Hur är det försvarbart? HD.

YlvaG

Trådstartare
Jag är i början på mitt hundletande och surfar runt på massor av uppfödares hemsidor just nu. Någon kanske minns att jag varit och är väldigt inställd på schäfer, men just nu är det nummer två på listan, Amstaff som jag kollar runt på. Jag är nämligen så fruktansvärt rädd för att inte orka med en schäfers aktivering. Nå, det är inte mitt rasval det här handlar om, utan hur det kan vara försvarbart att ha så mycket HD-hundar i aveln? På var och varenda sida finns det hundar med C-höfter. Jag tycker inte att c-höfter har i avel att göra öht. HD är ett så pass allvarligt och stort problem hos många raser att det borde vara av stor vikt att utesluta dessa ur aveln. Nu är väl inte aveln den enda faktorn, jag är inte så påläst på dessa sjukdomar ännu, men då jag håller på med raskatter så är jag med på det här med ärftliga sjukdomar och jag vet inte om det är jag som är så hård när det gäller att utesluta potentiella avelsdjur.

C-höfter behöver ju inte påverka djuret i dagsläget. Men när jag köper en hund vill jag ha så bra förutsättningar som möjligt för att få en aktiv och framförallt frisk hund i många år framöver. C-höfter på något föräldradjur anser inte jag platsa som en "bra förutsättning". Djuren kanske inte påverkas i dagsläget, men kommer antagligen bli påverkas längre fram i livet. JAG vill inte köpa en valp efter dessa hundar och jag förstår inte hur uppfödare tänker som anser att det är okej. Hälsa borde väl ändå vara en stor prioritet i val av avelsdjur och som alltid vid köp av avelsdjur gör man en chansning. Men då djuret visar sådana här resultat anser jag att den inte har i avel att göra.

Det är så mycket prat om HD hit och dit. Borde då inte uppfödarna vara speciellt kinkiga med detta och inte avla på dessa djuren? Jag ser det som oseriöst. Vill man ändå presentera hunden med dessa höfter om den inte är i avel så borde man skriva ut det så man inte tror att dessa hundar står på sidan och dessa hundar är kennelns avelsdjur. Jag förstår om man vill presentera alla hundar i familjen, men skriv då ut att denna hund avlas inte på men är en älskad familjemedlem.

Svamlar jag bara nu? Jag blev bara så upprörd och förvirrad. Alla säger att man ska akta sig för dessa hd-hundar, och så avlas det på hundar med c-höfter?

Dock, stor eloge till uppfödare som ändå skriver ut resultaten så att jag enkelt kan dissa den och den kenneln eller det och det avelsdjuret ;)

Är jag för petig och har missuppfattat hd-hysterin?
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Det här är väl inte direkt svar på din fråga o HD...

Men kan bara säga att jag fortfarande är arg över min hunds uppfödare...då min valp föddes med kroksvans (ärftlig), själv visste jag inte vad det var..enligt uppfödaren kunde jag inte vinna utställning men avla på honom gick det... Och sen efter jag köpt hem valpen o kollat runt på nätet så fick jag reda på att det tydligen är ärftligt och att båda föräldradjuren måste bära på anlaget för att valparna ska få det...och minns inte exakt siffran men det var en väldigt hög procentdel av kullsyskonen som ärvde genen fastän det inte visade sig på svansen.. o därför ska man INTE avla på nån av djuren, alltså varken min valp, hans kullsyskon eller föräldrarna.... O tror ni hon tog bort föräldrarna ur aveln.... Nejjdå...dom är kvar o producerar valpar.... :mad:

Så ja..man kan förvånas över hur många oseriösa uppfödare där ute finns.....som borde avla på friska individer som gynnar rasen...o inte tvärtom..."bara för dom kan"....
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Amstaff klubben har ju inte ens lyckats få med i kraven för registrering att föräldradjuren skall ha känd HD status, vilket avelsrådet kämpat för i flera år.

Det är altså medlemmar på årsmötena som inte vill att det skall vara så.

Men visst går det att hitta uppfödare som både HD/ED röntgar sina hundar, samt MH/BPH beskriver dem, en del tävlar även i lydnad, bruks o viltspår o naturligtvis testar dem för Ataxi.

Som konsument/valpköpare så kan vi välja vilket slags avel vi vill stödja.
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Om det inte ens är ett krav att dom ska ha känd HD-status tycker jag nog att många verkar vara bra på att testa djuren av det jag sett hithills. Men å andra sidan, vad är det för mening i att dom testar om dom sen skiter i resultatet? Snällt mot oss valpköpare dock som ju kan välja vilken avel vi vill stödja, precis som du sa.

Jag blev bara så chockad över att det får gå till såhär. Av det du skrev känns det nästan som att jag inte kommer bli någon populär valpspekulant då man absolut inte får kompromissa när det gäller hälsan enligt mig. Då det kommer bli min första egna hund, köpt som valp så vill jag ha en bra relation med uppfödaren och jag tror inte jag kan köpa valp ur en perfekt kombination om uppfödaren även har c-d hundar i aveln. Relationen kan nog lätt bli infekterad då jag gärna vill ha reda på varför man gör på det här sättet. Och detta är bara hd-biten, sen är det ju så mycket annat som ska stämma. Nå, det får ta den tid det tar, valpköp är ju inte planerat än på länge så tid har jag till att hitta rätt uppfödare först och främst. Det känns som att det helt klart är där jag får börja, hitta en vettig uppfödare med en sund syn. Sen får jag helt enkelt vänta och vänta och vänta.
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Sen får man inte glömma att HD C är fullt tillåtet att avla på i de flesta länder, o även tänka på att importerade hundar från en del fd öststater kan ha allt annat än riktiga HD/ED resultat på sina höfter etc..

Titta förslagsvis på Capa Tostas kennel för att hitta bra hundar.

mvh
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

jag är inte hundra procent säker om det är sant, men en amstaff-uppfödare på min hunduppfödarutbildning berättade att "vanliga" hd-rtg kunde vara missvisande på hundar av amstaff-typ, och att pen-hip var bättre och mer "rätt". alltså att den vanliga undersökningen gav resultat som inte var sanna (och sämre än verkligheten).
det finns ju någon/-ra amstaffuppfödare här, som kanske kan förklara om det är det som är orsaken till c-hundsanvändandet, eller om det "bara" är uppfödarna du kikat på som inte bryr sig...
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Är det därför så många Amstaff ägare HD röntgar sina hundar hos Audell?
Har aldrig hört att HD röntgen skulle vara mer missvisande för Amstaff än någon annan ras, förutom Schäfer o liknande hundar.

Har inte sett någon kennel som redovisar Pen-hip på sina avelsdjur, har o andra sidan inte lusläst på alla kennlars hemsidor.
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Nu har jag inte läst svaren du fått ordentligt, och har ingen koll på amstaff-avel. MEN en tanke som slog mig var att det kanske är så att det inte finns så många hundar som är bra nog (om man tänker på mentalitet och övrig hälsa) att man enbart kan använda sig av A- och B-höfter. Att då tex para en bra hund med A- eller B-höft med en riktigt bra hund som råkar ha C-höft, behöver inte vara "dumt och oseriöst", tvärt om kan det tyda på att uppfödaren väljer det bästa som finns och då tycker att C-höfter är bättre än att hunden har allergier, mentala problem eller är väldigt nära besläktad med den tilltänkta avelshunden.
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

den kenneln vi köper valp från nu finns inte en enda c-höft (eller sämre) med bland föräldrarna. finns en tik med B tror jag, annars är alla A/0. sen kan det givetvis hända ändå att valparna får sämre resultat, men jag tycker det är trevligare med uppfödare som medvetet avlar på friska hundar! jag tycker verkligen inte det är försvarbart, speciellt inte bland schäfrar där det finns såpass stort avelsmaterial att tillgå.
 
Sv: Hur är det försvarbart? HD.

Är det därför så många Amstaff ägare HD röntgar sina hundar hos Audell?
Har aldrig hört att HD röntgen skulle vara mer missvisande för Amstaff än någon annan ras, förutom Schäfer o liknande hundar.

Har inte sett någon kennel som redovisar Pen-hip på sina avelsdjur, har o andra sidan inte lusläst på alla kennlars hemsidor.

jag har ju tyvärr bara hörsägen att gå på, så jag vet inte mer än det min kurskamrat berättade. jag hoppas på att någon som faktiskt vet svarar och klargör situationen *nyfiken och vetgirig* :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 813
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 436
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: Hyacinth
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 025
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp