Hur brukar man göra med årets tidiga föl - utevistelse?

krocket

Trådstartare
Det har funnits en hel del inlägg om huruvida man ska täcka föl/dräktiga ston på sistone, men nu undrar jag hur tankegångarna går när det gäller utevistelse för de föl som föds under den kalla tiden på året?

Jag läste i någon tråd om att man endast lät stoet gå ut med sitt föl en kort stund varje dag. Är det det normala förfaringssättet? Och beror det i så fall på att fölet fryser (vilket ju varit mycket omdiskuterat)?

;) Krocket (nyfiken)
 
En liten fråga, varför vill man ha föl under denna peiod :confused:
Vill och vill. Min ska föla runt 8e mars, det blev så för att det tog direkt på första försöket och för att jag ville betäcka på en av de första brunsterna, dels för att de är starkast, dels för att hinna betäcka om ifall det inte tog på första eller andra (äldre sto).

I mars kan det ju vara jättekallt eller jättevarmt, man vet ju inte.
 
Läste om ett islandsföl fött i januari (tror jag, det var många minusgrader i alla fall) förra året, och det fölet fick gå ut många gånger per dag, men komma in och värma sig emellan. Mycket jobb för hästägaren, således!

Att de får komma ut och röra på sig de första dagarna är väldigt viktigt för benställningen, som kan vara lite sned om fölet legat "konstigt" i livmodern, men rättar till sig om fölet får använda sina ben!
 
Jag jobbar med fullblod och dom vill man ju gärna ha så tidigt som möjligt, gärna feb-mars men vi har även fått föl så tidigt som 7 januari! Vi har tillgång till ridhus där vi släpper dom korta stunder varje dag i början. Sen (Efter nån vecka) släpps dom i hage 2-3ggr/dag ca en timme åt gången. Såklart beroende på vädret, ridhuset finns ju fortfarande där! Vi anser att dom kan vara ute mkt men dom bör ju inte ligga i snön, vi brukar lägga ut en halmbädd i hagen för säkerhets skull. Var också noga med att fölet kommer in direkt om det sprungit sig svettigt!
 
Jobbar också med delvis fullblod, och mycket ung och tävlingshästar, och dom får vara ute så mycket som möjligt. Tror absolut inte att det är bra och hålla dom inne. Dom är inte lika känsliga som vi tror.
 
skillnad på föl och unghästar! Vi pratar om fölets första 1-2 månader i livet när det kan vara -20 grader ute.Nyfödda föl har nästan inget underhudsfett som hjälp att hålla värmen. Så fort det blir vår går dom givetvis ute dygnet runt. Unghästarna (från avvänjning till 1,5 år) Går ute dygnet runt även på vintern självklart med ligghall osv.
 
ok, ja, då tycker jag inte det borde vara några problem att ha föl ute dygnet runt (med ligghall, självklart). I alla fall om man bor i söder (GBG inräknat) där vi sällan har mindre än -10 och det oftast ligger på 0- -5. Kalvarna som kommit hos oss (där pålle går på lösdrift) går med alla korna på lösdrift. De fryser inte alls utan mår prima!

Visserligen är väl föl lite mer känsliga då, men de borde ju iaf kunna vara ute hela dagarna, med en torr liggplats.
 
Så länge de har en torr plats att ligga på och det inte är nederbörd lär de kunna vara ute längre stunder rätt tidigt. Täcke lär knappast behövas, pälsen lär anpassa sig snabbt.
 
Så om man har ligghall med gott om halm så kan de få gå ute lite längre stunder? Kan man räkna med att de går in där och lägger sig?
 
Om de går in där. Jag fick ju föl i juni, men det var regnigt och uschligt väder. Så jag la ut en STOR halmhög i hagen, och där la sig fölet när han var trött. Så det behöver inte ens vara en lada eller så, bara det är torrt, dvs ordentligt med halm. Man kan ju lägga hö där också så mamman går dit och äter.
 
Mitt föl föddes 14 april, sammanföll tyvärr med riktigt jävla ruggväder. Regn, kallt och allmänt skitväder och långt ifrån vår.

Jag hade dem ute så mycket som möjligt, men INTE i ett svep, utan ute en stund, in och vila, ute en stund, in och vila. Dvs de fick vara ute tills fölet blev trött och ville lägga sig ner, då tog jag in och så fick de vara inne ett par timmar och sen ut igen. Jag ville INTE att fölet skulle lägga sig på den KALLA marken eftersom det är att be om lunginflammation och elände (nu fick jag ju det ändå *sucka*). Jag la ut en halmhög att ligga i men fölis la sig bara platt där hon var när hon var trött, tyvärr. Hade hon lagt sig i halmhögen hade hon fått ligga ute med.

Mina var ute flera svängar per dygn, tiden per sväng varierade, den blev ju längre och längre ju starkare och stadigare hon blev på benen, men den låg på mellan 2-3 timmar för det mesta. Typ såhär kunde en dag bli:

7 - 9.00 Ute

9-11 Inne

11-13 Ute

13-15 Inne

15-17 Ute

17-18 Inne

18-20 Ute

20 - 07 Inne

Minns inte exakta tiderna nu, ibland var hon ute fyra timmar i ett svep, ibland 1½, beror ju på om man räknar de allra första dagarna eller när hon var ett par veckor?

Sen när hon fick lunginflammation så var det nogsam veterinärorder på att hon fick vara ute sålänge hon INTE la sig och sålänge det var fint väder, dvs hon skulle INTE vara ute i regn. Så när det regnade så gick de ut 20 - 30 minuter medan jag mockade, tre gånger per dag, och inte mer.

Från hon var drygt månad gammal var hon ute hela dagarna och låg och vilade i hagen, men då var det inte lika kallt i backen längre). När det regnade så gick hon in och torkade (hon var väldigt frusen av sig som liten tyvärr, höll ju i sig ända tills hon var uppemot ett halvår (och frös konstant och jag började tro det var något allvarligt fel på henne) då det försvann över en natt.

Jag har kallstall så temperaturen har inte skiljt inne och ute, enda skillnaden är att det är varmt att ligga inne och uppehåll och dragfritt.
 
Jag undrade hur man generellt brukar bära sig åt - men det är kanske en svår fråga att ställa här. Beror ju så klart på om man haft tidiga föl själv - eller känner någon som brukar betäcka tidigt. Tack i alla fall.

;) Krocket
 
Det låter som om du haft ett bra upplägg - det blev ju ganska många timmar utevistelse dagligen ändå. Men hur sjutton fick du tid till detta? Är du hemarbetande?

;) Krocket
 
Jag var heltidssjukskriven och hade precis blivit utsparkad från rehabiliteringen pga platsbrist, vilket var en JÄKLA tur, annars vetefan vad jag skulle fått göra, ta ut semester? Det var supermycket passande första två månaderna (iom att hon blev sjuk). Det där i början var ju dessutom mååånga timmars sittande vid hagen och frysa häcken av sig. Har ju elstängsel och vågade inte lämna henne en enda sekund i hagen utan uppsyn i början, sen kollade jag varje kvart etc. Alldeles i början så fick dåvarande pojkvännen passa hästarna medan jag mockade.

Vi hade dock bara ett stängselintermezzo, första dagen trasslade hon in sig i stängslet framför ögonen på mig och fick massa stötar (jag hade ingen el först men hon var alldeles för nyfiken på stängslet så jag slog på den och när hon då fick en stöt hoppade hon MOT stängslet istället för bort från det), efter det lät hon dock bli det men jag var rädd hon skulle trassla in sig av misstag så höll stenkoll.

Men som sagt, hade jag jobbat/pluggat heltid hade jag fått ta ut en jädra massa semester, det var ett EVIGT vaktande och kollande i början, först bara för det var nyfödd liten fölis, och sen för hon var sjuk. Det roade familjen en del att se Alex titta ut genom fönstret, utbrista "Jävlar,d et regnar!" och sen fara som etts kållat troll för att ta in hästarna bara för att när jag fått in alla inse att det sprack upp och blev uppehåll, så ut med dem, in och ta av sig skorna och inse att..det regnar ;)
 
Göta Petter vilket jobb! Och elstängselinvänjningen! Har tänkt på den förut, men nu blev jag ju alldeles kallsvettig! Då får man väl stå och vänta på första kontakten med Herr El så att man kan göra en snabb insats...

;)Krocket
 
Jo, det rekommenderas att man kan slå av strömmen FORT elelr har någon som kan göra dte när man skriker åt dem. Det är ju bra att de lär sig att passa sig för stängslet, dvs får en stöt om de är där, men det är ju inte så bra om de trasslar in sig och får en elchocksbehandling ;) Min fick nog nån smäll senare med, men kastade sig då in i hagen (och sprang till mamma).

Och det var aldrig ens i närheten att hända en olycka förutom den gången, men de kan ju lägga sig och sova/vila för nära stängslet eller rulla så de hamnar under det.

Jag var nog nojig i överkant ang stängslet, men stoets ägare förlorade ett två veckor gammalt föl som när de lämnades utan uppsikt i en halvtimme stryptes av elbandet :cry: Och jag skulle inte förlåtit mig själv det.

Men det gick bra, mycket tror jag var tack vare att mamman hade BRA respekt för stängsel och försökte se till att fölis inte var för nära.

Hon gick från 1½ månads ålder i hage UTAN el (innan dess hela tiden med el, och jag har MONSTEREL), helt utan problem :love:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 551
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 071
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp