Hur få upp trött sambo på morgonen?

Jag vet precis hur jag hade löst det hela...
1: sett till att det bara fanns så många djur hemma som jag själv hann och orkade med.
2: gått upp, tagit hand om djuren, ätit frukost, åkt till jobbet.
Vad mannen i fråga sedan gjort? Tja, det hade väl märkts när jag senare kom hem från jobbet. Hade han själv sagt något om att han ville ha hjälp, då hade jag hjälpt honom leta efter rätt hjälpmedel (förutsatt att han gjorde några ansträningar själv också), i annat fall hade jag struntat fullständigt i det.
 
Vad säger han själv?

Dels är jag inne på vad några andra redan har varit inne på, fysiska problem som kan behöva operation eller andningsmask på nätterna.

Sen går mina tankar om att du inte ska vara hans mamma. Är det fler områden i erat liv som du har tagit över hans mammas uppgifter som hon hade när han var barn? Jag säger inte att jag har rätt, jag får bara en känsla i kroppen om att det här inte är allt utan bara toppen på isberget.
 
Hej!

Jag har ett stort problem med min sambo som jag kan väcka ett antal gånger innan han ens vaknar. Han är svår att nå fram till liksom, hör inte alarm osv. Väcker jag honom inte så kan han sova till 11 men det funkar inte då han har ett jobb att gå till. finns det någon sorts hjälp att få? Han sover hela natten annars och vi lägger oss i tid.
Detta är väldigt frustrerande.

Min man är precis likadan.
Oftast skiter jag i vilket men ska han lämna pä dagis får jag tjata en del.
Han säger själv att det blivit lättare att gå upp sen han drog ner på sockret i kosten.
 
Jag funderar på vems problemet är? Anser sambon att det är ett problem? Vill han göra något åt det?

För så länge han inte är med på tåget så kommer du inte att kunna göra något alls, förutom att möjligen tjata. Det kan vara ruggigt svårt att acceptera men faktum är att en persons möjligheter att skapa förändringar i en annan person är väldigt små. Man kan stötta och uppmuntra men motivation och viljan att göra jobbet måste kommer från den som ska genomgå förändringen.
 
Mitt ex var likadan. Jag var dock inte ett dugg intresserad av att få upp honom, hans problem. Han ställde tre väckarklockor som gick av med någon minuts mellanrum på riktigt hög volym. Jag vande mig så jag vaknade aldrig av hans klockor utan bara min egen, mycket behändigt ;)
 
Låter som om jag startat tråden. För så är min man (han börjar 10 så brukar stiga upp 9!) dock helt hopplös att få upp på tex helger för då skall han sova ut (men lägg dig inte kl 2 då)

Dock tycker han själv de är lite jobbigt och skulle vilja stiga upp tidigare så han hinner tex träna innan jobbet. Brukar be mig ringa honom de dagar jag jobbar, börjar 7, för att kolla att han vaknat

Har du testat att tända i taket när du vaknar, svårare att sova när de är ljust.

Och jo, JAG tycker man skall hjälpa varandra att komma upp om en har problem.
 
Forskningen har faktiskt slagit fast de senaste 5 åren att det finns A- och B- människor, anser du att du inte kan leva ihop med en B människa så gör slut och skaffa dig en A människa ... Svårare en så är det inte att bli av med dina frustrationer, om du trots allt älskar honom och inte vill göra slut är det bara att acceptera era olika dygnsrytmer.
 
Med tanke på reaktionerna du har fått vågar jag knappt skriva att min sambo väcker mig varje morgon, ger mig ett par mjukisbyxor att dra på mig, sen handgripligen drar upp mig ur sängen och sätter mig vid ett dukat frukostbord :o Där någonstans brukar jag vakna till ;)

Börjar jag jobba vid 6-7 så går vi dock upp samtidigt, när klockan ringer. Så jag kan ju uppenbarligen, men vet jag att jag inte måste så har jag jäkligt svårt för det.

Men om du har lättare för att gå upp på morgonen, kan inte du ta djuren då och låta honom ta ett större ansvar för dem efter jobbet när han vaknat till istället? Angående att hinna till jobbet hade jag nog låtit det bli ett problem mellan honom och hans arbetsgivare om ingenting du gör ändå hjälper. Där får han väl ändå ha ett eget intresse av att i så fall själv engagera sig i väckningsmetoder som du kanske kan hjälpa till med, men som i så fall borde vara på hans initiativ.
 
Tycker att många är ganska hårda faktiskt, kan ju fsktiskt vara något hennes sambo "lider" av också?

Min sambo är fruktansvärt morgontrött och har väl alltid varit, när han jobbade dagtid var det hemskt, fem - sex larm som han inte vaknade av och jag blev såklart galen.
Sambon löste det genom att börja jobba kväll/natt istället, vilket passar honom ypperligt :up:
Nu om han någon gång måste jobba ett dagspass så får han sova på soffan den natten. ;)

Har din sambo funderar över sina arbetstider? Kanske går att testa för en period?
 
Det finns speciella väckarklockor som skjuter iväg en propeller, tjuter som jag-vet-inte-vad och slutar inte förrän man gått och hämtat propellern och satt tillbaka den. Det får en definitivt att vakna. :)

Annars håller jag med om att man kanske bör se över hans livssituation i övrigt. Hur bra sover han, jobba andra arbetstider osv.
 
Hej!

Jag har ett stort problem med min sambo som jag kan väcka ett antal gånger innan han ens vaknar. Han är svår att nå fram till liksom, hör inte alarm osv. Väcker jag honom inte så kan han sova till 11 men det funkar inte då han har ett jobb att gå till. finns det någon sorts hjälp att få? Han sover hela natten annars och vi lägger oss i tid.
Detta är väldigt frustrerande.
Två kastrullock som man slår mot varann :up::rofl:
 
Tycker att många är ganska hårda faktiskt, kan ju fsktiskt vara något hennes sambo "lider" av också?
Jag tippar på att tonen varit en annan om TS förklarat att hennes sambo har problem och vill ha hjälp att lösa problemet. Nu låter det mer som om TS anser att sambon har problem som TS ska lösa åt sambon, och det fungerar inte. Det går aldrig att lösa en annans problem, framförallt inte om den andra inte själv vill ändra på något.

Nu är det mycket möjligt att TS sambo verkligen kämpar för att förbättra läget och försöker hitta ytterligare hjälp, men det lät ju inte riktigt så.
 
Nej det är ett bra förslag. Men det blir lite konstigt när det nästan framstår som ett krigsbrott att vilja väcka sin sambo så att han inte kommer sent till jobbet. :p

Jag hävdar fortfarande att det är fullständigt galet att ta det ansvaret för en annan vuxen person. "Hur få upp trött sambo?" som rubriken lyder är ju just att ta över ansvaret för att sambon kommer upp.

Att hjälpa till att få hjälp är ju en annan femma, men behöver initieras av den som behöver hjälp. Det brukar ju sällan vara en översvallande tacksamhet som möter den som får med nästan-våld väcka någon annan....
 
Jag har en extremt (!) morgontrött sambo. Han har varit sådan hela livet. Han är dessutom ofta uppe sent (jobbar sena kvällar och nätter tre dagar i veckan) och har den dygnsrytmen.
Han vaknar av larm efter ett jädra tag men då måste jag nästan knuffa på honom till slut ändå. Han somnar alltid om.
Han funkar inte om han inte sover minst 10 timmar. Går han upp efter åtta så hjälper varken mat, att gå utomhus eller liknande, han är helt väck. Alltså totalt pantad. Kommer igång först efter ett par timmar då.

Ska vi upp tidigt så måste jag väcka honom, han vaknar inte annars. Somnar om och om igen och jag brukar få väcka honom flera gånger för han svarar i sömnen så jag tror han är vaken och på gång fast han i själva verket sover..

Han snarkar ibland men ffa har han astma (haft hela livet men är bättre nu) och sover med öppen mun. Brukar försöka få honom att lägga sig på sidan istället om jag ser det (jag är extremt lättväckt och uppe och pinkar någon gång/natt).
Jag tror att han egentligen sover dåligt men han viftar mest bort det. Jag har föreslagit ett par gånger att det kanske är dags för vårdcentralen och en utredning men han tar inte tag i det. Han är inte en sån som tar tag i särskilt mycket egentligen heller. Men han har andra egenskaper jag värderar högt och jag är inte perfekt själv.
Så länge han inte vill göra någonting åt det själv så låter jag det dock vara. Han får helt enkelt sova bort halva dagen och ska vi någonstans väcker jag honom en gång när jag går upp. Sedan när vi ska åka och han fortfarande inte vaknat väcker jag honom så han får stressa rakt ut i bilen istället.

Ska han däremot någonstans själv och inte vaknar eller inte ens satt sitt larm så väcker jag honom bara om det är dags för jobb faktiskt.

Stundtals är jag sjukt trött på det men jag känner att jag gjort vad jag kan, jag vill leva med honom och jag inser att då får jag ta det här. Hoppas det inte blir värre bara för då blir jag nog tokig ;)
 
Tycker att många är ganska hårda faktiskt, kan ju fsktiskt vara något hennes sambo "lider" av också?

Min sambo är fruktansvärt morgontrött och har väl alltid varit, när han jobbade dagtid var det hemskt, fem - sex larm som han inte vaknade av och jag blev såklart galen.
Sambon löste det genom att börja jobba kväll/natt istället, vilket passar honom ypperligt :up:
Nu om han någon gång måste jobba ett dagspass så får han sova på soffan den natten. ;)

Har din sambo funderar över sina arbetstider? Kanske går att testa för en period?

Jag tycker oxå att buke folket är hårda, som ganska många gånger annars... Min sambo har problem med att vakna, oavsett när han lägger sig. Spelar ingen roll hur många larm han har, ibland vaknar han inte ändå! Han tycker själv att det är ett problem, men vem är jag då som sambo om jag skulle skita i det och låta honom förlora sitt jobb? Han skulle passa bäst på kvälls/nattskift men det funkar inte med hans jobb för stunden!
 
Jag har en sådan son som mannen var tvungen att tjata på varje morgon.

Sedan var det någon som sa till mig att det bara är ett jäkla attitydproblem (förutsatt att personen är frisk). Jag kan lugnt säga att det var inte riktigt så jag sett det hela men det blev som en aha-upplevelse.
Då förmedlade jag det till sonen, som förr inte hörde larmet från två olika klockor. Jag förklarade att från och med nu väcktes han inte av oss och fick lida av konsekvenserna, dvs utan studiebidrag om han kom för sent för ofta och utan jobb när han så småningom skaffar jobb.

Sedan dess har han hört sin klocka på första ringen och kan snooza sin halvtimme utan problem alls.

Så, visst är det i många fall attitydproblem och man vänjer sig vid att inte höra klockan, precis som vi som alltid hör larmet kan sortera bort det larmet som inte är ens eget.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 444
Senast: Hazel
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp