Hur få anhörig förstå behovet av hjälp ochvård?

Hur påverkar en sip jämfört med läget nu?
Hemtjänst osv är sedan i våras, dvs det är nyligen det gått att få till. Men personen började ganska omedelbart att avboka insatser. Sen är insatserna ökade till dagliga tillsynsbesök men de tycks enbart vara "hej behöver du något?" och inte någon form av tillsyn om personen ätit etc. Kanske inte ens gå att få till sådana besök?

Sist jag var till personen var det helt mögligt bröd liggande framme på bänken, utgången mjölk sedan flera veckor osv. Dvs det är enkelt att se, även för hemtjänst. Men det ingår inte i deras uppdrag nu att se till att hen äter och sådär. Och hen vill inte ha sån hjälp

Skulle en SIP kunna ändra på det, det är ju fortfarande frivilliga insatser som personen inte vill ha i dagsläget.

En sip kan inte göra mirakel, tyvärr, men det verkar du redan vara insatt i. Det som jag uppskattar med en sip är att man ser behov från olika håll samtidigt som man jobbar mot ett gemensamt mål som formuleras av den det berör eller dess anhöriga vid de tillfällen det behövs. I ert fall hade det kanske varit att undvika fler sjukhusvistelser, vad krävs då? Koll på medicinerna, kanske apo-dos eller distriktssköterska som delar dosett? Mathållning är en del som du formulerat här. att ha en dietist med som pratar om antal måltider, mellanmål, nattfasta, ev näringsdryck etc kan leda till vad hemtjänsten kan hjälpa till med. Mathållningen har inte funkat hittills, finns det något sätt för hen att äta bättre? Att hemtjänstpersonalen serverar matlådorna eller gör iordning en kvällsmacka, att det finns färska hallon till yoghurten, att de går ut i solen och dricker en näringsdryck.
Även om din anhörig inte skulle vilja ha någon mer hjälp efter en sip utan det enda resultatet skulle vara att hemtjänsten alltid köper flingor när de handlar för det är önskemål från din anhörige så är det ändå något att utgå ifrån. Dessutom har primärvården initierats vilket är bra när det gäller personer som inte gärna tar emot hjälp.

Gällande möglig mat på diskbänken så är det verkligen inte ok. Kontakta chef på hemtjänsten och biståndshandläggaren om det upprepas. Finns fler hemtjänstutförare kanske hen ska byta? Någon annan kanske kan utlova en bättre kontinuitet på personal t ex.
 
Beroende på hur personen fungerar så kan det hjälpa att ställa frågorna på rätt sätt med, ifall du eller sjukvården inte har tänkt på det redan.

Istället för "Behöver du hjälp hemma?" som ju är en ganska öppen fråga och då kan vara svår för vissa att svara på. Jag själv är sådan, frågar någon mig tex vilken julafton som är den bästa i min barndom så kommer jag helt plötsligt inte ihåg en enda julafton.

Men frågar de istället mer på detaljnivå direkt så kanske det är lättare? Tex "Hur skulle det kännas om någon kom och hjälpte dig lite med disken någon gång?" Och så jobbar man vidare utifrån det, och tar detalj efter detalj. Det kan ju vara värt att prova om det inte redan är gjort. Och då att hemtjänsten har tillgång till dessa detaljlistor med saker som de ska göra så att det aldrig blir några frågetecken.
 
Jag tror att för en SIP eller liknande skulle fungera så behöver personen vara i ett annat läge än nu. Kanske blir personen det framåt, men i dagsläget så vill/kan personen inte se sambandet mellan tex att dra ut på att söka vård och att det resulterar i inläggning tex. Utan personen ser det som att det är sjukdom som gör att hen blir inlagd. Vilket i sak inte är fel per definition, det hen blir inlagd för och får vård för är ju tex en svår allmäninfektion. Om personen senare som frisk/are berättar om infektionen så berättar hen att hem fick en svår infektion, blev väldigt dålig av den, fick hämtas med ambulans och behövde läggas in på sjukhus och få tre olika antibiotika. Personen verkar eller vill inte förstå att personen fick en infektion som gjorde hen dålig och sökte inte vård för den i tid vilket gjorde att personen blev väldigt sjuk och slutligen hamnade på sjukhus. Om personen sökt vård när hen börjat må dåligt hade infektionen kunnat behandlas med en kur antibiotika via vårdcentralen.

Hen har åtminstone vid något tillfälle vägrat söka vård då hen inte velat bli inlagd men samtidigt inte kunnat ta till sig när anhöriga förklarat att just att vänta med att söka vård är det som tidigare lett till inläggning och även i aktuellt fall riskerar leda till inläggning om hen väntar.

När det gäller kost har personen tidigare haft näringsdryck, vilket snarare förvärrade. Personen ersatte då all mat med att ta en näringsdryck och blev helt sängliggande fastän hens tillstånd i grunden inte var sådant att hem hade problem att röra sig. (idag har hen en smärtproblematik som påverkar rörlighet och ffa motivation att röra sig trots att rörelse är vad som behövs för att minska smärtan). Personen har också en period haft sjukvård i hemmet med näringsdropp.

Som lekman så det jag skulle se gagnade personen mest idag är motsatsen, att personen motiverades och fick hjälp att ta sig upp/komma upp och till köket för att äta. Det erbjuder hemtjänsten hjälp med men det vill personen inte ha och anser inte hen behöver.

I dagsläget säger personen ifrån sig de få insatser hen har, så jag har svårt att se att gen pga en sip skulle kunna tänka sig ta emot ytterligare insatser.

Allrahelst skulle jag välkomna att personen fick komma till ett korttidsboende eller liknande? Där personen slipper ligga inlagd på sjukhus men samtidigt har tillsyn dygnet runt och uppmuntras komma upp och röra sig osv. Så att hen kunde få en bättre funktionsnivå, och kanske även se fördelarna med att bo på ett annat vis än hen gör nu.
 
Har närmast anhöriga kontaktat personens vårdkontakter?
När min mamma blev sjuk ljög hon sig blå för läkare, hemtjänst mm. För henne handlade det om förnekelse om att hon faktiskt var allvarligt sjuk och hon förstod att det som komma skulle med sjukdom och hjälp var eskalerande.
Det var först när jag och min bror satte oss med hennes läkare och vårdplanerare och gav helhetsbilden som rätt insattser kunde sättas in. Mamma hade själv jobbat i vård och hemtjänst och viste preciiiis vad de ville höra och vad hon skulle säga för att få vara ifred i sin förnekelse.

Hon blev inlaggd 3 v för utredning sen fick hon komma hem med en vårdplan. Eftersom hon själv inte "insåg" vidden av sitt vårdbehov blev insattserna annorlunda, dvs hon fick inte längre samma fihet att avgöra själv om och vilken vård hon skulle ha.

Din anhörig är tydligen inte i skick att styra över egna måltider, mediciner osv utan att äventyra sin hälsa. Nu under den varmare årstiden utsätter hen sig för stor fara med att inte sköta detta och det kan ni anhöriga lyfta upp med personens vårdkontakt.
Vid vilken ålder skall äldre bli idiotförklarade o fråntagna sina mänskliga rättigheter?
 
Men skärp dig? Människor som inte kan ta hand om sig själva, behöver vård. Det gäller inte bara äldre.
Det handlar inte om ifall man behöver vården eller ej, utan om att man har rätten att bestämma själv.
Det finns en väldigt bra anledning till att det är tingsrätten och inte personal inom omsorgsverksamheterna som ska avgöra ifall man är så inkapabel till egen insikt och beslutsfattande så att någon annan ska få göra det för din räkning.
Nu framgår inte de exakta omständigheterna i @voffs fall. Men för en person som inte har förvaltare/god man och som säger nej (som TS anhöriga) så är det olagligt att göra så som föreslås att komma till dennes hem i alla fall.
 
Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp I vardagen och av sjukvård i tid? Det har varit en gradvis försämring och gått lite i vågor. Men det är cirka fem år sedan personen första gången hamnade akut på sjukhus pga att hen inte ätit och druckit ordentligt. Personen ombads av anhöriga att söka vård men vägrade och det var först när hen var så uttorkad och undernärd att hen knappt var vid medvetande och inte kunde protestera när ambulansen kom som hen kom under vård.

Hen har slutat ta hand om hemmet och det är mycket nära regelrätt misär. Hen tar heller sedan länge inte hand om sin hygien eller sin kost.

Ett flertal gånger har hen blivit sjuk men vägrat söka vård och har inte kommit under vård förrän hen blivit så sjuk att ambulans fått hämta hem. Det har flera gånger varit livshotande saker och det är egentligen ren tur att hen lever.

Hen är I pensionsåldern men arbetar hemifrån. Hen är även väldigt angelägen om att upprätthålla fasaden utåt, även om det börjar förändras då hen nu kan släppa in andra i misären utan att reagera. Hen kan tala för sig och måla upp en bild som är kraftigt förskönad inför vårdpersonal mfl.

Sista halvåret har situationen kraftigt försämrats och personen har flera gånger varit inlagd på sjukhus för vård och även akuta operationer. Hen har under våren accepterat viss hjälp i hemmet via hemtjänsten vilket anhöriga trodde äntligen skulle förbättra situationen. Men hen har bara seeviceinsatser, dvs städ, tvätt och liknande. Inga vårdande eller omhändertagande insatser. Hen avbokar även ganska ofta insatserna.

Hen fick för ungefär en månad akut föras till sjukhus med ambulans efter att vägrat söka vård. Hen blev inlagd flera veckor. Fick sedan komma hem om var bättre. Hem tar dock varken sin medicin som hen ska eller tar hand om sin person. Således är hen någon vecka efter hemkomst i behov av vård igen. Hen anser inte det men blir stadigt sämre. Det är troligen några dagar bort att hen får akut tas till sjukhus knappt vid medvetande.

Hen vill inte höra talas om att söka vård nu och viftar bort att anhöriga är oroliga och förklarar för hen att det är helt uppenbart att hen är sjuk och I samma dåliga skick som tidigare slutat i akut inläggning, lång tids sjukhusvistelse samt flera gånger varit livshotande.

Hem bor ensam, och det är olika hemtjänstpersonal var gång vilket gör att de inte uppmärksammar att hems tillstånd försämrats. Hen säger oftast att hen är trött och har förlagt hemtjänsten strax innan sänggående vilket också gör att flera av symptomen skulle kunna förklaras med trötthet.

Hem har potentiellt livsfarliga mediciner och har dålig koll på om hen tagit medicin eller ej, hem har också låtit bli att ta medicin som är livsavgörande eller mycket viktig, antibiotika osv.

Anhöriga upplever att situationen bara blir värre och värre och ser inget slut, och lever med konstant oro för hem samt en oro att hen ska dö av "nästa vända".

Men vad i hela världen kan man egentligen göra förutom se på och hoppas hen inte dör?

Hemtjänstinsatser är ju frivilliga, så även att ta emot vård. Vården har även svårt att veta att hem frisk är helt klar och rapp, och att när hen är förvirrad och släpig i talet osv så är det inte ålder utan sjukdomssymptom, och hen berättar inte om sina besvär utan hur illa det är upptäcks först när hen kommer in akut även om anhöriga märker mycket tidigare.

Hen har ingen demenssjukdom eller liknande utan det är fysiska sjukdomar som gör att hem blir i otroligt dåligt skick. Tex svåra infektioner, blodförgiftning, så svår uttorkning att njurarna tog permanent skada mm. Saker som hade kunnat undvikas om hen sökt vård när hen började må dåligt.

det finns inga tvingande åtgärder gällande somatisk (kroppslig) vård.
Vård bygger på frivillighet.
Sorry.
 
Jag ser att du skriver att hen inte har en demenssjukdom eller liknande men är det verkligen 100% fastställt för det låter onekligen som någon typ av förvirring/demens. Att inte kunna ta hand om sig själv ordentligt, inte inse vidden av sitt vårdbehov (inte ovanligt iofs) stort obehag (och därför neka personal) inför att ta emot vård både hemma och bli inlaggd, slarva med mediciner osv.

Nästan alla dementa jag går till inom mitt jobb i hemtjänsten är ungefär som den här personen men mer el mindre strukturerade. Men missär hemma är inte ovanligt och gud nåde om vi råkar flytta något.

Demens underlättar ju inte heller om personen tackar nej till vård.
Eftersom vård bygger på frivillighet.
 
Här har anhörig också ringt sjukhuset varje gång och berättat om oron situationen och problemen att klara sig. Men hittills enbart resulterat i att sjukhuset frågat personen. Som målar upp en helt annan bild med lagade måltider och inga som helst problem.

Lite förvånande vården inte reagerar på att personen upprepat kommer in i ett skick som enkelt skulle kunnat undvikas, och inte reagerar på att personen inte sökt vård tidigare etc. Eller de gånger personen kommit in uttorkad och undernärd men sagt hen ätit och druckit.

Eller så reagerat de men utan att agera. Men någon borde ju kunna ställa frågan att om hem äter, varför är hen undernärd? Om hen dricker varför är hen uttorkad? Eller helst faktiskt bara syna bluffen och säga att de vet att hem ljuger när hem säger sig laga kött och potatis varje dag för man blir inte undernärd då.

Ja det är klart att "någon" kan ställa alla de här frågorna.
Men "vården" kan inte göra något eftersom det - fortfarande - är frivilligt.
 
Det handlar inte om ifall man behöver vården eller ej, utan om att man har rätten att bestämma själv.
Det finns en väldigt bra anledning till att det är tingsrätten och inte personal inom omsorgsverksamheterna som ska avgöra ifall man är så inkapabel till egen insikt och beslutsfattande så att någon annan ska få göra det för din räkning.
Nu framgår inte de exakta omständigheterna i @voffs fall. Men för en person som inte har förvaltare/god man och som säger nej (som TS anhöriga) så är det olagligt att göra så som föreslås att komma till dennes hem i alla fall.

Jag har inte kommenterat det aktuella fallet överhuvudtaget. Det är otroligt lågt och okänsligt att svara såsom @vallhund gjorde.
 
Det handlar inte om ifall man behöver vården eller ej, utan om att man har rätten att bestämma själv.
Det finns en väldigt bra anledning till att det är tingsrätten och inte personal inom omsorgsverksamheterna som ska avgöra ifall man är så inkapabel till egen insikt och beslutsfattande så att någon annan ska få göra det för din räkning.
Nu framgår inte de exakta omständigheterna i @voffs fall. Men för en person som inte har förvaltare/god man och som säger nej (som TS anhöriga) så är det olagligt att göra så som föreslås att komma till dennes hem i alla fall.

Ts anhörig verkar inte vara ordenligt utredd och därför finns ingen fungerande vård. Och det kommer heller inte gå att få eftersom om personen kan neka.
Sen finns en massa omständigheter/sjukdomar där resurser kan sättas in och hjälpa om det finns underlag. Även om personen själv inte förstår vikten av det. Som i min mors fall.
I hennes fall handlade det om 7 hjärntumörer som sakta satte hennes mentala tillräklighet ur spel.
 
LPT betyder "lagen om psykiatrisk tvångsvård".
Redan det antyder att det inte är tillämpligt för somatisk (kroppslig) vård.
Såklart vet jag vad det betyder. Jag funderade mer på om det kunde ligga en psykiatrisk problematik bakom som gjorde att personen var farlig för sig själv genom att fysiskt köra sig i botten gång på gång.
 
Såklart vet jag vad det betyder. Jag funderade mer på om det kunde ligga en psykiatrisk problematik bakom som gjorde att personen var farlig för sig själv genom att fysiskt köra sig i botten gång på gång.

För att LPT ska kunna vara tillämplig så krävs det som i lagens mening är en allvarlig psykiatrisk störning.
Djup depression med suicidhot kan räknas dit (och bipolär sjukdom, både i manisk och i djup depressiv fas, samt psykos).
Finns det ingen tillräckligt tung psykiatrisk diagnos (som i och för sig kan tänkas ställas i stunden), så är lagen inte tillämplig.

Tillägg: och då är det "oundgängligt behov av psykiatriks (märk väl, inte somatisk) heldygnsvård" som är nästa kriterium.

Samt att personen ska tacka nej till frivillig psykiatrisk vård.

Man kan alltså inte använda LPT till att somatiskt tvångsvårda en psykiskt sjuk person, utan då är det psyket som ska vårdas i första hand.
Tror att det i vissa extrema fall hos individer med ätstörning kan gå att "tvångsmata" dem men i stort sett inte.

Och hur skulle LPT kunna - ens i teorin - träda i kraft innan personen är så dålig att hon (TS skrev tant i ett inlägg) själv tackar ja till vård?
 
Senast ändrad:
Jag har inte kommenterat det aktuella fallet överhuvudtaget. Det är otroligt lågt och okänsligt att svara såsom @vallhund gjorde.
Jag försvarar inte @vallhunds sätt att svara.

Men du använde argumentet att man behöver vård som svar på att det finns ett problem med självbestämmandet. Det är det som jag i sak invänder emot.

Och sedan ville jag betona att jag utgick från en sådan situation som tråden handlade om när jag sa att förfarandet var olagligt. Just för att jag inte ville uttala mig om @voffs fall, när jag dels hade för liten insikt och dels när diskussionen inte handlade om det.
 
Ja det är klart att "någon" kan ställa alla de här frågorna.
Men "vården" kan inte göra något eftersom det - fortfarande - är frivilligt.

Absolut. Men bara att ställa frågorna skulle vara av värde. Sen om personen ändå ljuger eller inte vill ha några insatser ja då kan ju ingen göra något. Men om även vården påpekat saker, så kanske det ENDA man kan göra - försöka resonera och få med personen på att ta emot hjälp, bli enklare. Argumentet "läkarna har inte sagt att/något om.." skulle (teoretiskt iaf) slås sönder.

Sen har jag förståelse om vården inte har tid med det, men önska det kan jag ju ändå.
 
Ts anhörig verkar inte vara ordenligt utredd och därför finns ingen fungerande vård. Och det kommer heller inte gå att få eftersom om personen kan neka.
Sen finns en massa omständigheter/sjukdomar där resurser kan sättas in och hjälpa om det finns underlag. Även om personen själv inte förstår vikten av det. Som i min mors fall.
I hennes fall handlade det om 7 hjärntumörer som sakta satte hennes mentala tillräklighet ur spel.

Personen är extremt väl fysiskt utredd under flera års tid och har ett flertal fysiska sjukdomar. Dock har det under den här tiden inte varken från vårdens sida eller de anhörigas funnits någon misstanke eller indikation på psykisk eller kognitiv sjukdom, med undantag från att anhörig (jag) misstänker att det senaste ca 5 åren förlegat en depression.

Men hur gärna man än vill det ska kunna förklaras med demens etc så finns det nog tyvärr inte och fanns garanterat inte tidigare. Och detta problem är inte nytt, men effekterna av det blir betydligt värre då personen är svårare fysiskt sjuk idag än för fem eller tre år sedan.

Men vi talar om en person som "frisk" (I mening inte akut sjuk och I behov av inläggning) äter, dricker, har social samvaro, sköter ett höckvalificerst arbete osv. Dock inte riktigt tar hand om hem och hygien på ett sätt som motsvarar det normala.

Det är först när personen blir sjuk av ytterligare orsak än grunden och inte söker vård som problemen med att sluta äta, snurra till mediciner, bli påverkad och förvirrad, sluta dricka osv kommer.

Så jag har full förståelse för man inte gjort någon kognitiv utredning coh tror inte den skulle vinna gehör heller. Men framförallt ändrar den inget. Inte ens med en diagnos. Personen kommer ju inte plötsligt se ljuset och ta emot hjälp för att hen tex är dement. Och det är frivilligt med vård för demens med.

Så lösningen I den mån det finns är ju att på något vis försöka jobba med att få personen att gå med på hjälpen. Och där börjar jag få helt slut på idéer, övriga anhöriga med (även om det mest ligger på mig)
 
Jag försvarar inte @vallhunds sätt att svara.

Men du använde argumentet att man behöver vård som svar på att det finns ett problem med självbestämmandet. Det är det som jag i sak invänder emot.

Och sedan ville jag betona att jag utgick från en sådan situation som tråden handlade om när jag sa att förfarandet var olagligt. Just för att jag inte ville uttala mig om @voffs fall, när jag dels hade för liten insikt och dels när diskussionen inte handlade om det.

Jag förstår båda sidor. Jag tycker självbestämmandet ska värnas. Men det utgår från en beslutskompetent person. Och när det gäller t ex demens ser man ju över lagen just nu i syfte just minska självbestämmandet eftersom dessa personer inte riktigt anses förstå sitt eget bästa rörande tex vård och hjälp. Och det då blir en otrolig börda för anhörig. För även om ingen anhörig är tvingad att hjälpa är det få a anhöriga som kan låta en make/maka/förälder/syskon/etc självdö i misär.

Så jag förstår verkligen båda sidor. Och det finns ett problem med självbestämmandet kontra personer som förlorar förmågan att fatta rationella val. Lösningen är dock inte att kommuner och landsting ska bryta eller runda nuvarande lag. Det om något är olyckligt. För även om det kan ses som självklart och berättigat i vissa fall så uppstår omedelbart en gränsdragningsproblematik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 686
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp