga ursäkter och svamlade på tills jag sa att de ska gå nu och då skyndade de sig förbi mig och ut.

Är förvånad över hur lugn jag höll mig. Det är två dörrar ner ditt och hörs inte särskilt väl om de skulle fått för sig något. Man vet ju aldrig hur mycket de har snott på andra ställen för hur mycket pengar som helst... Men det ser inte ut som att de har hunnit ta något i förrådet iaf. Men obehagligt var det. Har sett en av dom innan men vet inte var personen bor.

Så tråkigt bara att de röjt runt bland grejerna vi packat. Tog en bra stund och jag ska ju snart åka :(

Från och med nu så får Gripa följa med mig när jag går ut... Känns tryggast på något sätt.
Usch förstår om du tar med Gripa ner!
Kan du byta lås till ditt förråd med så du slipper mer besök?
 
Idag har jag varit provledare på ett öppenklassprov för wachtel på våra marker :)
En väldigt trevlig dag, med en hund till pris. En lycklig ägare som åkte hem med ett 2:a pris och tack vare det en nybliven SE UCh bak i buren! Sveriges andra, eller möjligtvis tredje, SE UCh-hane.
DSC_2857.jpg


Trevliga och vältränade hundar med idag, den andra hunden åkte tyvärr på söket i skogen. Orken tog slut efter att ha kört ko+kalv i 20 minuter först :)
 
Idag har jag varit provledare på ett öppenklassprov för wachtel på våra marker :)
En väldigt trevlig dag, med en hund till pris. En lycklig ägare som åkte hem med ett 2:a pris och tack vare det en nybliven SE UCh bak i buren! Sveriges andra, eller möjligtvis tredje, SE UCh-hane.
Visa bifogad fil 20705

Trevliga och vältränade hundar med idag, den andra hunden åkte tyvärr på söket i skogen. Orken tog slut efter att ha kört ko+kalv i 20 minuter först :)
Åh vad kul att du var provledare! :) Huliganen spöade den hunden på öppet spår för länge sedan. Den hunden var då bara en unghund och fick viltstörning men hej vi var snäppet bättre den dagen. :rofl:
 
Hände en obehaglig grej igår också. Känner att jag behöver skriva av mig lite. Hoppas det är okej även om det inte är direkt hundrelaterat. Skulle ner till förrådet och hämta en grej till bilen igår på förmiddagen innan vi skulle åka och hämta bilburen. Där nere var det två män. I mitt förråd och rotade igenom mina grejer... Det märktes att dom kom av sig och sa något i stil med "Det har varit inbrott så vi kollar igenom lite grejer". Jag sa då att det där är mitt förråd. Då kom de av sig ytterligare och började prata om inbrott och kom med dåliga ursäkter och svamlade på tills jag sa att de ska gå nu och då skyndade de sig förbi mig och ut.

Är förvånad över hur lugn jag höll mig. Det är två dörrar ner ditt och hörs inte särskilt väl om de skulle fått för sig något. Man vet ju aldrig hur mycket de har snott på andra ställen för hur mycket pengar som helst... Men det ser inte ut som att de har hunnit ta något i förrådet iaf. Men obehagligt var det. Har sett en av dom innan men vet inte var personen bor.

Så tråkigt bara att de röjt runt bland grejerna vi packat. Tog en bra stund och jag ska ju snart åka :(

Från och med nu så får Gripa följa med mig när jag går ut... Känns tryggast på något sätt.

Fy vad obehagligt. Ja ta med dig Gripa i fortsättningen och byt lås. Hoppas de inte fick med sig något.
 
Här har jag knappt hunnit se hundarna idag för det har varit städdag på klubben. Sonen har varit hemma och skött hundarna. Första gången han ensam har tagit hand om yrvädret Helga men det hade gått hur bra som helst. Jag är stolt över hur fint och moget han hanterar hundarna med sina 13 år :)

Själva så har vi jobbat ute i regnet hela dagen. Men nu har klubben 4 nya strålkastare monterade på höga, nya stolpar vid planen och en vid parkeringen. Nu kommer vi se bra i vinter :up:
Sen fick vi kört bort en massa gammalt bröte, krattat, målat, städat klubbhus mm. Nu är jag helt slut men nu väntar hundarna.
På med pannlampan och ut i regnet igen.....
 
Igår var jag delaktig i den bästa sidan av ideellt arbete :love:! Min hemmaklubb roddade ihop en skyddstävling lägre/högre/elit med 17 startande på allra bästa sätt och hade en superfin dag! Vädret var på vår sida med uppehåll hela dagen och strålande sol efter lunch, höll tidsschemat nästan perfekt (var helt klara med tävlingen strax efter 15) och alla tävlande var supernöjda med arrangemanget. Så himla kul när både stort och smått vi fixat med till tävlingen blir så uppskattat och arrangemanget hyllas!

SBK at its finest :up: !
 
Alltså Lyran, har aldrig sett henne så trött som idag :rofl:
Vi har varit hos mina föräldrar i helgen, de bor mitt ute i skogen (3 km till närmsta granne), har en massa djur och Lyran älskar att vara där. Mest för att de har katter :p Hon får gå helt lös där och vill inget annat än att vara ute. Vi har jagat, umgåtts med syrran och hennes två små grabbar, jagat lite till, gått promenad i samhället, härjat med syrrans stövare och jagat lite till typ. Idag fick hon 2,2 mil i benen och jagade även gris, ögonen gick i kors på henne nu ikväll. Gissar på att hon lär sova gott inatt :D Jaktligt så har hon tagit för sig och skällde ståndskall i 5 min på en gris innan hon behövde springa tillbaka till matte för stöd. Fortsätter utvecklingskurvan såhär så kommer det bli riktigt bra :)

Träffade dock på en gubbe på vår jaktmark när vi gick tillbaka till bilen igår, hans hundar hade gått in med älg till oss. Det första han frågade var ”å vad jagar man med en såndär?” med en riktig lilla gumman attityd och pekade mot Lyra. Jag blev såklart asförbannad men sansade mig, hatar gubbar som inte tycker kvinnor ska vara i skogen :devil: Eller att jämthund/stövare/tax typ är de enda jakthundarna som duger. Visade sig dock att han inte hade koll på gränserna så jag knäppte till honom rejält och hoppas på att aldrig behöva träffa idioten igen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
197
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
27 28 29
Svar
564
· Visningar
40 351
Senast: Brie
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 288
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp