Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men Lyran, vad är det som händer med henne? Lyran goes crazy :D:laugh:

Så hemskt :( Ni har inte funderat på att skjuta bort den ändå?
Var det samma status på kalvarna uppe i norr?

Nej, vi har försökt få tag i foder för viltet i år, men har inte lyckats skramla ihop mer än några få balar :(
Ja verkligen crazy :love:

Vi har inte jakten precis runt huset, laget vet om den men jag såg den igår så ännu finns den kvar. Får ta ett snack igen med laget, för kon och kalven är ofta ute på gärdet närmast huset på morgonen.
I norr var det inte lika illa tyckte jag, marken vi jagar på inte så långt från dig hade flera kor med dubbelkalvar (det har jag inte sett härute) mindre kalvar än vanligt men inte så små. En av de kalvarna vi fick hade tumörer i levern, så den hade inte klarat en vinter. :( Tror att tillgången på foder (myyyycket hyggen) och Nissan gör att de klarat sig skapligt i sommar.
 
Ja verkligen crazy :love:

Vi har inte jakten precis runt huset, laget vet om den men jag såg den igår så ännu finns den kvar. Får ta ett snack igen med laget, för kon och kalven är ofta ute på gärdet närmast huset på morgonen.
I norr var det inte lika illa tyckte jag, marken vi jagar på inte så långt från dig hade flera kor med dubbelkalvar (det har jag inte sett härute) mindre kalvar än vanligt men inte så små. En av de kalvarna vi fick hade tumörer i levern, så den hade inte klarat en vinter. :( Tror att tillgången på foder (myyyycket hyggen) och Nissan gör att de klarat sig skapligt i sommar.

Ja, det känns ju som att man hade kunnat förkorta lidandet på den stackaren.. :(

Ja, även vi har haft kor med dubbelkalvar. En (enkel)kalv som kördes ihjäl för ett par veckor sedan var i så gott som normalt hull! Du har nog rätt i att mat och vatten hjälpt mycket här, de många Gudrunhyggena är ju riktiga viltmagneter nu.
 
Men Lyran, vad är det som händer med henne? Lyran goes crazy :D:laugh:



Så hemskt :( Ni har inte funderat på att skjuta bort den ändå?
Var det samma status på kalvarna uppe i norr?



Nej, vi har försökt få tag i foder för viltet i år, men har inte lyckats skramla ihop mer än några få balar :(

Det jag hört norrifrån (Västerbotten och norrut) är att det ser inget vidare ut med kalvarna och renarna är total katastrof. Ska man tro på gamla bondetecken dessutom tyder det på en tidigt och snörik vinter uppe där... :cry:

Det var vidrigt med de vilda djuren vintern som var uppe där och en till sådan vinter... :cry: :cry:
 
Det jag hört norrifrån (Västerbotten och norrut) är att det ser inget vidare ut med kalvarna och renarna är total katastrof. Ska man tro på gamla bondetecken dessutom tyder det på en tidigt och snörik vinter uppe där... :cry:

Det var vidrigt med de vilda djuren vintern som var uppe där och en till sådan vinter... :cry::cry:

Fy :(

Ja, ska man lita till "naturtecken" ska det tydligen bli en lång och kall vinter här i år också.. Det blir kämpigt för viltet om det slår in!
 
Vaccinationsfråga, om hunden är 14 månader och vaccinerad vid 7 och 12 veckors ålder (ca) men inte har fått 12 månaders sprutan, får den delta vid prov och utställning eller måste ettårssprutan vara gjord först?
 
Idag har Sid rymt 2 ggr, och imorse hann han vara vaken i typ 10 min innan han fick tag på min addpocket och tömde den på godis. Hämtade hem katten idag, hon hann väl vara hemma ungefär lika länge innan hon rev ner stekpannan som låg ovanpå matlådorna med hundarnas färskfoder. :meh::arghh::rofl:
Vad har jag gjort för att förtjäna detta? :confused::cautious::rofl:
 
Var med Floyd hos fysion igår. Han bara skrattar åt hans muskler typ :D jag har lite svårt att stretcha honom själv eftersom jag har slarvat med hanteringsträning och han blir helt överlycklig när man tar i honom typ :meh: :p
Han var lite stel i hals och vid manken, och hade en liten sträckning i höger bog som han masserade ut. Nöjd labrador efteråt!

C9634B78-B7DC-4ECF-96D3-88F79C5EA757.jpeg

Nu ska vi jaga älg!
 
Var med Floyd hos fysion igår. Han bara skrattar åt hans muskler typ :D jag har lite svårt att stretcha honom själv eftersom jag har slarvat med hanteringsträning och han blir helt överlycklig när man tar i honom typ :meh::p
Han var lite stel i hals och vid manken, och hade en liten sträckning i höger bog som han masserade ut. Nöjd labrador efteråt!

Visa bifogad fil 20384
Nu ska vi jaga älg!

Med Floyd? Alltså ska Floyd agera älghund?
 
Med Floyd? Alltså ska Floyd agera älghund?

Han går som stöthund i en av såtarna, som är nära riksvägen. Vi vågar inte släppa andra hundar där så vi går igenom det manuellt, men då brukar jag ha med Floyd :)
Vi kör den sist dock, så jag har gått med pappas bastard hittills idag.
Han ser i och för sig ut som en labrador, men det ska enligt uppgift inte finnas någon labbe i honom :D
B0C82C68-0953-4971-9395-DB1632EB54F8.jpeg
 
Lyra gick ännu mer crazy idag :banana: gick med henne i andra såten, drog direkt 300 m och sedan drev i 400 m. Det gick över två vägar och troligtvis älg av slagen att dömma. Sedan två drev till som gick åt fel håll, det fjärde var två rådjur som passerade en passkytt. Inga långa drev, 250-400 m, men hon ville lite idag! Gick en liten såt till där fick hon upp ko m kalv till passkytt som inte fick läge. Hon bröt vid passkytten, denne satt vid en väg så ganska naturligt att hon bröt där. Lyran är slut mentalt men Sara jobbar på med älgen istället :)

Nu tyckte till och med husse att hon var duktig idag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
212
Senast: em76
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
27 28 29
Svar
566
· Visningar
40 671
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 820
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp