Bukefalos 28 år!

hur får jag min häst att vilja åka transport?

Q

Quickey

Jag har ett litet problem med min mosters häst, vars jag skall låna. Hon total vägrar att åka transport. Min moster har försökt med lugnande medel och allting, men det är ingenting som har funkat. Någon som har något förslag? :confused: *tacksam*
 
Från och med när ska du låna hästen? Måste hon åka transport till dej? Finns massor av lösningar, men det tar tid... :(
 
min häst fick ett ryck för nåra månader sen och total vägrade att gå in. när han va halv vägs inne backade han ut igen. då ställde vi transporten vid en vägg så han visste att det inte va nån ide det tog kanske 2 ggr sen var han som vanligt igen. men detta är ju svårare om man har en häst som tex reser sig eller blir "galen" kolla igenom transporten kan finnas mycket som spelar in. ta det lungt och stressa den inte. det tar sin tid men det går. ja det va nog alla råd jag kunde komma på
 
:D

Min granne hade hemma en sån häst och hon körde sin egna lilla metod.

Hon ställde transporten i paddocken (med rejäla stängsel) och såg till att den sotd STADIGT sedan satte hon helt enkelt in mat och vatten i transporten och lät hästen vara.
Jag tror att det tog en dag innan den gick in, men sedan gick den in där varje gång den var törstig eller hungrig och fick all sin mat där under en vecka eller så och efter det var det inga som helst problem att lasta den hästen sen. :angel:
 
jag skall ha henne till sommarn. så där är fortfarande tid kvar att lära henne! ja, det är ca 5-6 mil hon måste åka. annrs hade jag lett henne eller så om det var gångavstånd. :smirk:
 
okej. jo, vi har försökt med mycket och det är ett svårt problem efetersom att inte äns lugnande meddel hjälper. :( vill juh väldigt gärna ha henne till sommaren, (det är då jag skall få henne) så jag är tacksam ändå! :)
 
Det låter som en jätte bra idé!! :) men problemet är bara att hon inte har någon paddock. :( så det kan väll kanske gå att lösa på något annat sätt, tex att ställa den i en hage. men då får där inte finnas för mycket gräs bara. tack så mycket!
 
Jag hade en häst som var omöjlig att lasta. Hon hade inte åkt transport förutom då hon bytt stall. Vi provade en mängd olika saker, men hon är väldigt envis och det slutade med att hon kastade sig och blev mer och mer stressad.

Tillslut fäste vi 2 longeringslinor på varsin sida av transporten och gick lungnt bakom hästen och korsade varandra. Sedan lockar den som är i transporten, fast dra inte eller stressa på och se till att framdörren är öppen. När hon kände stödet mot backen så klev hon på. Ibörjan blev hon lite fundersam och tänkte krångla, men kände nog att det inte tjänade något till. Efter att ha åkt ett par gånger på träningar och åkt hem igen ,insåg hon att det inte var så farligt att åka transport , man kom ju hem igen!
Viktigaste är planering (timing) att inte vara stressad det känner dom av och blir osäkra.
Det ä ju inte säkert att detta funkar på din häst, men du kan ju prova.
Förresten vill inte min kliva på när det är trångt, hon gillar överhuvudettaget inte att åka trångt, har du ställt mellanväggen åt sidan?
Kram Levita :)
 
hehe... ingen aning. vill jag också veta. den är väll antagligen värd fem stjärnor för att den är bra...? :rofl:
 
hon är för stor för att åka med mellanvägg så jag har tatt den åt sidan. men hon vägrar att ens gå inärheten av transporten. envis som en, jag vet inte vad... men jag försöker och som du sa så är tiden det viktigaste av alltihop. men ändå är hon envetnare än mig... :(
 
just det!!! glömmde skriva: jag har en kompis som har en häst som länge var OMÖJLIG att lasta!! ingenting gick men till slut kom vi på! men du han kanske tycker att det blir trångt när ni ska gå in tillsammans. vi var något skeptiska till iden men när jag stod med en longerlina bakom och hon färste en longerlina istället för grimskaftet och gick in och ställde sig längst in i transporten bakom bommen så gick hästen rakt in!!!!! denna häst var totalt omöjlig i mer än 1 år att lasta men när man gjort detta nåra gånger gick det jätte bra sen!
 
jag tror inte att quickey, som hon heter, inte går in i transporten för att hon tycker det är trångt, tror att det är farligt eller någonting annat åt det hållet. hon är en krävande häst som behöver mkt uppmärksamhet. jag tror att hon gör det bara för att hon är så envis och vill visa att hon kräver mer än hon får. ända sättet atyt försöka få in henne i transporten är nog egentligen bara att ägna henne den tid hon behöver och på något sätt försöka muta in henne i transporten. longerlinor och rep biter inte på henne. hon är en sablans enveten häst både i boxen, hagen och när man rider henne. så jag vet inte. kom gärna med fler förslag!! :idea: Kram / Quickey & Anne
 
Skynda sakta så går det så småningom.

I värsta fall så kanske du kan planera en långritt med några kompisar, som kan ta transport tillbaka?
 
hehe,, ingen bra idé... rida 5-6 mil är kanske inte så lyckat. :S :banana:
 
Du får väl dra ett varv med gräsklipparen och låta henne gå där en stund innan så det i princip är slut. Vattnet borde ju locka om inte annat.

Håll bara kollen på henne så att hon inte går och torkar ut sig själv eller "svälter" sig själv. En dag eller två kan de ju överleva, men sen får man nog börja tänka om.
 
jo,. det kan juh va bra att kolla till henne. dessvärre finns det bara stora hagar, men man kan juh alltid göra en hage mindre. :) hoppas det funkar bara!! :bow: :bow: tack! :bow: :bow:
 
Du får hemskt gärna berätta hur det går om du gör så. Är själv nyfiken på det. Just nu har jag ingen häst som behöver det, men det kan vara bra att veta i framtiden. Simpel icke stressande sätt att lära den att transporten är ofarlig i alla fall.

Min granne gjorde detta när jag var alldeles för ung/liten för att komma ihåg det med mina egna minnen. ;)
 
Har man tid så går det att rida 5-6 mil, man gör ju inte allt på en dag. I sörmland finns det ridleder, där det finns stationer där man kan övernatta. Skrapar man ihop lite kompisar, så har man en ridsemester.

Men jag förstår att det är inte direkt vad du vill ;)
Jag menade på bara att finns det en vilja, så finns det nåt sätt!
 
jag vet hur det är.. det dröjde mig 3 timmar en gång när jag skulle hem från en träning. Då åkte tom pappa hem å hämta ponnyn.. men hon gick inte in för det! tillslut gick hon in. Men vi höll ästan på att ge upp för man kunde inte hålla tider då det tog MINST en halvtimma.
Sen visste man ju inte om hon skulle gå in på 30 min eller en timma.

Men pappa kom på lösningen.. Vi tog en lång longerlina knäppte fast den i grimman, tog den runt bommen längst fram (inte ett helt varv utan bara ett halft, annars tar det emot för mycket).

Sen därfrån runt hästens rumpa och så ställde man sig på sidan. Så börjar hästen backa så drar den in sig själv i transporten, då det trycker i rumpan om den drar. och går den frammåt så så släpper trycket.

Kan se ganska brutalt ut men det är inte så farligt som det ser ut. Det är hästen själv som bestämmer trycket och lär sig snabbt vad som gäller :smirk:

Funkade galant på mitt griniga sto, som backade och slängde med huvudet. Men man måste veta när man ska släppa efter och hur hårt man kan hålla!! Så det måste vara en som är van att lasta.. Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: misswilma
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 047
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp