Hur är vägen mellan Sorsele och Saxnäs, via Dikanäs?

En härlig väg är annars Bävervägen som vi ofta prickat från Sollefteå och typ Hoting.
Jesus vilken tråkig väg. Och varje gång har bävrarna gnagt bort asfalten och lämnat makadam och stendamm i mil efter mil genom skog och noll utsikt.
Inte ens en myr. En myr är ju i alla fall nåt...
 
Nädu. Det värsta jag kört i hela mitt liv var Östersund-Strömsund-Dorotea-Åsele-Lycksele-Piteå... Inlandsväg när det är som sämst: Vägarbete med sprängsten i flera mil. Ingenting att se på. Ingenting. Bara skog och myr, skog och myr, skog och myr. Och nån ren. Bil utan AC. Jag ville grina när jag kom fram och då är jag van att köra bil i Norrland. Kommer aldrig välja den vägen igen, är fortfarande traumatiserad trots att det gått många år ;)

Ohhhh, du har inte sett mycket du 😂

inlandsvägen är som sagt skog,myr, skog myr i 100 mil!
Vill passa på att vara för en skarp kurva några mil innan Orsa, den dyker upp tvärt efter världens längsta raksträcka och eftersom att vägen är ett enda sömnpiller så tenderar man att vara lite ouppmärksam, obs denna kan vara bortbyggd nu, jag har bojkottat denna väg sedan jag blev myndig och kunnat göra min röst hörd!

Jag bor utanför Falun... min särbo bor i Dorotea. Jag jobbar/har jobbat i Östersund och Sorsele. Behöver jag säga något mer?! :meh: :D
 
Åh, jag föredrar inlandsvägen alla dagar i veckan framför E4. Jag har iofs inte åkt delen norr om Östersund sedan jag var barn, men delen mellan Mora och Östersund gillar jag, särskilt kring Ytterhogdal - och även ner mot Orsa. Jag gillar den lugna vemodiga känslan (även om vägen stundtals är trist) och ställen som heter Gråtbäck osv. Tyvärr blir det E4 till Timrå och sedan vi Sollefteå när jag ska till Vilhelmina och senare vidare till Tjåmotis. Jag hade gärna åkt via Mora och Östersund, men det tar för lång tid.

Jag HATAR vägen mellan Mora och Ytterhogdal! Jag är beredd att skjuta mig själv när jag kommit till Tandsjöborg, den delen är fruktansvärd :cautious:
 
Håller med om Umeå-skellefteå! Speciellt nu när flera mil är katastrofalt dålig när de bygger om... Det känns som tur när man tagit sig igenom utan punka!

Ja den är så oerhört tråkig. Kommer man söderifrån så är man dessutom lagomt trött där efter 60-ish mil och då är det den värsta delen. Mellan Sthlm och Sundsvall är måhända tråkig men det går iaf att köra på i vettig hastighet. Det är inte 80 och 70 i typ 10 mil.
 
Har stuga i Sorsele och bor i Skåne.
Har provat många vägar under åren...
För omväxling liksom..

Jag och särbon varierar väg också... det har typ resulterat i att alla känns aptråkiga :D Sedan skyr vi E4:an som pesten i anslutning till storhelger eller om det är vädervarning... det blir alltid kaos på den då.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
På tal om trista vägar. Var föreslår ni som kan vägarna bättre att jag ska vika från E4 om jag ska till Vilhelmina för att det ska bli minst trist?

Planen är alltså att vika av vid Timrå och åka den rakaste vägen via Sollefteå, även om den ursprungliga planen var att vika av norr om Härnösand mot Kramfors och Nyland (där jag tycker att det är vansinnigt fint), men alla vägbeskrivningstjänster tyckte att det skulle ta mycket längre tid. Men jag tar gärna emot tips - och jag har inget emot 70-90-vägar bara jag har något fint att titta på.
 
En härlig väg är annars Bävervägen som vi ofta prickat från Sollefteå och typ Hoting.
Jesus vilken tråkig väg. Och varje gång har bävrarna gnagt bort asfalten och lämnat makadam och stendamm i mil efter mil genom skog och noll utsikt.
Inte ens en myr. En myr är ju i alla fall nåt...

Okej. Det är nog den vägen som vi har planerat att åka. Det låter som att det finns skäl att kolla efter annan väg.
 
På tal om trista vägar. Var föreslår ni som kan vägarna bättre att jag ska vika från E4 om jag ska till Vilhelmina för att det ska bli minst trist?

Planen är alltså att vika av vid Timrå och åka den rakaste vägen via Sollefteå, även om den ursprungliga planen var att vika av norr om Härnösand mot Kramfors och Nyland (där jag tycker att det är vansinnigt fint), men alla vägbeskrivningstjänster tyckte att det skulle ta mycket längre tid. Men jag tar gärna emot tips - och jag har inget emot 70-90-vägar bara jag har något fint att titta på.

Jag föredrar Sollefteå-Junsele än att vika av i Österforse mot Helgum-Ramsele men vi åker nästan alltid den sistnämnda eftersom den är kortare (men det skiljer inte så mycket). Det är vackert kring Sollefteå tycker jag och i Åsele tar du ju av mot Meselefors (inte Dorotea) och den vägen är också trevlig.

Att jag avskyr nämnda vägar är ju mest för att jag kört dem till leda under de senaste 11 åren ;)

Edit: Vägen mellan Sollefteå och Åsele via Junsele är riktigt vacker.
 
Jag föredrar Sollefteå-Junsele än att vika av i Österforse mot Helgum-Ramsele men vi åker nästan alltid den sistnämnda eftersom den är kortare (men det skiljer inte så mycket). Det är vackert kring Sollefteå tycker jag och i Åsele tar du ju av mot Meselefors (inte Dorotea) och den vägen är också trevlig.

Att jag avskyr nämnda vägar är ju mest för att jag kört dem till leda under de senaste 11 åren ;)

Edit: Vägen mellan Sollefteå och Åsele via Junsele är riktigt vacker.

Tusen tack!
 
På tal om trista vägar. Var föreslår ni som kan vägarna bättre att jag ska vika från E4 om jag ska till Vilhelmina för att det ska bli minst trist?

Planen är alltså att vika av vid Timrå och åka den rakaste vägen via Sollefteå, även om den ursprungliga planen var att vika av norr om Härnösand mot Kramfors och Nyland (där jag tycker att det är vansinnigt fint), men alla vägbeskrivningstjänster tyckte att det skulle ta mycket längre tid. Men jag tar gärna emot tips - och jag har inget emot 70-90-vägar bara jag har något fint att titta på.
Jag föredrar Bergeforsen -väg 331- Sollefteå -RV90- Junsele (Lite bias pga. jag föredrar den typen av väg framför E4)

Har du tid går det att köra en mindre väg som går närmare älven en bit norr om Sollefteå (Ed-Norrtannflo), skyltat turistvägen från RV90. (Kommer du via Långsele sväng in i samhället och tag mot Österås/Forsmo. Över älven före Forsmo, men sedan vänster, ej upp på RV90.)
 
Har en bekant som ska söderut med släp i helgen. Hon tänker köra över Burträsk och då är det illa.
Jag tror att det är ett vettigt vägval speciellt om man har släp. Jag bor i Umeå och jobbar frekvent i Skellefteåtrakten. Det är minst 15-20 minuters längre restid nu i och med vägbygget och snart startar de med ytterligare ett vägbygge som blir lika omfattande :nailbiting:

Kommer man Norrifrån går det bra att vika av E4:an i Gumboda och åka mot Robertsfors, sedan över Bullmark, antingen ut på E4 igen vid Sävar eller ut mot 364 och sedan Umeå (men även denna väg ska renoveras i sommar, men jag tror inte de har hunnit börja än) så man behöver inte åka hela vägen runt Burträsk om man inte vill shoppa en massa ost förstås och beroende på om vart man ska vidare.
 
Senast ändrad:
Jag föredrar Bergeforsen -väg 331- Sollefteå -RV90- Junsele (Lite bias pga. jag föredrar den typen av väg framför E4)
Visst är denna väg väldigt vacker? Alla fall några mil nord-väst? Den går bredvid indalsälven? Så kommer man ut just väster om Sollefteå?

Har bara åkt den en gång så vet inte om minnet är riktigt med mig.

Det är fint runt omkring Sollefteå, även vägen som går mellan Sollefteå och Östersund är vacker. Tar mycket hellre den vägen när vi ska Umeå, Storlien Norge. Än att köra Umeå, Bjurholm, Dorotea. De är i princip lika långa också så valet är enkelt.
 
En härlig väg är annars Bävervägen som vi ofta prickat från Sollefteå och typ Hoting.
Jesus vilken tråkig väg. Och varje gång har bävrarna gnagt bort asfalten och lämnat makadam och stendamm i mil efter mil genom skog och noll utsikt.
Inte ens en myr. En myr är ju i alla fall nåt...
Dont hurt the feelings of the beavers! :laugh:

Jag tror jag vet vilken väg du menar, och jag håller med om att den är extremt tråkigt. Den går via Junsele? Vi var vid höga kusten och skulle ta snabbaste vägen till vårt fjäll.... Jag tror vi sa aldrig mer...
 
Jag tror att det är ett vettigt vägval speciellt om man har släp. Jag bor i Umeå och jobbar frekvent i Skellefteåtrakten. Det är minst 15-20 minuters längre restid nu i och med vägbygget och snart startar de med ytterligare ett vägbygge som blir lika omfattande :nailbiting:

Kommer man Norrifrån går det bra att vika av E4:an i Gumboda och åka mot Robertsfors, sedan över Bullmark, antingen ut på E4 igen vid Sävar eller ut mot 364 och sedan Umeå (men även denna väg ska renoveras i sommar, men jag tror inte de har hunnit börja än) så man behöver inte åka hela vägen runt Burträsk om man inte vill shoppa en massa ost förstås och beroende på om vart man ska vidare.
Tack för tips! Detta ska jag absolut lägga på minnet, tänkte åka en vända på Ikea och ta med mig släp om inte alltför lång stund..
 
Visst är denna väg väldigt vacker? Alla fall några mil nord-väst? Den går bredvid indalsälven? Så kommer man ut just väster om Sollefteå?
Du tänker nog på RV86, mer öppen mark och bebyggelse där. 331 är längs Mjällån. Mer granar då ån meandrar djupt ner i dalgången. https://www.vastanafallet.se/ Sedan kommer det sjöar uppåt Graninge, länge sedan jag körde den delen så minns inte hur mycket man ser.
 
Dont hurt the feelings of the beavers! :laugh:

Jag tror jag vet vilken väg du menar, och jag håller med om att den är extremt tråkigt. Den går via Junsele? Vi var vid höga kusten och skulle ta snabbaste vägen till vårt fjäll.... Jag tror vi sa aldrig mer...
Nej den missar Junsele och Sollefteå och allt annat. Inte en kaffemack på mil...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Magiana
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 570
Senast: IrishDraft
·
Övr. Barn Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 746
Senast: CillaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp