Bukefalos 28 år!

Hur får man en man att klippa navelsträngen?

Varför ska han "vakna till", dvs helt förändra den han är för att frun kommit på efter x år och barn att, nä han som den han är duger inte åt mig längre, ska det vara vi så måste han ändras, flytta, lämna allt?
En del människor behöver en väckaklocka för att kanske genomföra det som man har pratat om under många år. Det kanske inte handlar om att förändras som människa utan kanske helt enkelt växa upp, nu tror jag att det är kört redan för personen ifråga men att en del vaknar till och inser att deras val i livet inte har fört dem i rätt riktning.
 
Varför ska han "vakna till", dvs helt förändra den han är för att frun kommit på efter x år och barn att, nä han som den han är duger inte åt mig längre, ska det vara vi så måste han ändras, flytta, lämna allt?
Ja, kanske är det så att hon nu äntligen efter dessa år kommit till insikt om att han inte är den hon ska leva med.
Hon har kanske tänkt sig att han skulle bli annorlunda - bättre? När det inte skedde så lämnar hon. Bättre sent än aldrig?
 
Är det nästan bara jag som läser om en infekterad långtgående konflikt där TS vän inte blivit accepterad inom familjen? Där TS vän inte får den stöttning hon borde få från mannen ifråga för att få vara delaktig?

Vad jag läst så har hon eller har haft häst som hon på nåder fick ha där. Att TS vän försökt vara delaktig och hjälpa till på gården men fått nobben.

Jag kan givetvis ha fel i mitt antagande ovan. Men en sådan sits skulle jag flytta ifrån också om mannen ifråga inte tog ett allvarligt snack med sina föräldrar och de skärpte sig. I en sådan situation skulle jag tycka att det är fullt rimligt att tycka sig ha rätten att kräva att mannen tar ett ansvar, behöver inte innebära att flytta eller ge upp hela sitt liv. Men helt klart ta ett ansvar över situationen.

Nu verkar han inte vara villig och kapabel till att göra det och då är det som det är. Trist. För det kanske var just det som TS vän hade gått och hoppats på(vilket jag inte har en aning om, men kan finna fullt rimligt).
 
Är det nästan bara jag som läser om en infekterad långtgående konflikt där TS vän inte blivit accepterad inom familjen? Där TS vän inte får den stöttning hon borde få från mannen ifråga för att få vara delaktig?

Vad jag läst så har hon eller har haft häst som hon på nåder fick ha där. Att TS vän försökt vara delaktig och hjälpa till på gården men fått nobben.

Jag kan givetvis ha fel i mitt antagande ovan. Men en sådan sits skulle jag flytta ifrån också om mannen ifråga inte tog ett allvarligt snack med sina föräldrar och de skärpte sig. I en sådan situation skulle jag tycka att det är fullt rimligt att tycka sig ha rätten att kräva att mannen har ett ansvar, behöver inte vara att flytta eller ge upp hela sitt liv. Men helt klart ta ett ansvar över situationen.
Nu verkar han inte vara villig och kapabel till att göra det och då är det som det är. Trist.
Jo jag läste också in något sådant men det förändrar ju inget. Bra för vännen att hon äntligen formar sitt liv på ett sätt som hon trivs med istället för att bara acceptera mannens trista familjesituation. Men mannen har ju fortfarande rätt att leva sitt liv som han vill.
 
Jag säger som övriga att det finns inte mycket du kan göra. Dock så hade jag kanske åkt dit (beroende på hur min situation till mannen i fråga sett ut) och talat klarspråk med honom. Dvs frågat vad fasiken han håller på med, om han inser att han kommer "bli av med" sin fru och sitt barn samt bett honom fundera på hur han vill ha sin framtid.

Inte för att curla utan för at vissa inte kan se konsekvenserna av sina handlingar utan att man tydligt visar dem att gör du A så händer B osv.

Om han inte begriper det på egen hand så är han mer än lovligt korkad.
 
Jo jag läste också in något sådant men det förändrar ju inget. Bra för vännen att hon äntligen formar sitt liv på ett sätt som hon trivs med istället för att bara acceptera mannens trista familjesituation. Men mannen har ju fortfarande rätt att leva sitt liv som han vill.
Jo, helt klart har han det och som du skriver ändrar det inget i nuvarande situation. Men jag reagerar på flera inlägg där det ondgörs över TS vän, som troligen hade hoppats på ett stöd från mannen ifråga och att relationen med föräldrarna skulle bli bättre. Inte att hon ville han skulle ändra hela sitt liv. Nu har det visat sig att det inte skedde.
 
@ellabellabus :
Du kan inte förändra din kompis man.
Du har din kompis beskrivning av situationen, och den beskrivningen är sann i hennes ögon.
Men det är möjligt att övriga inblandade ser saken med delvis andra perspektiv.
Din kompis har valt att lämna sin man och den gård där man bor och han jobbar, fine.
Eftersom din kompis vantrivs i det livet med allt vad det innebär.

Flytten verkar också innebära något slags ultimatum: hon önskar att maken ska flytta efter.
Han blir satt i att välja mellan henne och barnet, och sina föräldrar och sitt jobb på familjegården.

Det är antagligen inte något enkelt val, alldeles på riktigt.
Om det sedan beror på "icke avklippt navelsträng" eller på att förutsättningarna när han och din kompis blev ett par faktiskt var just den situationen.

Vad är det som bestämmer att hans mest rätta beslut skulle vara att lämna den tillvaron?

Vi kan och ska inte diktera andra människors liv.
Det är heller inte säkert att det skulle bli värst bra om din kompis "tvingar" sin man att flytta från sitt liv. Relationen skulle antagligen aldrig bli sig lik.

Sedan är det förstås jättetråkigt att din kompis hamnat i den situation hon gjort, med känsla av utanförskap, och jag ifrågasätter inte heller hennes val/beslut att flytta.
 
Jo, helt klart har han det och som du skriver ändrar det inget i nuvarande situation. Men jag reagerar på flera inlägg där det ondgörs över TS vän, som troligen hade hoppats på ett stöd från mannen ifråga och att relationen med föräldrarna skulle bli bättre. Inte att hon ville han skulle ändra hela sitt liv. Nu har det visat sig att det inte skedde.
Nä fast det låter ju inte heller som att detta är något helt nytt utan att det pågått länge. TS vän har ju själv valt att leva i detta, hon hade kunnat lämna direkt när det framkom att mannen och mannens familj förhöll sig på det här sättet.

Jag vet själv hur det är att leva med en bondson som sätter familjegården främst. Jag ville inte leva på det sättet och därför lämnade jag. Sen levde jag visserligen i det bra länge innan beslutet fattades, men jag kan ju inte direkt skylla det på någon annan än mig själv.
 
Jag säger som övriga att det finns inte mycket du kan göra. Dock så hade jag kanske åkt dit (beroende på hur min situation till mannen i fråga sett ut) och talat klarspråk med honom. Dvs frågat vad fasiken han håller på med, om han inser att han kommer "bli av med" sin fru och sitt barn samt bett honom fundera på hur han vill ha sin framtid.

Inte för att curla utan för at vissa inte kan se konsekvenserna av sina handlingar utan att man tydligt visar dem att gör du A så händer B osv.
Men det ÄR ju att curla honom.
Lite i alla fall! ;)

Är det nästan bara jag som läser om en infekterad långtgående konflikt där TS vän inte blivit accepterad inom familjen? Där TS vän inte får den stöttning hon borde få från mannen ifråga för att få vara delaktig?

Vad jag läst så har hon eller har haft häst som hon på nåder fick ha där. Att TS vän försökt vara delaktig och hjälpa till på gården men fått nobben.

Jag kan givetvis ha fel i mitt antagande ovan. Men en sådan sits skulle jag flytta ifrån också om mannen ifråga inte tog ett allvarligt snack med sina föräldrar och de skärpte sig. I en sådan situation skulle jag tycka att det är fullt rimligt att tycka sig ha rätten att kräva att mannen tar ett ansvar, behöver inte innebära att flytta eller ge upp hela sitt liv. Men helt klart ta ett ansvar över situationen.

Nu verkar han inte vara villig och kapabel till att göra det och då är det som det är. Trist. För det kanske var just det som TS vän hade gått och hoppats på(vilket jag inte har en aning om, men kan finna fullt rimligt).
Jo, jag uppfattade situationen så också.

Uppenbart är ju att mannen ifråga ser sina föräldrar som "sin" familj mer än hans fru och barn. Annars hade han ju valt att göra på annat sätt än det han gör nu.
Jag hade antagligen också tröttnat och flyttat därifrån om jag varit i kvinnans sits. Jobbigt att känna sig som en inkräktare.
 
Om han inte begriper det på egen hand så är han mer än lovligt korkad.
Den ständiga balansräkningen. Vad finns på vilken sida strecket.
Hur tungt vägen relationen med föräldrarna och hur tungt väger fru och barn.

Han behöver inte vara det allra minsta korkad. Mannen i fråga verkar ha bestämt att föräldrarna väger tyngst. Han må vara ledsen för att det blivit som det blivit men föräldrarelationen är den viktigaste. Det kan knappast en vän till frun ändra på.
 
Dock så hade jag kanske åkt dit (beroende på hur min situation till mannen i fråga sett ut) och talat klarspråk med honom. Dvs frågat vad fasiken han håller på med, om han inser att han kommer "bli av med" sin fru och sitt barn samt bett honom fundera på hur han vill ha sin framtid.

Inte för att curla utan för at vissa inte kan se konsekvenserna av sina handlingar utan att man tydligt visar dem att gör du A så händer B osv.

Men Varför ska man som utomstående vän till den ultimatställande och avflyttade parten lägga sig i och göra så :confused::confused:
 
Men han är ju vuxen! Han är knappast omyndigförklarad! Har han inte lärt sig ta konsekvenserna av sina handlingar nu så lär det knappast hjälpa att hans partners kompis säger till honom. Dessutom ser jag faktiskt inte det här som hans fel och att han ska ändra sig. Varför ska någon alls ändra sig om hen trivs med sitt liv? Man är två i ett förhållande och om den ena inte uppenbart har ljugit om vem hen är och vilket liv hen vill leva så är det inte så att den andra partnern kan komma och klaga på något som var så ifrån början. Det är inte hans fel att hon tog förgivet att han skulle förändra sig. Han däremot tog säkerligen förgivet att hon ville ha det hon såg vilket hon uppenbarligen inte ville!

Jag blir helt vansinnigt tokig på detta tänk att man ska ändra sig för att duga :rage: :banghead: Vad du ser är vad du får!

Självklart är det normala att man klipper navelsträngen men det är också upp till var och en att leva sina liv så som de vill. Sålänge de inte medvetet skadar någon annan genom att leva som de gör (genom att t ex ljuga för potentiell partner om hur de vill leva) så har ingen annan med deras liv att göra.
Påstår inte att han måste ändra sig. Och jag är fullt medveten om att han är vuxen. Dock är det ett barn inblandat i det här och om mannen i fråga tillhör dem som har svårt att se konsekvenser (finns vissa som har oerhört svårt för detta) så vore det bra om ngn utomstående förklarade dem för honom så att han kan ta ett välgrundat beslut utifrån vad konsekvenserna kommer bli.
 
Sen, när det handlar om släktgårdar så spelar avsevärt mycket mer in är "oklippt navelsträng" och det är inte på något vis okomplicerat att avveckla en aktiv gård, vare sig i att avyttra djur/maskiner eller komma ur åtaganden, arrenden etc etc etc heller och det är väl vad som troligen lär ske om han flyttar och lämnar gården kan man tänka sig.
 
Nä fast det låter ju inte heller som att detta är något helt nytt utan att det pågått länge. TS vän har ju själv valt att leva i detta, hon hade kunnat lämna direkt när det framkom att mannen och mannens familj förhöll sig på det här sättet.

Jag vet själv hur det är att leva med en bondson som sätter familjegården främst. Jag ville inte leva på det sättet och därför lämnade jag. Sen levde jag visserligen i det bra länge innan beslutet fattades, men jag kan ju inte direkt skylla det på någon annan än mig själv.
Det jag reagerar främst på är just en infekterad konflikt med föräldrarna, vilket inte behöver vara så i deras ögon. Fått för mig att en kan försöka med relation till anhöriga under en längre tid om relationen med partnern i övrigt är bra.
Men det är ju inte heller första relationen som kraschar pga anhöriga-om så är fallet.
 
Det jag reagerar främst på är just en infekterad konflikt med föräldrarna, vilket inte behöver vara så i deras ögon. Fått för mig att en kan försöka med relation till anhöriga under en längre tid om relationen med partnern i övrigt är bra.
Men det är ju inte heller första relationen som kraschar pga anhöriga-om så är fallet.
Men det är väl inte de anhöriga som är problemet?
Problemet är ju att mannen vill bo på gården och hjälpa sina föräldrar trots att detta påverkar hans fru negativt och att kvinnan vill bo/leva på ett annat sätt.
Hade de båda velat leva sina liv på samma sätt hade det nog spelat mindre roll om föräldrarna var träliga. Och om de hade haft samma syn på vilken behandling från föräldrarna som är ok hade det ju defintivt inte varit något problem, då hade båda kunnat tex säga ifrån.
 
Men det är väl inte de anhöriga som är problemet?
Problemet är ju att mannen vill bo på gården och hjälpa sina föräldrar trots att detta påverkar hans fru negativt och att kvinnan vill bo/leva på ett annat sätt.
Hade de båda velat leva sina liv på samma sätt hade det nog spelat mindre roll om föräldrarna var träliga. Och om de hade haft samma syn på vilken behandling från föräldrarna som är ok hade det ju defintivt inte varit något problem, då hade båda kunnat tex säga ifrån.
Som jag har uppfattat det så är det just de anhöriga som är problemet.

Men de släpper inte in hans fru i det hela trots att hon faktiskt är intresserad och vill vara med.
Utan att gå in på mer detaljer så har det hela nu nått gränsen för vad hon orkar med.

I citatet ovan uppfattar jag det som att TS vän vill vara delaktig i gården, men inte är välkommen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 322
Senast: Whoever
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 562
Senast: kubikmeter
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 561
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 787
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp