Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken härlig helg det var! Saknar den redan! Igår var vi ute från kl. 11 till halv sex så både jag och Ascot var så där underbart trötta igår kväll. Började dagen med att hjälpa föräldrarna att täcka båten för vintern. Ascot höll koll och försökte på sitt sätt hjälpa till att dra i tamparna – vilken hjälpt det faktiskt innebar kan ju diskuteras :D :p. Ascot förstod dock inte varför han inte fick vara med mig uppe på båten när jag var där. Mkt orättvist!

Ascot vid båten - 2018-10-28.jpg


Efter båten åkte vi iväg för dragträning. Ascot utvecklas verkligen och börjar både greppa draget mer och mer men framförallt få dragglädje! :banana: Efter två dragpass blev det långpromenad tillbaka till bilen. Vi kom dock inte riktigt hem då cykel eller snarare ”cykelhållaren” (kallas det så?) bestämde sig för att inte fungera – halvvägs hem ramlade cykeln av. Tack och lov hade jag valt att köra på småvägar med hastighetsbegränsning på 30 km/h. Nåja då det bara inte gick att få cykeln att sitta kvar fick jag lämna cykeln, åka hem till mina föräldrar, plocka upp min mamma som körde tillbaka oss till cykeln. Jag och Ascot fick helt enkelt cykla hem istället. Ascot var otroligt duktig och gick extremt fint bredvid cykeln under den sträckan han var tvungen att vara kopplad – vi har bara tränat drag med cykel och aldrig att han ska gå fint bredvid. Väl hemma hos föräldrarna blev det även en kort promis för att kunna stretcha Ascot.

Efter stretch och mys var vi båda nöjda och utslagna för dagen.

Nu behöver jag dock hitta en ny och fungerande cykelhållare :cautious: .
 
Jäkla pill. Tog stygnen igår efter Minis kastrering - stålstygn och där flertalet av dom 8 knutarna givetvis redan hunnit växa in i huden. Mindre skönt sa tanten :wtf:
Sedan hade huden på något konstigt sätt lagt sig lite överlappande på ett ställe, så när stygnen togs bort så blev det en glipa. Men jag klippte en smal remsa med kirurgtejp och lyckades sätta kant mot kanoch tejpa ihop och sen självhäftande kompress över. Så nu får damen gå med den förhatliga bodyn några dagar till tills det läkt ordentligt. Men det såg fint ut redan idag, så förhoppningsvis blir det inte så många dagar :)
 
10 km cykeltur med damerna idag. Ebrah tycker verkligen att det är SÅ kul och vill gärna ligga på och dra lite, trots halsband (för att jag lättare ska kunna styra henne så att hon inte drar...). Om det blir ordentligt med snö ute i vinter kanske jag ska testa att ge mig ut med henne och ha dragselen på, och se hur fort det går och se om jag överlever :angel:

I alla fall väldigt skönt att ha varit ute nu. Imorgon ska det regna hela dagen och ingen av oss kommer vara pepp på långpromenad i mörk, regnig, kall skog. Då blir det vilodag istället.
 
Gaia svalde ett nät till en talgboll på dagis idag. :( Sparrisfibrer såg ut att komma ut nu på kvällen, men inget nylonnät. Det är inte jättekul att gå runt och oroa sig över att nätet ska skada tarmarna.
 
Idag var Lucifer på en friskvårdskoll och vattentraskträning för första gången. Gick jättebra, så köpte ett klippkort för 10 ggr. Vad har ni för upplägg för simning/vattentrask, hur ofta brukar ni gå?
 
Gah, jag ska hålla kurs i Mora hela helgen och nu lovar de plötsligt vinterväder - dvs jag måste nödfixa täcken till småpojkarna :eek: Hööks har så klart slutat med den enda modellen som sitter hjälpligt på mina, så i värsta fall får jag sätta mig och sy på kvällarna efter jobbet i veckan...
 
Gah, jag ska hålla kurs i Mora hela helgen och nu lovar de plötsligt vinterväder - dvs jag måste nödfixa täcken till småpojkarna :eek: Hööks har så klart slutat med den enda modellen som sitter hjälpligt på mina, så i värsta fall får jag sätta mig och sy på kvällarna efter jobbet i veckan...

Åh mina hemtrakter. Jag blir väldigt avis. (Har ständig hemlängtan)
 
Gaia svalde ett nät till en talgboll på dagis idag. :( Sparrisfibrer såg ut att komma ut nu på kvällen, men inget nylonnät. Det är inte jättekul att gå runt och oroa sig över att nätet ska skada tarmarna.
Vi håller tummarna för att näten kommer ut! Det är så himla läskigt verkligen :(

Svansson smaskade i sig fyra talgbollar för något år sedan - paniken innan vi hade tagit oss till veterinären var inte att leka med. Så jag lider verkligen med dig :(
 
Idag var Lucifer på en friskvårdskoll och vattentraskträning för första gången. Gick jättebra, så köpte ett klippkort för 10 ggr. Vad har ni för upplägg för simning/vattentrask, hur ofta brukar ni gå?

Vi har köpt ett årskort på vårt lokala sim, vilket ger oss 2 simtillfällen i veckan. De två kan vi använda till vilken hund vi vill (vår andra aussie är insimmad, och jag håller på att simma in mallen så han också kan vara med och dela på det roliga), men oftast är det vår äldsta (9 årig aussie, tävlar agilityklass 3) som tar bägge simtiderna :) .

Så 1-2 ggr i veckan är vi och simmar, året runt (sommartid blir det oftast oftare då det blir utomhussim i sjön också).
 
Fortfarande inget talgbollsnät trots att hon har bajsat tre gånger sedan det hände. Hon åt det vid 13-14-tiden igår och jag fick reda på det vid 17. Fattar inte varför de inte ringde. När jag pratade med veterinären så sa de att det hade varit att föredra att man hade försökt kräkas upp det direkt. Men det är ju inget man kan göra åt den saken nu. Gaia väckte mig i natt vid 14 och jag trodde att det då kanske var på väg ut, men hon var bara nödig efter all sparris och bulk.

Hur lång tid vågar man vänta mån tro innan man kan sluta sig till att det inte kommer att komma ut på naturlig väg?
 
Fortfarande inget talgbollsnät trots att hon har bajsat tre gånger sedan det hände. Hon åt det vid 13-14-tiden igår och jag fick reda på det vid 17. Fattar inte varför de inte ringde. När jag pratade med veterinären så sa de att det hade varit att föredra att man hade försökt kräkas upp det direkt. Men det är ju inget man kan göra åt den saken nu. Gaia väckte mig i natt vid 14 och jag trodde att det då kanske var på väg ut, men hon var bara nödig efter all sparris och bulk.

Hur lång tid vågar man vänta mån tro innan man kan sluta sig till att det inte kommer att komma ut på naturlig väg?

Lilla Aloy hade en skruvkork till en osttub i magen i en månad(!) utan att den i sig orsakade några problem. Men efter att ha varit nära att förlora en hund pga främmande föremål så hade jag nog redan nu kontaktat veterinär och frågat om de kunde röntga/göra ul eller på annat sätt försöka se hur det står till i magen. Alternativt få en lista på symptom att ha stenkoll på så du snabbt kan åka in om det behövs.

Och sen hade jag skickat faktura på självrisken till hunddagiset. Så fruktansvärt jävla oansvarigt att inte kräka hunden omedelbart!!
 
Lilla Aloy hade en skruvkork till en osttub i magen i en månad(!) utan att den i sig orsakade några problem. Men efter att ha varit nära att förlora en hund pga främmande föremål så hade jag nog redan nu kontaktat veterinär och frågat om de kunde röntga/göra ul eller på annat sätt försöka se hur det står till i magen. Alternativt få en lista på symptom att ha stenkoll på så du snabbt kan åka in om det behövs.

Och sen hade jag skickat faktura på självrisken till hunddagiset. Så fruktansvärt jävla oansvarigt att inte kräka hunden omedelbart!!

Tack! Symptomen har jag koll på och jag fick också prata med en trevlig sköterska igår på djursjukhuset. Igår tyckte de att det var för sent för att kräkas och för tidigt för att bedöma om det kommer att komma ut naturlig väg och de beklagade att det just då inte var något mer jag kunde göra än att avvakta och ge henne snäll bulkmat.

Men om det inte har kommit ut mitt på dagen, då har det gått ett dygn, så ringer jag djursjukhuset igen och ber om råd. Jag vet dock inte hur man gör för att se plast/nylon att synas på röntgen eller ultraljud - men jag antar att om det sitter i tarmen så kanske det syns på tarmens utseende.
 
Tack! Symptomen har jag koll på och jag fick också prata med en trevlig sköterska igår på djursjukhuset. Igår tyckte de att det var för sent för att kräkas och för tidigt för att bedöma om det kommer att komma ut naturlig väg och de beklagade att det just då inte var något mer jag kunde göra än att avvakta och ge henne snäll bulkmat.

Men om det inte har kommit ut mitt på dagen, då har det gått ett dygn, så ringer jag djursjukhuset igen och ber om råd. Jag vet dock inte hur man gör för att se plast/nylon att synas på röntgen eller ultraljud - men jag antar att om det sitter i tarmen så kanske det syns på tarmens utseende.
På Fridolf såg vi gasansamlingen bakom stoppet, men inte själva pluggen. Håller tummarna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 143
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
591
· Visningar
44 385
Senast: Acto
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 920
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp