Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att det fanns för honom i vår hemförsäkring och för mig via min arbetsförsäkring. Och jag tänkte att det var bäst att ha med flera parter då det finns fler som kan dokumentera vad som sägs så det inte blir våra ord mot varandra. Också för problemet att han är vuxen individ,men som har svårigheter och ser saker på annat sätt än andra.

Det fick inte att prata igår för han var redan så arg och irriterad på annat. Barnen har massa idrottsavslutningar mm så jag orkade inte lägga på mer. Det hade aldrig blivit konstruktivt.

Speciellt då huset är känsligt och om jag förstått honom rätt så tänker han Jag lämnar förhållandet - Jag flyttar ut

Varför tänker du på att han ska ha en jurist? Han får väl tänka på det och ordna det på egen hand. Skaffa du dig en jurist om du vill och nöj dig med det. Du har inget ansvar för att lösa hans problem.
 
Jag tänkte att det fanns för honom i vår hemförsäkring och för mig via min arbetsförsäkring. Och jag tänkte att det var bäst att ha med flera parter då det finns fler som kan dokumentera vad som sägs så det inte blir våra ord mot varandra. Också för problemet att han är vuxen individ,men som har svårigheter och ser saker på annat sätt än andra.

Det fick inte att prata igår för han var redan så arg och irriterad på annat. Barnen har massa idrottsavslutningar mm så jag orkade inte lägga på mer. Det hade aldrig blivit konstruktivt.

Speciellt då huset är känsligt och om jag förstått honom rätt så tänker han Jag lämnar förhållandet - Jag flyttar ut
Det kan bli svårt att få honom att flytta ut om han nu också vill bo kvar. Varför skulle han det liksom? Du kanske får flytta ut så länge och och sen får ni se om någon kan köpa ut den andra eller om ni behöver sälja huset. Man kan inte alltid både ha kakan och ha den kvar. Ibland får man t ex välja mellan att skilja sig eller ha kvar boendet.

Om han sen vägrar att både köpa ut dig och sälja så finns det rättsliga påtryckningsmedel.

Om du flyttar ut behöver ni ju inte ha någon diskussion eller vara överens. Du flyttar punkt slut. Han tar kostnaderna för huset och du tar kostnaderna för ditt nya boende.
 
Jag förstår att han tänker att det är du som lämnar och därför har han rätt till en massa saker.

Jag hoppas att DU inte tänker så, för så är det ju inte. Jag tycker att det är jättebra att du tar hjälp av en jurist så att du inte dras med i hans snack utan att ni hittar en rättvis lösning som blir bra för barnen och ekonomiskt hållbar. Det är dessutom ingen nytta att han får ett hus om han inte har ekonomi för det. Om a-kassan tar slut och han behöver försörjningsstöd är det väl betydligt bättre att han sitter i en hyresrätt än att han äger ett hus.
 
Jag tänkte att det fanns för honom i vår hemförsäkring och för mig via min arbetsförsäkring. Och jag tänkte att det var bäst att ha med flera parter då det finns fler som kan dokumentera vad som sägs så det inte blir våra ord mot varandra. Också för problemet att han är vuxen individ,men som har svårigheter och ser saker på annat sätt än andra.

Det fick inte att prata igår för han var redan så arg och irriterad på annat. Barnen har massa idrottsavslutningar mm så jag orkade inte lägga på mer. Det hade aldrig blivit konstruktivt.

Speciellt då huset är känsligt och om jag förstått honom rätt så tänker han Jag lämnar förhållandet - Jag flyttar ut
Jag tycker att det är klokt av dig att anlita jurist för att hjälpa dig bevaka dina rättigheter. I en sådan här diskussion med många känslor och en motpart som många gånger försökt förringa och manipulera din vilja behöver man det stödet så att man inte återigen dras in i motpartens spel.

Däremot tänker jag att det är upp till honom att själv ordna en om han vill ha det. Jag förstår att om man är vad vid att fixa och curla för den andra partnern att man ser till att det finns en lösning även för denne, men jag tycker att du ska släppa den tanken och låta honom själv ordna med en jurist om han vill ha det.
 
Jag tänkte att det fanns för honom i vår hemförsäkring och för mig via min arbetsförsäkring. Och jag tänkte att det var bäst att ha med flera parter då det finns fler som kan dokumentera vad som sägs så det inte blir våra ord mot varandra. Också för problemet att han är vuxen individ,men som har svårigheter och ser saker på annat sätt än andra.

Det fick inte att prata igår för han var redan så arg och irriterad på annat. Barnen har massa idrottsavslutningar mm så jag orkade inte lägga på mer. Det hade aldrig blivit konstruktivt.

Speciellt då huset är känsligt och om jag förstått honom rätt så tänker han Jag lämnar förhållandet - Jag flyttar ut
Vill du ha jurist som hjälp vid bodelning så tar du hjälp av en sådan. Vad han vill och behöver är INTE ditt problem, det ska han numera lösa själv.

Om huset är ett känsligt ämne för er båda så kommer(tyvärr) bästa mellanvägen vara att sälja och flytta. Du och dina barn har mer på att vinna att använda de pengar du får från vinsten och börja om i ett nytt boende än gå in i en strid om ett hus med en emotionell ex-partner. Det om något kan suga ur dig all energi och ork som du har kvar idag, för att inte tala om det ekonomiska hål något sådant kan lämna. Dina barn kommer klara av en skilsmässa och en flytt så länge du står på benen och mår bra.
 
Det kan bli svårt att få honom att flytta ut om han nu också vill bo kvar. Varför skulle han det liksom? Du kanske får flytta ut så länge och och sen får ni se om någon kan köpa ut den andra eller om ni behöver sälja huset. Man kan inte alltid både ha kakan och ha den kvar. Ibland får man t ex välja mellan att skilja sig eller ha kvar boendet.

Om han sen vägrar att både köpa ut dig och sälja så finns det rättsliga påtryckningsmedel.

Om du flyttar ut behöver ni ju inte ha någon diskussion eller vara överens. Du flyttar punkt slut. Han tar kostnaderna för huset och du tar kostnaderna för ditt nya boende.
När jag skilde mig bodde mitt ex kvar på min gård i ett helt år innan jag fick ut honom.
Banden till huset blev väldigt mycket svagare under det där året. Ilskan mot honom växte däremot.

Numera bor jag i ett annat, helt fantastiskt, litet hus som jag älskar.
 
Varför jag tänkt att jag ville ha kvar huset är

1. Barnens skull 2. Han har ingen möjlighet att bo kvar själv 3. Jag har gjort vartenda jobb på huset.

Men jag börjar förstå att det är en utopi. Men jag tänkte ge det ett försök. För deras skull. De har så många vänner i grannhusen 💔
 
Varför jag tänkt att jag ville ha kvar huset är

1. Barnens skull 2. Han har ingen möjlighet att bo kvar själv 3. Jag har gjort vartenda jobb på huset.

Men jag börjar förstå att det är en utopi. Men jag tänkte ge det ett försök. För deras skull. De har så många vänner i grannhusen 💔
Det är såklart värt ett försök. Du ska inte ge upp innan du har provat. Prata med banken är väl första steget så du vet om du kan ta över lånen och köpa ut honom.
 
Varför jag tänkt att jag ville ha kvar huset är

1. Barnens skull 2. Han har ingen möjlighet att bo kvar själv 3. Jag har gjort vartenda jobb på huset.

Men jag börjar förstå att det är en utopi. Men jag tänkte ge det ett försök. För deras skull. De har så många vänner i grannhusen 💔
Såklart ska du bo kvar om du vill. Och det är värt att kämpa för. Något jag tänker för att slippa bråk är att låta honom rodda i sin egen skit själv, men sätt upp ett datum för när du vill att allting ska vara klart. Och säg som det är: "Jag vill att du flyttar ut". Om han vill ha kvar huset så säg att om han verkligen vill det så är du öppen för att han köper ut dig till marknadspris. Låt honom boka tid med banken och låt honom få nej av banken. Det kanske blir ett uppvaknande om ingenting annat för honom. Men för allt i världen, släpp hans skit! Du ska varken rodda i jurist, banken eller annat till honom. Ge honom ett datum då han ska vara ute ur huset eller ha köpt ut dig.

Under tiden roddar du med samma på din sida. Ha det klart med banken, ha det klart med allting, så ifall han blir redo att flytta så tar det ingen tid att köpa ut honom.
 
Som uppväxt i ett hushåll där min pappa och hans dåvarande bråkade rätt ofta (enligt mina minnen åtminstone), så säger jag att det är bättre att separera för barnens skull. Dysfunktionella förhållanden, oavsett vad det dysfunktionella består av, är mer skadligt för barnen än att inte få träffa båda föräldrarna varje dag.
 
Pratade med en god väninnan. Hon och hennes sambo har köpt ett hus till hennes mamma som ska flytta. Mamman flyttar dock inte än. Så jag har frågat om det är möblerat och klart att flytta in i. För jag kommer inte kunna bo under samma tak sen, och jag tror inte barnens bästa är att göra det hela tiden heller.
För han är så envis. Det går inte att ställa ultimatum.
 
En fundering, har du/ni påbörjat skilsmässoprocessen? Eftersom det verkar kunna bli en utdragen historia tänker jag att det kanske vore bra att börja där. Kanske kan han då förstå att du inte kommer att ändra dig och att han nu måste börja tänka framåt.
Tror helt klart att du kommer att behöva en jurist som hjälper dig så han inte kan trassla in dig mer än nödvändigt, dessutom får det ju en helt annan tyngd gentemot honom, att någon annan kan tala om hur det ska gå till.
 
Pratade med en god väninnan. Hon och hennes sambo har köpt ett hus till hennes mamma som ska flytta. Mamman flyttar dock inte än. Så jag har frågat om det är möblerat och klart att flytta in i. För jag kommer inte kunna bo under samma tak sen, och jag tror inte barnens bästa är att göra det hela tiden heller.
För han är så envis. Det går inte att ställa ultimatum.
Det går att ställa ultimatum till en envis person, däremot gäller det att inte gå in i någon fälla om att diskutera allting. Håll benhårt på dina gränser och "nej" är ett acceptabelt svar.

Bra att du börjat sondera terrängen vad gäller boende lite, du behöver en fristad för att kunna börja skilsmässoprocessen. Ta hand om dig. :heart
 
En fundering, har du/ni påbörjat skilsmässoprocessen? Eftersom det verkar kunna bli en utdragen historia tänker jag att det kanske vore bra att börja där. Kanske kan han då förstå att du inte kommer att ändra dig och att han nu måste börja tänka framåt.
Tror helt klart att du kommer att behöva en jurist som hjälper dig så han inte kan trassla in dig mer än nödvändigt, dessutom får det ju en helt annan tyngd gentemot honom, att någon annan kan tala om hur det ska gå till.


Nej, jag har inte sagt att jag ansökt eller liknande än. Jag vill ha boende först.

Jag ringde på en trea igår. Tyvärr så hade den inneboende inte fått eget boende än,och visste inte när hon skulle flytta ut riktigt. Synd då lägenheten låg nära huset ... Men det kanske inte är bra heller? Tänkte för barnen att det blev i samma område. Men men.

Jag fick tag i ett nummer där man kan ringa med frågor till jurist. Men jag vet inte vad jag skulle fråga INNAN processen börjat.
 
Nej, jag har inte sagt att jag ansökt eller liknande än. Jag vill ha boende först.

Jag ringde på en trea igår. Tyvärr så hade den inneboende inte fått eget boende än,och visste inte när hon skulle flytta ut riktigt. Synd då lägenheten låg nära huset ... Men det kanske inte är bra heller? Tänkte för barnen att det blev i samma område. Men men.

Jag fick tag i ett nummer där man kan ringa med frågor till jurist. Men jag vet inte vad jag skulle fråga INNAN processen börjat.
Värt att tänka på är att en skilsmässa med barn under 16 innebär en betänketid på 6-12 månader, om ni inte bott på skilda håll under de senaste två åren. Du behöver då först ansöka om skilsmässa och sedan begära att den fullföljs när betänketiden löpt ut. Hitta tillförlitlig information hos Sveriges domstolar:
https://www.domstol.se/amnen/familj/skilsmassa-och-bodelning/skilsmassa/
 
Nej, jag har inte sagt att jag ansökt eller liknande än. Jag vill ha boende först.

Jag ringde på en trea igår. Tyvärr så hade den inneboende inte fått eget boende än,och visste inte när hon skulle flytta ut riktigt. Synd då lägenheten låg nära huset ... Men det kanske inte är bra heller? Tänkte för barnen att det blev i samma område. Men men.

Jag fick tag i ett nummer där man kan ringa med frågor till jurist. Men jag vet inte vad jag skulle fråga INNAN processen börjat.

Beskriv situationen och fråga vilka rättigheter och skyldigheter du har utifrån den.
 
Pratade med en god väninnan. Hon och hennes sambo har köpt ett hus till hennes mamma som ska flytta. Mamman flyttar dock inte än. Så jag har frågat om det är möblerat och klart att flytta in i. För jag kommer inte kunna bo under samma tak sen, och jag tror inte barnens bästa är att göra det hela tiden heller.
För han är så envis. Det går inte att ställa ultimatum.
Nu måste jag vara lite hård. Vad är det du är rädd för? Varför pratar du helt sonika inte bara med honom? Har han någon typ av missbruksproblematik som gör att han inte tänker klart eller är han mentalt riktigt dålig så att han inte förstår vad man säger?

Just nu behöver du ingen jurist, du behöver en personlig coach eller en terapeut.
 
Nu måste jag vara lite hård. Vad är det du är rädd för? Varför pratar du helt sonika inte bara med honom? Har han någon typ av missbruksproblematik som gör att han inte tänker klart eller är han mentalt riktigt dålig så att han inte förstår vad man säger?

Just nu behöver du ingen jurist, du behöver en personlig coach eller en terapeut.
Ja, kanske enklast sluta att krångla till det. Bara gör!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 172
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 150
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 662
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp