Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kan vi glömma allt vad skog och lösa hundar närmaste veckan pga jakt. Sen kommer den hålla på under helger fram till de olika lagen skjutit fullt. Förra året höll de på en bit in i December uppe i våran skog :meh:
Samma här. Vågar bara rasta i egna hagar i några veckor nu.
 
Samma här. Vågar bara rasta i egna hagar i några veckor nu.

Vi har en hektar skogsdunge mellan vårt hus och granngårdarna där ingen jagar. Den är till ca 60% omringad av en bred å och ca 30% av en brant klippa, så vilt hittar sällan in dit. Vi har röjt en "kisserunda" på ca 700 m där och det är det hundarna har att springa löst på.
Men då har de ån att bada i också vilket de gärna gör :)
Men det är ju inte mycket till motion.
 
Vi har en hektar skogsdunge mellan vårt hus och granngårdarna där ingen jagar. Den är till ca 60% omringad av en bred å och ca 30% av en brant klippa, så vilt hittar sällan in dit. Vi har röjt en "kisserunda" på ca 700 m där och det är det hundarna har att springa löst på.
Men då har de ån att bada i också vilket de gärna gör :)
Men det är ju inte mycket till motion.
Jag har ju 35 ha bete så gott om plats att rasta hundar. Men långtråkigt... blir nog några varv med fyrhjulingen och mycket vallningsträning för att hålla formen.
 
Här kan vi glömma allt vad skog och lösa hundar närmaste veckan pga jakt. Sen kommer den hålla på under helger fram till de olika lagen skjutit fullt. Förra året höll de på en bit in i December uppe i våran skog :meh:
Huh. Nackdelen med att bo på landet :( Här i Sthlm finns det motionsslingor och gångvägar i nästan varje litet skogsparti, vilket gör att det fåtal jägare som får jaga där bara håller igång tidigt på morgonen. Räcker med att ta liten sovmorgon eller äta frukost extra länge så märks inte jakten öht. Å andra sidan, i de skogarna som är så, så får man inte ha hundarna lösa oavsett tid på året...
 
Just ja, den säsongen drar igång rejält nu. Är det redan i helgen eller på måndag som älgjakten startar?
Beroende på var du bor men i måndags började älgjakten i mellan och södra Sverige. Uppåt har de redan jagat en månad.

Lite mer allmänt, lär känna jaktledaren i det/De jaktlag ni har i närheten. Det är väldigt sällan jakt varje dag och hela dagen.
Hos oss är älgjakten den här veckan men på olika marker varje dag och det bestäms kvällen före. I måndags exempelvis bröt de jakten kl 11 eftersom de då hade skjutit tre älgar och ville ta rätt på dem.
Sen jagar vi småvilt, men fortfarande inte varje dag och inte överallt.
Vi skjuter definitivt inte på allt som rör sig.
Prata med jaktledaren och skapa en relation så går det mesta att lösa. Ja sen finns det jaktlag som är idioter, absolut men på det stora hela är de flesta måna om att skogen är för alla.
 
I år är det flera lag som skjutit upp älgjakten en eller några veckor pga försenad brunst hos älgarna, och många som väljer att bara skjuta kalv vilket innebär att älgjakten troligtvis är slut tidigare än vanligt. Det är ju i regel bara den första veckan som jägarna är ute mitt i veckan, resterande tid på säsongen hålls ju jakterna till 90% på helgerna.
Som @Snurrfian säger - kommunikation med jaktledaren löser ofta många problem :)
Vi jagar t ex bara i morgon på våra marker.
 
I år är det flera lag som skjutit upp älgjakten en eller några veckor pga försenad brunst hos älgarna, och många som väljer att bara skjuta kalv vilket innebär att älgjakten troligtvis är slut tidigare än vanligt. Det är ju i regel bara den första veckan som jägarna är ute mitt i veckan, resterande tid på säsongen hålls ju jakterna till 90% på helgerna.
Som @Snurrfian säger - kommunikation med jaktledaren löser ofta många problem :)
Vi jagar t ex bara i morgon på våra marker.
Här sköt dom en kalv häromdagen,dom brukar normalt väga runt 60kg,den vägde 19 kg
 
Lyra rymde ifrån hundgården på jobbet idag, efter ett par timmar och samtal med polisen så hämtade jag henne 1 km bort. Hon hade hittat en barnfamilj med en rottweiler så det gick ingen nöd på henne direkt :banghead: Polisen åkte hem till familjen och kollade Lyrans chipnr och då kopplade dom ihop det med min anmälan. Åkte och hämtade henne och hon var så glad och nöjd, både familjen och poliserna hade gosat med henne och hon ville hellre åka med polisen än med mig :angel: De som hittade henne beskrev henne för polisen som en cockerspaniel valp som behövde mycket närkontakt :rofl:
Tacksam för att poliserna var så snabba att hjälpa till och att inget annat hände!
 
Lyra rymde ifrån hundgården på jobbet idag, efter ett par timmar och samtal med polisen så hämtade jag henne 1 km bort. Hon hade hittat en barnfamilj med en rottweiler så det gick ingen nöd på henne direkt :banghead: Polisen åkte hem till familjen och kollade Lyrans chipnr och då kopplade dom ihop det med min anmälan. Åkte och hämtade henne och hon var så glad och nöjd, både familjen och poliserna hade gosat med henne och hon ville hellre åka med polisen än med mig :angel: De som hittade henne beskrev henne för polisen som en cockerspaniel valp som behövde mycket närkontakt :rofl:
Tacksam för att poliserna var så snabba att hjälpa till och att inget annat hände!


Älskar beskrivningen 😂
 
Så ledsamt :( Denna sommaren har varit tuff för viltet.
Hoppas att korna återhämtat sig något nu till brunsten, så att nästa års kalvar inte blir lika små.
Vi har en hemma runt huset som ser ut som en nyfödd i kroppen men inte så brun längre. Vågar absolut inte släppa älghundarna (eller andra hundar heller) för kalven skulle troligen inte klara sig någon längre stund. Värsta är att om sommaren var tuff så blir ju inte vintern lättare för såna små stackare :cry:
 
Vi har en hemma runt huset som ser ut som en nyfödd i kroppen men inte så brun längre. Vågar absolut inte släppa älghundarna (eller andra hundar heller) för kalven skulle troligen inte klara sig någon längre stund. Värsta är att om sommaren var tuff så blir ju inte vintern lättare för såna små stackare :cry:
Det lär ju inte finnas mycket att stödutfodra med heller :cry: Kan vi inte bara skippa vintern i år?
 
Lyra rymde ifrån hundgården på jobbet idag, efter ett par timmar och samtal med polisen så hämtade jag henne 1 km bort. Hon hade hittat en barnfamilj med en rottweiler så det gick ingen nöd på henne direkt :banghead: Polisen åkte hem till familjen och kollade Lyrans chipnr och då kopplade dom ihop det med min anmälan. Åkte och hämtade henne och hon var så glad och nöjd, både familjen och poliserna hade gosat med henne och hon ville hellre åka med polisen än med mig :angel: De som hittade henne beskrev henne för polisen som en cockerspaniel valp som behövde mycket närkontakt :rofl:
Tacksam för att poliserna var så snabba att hjälpa till och att inget annat hände!

Men Lyran, vad är det som händer med henne? Lyran goes crazy :D :laugh:

Vi har en hemma runt huset som ser ut som en nyfödd i kroppen men inte så brun längre. Vågar absolut inte släppa älghundarna (eller andra hundar heller) för kalven skulle troligen inte klara sig någon längre stund. Värsta är att om sommaren var tuff så blir ju inte vintern lättare för såna små stackare :cry:

Så hemskt :( Ni har inte funderat på att skjuta bort den ändå?
Var det samma status på kalvarna uppe i norr?

Det lär ju inte finnas mycket att stödutfodra med heller :cry: Kan vi inte bara skippa vintern i år?

Nej, vi har försökt få tag i foder för viltet i år, men har inte lyckats skramla ihop mer än några få balar :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
550
Senast: Enya
·
Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
28 29 30
Svar
580
· Visningar
42 138
Senast: YlvaG
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
10 083
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp