Hur få anhörig förstå behovet av hjälp ochvård?

Samma här, ”hen säger att hen äter, jättemycket” jaha okej då kommer hen bli miljonär när hen säljer sina kostråd eftersom hen gått ner typ 40 kg på att ”äta jättemycket” 🙄

Det är så hemskt att se en människa gå från skarp, rolig och sitt vanliga jag till total misär och sängliggande, helt personlighetsförändrad.

Min anhörig åkte ambulans 40 gånger på ett år. Ändå reagerar INGEN. Helt sjukt :(

Shit. 40 gånger, jämfört med det är den här personen ingenting. Tror det är 6 ggr hittills i år. Men att ingen reagerat på 40 gånger - man vill ju gråta ;(
 
Nej jag vet ju det inte går att tvinga. Tänkte mer hur man ska lyckats kunna "jobba med" att få hen att ta emot hjälp och vård osv? Trodde det skulle bli bättre med hemtjänst när hen äntligen gick med på det - men det blev inte riktigt som tänkt då hen undviker att utnyttja insatserna och hjälpen

Baksidan är ju just att de anhöriga snart bränt ut sig men alternativet att "titta bort och låta hen klara sig eller inte klara sig" känns inte mindre påfrestande direkt

Tyvärr blev det enda utvägen för mig till slut att jag fick titta åt ett annat håll för att rädda mig själv. Det var inget enkelt beslut att ta och ett beslut som var både otroligt sorgligt och ångestskapande. Men jag är helt övertygad om att jag hade gått under själv till slut om jag inte tagit det beslutet jag var på god väg dit när jag var tvungen att sätta stopp. Vi försökte motivera på alla sätt som gick men personen ville inte helt enkelt och skrev ut sig själv från sjukhuset vid flera tillfällen . Otroligt frusterande och ledsamt.
 
Hen anser sig inte behöva hjälp med mediciner och vill inte ens ha apodos. Hen "vill inte behöva äta på fasta tider utan när det passar och hen är hungrig".

Hen har mat ett par dagar per vecka från hemtjänsten, som kommer med lådor. Gen vill inte ha fler dagar. Om någon frågar varför hem inte ätit upp gårdagens låda säger hen att hen åt annan mat den dagen istället och ska ta lådan imorgon.

Hen har städ, tvätt, disk, plock, social samvaro/promenad samt trygghetslarm beviljat. Hen avbokar de flesta gångerna.

Hen vet nog innerst inne att hen inte äter som hen ska, och vill därför dölja det.

Då kan ni nog inte göra mer än så i dagsläget. Anses hen tillräcklig i huvudet så är all form av vård fritt val.
 
Eller så reagerat de men utan att agera. Men någon borde ju kunna ställa frågan att om hem äter, varför är hen undernärd? Om hen dricker varför är hen uttorkad? Eller helst faktiskt bara syna bluffen och säga att de vet att hem ljuger när hem säger sig laga kött och potatis varje dag för man blir inte undernärd då.
Men är ni säkra på att det inte finns någon typ av demens eller annan sjukdom? Har personen ont och inte vill äta? Hunger är ju en av de mest basic drifterna vi har, och det är enormt svårt att svälta ihjäl utan att ha någon typ av bakomliggande sjukdom eller tvångssyndrom just eftersom man blir helt desperat när man är hungrig och äter ikapp. De flesta människorna äter mer än vad vi behöver!

Om sjukvården inte reagerar och personen i sig inte vill få hjälp, hade jag pratat med sociala myndigheter och handläggaren i kommunen som samordnar hemtjänsten. I värsta fall hade jag gjort en orosanmälan till soc.
 
Vad gäller att inte äta... som ätstörd har jag inga "problem" med att inte känna hunger och när det gått så långt att jag verkligen behöver något NU så mår jag så illa att det är enklast att strunta i att äta. Om jag var som @Alexandra_W s anhörig hade jag svultit ihjäl för länge sedan. Nu är jag ju medveten om det hela och tvingar i mig mat men har man inte den sjukdomsinsikten är jag inte förvånad att man går ner sig snabbt. Utan att vara dement då. Plus att jag blir riktigt dum i huvudet när jag inte ätit, hjärnan checkar verkligen ut.
 
Men är ni säkra på att det inte finns någon typ av demens eller annan sjukdom? Har personen ont och inte vill äta? Hunger är ju en av de mest basic drifterna vi har, och det är enormt svårt att svälta ihjäl utan att ha någon typ av bakomliggande sjukdom eller tvångssyndrom just eftersom man blir helt desperat när man är hungrig och äter ikapp. De flesta människorna äter mer än vad vi behöver!

Om sjukvården inte reagerar och personen i sig inte vill få hjälp, hade jag pratat med sociala myndigheter och handläggaren i kommunen som samordnar hemtjänsten. I värsta fall hade jag gjort en orosanmälan till soc.


Läs gärna svaren så har du svaret på frågan.

Vad skulle en orosanmälan göra? Det finns inget lagstöd för socialtjänsten att göra ett dugg mer än att erbjuda hjälp och stöd. Men den är frivillig. Det är fullt tillåtet för en vuxen person att bo i misär, inte söka vård osv.
Det är ju just det som är det frustrerande - att det finns inget sätt att tvinga en vuxen människa som inte vill och där psykiatrisk tvångsvård eller mussbruksvård med tvång inte är aktuellt.

Det finns folk som bokstavligt talat lever och vadar i avföring och sopor (så illa är det inte för min anhörig tack och lov) utan att det finns något samhället kan göra. Hela systemet med stöd och hjälp till äldre och/eller sjuka utgår med några enstaka undantag på frivillighet.
 
Vad gäller att inte äta... som ätstörd har jag inga "problem" med att inte känna hunger och när det gått så långt att jag verkligen behöver något NU så mår jag så illa att det är enklast att strunta i att äta. Om jag var som @Alexandra_W s anhörig hade jag svultit ihjäl för länge sedan. Nu är jag ju medveten om det hela och tvingar i mig mat men har man inte den sjukdomsinsikten är jag inte förvånad att man går ner sig snabbt. Utan att vara dement då. Plus att jag blir riktigt dum i huvudet när jag inte ätit, hjärnan checkar verkligen ut.

Precis. Och om man tex blir sjuk (förkylning, influensa, magsjuka etc) så äter även vi friska människor väldigt dåligt ett tag. Men sen blir vi endera bättre eller så inser vi att det här krävs vård för att just bli bättre.

Men skulle vi inte söka den vården, oavsett om det är för vi inte vill eller inte kan, då skulle vi tillslut även vi bli sådär förvirrade och svaga.

Skillnaden mellan det och min anhörig är att hen är I grunden sämre rustad att hantera förkylningen, magsjukan, whatever och snabbare blir utslagen, och hen är också obenägen att söka vård i tid. Vilket är en livsfarlig kombination och gör att det går överstyr.

Jag fick för länge sen en magbakterie. Fick inte behålla något jag åt. Gick några dagar och tänkte det skulle bli bättre. Det blev det inte. Istället började jag kräkas upp all vätska. Där insåg jag att jag måste in till sjukhus för annars skulle jag i förlängningen förlora medvetandet osv. I samma läge så skulle min anhörig vilja vänta "tills imorgon", "tills på måndag" etc med att söka vård. Och så blir hen så dålig att hen varken förmår söka hjälp eller längre förstå det behövs hjälp. Utan hen skulle ligga uttorkad och bli förvirrad av uttorkning, inte veta vilken dag det är, vad det är för telefonnummer till någon alls eller någonting. Sedan skulle hen förlora medvetandet av uttorkning osv och därifrån är det ju inte många dagar till döden om ingen upptäcker det.

Problemet är inte att hen I exemplet ovan inte förstår att hen är sjuk inledningsvis eller förstår att det är farligt om man inte får behålla varken mat eller vätska. Utan att hen vill "vänta ett tag" med att söka vård, eller "vänta tills hen kunnat duscha först innan hen ringer vården" och väntan gör att hen så sen hamnar i ett läge där hen är så påverkad av sjukdomen att hen slutar fungera.

Om hem gjort som "normala" människor och ringt vården när hen inte blivit bättre på x tid eller inser att hen nu inte orkar adekvat ta hand om sig, så hade inget konstigare hänt än när jag eller någon annan är sjuk.

De flesta av oss ringer ju vården om vi får så ont att vi inte kan röra oss, om vi får feber som inte ger sig, om vi blir magsjuka eller vad det nu må vara. Och om vi varit på sjukhus och fått komma hem men sen blir lite sämre igen hemma så kontaktar vi vården och berättar att vi tex fått lite feber igen, är det någotsom bör kollas upp? Min anhörig "väntar och ser" om febern blir bättre.

VARFÖR hen är så ovillig att kontakta vården i tid är tiotusenkronorsfrågan.. Hen har alltid varit så, men med ett bättre fysiskt mående i grunden hände ju inte så mycket. Utan gen blev likt de flesta frisk igen från sin magsjuka, förkylning, smärta etc. Kanske tog en onödigt lång tid jmf med att ha fått hjälp men gen blev frisk av sig själv.

Men nu innebär den där oviljan och väntande t att hen blir livshotande sjuk istället. Och skulle vem som helst av oss göra samma "vänta och se lite för länge" skulle ju även vi bli uttorkade, förvirrade och på sikt medvetslösa. Vi skulle också sluta äta ordentligt osv och tillslut endera dö eller behöva intervention av annan för att klara oss. Men vi andra låter det ju inte gå så långt eftersom vi inte väntar sådär ohemult länge med att kontakta vården.
 
Shit. 40 gånger, jämfört med det är den här personen ingenting. Tror det är 6 ggr hittills i år. Men att ingen reagerat på 40 gånger - man vill ju gråta ;(

Men vad ska sjukvården göra? De erbjuder hjälp och har inga medel att tvinga personen. Vad kvarstår? Jag håller med om att det ju blir ett systemfel när människor förlorar sjukdomsinsikt, men att skuldbelägga vårdpersonal för att de inte gör något blir konstigt.

Med all säkerhet både reagerar och förstår vårdpersonalen en hel del. Men det finns inga verktyg att ta till när personen inte vill.

Angående din anhörig så måste det finnas en kognitiv eller psykiatrisk problematik i botten, tänker jag. Få människor vanvårdar sig själva på det viset annars.
 
Men vad ska sjukvården göra? De erbjuder hjälp och har inga medel att tvinga personen. Vad kvarstår? Jag håller med om att det ju blir ett systemfel när människor förlorar sjukdomsinsikt, men att skuldbelägga vårdpersonal för att de inte gör något blir konstigt.

Med all säkerhet både reagerar och förstår vårdpersonalen en hel del. Men det finns inga verktyg att ta till när personen inte vill.

Angående din anhörig så måste det finnas en kognitiv eller psykiatrisk problematik i botten, tänker jag. Få människor vanvårdar sig själva på det viset annars.

Jag menar reagera I meningen t ex ha ett möte, ifrågasätta om det verkligen stämmer att personen äter kött och potatis varje dag när personen kommer in och uppenbart inte ätit.

De kan ju inte tvinga. Men i min anhörigs fall har de frågat, anhörig ljuger uppenbart och sen släpps det. Bara om en läkare sagt att "men du, varför är du uttorkad och har näringsbrist och kommer in med ambulans om allt är bra och du äter tre mål mat per dag?"

Nu använder ju anhörig att "vården hade ju sagt något om det berodde på att jag åt dåligt" eller "vården sa inte att jag borde kommit in tidigare" och så att vi anhöriga är sjåpiga och har fel.

Och jag förstår vården med. De ska hjälpa och vårda. Och jag menade inte att skuldbelägga vårdpersonal. Mer att trygghetssystemen verkligen inte fungerar i sådana här fall.

Jag tror som sagt det finns en depression i botten sedan länge. Personen gick igenom en svår upplevelse och efter det slutade personen bry sig om hem och hygien osv.

När hen är frisk äts det ju osv. Dock inte tas hand om hygien och hem. Det är först när personen blir sjuk det går åt skogen med ätande osv och blir ett problem med uttorkning etc. Men personens fysiska hälsa har ju gått i botten och de fysiska sjukdomarna avlöser varandra nu.. Dvs problemet har eskalerat.
 
Rädsla? Vill inte vara till besvär?

Ja, troligen kombinerat med inte vilja vara "sjuk och gammal". Samtidigt uppskattar personen vården när hen får det och "trivs" på sjukhuset. Dvs hen har fått positiva upplevelser men är ändå inte benägen att söka vård tidigare nästa gång.
 
Jag menar reagera I meningen t ex ha ett möte, ifrågasätta om det verkligen stämmer att personen äter kött och potatis varje dag när personen kommer in och uppenbart inte ätit.

De kan ju inte tvinga. Men i min anhörigs fall har de frågat, anhörig ljuger uppenbart och sen släpps det. Bara om en läkare sagt att "men du, varför är du uttorkad och har näringsbrist och kommer in med ambulans om allt är bra och du äter tre mål mat per dag?"

Nu använder ju anhörig att "vården hade ju sagt något om det berodde på att jag åt dåligt" eller "vården sa inte att jag borde kommit in tidigare" och så att vi anhöriga är sjåpiga och har fel.

Och jag förstår vården med. De ska hjälpa och vårda. Och jag menade inte att skuldbelägga vårdpersonal. Mer att trygghetssystemen verkligen inte fungerar i sådana här fall.

Jag tror som sagt det finns en depression i botten sedan länge. Personen gick igenom en svår upplevelse och efter det slutade personen bry sig om hem och hygien osv.

När hen är frisk äts det ju osv. Dock inte tas hand om hygien och hem. Det är först när personen blir sjuk det går åt skogen med ätande osv och blir ett problem med uttorkning etc. Men personens fysiska hälsa har ju gått i botten och de fysiska sjukdomarna avlöser varandra nu.. Dvs problemet har eskalerat.

Har närmast anhöriga kontaktat personens vårdkontakter?
När min mamma blev sjuk ljög hon sig blå för läkare, hemtjänst mm. För henne handlade det om förnekelse om att hon faktiskt var allvarligt sjuk och hon förstod att det som komma skulle med sjukdom och hjälp var eskalerande.
Det var först när jag och min bror satte oss med hennes läkare och vårdplanerare och gav helhetsbilden som rätt insattser kunde sättas in. Mamma hade själv jobbat i vård och hemtjänst och viste preciiiis vad de ville höra och vad hon skulle säga för att få vara ifred i sin förnekelse.

Hon blev inlaggd 3 v för utredning sen fick hon komma hem med en vårdplan. Eftersom hon själv inte "insåg" vidden av sitt vårdbehov blev insattserna annorlunda, dvs hon fick inte längre samma fihet att avgöra själv om och vilken vård hon skulle ha.

Din anhörig är tydligen inte i skick att styra över egna måltider, mediciner osv utan att äventyra sin hälsa. Nu under den varmare årstiden utsätter hen sig för stor fara med att inte sköta detta och det kan ni anhöriga lyfta upp med personens vårdkontakt.
 
Hur mycket mer orkar anhöriga? Jag hade försökt få till en Samordnad individuell planering (sip) med biståndshandläggare och distriktssköterska, kanske också dietist och hemtjänst. Fördelen med det är att man får en överblick över situationen och dels vilka uppgifter de olika inblandade har men också att man får en tydlig målbild och att det blir skriftligt vad man kommer överens om. Det ska följas upp också.
Om anhöriga inte orkar en sekund mer så lägg över det på landsting och kommun. Orosanmäl till vårdcentral om de potentiellt farliga medicinerna. Kommunen har yttersta ansvaret för sina invånare och biståndshandläggaren kanske ska göra hembesök för att motivera till att ta emot hjälp. Ibland är det faktiskt lättare att som handläggare få en ansökan när inte anhöriga är med.
 
Har närmast anhöriga kontaktat personens vårdkontakter?
När min mamma blev sjuk ljög hon sig blå för läkare, hemtjänst mm. För henne handlade det om förnekelse om att hon faktiskt var allvarligt sjuk och hon förstod att det som komma skulle med sjukdom och hjälp var eskalerande.
Det var först när jag och min bror satte oss med hennes läkare och vårdplanerare och gav helhetsbilden som rätt insattser kunde sättas in. Mamma hade själv jobbat i vård och hemtjänst och viste preciiiis vad de ville höra och vad hon skulle säga för att få vara ifred i sin förnekelse.

Hon blev inlaggd 3 v för utredning sen fick hon komma hem med en vårdplan. Eftersom hon själv inte "insåg" vidden av sitt vårdbehov blev insattserna annorlunda, dvs hon fick inte längre samma fihet att avgöra själv om och vilken vård hon skulle ha.

Din anhörig är tydligen inte i skick att styra över egna måltider, mediciner osv utan att äventyra sin hälsa. Nu under den varmare årstiden utsätter hen sig för stor fara med att inte sköta detta och det kan ni anhöriga lyfta upp med personens vårdkontakt.

Personen har ingen fast vårdkontakt utan beroende på vad det handlar om har det varit olika avdelningar på sjukhuset. Då personen inte söker vård förrän hem är I väldigt dåligt skick så har personen inte direkt någon kontakt med primärvården heller eller fast vårdkontakt där.

Anhöriga har när personen varit inlagd kontaktat läkare på aktuell avdelning. Men utan mer resultat än att de frågat personen. Som likt din anhörig inte berättar sanningen. Just något sånt som du berättat är vad anhöriga skulle önska, men som verkar så svårt att få till. Säkerligen delvis för det är olika avdelningar och de dessutom inte får någon uppföljning. Dvs personen skrivs ut från avdelning på sjukhus och sen hör avdelningen inget mer. Förrän ev då om x veckor senare när personen kommer in akut till samma avdelning. Men ofta är det ju en annan avdelning personen hamnar på.

Nu sist så kom personen in via akut, sen vidare och fick antibiotika för svår infektion på en avdelning, sen vidare till en kirurgavdelning. Som inte visste varför hen hade antibiotika ens utan enbart fokuserade på den operation de skulle göra. Så det blir svårt så med få ett helhetsgrepp och jag tror personen nu får betraktas som multisjuk. Så en övergripande kontakt med övergripande koll och information vore nog bra för både vård, personen och anhöriga.
 
Hur mycket mer orkar anhöriga? Jag hade försökt få till en Samordnad individuell planering (sip) med biståndshandläggare och distriktssköterska, kanske också dietist och hemtjänst. Fördelen med det är att man får en överblick över situationen och dels vilka uppgifter de olika inblandade har men också att man får en tydlig målbild och att det blir skriftligt vad man kommer överens om. Det ska följas upp också.
Om anhöriga inte orkar en sekund mer så lägg över det på landsting och kommun. Orosanmäl till vårdcentral om de potentiellt farliga medicinerna. Kommunen har yttersta ansvaret för sina invånare och biståndshandläggaren kanske ska göra hembesök för att motivera till att ta emot hjälp. Ibland är det faktiskt lättare att som handläggare få en ansökan när inte anhöriga är med.

Hur påverkar en sip jämfört med läget nu?
Hemtjänst osv är sedan i våras, dvs det är nyligen det gått att få till. Men personen började ganska omedelbart att avboka insatser. Sen är insatserna ökade till dagliga tillsynsbesök men de tycks enbart vara "hej behöver du något?" och inte någon form av tillsyn om personen ätit etc. Kanske inte ens gå att få till sådana besök?

Sist jag var till personen var det helt mögligt bröd liggande framme på bänken, utgången mjölk sedan flera veckor osv. Dvs det är enkelt att se, även för hemtjänst. Men det ingår inte i deras uppdrag nu att se till att hen äter och sådär. Och hen vill inte ha sån hjälp

Skulle en SIP kunna ändra på det, det är ju fortfarande frivilliga insatser som personen inte vill ha i dagsläget.
 
Hur påverkar en sip jämfört med läget nu?
Hemtjänst osv är sedan i våras, dvs det är nyligen det gått att få till. Men personen började ganska omedelbart att avboka insatser. Sen är insatserna ökade till dagliga tillsynsbesök men de tycks enbart vara "hej behöver du något?" och inte någon form av tillsyn om personen ätit etc. Kanske inte ens gå att få till sådana besök?

Sist jag var till personen var det helt mögligt bröd liggande framme på bänken, utgången mjölk sedan flera veckor osv. Dvs det är enkelt att se, även för hemtjänst. Men det ingår inte i deras uppdrag nu att se till att hen äter och sådär. Och hen vill inte ha sån hjälp

Skulle en SIP kunna ändra på det, det är ju fortfarande frivilliga insatser som personen inte vill ha i dagsläget.

Det en SIP kan göra i det läget är att tydliggöra vad som hör hemma var, och många gånger är en ögonöppnare för den enskilde om hur omfattande och hur många olika instanser som ändå är inblandade för att det ska bli så bra som möjligt för hen. Många gånger går det att få in mer hjälp i det läget.
 
En sak till. De som påtalar demenssjukdom tror jag inte är helt ute och cyklar. Det finns många olika demenssjukdomar som yttrar sig väldigt olika. Demens handlar inte enbart om glömska, men är otroligt vanligt och därmed allmänhetens uppfattning om demens. Men att få till en minnes-/demensutredning känns ju ändå rätt lågt prioriterat i nuläget i detta fall.
 
Jag menar reagera I meningen t ex ha ett möte, ifrågasätta om det verkligen stämmer att personen äter kött och potatis varje dag när personen kommer in och uppenbart inte ätit.

De kan ju inte tvinga. Men i min anhörigs fall har de frågat, anhörig ljuger uppenbart och sen släpps det. Bara om en läkare sagt att "men du, varför är du uttorkad och har näringsbrist och kommer in med ambulans om allt är bra och du äter tre mål mat per dag?"

Nu använder ju anhörig att "vården hade ju sagt något om det berodde på att jag åt dåligt" eller "vården sa inte att jag borde kommit in tidigare" och så att vi anhöriga är sjåpiga och har fel.

Och jag förstår vården med. De ska hjälpa och vårda. Och jag menade inte att skuldbelägga vårdpersonal. Mer att trygghetssystemen verkligen inte fungerar i sådana här fall.

Jag tror som sagt det finns en depression i botten sedan länge. Personen gick igenom en svår upplevelse och efter det slutade personen bry sig om hem och hygien osv.

När hen är frisk äts det ju osv. Dock inte tas hand om hygien och hem. Det är först när personen blir sjuk det går åt skogen med ätande osv och blir ett problem med uttorkning etc. Men personens fysiska hälsa har ju gått i botten och de fysiska sjukdomarna avlöser varandra nu.. Dvs problemet har eskalerat.

Men vad hjälper det att ifrågasätta när man tydligt märker att personen inte vill ha hjälp? Jag tror det är väldigt sällan vården lyckas "omvända" någon.
 
Men vad hjälper det att ifrågasätta när man tydligt märker att personen inte vill ha hjälp? Jag tror det är väldigt sällan vården lyckas "omvända" någon.
Det hjälper inte ett dugg. Vi har patienter som vi sitter bredvid och ska försöka se till de äter. Men om de inte vill kan vi inte göra något alls, inte ens för de med en diagnosiserad rejäl demens som envist hävdar de har redan ätit och därför inte äter. Då kan vi bara sitta av tiden och sen gå därifrån. Man försöker ju alltid avleda och kanske få personen lite på sidan av att äta men det är inte alltid det går.

Men om nu din anhörig verkar vettig och inte dement, borde man ju kanske kunna sätta sig ner och samtala om vad som händer när den inte äter. Den har ju märkt det slutar med sjukhusvistelse om man inte sköter hur man äter och tar sin medicin. Men i slutändan handlar det ändå om hur mottaglig personen är. Vill man inte se sanningen kommer inget kunna ändra på det. Och inte ens med en demenssjukdom kan någon tvinga personen att äta eller medicinera. Vilket är mycket frustrerande även för personalen inom hemtjänsten. Men så är lagarna.
 
Men vad hjälper det att ifrågasätta när man tydligt märker att personen inte vill ha hjälp? Jag tror det är väldigt sällan vården lyckas "omvända" någon.

Om man hör något från flera olika håll, inklusive från de som är "proffs", dvs läkare är det nog lättare att ta till sig.

Sen så att erkänna att nej det kanske inte är så bra och jag kanske behöver hjälp kan vara lättare klämma fram till en läkare än anhörig. Men krävs ju någon frågar mer än en gång oftast.

Sen gör det garanterat inga underverk osv. Det gör jag mig inga illusioner om
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 515
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 849
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 588
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp