Hur brukar man göra med årets tidiga föl - utevistelse?

Hmmm - då vet jag lite mer om vad man eventuellt kan förvänta sig :crazy:. Det blir till att stå och titta precis hela tiden. Inte till att tänka på att släppa ut och sedan gå in och ta ett långbad, alltså....

;) Krocket
 
Inte i början, men det går ju rätt fort att se att det är lugnt, speciellt om man kan släppa på bete med flocken i stoora hagar ganska snart. Min föddes ju 14 april, och första tre veckorna gick stoet och fölet själv i en lite mindre hage. Sen släppte jag ihop (6 maj) med valacken i stora vinterhagen, och vid det laget hade jag helt slutat vakta stängsel =)
 
Jag tänkte släppa ihop med lille ponnyn direkt i stora vinterhagen (ca 1 ha). Är det dumt? Ponnyn är ranglåg och flyttar sig alltid för mitt sto, men samtidigt är han mycket social och vill ha sällskap.

;) Krocket
 
Det där är en smaksak och var och en blir salig på sin tro. Men några saker att tänka på (och det är mina personliga åsikter):

1. Jag vill stoet och fölet ska gå själva i början, så jag ser att fölet respekterar stängslet och så vidare. Dessutom vill jag de ska bli lite säkrare på både sig själv och benen innan det blir ihopsläpp, det blir lätt mycket spring då och små fölisar behöver vila ofta och kanske inte får möjlighet att göra det om det är oroligt (de lägger sig ju inte direkt om resten av flocken inkl mamma är oroade/springer).

2. Du vill släppa ihop med en valack. Om du söker på gamla trådar på avel ska du få se på olika åsikter. En del menar att man ALDRIG ska släppa in valack till föl och kan berätta skräckhistorier om hur den mest snälla valack förvandlats till ett földödande monster. Och det HAR hänt. Jag släppte dock in valack (skodd sådan med) då jag känner hästen mycket väl, vet hur han fungerar i flockar av olika art och då han och mamma var så såta vänner. Jag hade eg tänkt vänta lite till med hopsläpp, men mamma började bli så jäkla stirrig i sin hage, försvann valacken utom synhåll sprang stoet som en idiot och skrek (detta fanns inte i början, å hade hon fullt upp med att ta hand om sitt föl, men efter några veckor började hon tycka hon skulle tillbaka). Det där springande var inte bar för fölet och dessutom blev mamma både blind och döv och rammade ett par gånger fölet i kalabaliken. Så jag släppte ihop och det var HELT odramatiskt. Dock tog det ganska lång tid innan stoet lät valacken komma nära, men det var ju inga problem.

Men just för att spec valacker kan reagera oväntat på föl så vill jag ha dem i angränsade hagar ett tag så jag ser hur valacken verkar vid åsynen av fölet. Min valack stod som en STATY vid stängslet och var helt faschinerad av den lilla i början :) De hade boxar bredvid varandra (med hög vägg) och han var väldigt nyfiken (och stoet höll på att få frispel varje gång han försökte sticka huvudet över för att titta i början *s*) Efter några dagar så förlorade han intresset för fölet och började vandra iväg i hagen som han gjort annars.

3. Kolla hur UNDERLAGET är innan dus läpper ihop, beroende på när ditt föl föds och var du bor och väder och sånt så kan det ju vara lerigt, då skulle jag vänta en stund med hopsläppet, synd om fölis halkar i leran liksom.

Så första dagen skulle jag inte släppa ihop, och jag skulle heller inte vilja att stoet fölade i hagen om valacken är där. Men efter en vecka så borde det inte vara någon fara såvida fölet är normalt. Men angränsande hagar och håll koll på valacken. De KAN reagera väldigt negativt på föl, även om man inte ska lyssna BARA på skräckhistorier så ska man ju vara medveten oma tt risken FINNS där, och då kan det vara bra att ha sett hur de beter sig med stängsel emellan, och ge fölet en chans att bli lite stadigare på foten. I början blir de ju jättetrötta både i kroppen och knoppen, det är ju BARA en massa nya intryck. Första 2dagarna var fölis utslagen som en knubbad säl i boxen efter att ha varit ute i 30 minuter i ett svep. Massor att smälta för en liten fölunge =)

När jag släppte ihop var fölis ca tre veckor, och jag hade eg tänkt vänta tills hon var en månad, men som sagt så sa stoet tydligt att hon ville in till sin valack NUUU. Så jag släppte ihop och det sprangs och busades en stund, och sen betade det. Valacken försökte inte göra fölet något, men stoet var ändå mycket noga med att han fick gå nära och beta etc, men inte försöka leka eller hälsa. Minns när fölis stolpade fram till valacken och började tugga på hans svans. han stod som en staty för att inte skrämma henne, och när hon sen försökte dia :D på honom så flyttade han sig försiktigt ett steg och stoet kom RASKT och hämtade fölet.

Valacken tog väldigt snabbt på sig rollen som familjeöverhuvud och vaktade både sto och föl, och det var ända från början HAN som fick på sin lott att sto och vaka över fölet när det låg och sov. Sen fick han ta över mer och mer av uppfostran. Och han är suverän med unghästar, han är snäll men inte mjäkig, och jättebra på att lära dme hästspråk och hur man beter sig.

När jag på sommaren släppte in ett ungsto i flocken var min valack en KLIPPA. Han höll sig hela tiden mellan fölet och nya stoet och skyddade fölet, samtidigt som han såg till att bli kompis med nya stoet och gå med henne så hon inte skulle vara utstött. Sen före han försiktigt stona närmare varandra under någon veckas tid, tills det var en flockenhet och han vaktade hela (fölis adopterade snabbt ungstoet som reservmamma)
 
Först och främst: WAOW vilka detaljerade svar! En tackar & bugar! :bow:

Jag får kanske tänka om då - har ju ändå lika stora hagar intill som valacken kan få gå i.

Härligt att få läsa om dina hästar!

;) Krocket (börjar bli lite nervös)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 542
Senast: Masse
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 551
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 071
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp