Hur börja skilja sig med små barn? Del II

Det smäller snart. Jag går med konstant ont i magen och illamående.

Jag har fått stöd under tiden,utan det hade jag nog inte orkat.

ÄNDÅ tar det så mycket energi och jag är rädd för sista stegen nu. Kan ligga och tänka att jag utsatt honom för svek och är egoistisk. Att jag förstör hela barnens tillvaro och för oss båda ekonomiskt med tanke på världsläget. Jag sörjer huset med barnens första steg mm i förväg..

Fy fan! Jag vill att allt ska vara över 😭

Mest av allt önskar jag att han kunde acceptera...
Åh, ett steg i taget ❤️
Heja dig, vad mycket du har klarat så här långt. Jag hoppas så att du kan komma över puckeln och få det lättare.
 
Du förtjänar faktiskt att fira när du har skickat in begäran om att fullfölja skilsmässan. Du har ju kämpat för detta i flera år!! Och sen en gång till när bodelningen är klar.

Hur mycket pengar har gått åt till att försörja ett bekvämt liv åt din man som inte jobbar? Pengar som kunde gått till barnen istället. Du hade knappast haft en bättre ekonomisk situation i dagens världsläge om du stannat kvar med honom.

Det kommer gå över och bli ett nytt normalläge. Du är på god väg att ta dig igenom de svåraste stegen.
 
Det smäller snart. Jag går med konstant ont i magen och illamående.

Jag har fått stöd under tiden,utan det hade jag nog inte orkat.

ÄNDÅ tar det så mycket energi och jag är rädd för sista stegen nu. Kan ligga och tänka att jag utsatt honom för svek och är egoistisk. Att jag förstör hela barnens tillvaro och för oss båda ekonomiskt med tanke på världsläget. Jag sörjer huset med barnens första steg mm i förväg..

Fy fan! Jag vill att allt ska vara över 😭

Mest av allt önskar jag att han kunde acceptera...
Så bra att du har stöd i att ta dig igenom detta. Det är viktigt att ha någon eller några att tala med, som vet vad som händer och som kan vara skydd ifall det behövs.

Jag kommer ihåg det du skrivit tidigare, och jag tycker att det är han som har svikit, inte du. Han har inte ansträngt sig att ordna en försörjning, har inte skött markservicen vilket skulle vara det självklara när du står för försörjningen. Han har varit nöjd med att du både dragit in pengar och stått för allt praktiskt, och när du inte vill vara med längre försöker han hota och skrämma dig tillbaka. Tänk vad era barn kanske kunnat gjort om han dragit sitt strå till deras försörjning.
 
Skulle kunna skriva en hel volym om allt som hänt och varit under månaderna :banghead::angel: men jag vill nog förtränga det. Och det känns så ologiskt att skriva om helt GALNA konversationer när jag tvekar över att orka :cry:
Att skriva om alla galenskaper kan vara ett bra sätt att bearbeta det du varit med om och "få det ur systemet".
Finns det på pränt kan det kännas mera verkligt om du tvekar och tror att du inbillat dig någon gång.
Du behöver såklart inte skriva det här om du inte vill!
Oavsett törs jag lova att du har hela Buke i ryggen och vi ser fram emot att fira med dig! 💞 💞 💞
 
Skulle kunna skriva en hel volym om allt som hänt och varit under månaderna :banghead::angel: men jag vill nog förtränga det. Och det känns så ologiskt att skriva om helt GALNA konversationer när jag tvekar över att orka :cry:
Jag skrev en tjock dagbok när jag väl lyckats skilja mig. Sen när några år gått förstörde jag den för att slippa påminnas om allt. Men det var väldigt terapeutiskt att få sortera och beskriva allting en gång för alla! Även om det bara var för min egen skull.
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Väx upp utan honom :heart
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Då har han också gaslightat dig, för han satte inte dig först utan det viktiga för honom var att han fick ett bekvämt liv där någon annan tog hand om honom. Han lovade väl samma sak som du?

Och ångrar han barnen ska han fan inte ha dem. Alls.
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Japp. Det är skitomoget att skilja sig. Det får man tycka. Ändå får motparten i Sverige tack och lov enligt lag bestämma sig helt själv vem den ska leva ihop med, om den ska leva med någon och när den inte vill leva med någon längre. Alltså. Han trodde nog inte att du skulle driva igenom skilsmässan. Så orden är såklart affekt och besvikelse och säkert ilska. Låt det vara så och var försiktig och rädd om dig själv nu, skit i att han beter sig som en barnrumpa och är en idiot, ta hand om dig och barnen och var försiktig.

Skitbra jobbat. Bäst!!
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Men VEM kan ge ett sånt löfte "till prästen" och hålla det, oavsett, livet ut?? Det fungerar inte i verkligheten. Tack och LOV måste jag säga! Vi utvecklas, inser, förstår - och går vidare. Nåt alla inblandade måste acceptera - och stödja. DET är vad mognad betyder!! Inte att slaviskt hålla kvar vid ett "löfte" man trodde på då men som sen visade sig inte fungera alls.

Känn ingen skuld!! Dansa vidare i livet - DITT liv; alla måste ta ansvar för sina egna liv och inte hänga upp dem på andra, oavsett vad de tycker och vill. Dina barn kommer att tacka dig - OCH ha lärt sig av dig! Det är stort!
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Det är inte första gången han berättar för dig att han inte gillar era barn. Det är ju helt sjukt att han försöker använda det som en manipulationstaktik.

Grattis till fullföljden på lådan, köp en tårta och fira med dina närmaste!
 
La Fullföljden på brevlådan idag. Jag är "en trotsig jävla tonåring. Jag lovade för prästen att sätta honom först och sen har jag gaslightat honom. Han ångrar att han fick barnen med mig. Han kommer ihåg den dag jag lovade honom att han aldrig behövde vara rädd för att jag skulle lämna honom. Jag gör som jag alltid gjort säger en sak och gör en annan... Och jag har lagt all skulden för det här på honom, det är ett sådant omoget beteende så jag behöver växa upp"
Ni lovade prästen att sätta varandra först och han bröt det löftet gång på gång. Att du lovat att du aldrig skulle lämna honom kanske stämmer men lovade inte han även dig att han aldrig skulle lämna dig? Han lämnade ju dig mentalt för många många år sedan då han bestämde sig för att vara lyxman och använda dig som hushållerska.
Vänd på det hela. Han bröt sina löften och du försöker nu överleva hans löftesbrott.

Och skulle även givetvis skrivit
Stort Grattis till att ha postat fullföljandet :)
 
Ni lovade prästen att sätta varandra först och han bröt det löftet gång på gång. Att du lovat att du aldrig skulle lämna honom kanske stämmer men lovade inte han även dig att han aldrig skulle lämna dig? Han lämnade ju dig mentalt för många många år sedan då han bestämde sig för att vara lyxman och använda dig som hushållerska.
Vänd på det hela. Han bröt sina löften och du försöker nu överleva hans löftesbrott.

Och skulle även givetvis skrivit
Stort Grattis till att ha postat fullföljandet :)
Nån har sagt att det handlar inte om att hitta nån man kan leva med utan att hitta nån man kan skilja sig ifrån (och då på ett vettigt sätt). Det var väl där många av oss inte lyckades så bra. Men det kunde vi inte veta då!

Det jag vill komma till är att en vuxen och vettig människa går det att skilja sig ifrån utan att det blir bråkigt, oavsett orsak. Han är varken vuxen eller vettig, har det visat sig.
 
Nån har sagt att det handlar inte om att hitta nån man kan leva med utan att hitta nån man kan skilja sig ifrån (och då på ett vettigt sätt). Det var väl där många av oss inte lyckades så bra. Men det kunde vi inte veta då!

Det jag vill komma till är att en vuxen och vettig människa går det att skilja sig ifrån utan att det blir bråkigt, oavsett orsak. Han är varken vuxen eller vettig, har det visat sig.

Så vettigt det med att man bör hitta någon man även tror klarar av att hålla en bra nivå om man skiljer sig.
Efter några nitar har jag tänkt att om jag träffar någon ny så kommer jag lyssna in vad han säger om sitt ex, vilket kan säga mer än vad man nog tror.
 
Vi är kvar i boendefrågan. Han bor kvar och jag försöker få till insikten att det ÄR slut och inget mer att diskutera. Men jag har kontaktat advokat nu....
Det var ju väntat men nu har du äntligen allt klart för att ta den här striden.
Du förvarnade i över ett år, du flyttade ut och sa att du ville separera för ett år sen och nu har skilsmässan gått igenom. Det finns ingenting du hade kunnat göra annorlunda utan alla problem hänger på att din exmake är en skitkorv.

Rådet som jag har sett från andra som tagit sig igenom din situation är att stå på sig och kämpa för din rätt. Jag har sett många som ångrar bittert att de lät mannen ta mer än han hade rätt till för att slippa bråka. Tänk på att det är barnens rättighet också. Det han får kan du inte räkna med att barnen får ta del av med tanke på att han inte ens tycker om dem...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 324
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 119
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
536
Senast: Murray
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 127
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp