Bukefalos 28 år!

Hur får man hästen att vilja vara ute?

Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Gör det tråkigt inne för henne.
När hon tjatar om att få komma in, så ta in bara henne och ge ingen mat alls. Testa sedan att ta ut henne igen efter en timme och belöna henne då med mat ute.

Gränsar hagarna till varandra så att hästarna kan ha fysisk kontakt?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Man ska inte straffa hästen för att den vill vara inne.

En häst ska ärta i lugn och ro och inte bli tvingad, eller hjärntvättade till att gilla något den inte gillar..
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hon står på halm, så hon har alltid att tugga på (och så vill jag ha det!). Jag tänker inte ställa henne i en box på bara betonggolvet. Annars är det ingen skillnad om det är fodringstid eller inte. Ja, det har kontakt över staketen.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Man ska inte straffa hästen för att den vill vara inne.

En häst ska ärta i lugn och ro och inte bli tvingad, eller hjärntvättade till att gilla något den inte gillar..

Precis, jag har ju absolut inget emot att hon trivs i stallet, det är bra!
 
Jag också tycker det är en säkerhets/trygghets problem. Som folk som har agoraphobia (stavning??) och aldrig lämna huset. Det är även dokumentera att vissa hästar känna sig så säkert och trygg i stallet att när det brann ner folk sprang in och släppt ut de, hästarna vänt sig och sprang in till stallet igen och dog.

Jag tycker det är jätte intressant med hästar som har som phobier. Hur är hon när du går ut till hagen? Lugn? Orolig?

Jga skrev lite i en annan tråd i NH om en häst som slitat sig från ägaren för att springa tillbaks till hagen. Samma sak nästan fast tvärtom. För att hjälp din häst med hennes gräns problem måste du först förstår vad är fel med henne.

Därför även skrev jag till den andra, när du tar ut henne skriva ner allt du ser med hennes kroppspråk från öronen till vad hon gör med sina foter. Du kan också lägga märke till när du ser en ändring igen henne 1 meter utanför boxen eller 3 meter utanför stallet eller när du själv gå bort från henne.

Även om hon vill stanna inne hela tiden vet inte om det är för hennes bäste. Och det låter som du vill har att hon mår bättre när hon är ute. Du kan inte laga nånting tills du hitta vad är trasig, eller hur. Och man kan inte fixa det med tvång, du kan fuska men då är det hästen som mår sämre för det.

tråden som jag skrev om (läs sista inlägget)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704500

fast det är andra så ändringar som jag skulle göra så jag först skulle gärna hör vad du "läst" om hästen.
 
oj det var en dubblet!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hon är lugn med inte direkt ovillig att leda ut. Är också nöjd i hagen den första timmen ungefär. (Då kan jag också ha henne ensam om det kniper, har gjort så om jag inte har haft någon annan häst att ställa ut med henne). Hon betar, rullar sig, leker och vilar - allt helt normalt.

Efter ungefär 1-1,5 timme börjar det. Jag har märkt att om jag visar mig då så vill hon direkt komma in och tycker inte alls om att jag lämnar henne igen. (Första timmen, eller så länge som hon vill vara ute den dan, det varierar lite, så gör det henne ingenting, så jag tror inte att det är för att hon är så himla präglad på mig eller så. Hon gillar människor men är också en självständig häst så att säga.)

Alltså brukar jag försöka hålla mig ur vägen. Och då kommer inte helt sällan någon annan och menar att jag nog borde hämta in min häst eftersom hon springer som en galning och funderar på att riva staketet. (Och jag kan visst förstå att övriga hästägare inte tycker att det är så bra. :o )

Om hon då får komma in ett par timmar går det bra att släppa ut henne igen, så ibland gör jag så.

Hon står på en ridskola så det är ofta ganska mycket folk och rörelse i stallet. Hon kanske tycker att det är intressantare helt enkelt?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

En fundering, hur är hon när ni rider, accepterar hästen att ni rider ut och iväg, blir det segt på utväg och full fart hem till boxen då också??
 
Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Vad är hästens bästa det vet nog hästen bäst själv. Visa hästar vill och trivs bäst ute medans andra trivs bäst inne..

Du vet dock inte alltid vad som är bäst man ska lyssnar till sina djur.

Inte tro man vet allt bäst:-)
 
Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Vad är hästens bästa det vet nog hästen bäst själv. Visa hästar vill och trivs bäst ute medans andra trivs bäst inne..

Du vet dock inte alltid vad som är bäst man ska lyssnar till sina djur.

Inte tro man vet allt bäst:-)

Bara med hur och vad du skriv nu, jo jag tro jag vet mer än dig allefall med detta här.

Aldrig har jag skrivet att det inte var ok att låt hästen vara inne. Eller den ska tviingas att göra nåt som den inte tycker om. Men hästen har ett problem att det känne sig så mycket oro/panik att det känne att den måste springa till stallet, spela ingenroll vad står framför hon. Hästen inte mår bra av nåt och om du tycker det är bra att hon behålla de räddslar och stanna inne utan att försöker hitta fel och hjälpa henne att mår bättre/bekvämare ute så är det nåt som saknas från din hästkunskap tro jag.

Jag tvinga aldrig en häst att göra nåt eller "hjärntvätta" de heller. Du ska inte vara imot/rädd för nåt som du inte vet om.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Prova att göra hagen roligare, har ni ingen skog eller buskar i den så lägg in stockar. Många hästar vill inte kissa ute för dem är vana att göra det på halm men de som varit lite så jag träffat på har kissat i hagen om man gjort en hörna med mkt halm.

Men prova med mat i hagen som andra föreslagit och lägg ut lite halm med. Och viktigast fasta tider och rutiner.

Våra hästar i stallet vill också in men på en speciell tid, då kvittar det hur mkt gräs de har i hagen. De står snällt och väntar vid grinden på att komma in.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

En fundering, hur är hon när ni rider, accepterar hästen att ni rider ut och iväg, blir det segt på utväg och full fart hem till boxen då också??

Nä, de är full fart hela tiden. ;) Skämt åsido, inga problem att rida iväg med henne. Inte heller någon större skillnad om man rider ensam eller med sällskap.

En fråga till alla som skriver att hon ska få mat i hagen? Menar ni kraftfoder? För jag tror ju knappast att hon väljer hö framför gräs?
 
Först och främst jag skulle ber om ursäkt för hur jag skriv sista inlägget. Vill inte förstöra tråden. Det var inte meningen, jag hade ett väldigt dålig dag och bara reagera utan att tänka. :crazy:

Jag har haft svårt att sova sista tiden så igår allt jag kunne tänke på var vad du skriv. Svartet, var det skrivet från minne eller har du verkligen tittat på henne hur hon är i stallet, mjuk huvud lågt, av kopplat, osv till ner du tar ut henne. Mest inte märke eller tänka på att en häst kan vissa täcken att det är "obekvämt" och fortfarande går framåt. Jag är verkligen intresserad av vad hon gör som sagt från öron till foter. Studera henne lite. Det kan faktis berätta mycket:) .

Gör hon det varje dag?
sen när hon gör det kan det också vara att nån ta in en annan häst? Eller att nåt ändra utanför nånstans?

Annars har jag börjart skriver nåt ner på papper men det kan ta en stund innan jag formulera det, :o spårket vet du...

Men jag tycker du gör rätt hit tills att ger henne den säkerthet hon behövs att kunne går in och de andra kanske är rätt med att göra det lite rolig får henne i hagen när hon är ute.
 
Sv: Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Snacka går ju. Har jobbat 14 år heltid med hästar hmm individer, och det du säger visar på ganska stor brist på respekt för djurs egna val..

Har sett endel av såkallde tvångs metoder som du med fler föreslår. Och det slår oftast tillbaka obönhörligt förr eller senare.
 
Re: Sv: Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Snacka går ju. Har jobbat 14 år heltid med hästar hmm individer, och det du säger visar på ganska stor brist på respekt för djurs egna val..

Har sett endel av såkallde tvångs metoder som du med fler föreslår. Och det slår oftast tillbaka obönhörligt förr eller senare.

:smirk:

Alrighty Then!

Förklara du vart Jag har skrivet tvång?

Bara att man har jobbat 14 år heltid med hästar i bytyder att man är vet det mesta heller. *Jag känner folk somhar jobbat i 40år med hästar heltid och fortfarande inte vet ett piss.

Om du läser genom (synsam har bra grejer) ordenligt så skulle du ser att jag är efter vad händer i hjärna mer en att tvinga hästen ute, sen Kan man hjälpa hästen på hästens fart genom faser. Jag går aldrig forterare än vad hästen kan klara av själv. Lära lite själv kanske om hur hästen fungera så skulle du ser att det är ingen tvång. Utbilda dig.
 
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nej jag har aldrig påstått att jag vet mer än andra men har nog mött på fler typer avv hästar än den normala hästägaren. OJag har den utbildning jag behöver.

Men det du har skrivit hittills fram till nu har liknat tvångs metoder sorry så får man inte alltid det att låta rätt när man skriver.

Jag har jobbat med problem hästar så nog vet jag hur man behandlar hästar med problem alltid.

En del individer (hästar) vill faktiskt inte vara ute, helt utan orsak eller att den har något problem.

Men människan är ju så kvicka att hitta problem även om där kanske inte finns något.

Man ska lyssna på sin häst, och inte tvärt om..
 
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nej jag har aldrig påstått att jag vet mer än andra men har nog mött på fler typer avv hästar än den normala hästägaren. .
Och varför tro du att JAG har inte träffat fler typer av hästar heller. Du har inte tänkt att nån annan än dig som kanske har jobbat fulltid/deltid/hobby med hästar mer än 14 år har också nåt vetet att säger.

OJag har den utbildning jag behöver
va bra du också Utbilda/utbildat dig till en "horse behaviourist". Hur långt har du gått kurser och var har du utbildat dig?

Men det du har skrivit hittills fram till nu har liknat tvångs metoder sorry så får man inte alltid det att låta rätt när man skriver.
Fortfarnde intresserad av vad du läst som likna tvång.

Jag har jobbat med problem hästar så nog vet jag hur man behandlar hästar med problem alltid.
Och varför tro du inte att har har gjort det samma, eller att det kan vara mitt jobb?


En del individer (hästar) vill faktiskt inte vara ute, helt utan orsak eller att den har något problem.
And there in lies the problem. Det är nästan alltid finns en orsak. När din son börjar växa upp och du upptäcker att han tycker det är läskig att gå utanför huset. Skulle du bara låt det vara eller skulle du söker hjälp för att lätta hans bekymmer? Och nu prata jag om att läka hans tankar inte ta honom bakom nacke och kasta honom ute och säger "deal with it!".
Vad jag har skrivet är i stort sätt, jag tror hästen har liknade torgskräck. Jag heller hjälpa hästen så det mår bra lika ute som inne. Och inte bara låt det vara. Men om du tycker det är tvång. så i min osikt är det synd. Och jag vet redan din osikt om mig. :smirk:

Men människan är ju så kvicka att hitta problem även om där kanske inte finns något.
Det hålla med om, MEN samtidet kan det bli tvärt om att folk inte ser när hästen har ett problem.

Man ska lyssna på sin häst, och inte tvärt om..
det är sant men det är inte alltid att man förstår spåket hästen pratar i så de kommer up med sin egen uppfattning. Men mest tycker jag att det ska det var omsesidig. Båda ska kunne förstår.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Man ska inte straffa hästen för att den vill vara inne.

det finns inte många hästar som verkligen vill vara inne för att vara inne...

En häst ska ärta i lugn och ro och inte bli tvingad, eller hjärntvättade till att gilla något den inte gillar..


Nä just det!!!!
De ska inte ha mat och annat gott som "belöning" varenda gång de går in!!!
Det kan i vissa individuella fall gå så illa att hästarna inte går att ha ute bara för att de vet att det finns gott som väntar inne. Då är det ju inte själva innevistelsen som de vill åt utan "det goda"/maten.
Vi har provat lite allt möjligt med våra och om de inte får mat inne så vill de faktiskt helst inte gå in alls... så det så.

Min häst kan man till exempel inte ge mat direkt efter en ridtur...då blir det direkt så att han springer och taktar och vill hem snabbt (fast han har kompis med sig) när man vänder hemåt ute i skogen. Det handlar då inte om att han inte vill vara ute och bli riden utan om att han lätt blir matfixerad, mycket lättare än andra hästar jag haft. Han verkar se det som att han blir belönad för att han har gått hem och avslutat ridturen.

Sen är det också så att vissa hästar lätt lär sig att de kan lura oss människor till det mesta. En häst som brallar och springer i hagen en dag (kanske på grund av broms eller vad som helst) och blir intagen till stallet och får en tuss hö för att den ska lugna sig. Den har ju lärt sig: "att om jag hetsar och springer lite....då får jag belöning inne i stallet form av hö." Andra hästar kopplar kanske inte alls ihop det.

// M
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

det finns inte många hästar som verkligen vill vara inne för att vara inne...

DÄR HAR DU FAKTISKT FEL!! BIG time..


Nä just det!!!!
De ska inte ha mat och annat gott som "belöning" varenda gång de går in!!!
Det kan i vissa individuella fall gå så illa att hästarna inte går att ha ute bara för att de vet att det finns gott som väntar inne. Då är det ju inte själva innevistelsen som de vill åt utan "det goda"/maten.
Vi har provat lite allt möjligt med våra och om de inte får mat inne så vill de faktiskt helst inte gå in alls... så det så.

Min häst kan man till exempel inte ge mat direkt efter en ridtur...då blir det direkt så att han springer och taktar och vill hem snabbt (fast han har kompis med sig) när man vänder hemåt ute i skogen. Det handlar då inte om att han inte vill vara ute och bli riden utan om att han lätt blir matfixerad, mycket lättare än andra hästar jag haft. Han verkar se det som att han blir belönad för att han har gått hem och avslutat ridturen.

Sen är det också så att vissa hästar lätt lär sig att de kan lura oss människor till det mesta. En häst som brallar och springer i hagen en dag (kanske på grund av broms eller vad som helst) och blir intagen till stallet och får en tuss hö för att den ska lugna sig. Den har ju lärt sig: "att om jag hetsar och springer lite....då får jag belöning inne i stallet form av hö." Andra hästar kopplar kanske inte alls ihop det.

// M

Har läst många inlägg av dig och att hästen får mat inne är ingen belöning.

Men för alldel ta du ´din tallrik och gå ut i regnet och sätt dig och äta för det är bättre för människan att vara ute än inne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 386
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 380
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp