Bukefalos 28 år!

Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade glömt stänga bröstfickan där jag brukar ha mobilen när jag var nere och tränade med Tinja. Bara att åka tillbaka och skicka ut hunden. Hon kommer tillbaka med mobilen i ett stadigt men mjukt grepp. Finaste blåräven :love:
Ååh!
Jag har länge lära hunden att hitta och hämta lite olika saker (inte bara bollar och apporter), har historier även från klubbkamrater där hunden hittat bilnycklar och andra saker som tappats. Kanske en bra sak att lära in under vintern.
 
Tack! Symptomen har jag koll på och jag fick också prata med en trevlig sköterska igår på djursjukhuset. Igår tyckte de att det var för sent för att kräkas och för tidigt för att bedöma om det kommer att komma ut naturlig väg och de beklagade att det just då inte var något mer jag kunde göra än att avvakta och ge henne snäll bulkmat.

Men om det inte har kommit ut mitt på dagen, då har det gått ett dygn, så ringer jag djursjukhuset igen och ber om råd. Jag vet dock inte hur man gör för att se plast/nylon att synas på röntgen eller ultraljud - men jag antar att om det sitter i tarmen så kanske det syns på tarmens utseende.

Ligger det kvar i magen går det att kräka upp om man har tur. Anledningen att man rekommenderar att åka in direkt efter att hunden svalt något olämpligt är ju för att man ska hinna kräka upp det innan det lämnar magsäcken. Men som även andra berättar här så kan föremål ibland ligga kvar i magsäcken flera veckor upp till månader. Det kan också efter flera månader plötsligt lämna magsäcken och passera ut i tarmen.
Så det kan definitivt vara ett försök värt att kräka henne.
Har själv fått en hund att kräkas upp ett föremål den ätit ett dygn tidigare där DV krätke hunden men det kom inte upp. Dagen efter kom den till oss för OP men provade att ge kräkmedel igen och föremålet kom upp (röntgen visade att det låg kvar i magsäcken).
 
Ligger det kvar i magen går det att kräka upp om man har tur. Anledningen att man rekommenderar att åka in direkt efter att hunden svalt något olämpligt är ju för att man ska hinna kräka upp det innan det lämnar magsäcken. Men som även andra berättar här så kan föremål ibland ligga kvar i magsäcken flera veckor upp till månader. Det kan också efter flera månader plötsligt lämna magsäcken och passera ut i tarmen.
Så det kan definitivt vara ett försök värt att kräka henne.
Har själv fått en hund att kräkas upp ett föremål den ätit ett dygn tidigare där DV krätke hunden men det kom inte upp. Dagen efter kom den till oss för OP men provade att ge kräkmedel igen och föremålet kom upp (röntgen visade att det låg kvar i magsäcken).

Tusen tack för ditt svar! Om jag förstår dig rätt så skulle du råda mig att i detta läge pröva att kräka henne så snart som möjligt? Bör man röntga buken innan för säkerhets skull, så att man inte ger kräkmedel om talgbollsnätet skulle ha börjat vandra ut i tarmen?
 
Apropå det där med flexi som pratats om i annan tråd.
Här i stan finns en kvinna som har flexi på sin retriever. Hon kortar aldrig kopplet, inte ens på bussen utan den spankulerar runt som den vill där med.
Jättekul för hundrädda eller för oss andra hundägare..
 
Apropå det där med flexi som pratats om i annan tråd.
Här i stan finns en kvinna som har flexi på sin retriever. Hon kortar aldrig kopplet, inte ens på bussen utan den spankulerar runt som den vill där med.
Jättekul för hundrädda eller för oss andra hundägare..
När jag åkte tåg sist med Lemmy så var där en kvinna med en liten hund i flexi. Lemmy tålde inte hunden av nån anledning och blev väldigt upprörd, men vi satt ju i varsinn ände av kupén så jag tänkte att det ändå skulle lugna ner sig..jo om inte hunden fått spankulera hur den ville? Lemmy blev ju vansinnig. Och kärringen hade mage att ropa åt mig "visst har du hunden kopplad?" Jag kom mig inte ens för att svara något bra tillbaka, blev så jekla paff. Sen ägnade hon resan åt att tala om för alla som klev på att Lemmy skällde minsann HELA tiden medans hennes vovve han var ju så snäll så snäll...:banghead:
 
Tusen tack för ditt svar! Om jag förstår dig rätt så skulle du råda mig att i detta läge pröva att kräka henne så snart som möjligt? Bör man röntga buken innan för säkerhets skull, så att man inte ger kräkmedel om talgbollsnätet skulle ha börjat vandra ut i tarmen?

Jag hade nog avvaktat lite till så länge hon mår som vanligt och har avföring som hon brukar. De flesta när passerar ändå utan problem. Är dom helt säkra på att hon svalt nätet?
Annars är bilddiagnostik att föredra. Röntgen och evtl även UL om inget tydligt syns på röntgen. Sen prova att kräka innan man öppnar om den finns i magsäcken 😊
 
Idag så sågade vi ner äppelträdet på framsidan för att ha mer plats så vi kan träna hundarna :p. Vi har sån sluttning på baksidan att det tyvärr inte går att träna där. Det gäller att prioritera, mysig trädgård eller utrymme att kunna köra lite agility och annan hundträning så då var det inte svårt! Maken frågade varför vi inte gjort detta tidigare :D.
 
När jag åkte tåg sist med Lemmy så var där en kvinna med en liten hund i flexi. Lemmy tålde inte hunden av nån anledning och blev väldigt upprörd, men vi satt ju i varsinn ände av kupén så jag tänkte att det ändå skulle lugna ner sig..jo om inte hunden fått spankulera hur den ville? Lemmy blev ju vansinnig. Och kärringen hade mage att ropa åt mig "visst har du hunden kopplad?" Jag kom mig inte ens för att svara något bra tillbaka, blev så jekla paff. Sen ägnade hon resan åt att tala om för alla som klev på att Lemmy skällde minsann HELA tiden medans hennes vovve han var ju så snäll så snäll...:banghead:
Ååh visst är det härligt med sådana människor!
Hade en amstaff hane framför mig på tåget en gång som gjorde utfall mot andra på tåget. Efter ett tag så fick Ammo nog och sätt och morrade. Då vänder sig karln om och ber MIG få tyst på min hund för hans blev så arg??
 
Ååh visst är det härligt med sådana människor!
Hade en amstaff hane framför mig på tåget en gång som gjorde utfall mot andra på tåget. Efter ett tag så fick Ammo nog och sätt och morrade. Då vänder sig karln om och ber MIG få tyst på min hund för hans blev så arg??
Åh ja, verkligen!! Å när man inser att de ska av på samma ställe som en själv också, så man måste dras med dom hela resan..tack livet!
 
Åh ja, verkligen!! Å när man inser att de ska av på samma ställe som en själv också, så man måste dras med dom hela resan..tack livet!
Det är så kul med kollektivtrafik.
Idag fick Ammo en mops eller liknande i ansiktet när han sov på bussen.
Och det händer ju att man missar andras hundar, men jag brukar ju be om ursäkt då. Mopsens ägare blängde mest, brukar vara den farligare hundens fel om han blir arg.
 
Apropå det där med flexi som pratats om i annan tråd.
Här i stan finns en kvinna som har flexi på sin retriever. Hon kortar aldrig kopplet, inte ens på bussen utan den spankulerar runt som den vill där med.
Jättekul för hundrädda eller för oss andra hundägare..
Det där var jag faktiskt med om igår, vi sitter längst bak och på kommer en liten vit, fluffig sak i flexi, och de sätter sig i mitten av bussen. Men hunden kommer bak iaf, för flexit når nästan ända fram till oss?! Säger att hon får hålla in sin hund, och får då till svar att ha nsåklart bara vill hälsa. Min ena känner på sig att jag blir upprörd och lägger av med ett avgrundsskall, och jag säger ja, men MINA VILL INTE DET! (Den kom inte bak igen, men den fick gå som den ville i resten av bussen).
Sen tänker jag, är de inte rädda om sina hundar, de kan ju lätt typ hoppa av och fastna när de stänger dörrarna eller liknande.
 
Det är något knasigt med hunden här hemma, han har tappat hörseln och inga kommandon kan han heller numera. Jag börjar förstå vad de menar med att hundar kan byta personlighet när de är runt 18 månader, för den här hunden vet jag inte vem det är. För denna hund som numera bor hos oss beter sig som en bulldozer med mottot "jag vill inte lyssna", låter precis som tonårsbarnet när jag tänker efter :angel:
 
När man känner sig iaktagen i köket och vänder sig om :cautious:

"Du behöver inte göra dig besväret att steka dom för min skull" :d

IMG_20181031_152542_771.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
643
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
586
· Visningar
43 250
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
10 699
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
415
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp