Bukefalos 28 år!

Hur får man hästen att vilja vara ute?

majola

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hur man får hästen att vilja vara ute i hagen? Min blir efter en eller ett par timmar hysterisk och vill gå in. Att bara ignorera henne är ingen höjdare, då river hon staketen alternativ hoppar...

Man får släpa ut henne och på invägen kan jag knappt hålla henne. Hon går på gräs och har sällskap.

Jag har aldrig haft detta problem tidigare (det är nog inte så vanligt?) och vet inte vad jag ska göra. Jag vill ha henne ute men kan ju inte ha en häst som rusar hysteriskt eller hoppar staket. Hon är varken för varm eller för kall och har inga problem med att kissa ute tror jag. I alla fall är hon inte hysteriskt kissnödig när hon kommer in (kände nämligen en häst som vägrade kissa ute, han ville också komma in med jämna mellanrum och gå på toa!).

Jag trodde det skulle bli bättre nu på hösten när det inte längre är så hett (vi hade länge nästan 40 grader och då led hästarna tydligt när de var ute) och lite bättre har det blivit.

Spektakelt började efter en lång period av boxvila förra vintern då det verkade som om hon vant sig av med hage. Men hon borde ju ha vant sig tillbaka nu igen? Jag vet varken ut eller in, så om någon varit med om något liknande vore jag väldigt tacksam om ni kunde berätta hur ni löste det!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

kan du inte göra några roliga lekar med henne ute i hagen typ gömma morötter så hon får leta upp, annars kanske hon blir mobbad av dom andra då skulle jag också villja gå in, kan du inte prova om de finns möjlighet och byta hästar så hon går med andra,
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

En liten fundering bara -
Kan det vara så att hon inte trivs med sällskapet? Jag skulle kunna tänka mig att en häst som är väldigt "svag" i sin personlighet kan bli rätt hårt ansatt av "hårdare" hästar, och därmed kanske vill ha lugnet och tryggheten i boxen, där den får vara ifred.

En annan fundering -
Kan det hjälpa om hon har en massa gott hö ute i hagen (fördelat i så många högar att alla hästar kan äta på någon hög ifred.)

Annars håller jag med - jättekonstigt!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Kan det vara så att hage = tomt och tråkigt och stall = mat?

Vad händer om du ger en rejäl högiva i hagen?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Vi har ngr såna hästar i stallet o det är bara att acceptera, de vill inte vara ute mer än de få timmarna varesej de är ensamma, har sällskap, går i grushage eller stor kuperad gräshage. Givetvis har det testats att ge foder ute, lunchen går bra men inte middagen. De står vid öppningen samma tid varje dag o väntar på insläpp, som klockor :smirk:
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Låt hästen komma in då om det är där den trivs. Varför oroa sig för detta??? Det är aldrig någon som undrar varför hästen inte vill gå in. Jag har en häst som inte vill vara ute några längre stunder och då får jag anpassa mig efter det. De andra hästarna är gärna ute längre. Jag blir så trött på att folk alltid tror att alla hästar inget hellre vill än att gå i en hage. Hästar söker trygghet och där dom upplever sig trygga där trivs dom oftast.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Jag har haft samma problem som du. Min häst älskar sin box över allt annat. (för mig är det obegripligt) men, men...han vankade alltid fram och tillbaka och när han ville gå in började springa som en tok fram och tillbaka i hagen tills han fick gå in. Jag gav ganska mkt hö ute så han hade något att pyssla med. Sen fick ha komma in när han ville. jag började sen sucsesivt (stavning?) ändra/skjuta på intagningstiden. Ca en kvart eller halvtimme. Han var då ganska upprörd men när det gick bra flyttade jag fram tiden lite till osv. Tog en hel höst och vinter men sen kunne han gå ute hela dagen. Han är alltid jätte orolig när det är intagsdags, han får därför alltid gå in först när vi tar in allihop. Han är lite rädd att vi ska glömma honom ute :smirk:
Nu går det jätte bra för honom att vara ute hela dagen, på sommaren går han ute hela dygnet och det älskar han. Är lugn och fin i hagen på vintern nu oxå..även om han gillar sin box bäst. Han känner sig nog helt enkelt trygg ute nu oxå.

Jag tror att din häst känner sig lite otrygg ute om hon nu har varit inne mkt en period. Det sättet som jag beskrev funkade för min iaf. Tänk på att ha fasta rutiner så att hon kan känna igen sig från dag till dag och att hon vet vad som ska hända.Hästar är ju vane djur. Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

om möjligt, fodra alla mål i hagen och inget i boxen? kanske hjälper..
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

om möjligt, fodra alla mål i hagen och inget i boxen? kanske hjälper..

Jag håller med....
Låt inte hästen alltid bli "belönad" med en massa gott för att den går in. Maten kan den få när den varit inne en stund i så fall.

// M
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Som sagt hon går på gräs, så hon har att äta hela tiden (här nere finns det fortfarande gott om grönt gräs). I vintras gav jag hö, men det lät hon ligga. Hon har hästar i angränsande hagar, de går inte ihop (hon är skodd och jättedominant, hagarna är för små för det). Vi tar henne alltid som första häst för annars blir hon jätteupprörd.

Kenneth: Hon får ju gå in, men jag tycker det är bra om hon är ute i solen och friska luften mer än ett par timmar. Det behöver inte vara hela dagen om hon nu prompt vill vara inne, men lite mer.

För tillfället går hon inte så himla hårt heller. Jag förstod det mer när hon gick rejält mycket ett tag, då var hon trött och ville ofta lägga sig ner och vila.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Jag hade en "boxvan" häst som också älskade(älskar) boxen, och ville IN. Men icke, han fick gå ute och efter bara någr timmar gav han upp... Kom upp till grinden vid samma tag flera veckor efteråt men i somras var det beteendet avvant. Han fick gå med sex andra hästar på kuperad stor hage med två mindre sjöar i. Han åt mer, blev gladare, lärde sig lita mer på människor och andra hästar och ja, levde livet! Nu har jag satt honom på box igen då han går ner så fasansfullt mycket annars.

Men mitt svar blir nog- Låt hästen vara häst någon månad till våren/sommaren om det inte blivit bättre. Och försök med de andras råd;)
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Men min ger ju inte upp utan kommer in på egen hand... :crazy:
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hon har hästar i angränsande hagar, de går inte ihop (hon är skodd och jättedominant, hagarna är för små för det). Vi tar henne alltid som första häst för annars blir hon jätteupprörd.

Du skriver ju faktiskt nästan svaret på din fråga själv. Hästen går ensam pga att de är skodd o dominanat samt att hagarna är för små. Kan det vara så att hon behöver en större hage o någon kompis att busa runt med. Bara för att hon är dominant betyder det inte automatiskt att hon är dum mot alla andra hästar. Ni tar alltid henne först för att hon inte ska bli upprörd det är ju något hon lärt sig att spela på, hon är helt enkelt van vid att få sin vilja igenom
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Men jag kan ju inte begära att andra hästägare ska ha sina ihop med henne (om någon skulle vilja så skulle jag säga ja på en gång!). När jag har haft fler hästar har jag haft de ihop och det har visst gått bra, men jag förstår om andra inte vill chansa... Och jag har bara henne.

Menar du att du tror att det skulle hjälpa om man tog in henne sist? För jag lämnar ju aldrig en häst ensam ute, så när de tas in så kommer antingen alla in eller så blir minst två kvar ute. Om hon då vill vara ute så är hon lugn även om en annan häst går in, vill hon inte så blir det stor teater. Och oftast vill hon inte.

Och visst kan man säga att hon får sin vilja igenom. Men frågan var ju om man kan ändra på viljan (under de förutsättningar som jag har då, jag kan inte köpa en häst till t ex).
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Kanske är det just för att hagarna är så små och hon tycker att hon då likväl kan vara inne?
Finns det inga hagar med skogsterräng och som är större?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nä jag menar inte att hon nödvändigtvis skall tas in sist men kanske som nummer 2 el 3. En häst måste ju kunna acceptera att man tar in andra hästar utan att hon får följa med.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Fast de är ju betydligt större än boxarna! Och med sol, frisk luft, gräs och spännande synintryck (fast det kanske är mest jag som tycker det är viktigt).

Tyvärr har vi bara en stor äng med hagar.

DSC00012.jpg


Detta är den minsta.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Låt hästen komma in då om det är där den trivs. Varför oroa sig för detta??? Det är aldrig någon som undrar varför hästen inte vill gå in. Jag har en häst som inte vill vara ute några längre stunder och då får jag anpassa mig efter det. De andra hästarna är gärna ute längre. Jag blir så trött på att folk alltid tror att alla hästar inget hellre vill än att gå i en hage. Hästar söker trygghet och där dom upplever sig trygga där trivs dom oftast.

Håller med! Hästar är individer hon kanske helt enkelt tycker det är trevligare inne. Om det inte är något uppenbart problem som tex att hon fryser, är hungrig, kissnödig eller något annat som går att åtgärda så tycker jag du ska ta in henne lite tidigare. Fram för lite mer sunt förnuft bland hästägare.

Fejko - som inte heller vill vara ute mer än nödvändigt den här tiden på året.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hon behöve rne kompis i hagen!!
Jag skulle aldrig ställa min häst endam.. han skulle aldrig trivas så..
hästar är flockdjur och mår bäst med att få vara sociala..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 101
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp