Bukefalos 28 år!

Hur får man hästen att vilja vara ute?

Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Har läst många inlägg av dig och att hästen får mat inne är ingen belöning.
Ööööh.... :confused: Vad har det att göra med att du läst många av mina inlägg??? Har du tagit åt dig av nåt som jag inte menar nu eller? Jag fattar faktiskt inte vad du vill insinuera???

Men för alldel ta du ´din tallrik och gå ut i regnet och sätt dig och äta för det är bättre för människan att vara ute än inne.

He he he...så du är en sån som tror att vildhästar tar in på hotell när de ska äta eller? Vad sjutton är det med människor som vill förmänskliga sina hästar? Hästar skaffar sig behov som de inte hade fått om de inte haft kontakt med människor eller hur?

// M
 
Re: Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Men för alldel ta du ´din tallrik och gå ut i regnet och sätt dig och äta för det är bättre för människan att vara ute än inne.

Jag äter ute så mycket jag kan faktis, men faktum attt jag kanske inte raka mina ben tillräktlig konstetera inte för hovskägg som hålla mig varm på vinter.

Minternet är rätt man kan inte "förmänskliga sina hästar". Bara för man tycker "mänsklig" synd om hästen kanske är inte alltid bäst;) för hästen.

Originally Posted by minternet
det finns inte många hästar som verkligen vill vara inne för att vara inne...

DÄR HAR DU FAKTISKT FEL!! BIG time..

Det samma Grållens vän...DÄR HAR DU FAKTISKT FEL!! BIG time..

Om du har fått din kunskap från olika håll (utbildning, mästare, tränare, ect.)annat än att DU har bara hanterat olika individer så skulle du vet att en häst söker inne för olika orsak. Inte för bara vara inne. Och om jag gick med dina standard så skulle jag vara en "Expert" nu.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Allmänt!
I min värld vill ingen häst i grunden stå instängd i en box!
Väljer den att stå i box hellre än att vara ute, måste det finnas en eller flera bakomliggande orsaker till det.

Orsaker till att den inte vill vara ute, kan vara ohyra i luften, att den är ensam i sin lilla hage, stress p g av att själv hålla koll på/efter ev otäckheter, fel på hagen (el i backen, getinbon, elaka ungar mm) t ex.
Orsaker till att den vill vara inne, kan vara att den där serveras mat/godis, det är där sällskap/aktivitet finns, den har bättre koll på omgivningen m fl.

Jag håller med CS, ta reda på varför hästen hellre är ute än inne. En eller flera orsaker finns säkerligen.

Obs att hästar kan vilja gå in och ut efter behag. Våra gör det när dom får tillfäller till det, men då är det av nyfikenhet och godissök. Dom är sällan inne mer än 5-10 minuter och ute i övrigt. Stall m fl byggnader tillhör deras revir och dom går gärna runt och kollar detta revir. Men att vara inne, det vill dom inte.

Majola!
En fråga till alla som skriver att hon ska få mat i hagen? Menar ni kraftfoder? För jag tror ju knappast att hon väljer hö framför gräs?
Det tror jag, för våra gör det. Dvs, dom fixar själva sin övergång höst och vår mellan foderslag. Vi började med hösilage för c:a tre veckor sedan genom att lägga ut det på foderplatsen. Första dagarna var hästarna ganska ointresserade och åt inte så mycket. Men succesivt har dom övergått mer och mer till silaget, och nu knaprar dom lite gräs mest för vanans skull, skulle jag tro. Så småningom kommer dom också att ta med buskar och kvistar i kosten.
En reflektion. Förstår inte varför du inte har sällskap till hästen? Efter all diskussion som varit om lagförslag ang detta, så borde behovet av flockmedlemsskap vara bekant för alla idag!
Jag misstänker att det kan vara grundorsaken till dina problem.

LIA
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Sorry skryt månsar imponerar inte på mig...
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Sorry skryt månsar imponerar inte på mig...

Skrytmånsar???
Vad pratar du om? :crazy:
Kan du vara så vänlig att förklara tack! :mad:

Har du för vana att hoppa på folk du inte vet ett dugg om med helt ogrundade påståenden?
Om jag har trampat dig på tårna så får du gärna tala om hur och var...jag brukar be om ursäkt om och när jag råkat vara otydlig eller klumpig...
annars tycker jag du lägger av, jag vet inte att jag har gjort dig nåt personligen.

Det är ju synd att förstöra andras trådar så du kan PM:a mig dina åsikter så kan vi ta det med moderatorn i det fall det finns problem.

// M
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Skönt att det var någon mer som tyckte så...

Övrigt:
Jag påstår inte att ALLA hästar ska gå in utan mat. :smirk:
Jag menar att vissa individer är lättlärda/känsliga för "belöning" i form av mat och att dessa måste man kanske passa sig med så att de inte blir trixiga att ha ute.

Nu kanske jag är ute och cyklar...men hur är det med det där vi läst i skolan om ...: "Pavlovs hundar"..... lärde inte de sig att ....ja det var något med mat i samband med en ringklocka....?
Betingad reflex kallas det visst.
Klart att hästar måste kunna bli likadana.
Måste ut och googla på Pavlov...;)

// M
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Jag har inga problem med dig alls..

Men sluta säga att folk ska göra ditt och datt och dra paraleller till vildhästar, för våra tamhästar är så långt i från vildhästar dom kan komma det ända som finns kvar är flyktinstinkten.

Jag vil inte bråka med någon, men när jag ser råd som kan förstöra mer än dom tillför så måste även jag få säga mitt.

Som sagt hästar är individer och ska så behandlas, alltså vissa hästar vill inte vara ute timmvis och andra hästar kan gå ute året om.

Så är det och så kommer det alltid att vara. Varför tvinga ett djur att bli som vi människor vill att det ska vara, djur ska ha samma respekt som människan i stort.

Tack för mig...
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hon har hästar i angränsande hagar, de går inte ihop (hon är skodd och jättedominant, hagarna är för små för det). Vi tar henne alltid som första häst för annars blir hon jätteupprörd. QUOTE]


Och du tycker det är konstigt att hon tycker det är tråkigt ute????
Du har hästen ensammen ( mot lagen om jag inte minns fel!!)
och hon får bara mat inne??!!
Gräset har inget näringsvärde nu även om det ser fint ut ..
Släng ut henne i en stor hage med kompis o massa hö så ordnar det sej snabbt!
 
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nej jag har aldrig påstått att jag vet mer än andra men har nog mött på fler typer avv hästar än den normala hästägaren. OJag har den utbildning jag behöver.

Men det du har skrivit hittills fram till nu har liknat tvångs metoder sorry så får man inte alltid det att låta rätt när man skriver.

Jag har jobbat med problem hästar så nog vet jag hur man behandlar hästar med problem alltid.

En del individer (hästar) vill faktiskt inte vara ute, helt utan orsak eller att den har något problem.

Men människan är ju så kvicka att hitta problem även om där kanske inte finns något.

Man ska lyssna på sin häst, och inte tvärt om..

Ja det ska man men en häst blir sjuk som står stilla i en box 22timmar per dygn!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nä så lätt slipper du inte undan....
Du sa att du hade läst så många inlägg av mig.... och kallade mig skrytmåns!!! Jag vill veta vad du MENAR!
Jag hade gjort två inlägg här när du skrev detta....:confused:

Jag har inte skrivit att jag sysslat med hästar i X-antal år eller någonting i den vägen....det är väl du som hållit på så gentemot CaliforniaSwed...eller? :smirk:

Jag vill ha en förklaring, jag är nämligen av den typen som INTE vill ge dåligt intryck så om jag gjort det försöker jag bättra mig.

// M
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Lia: Men det ät inte din värld utan hästens värld du ska se till..
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Pssst!
Låt mig avslöja en hemlis ...
Vi lever i samma värld, hästarna och jag.
Det är "hästar ska vara instängda-folk" som lever i en annan värld. En hästfattig värld, filofiskt. :angel:

LIA
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Ooops! Ser att jag skrev fel i tidigare inlägg. "ta reda på varför hästen hellre är inne än ute" ska det förstås vara, och inte tvärtom.

Grållen, vill du diskutera innehållet i det inlägget?

LIA
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Du vill tydligen inte förstå vad man skriver hästen ska inte tvingas ut om den av någon anledning visar att den inte mår bra av det.

Jag säger inget om att stänga in hästar, överhuvudtaget.

Men i en fantasivärd kanske solen alltid skinner och alla hästar är lika..

Men så är det inte i den verkliga världen..

Du hade inte klarat av att tillgodo se min valacks behov med ditt synsätt tillexempel..
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

1 Var ser du att jag förespråkar att man ska tvinga ut en häst?

Du hade inte klarat av att tillgodo se min valacks behov med ditt synsätt tillexempel..
2 Vad har din valack för speciella behov?
3 På vad sätt skulle "mitt synsätt" hindra att jag tillgodoser olika individers "speciella behov"?

4 Hur tror du att hästarna har utvecklats och överlevt som ras, om dom inte skulle varit anpassade till uteliv?

5 Finner du det inte ett dugg märkligt, om en häst hellre står inne i en box än är ute i det fria?

Jag vill gärna diskutera varför en häst inte vill vara ute, och jag har framfört lite synpunkter i mitt första inlägg. Det var innehållet i det jag frågade om du ville diskutera. Kom gärna med argument och saklig information som ger mig ökad kunskap i ämnet.
En överlägsen "jag-vet-bäst"-attityd imponerar inte på oss, som har ännu längre häst-erfarenhet än vad du har.

LIA
 
Snacka går ju.
Vad har hänt nu???? Vart har du taget vägen?

Sorry skryt månsar imponerar inte på mig...

Har jobbat 14 år heltid med hästar hmm individer
men har nog mött på fler typer avv hästar än den normala hästägaren. OJag har den utbildning jag behöver.
Jag har jobbat med problem hästar så nog vet jag hur man behandlar hästar med problem alltid.
:smirk: Shall i go on?


Men sluta säga att folk ska göra ditt och datt och dra paraleller till vildhästar, för våra tamhästar är så långt i från vildhästar dom kan komma det ända som finns kvar är flyktinstinkten.
Så fel! Big Time...
Är du inte alls intresserad av hästens psyke, hur den mår inut i? Om du tro den översta biten är sant så är det faktis mycket i häst beteende och psyke utbildning som fattas. En rädd "rightbrained" tamm häst och en vildhäst är inte så olika.

Samma med minternet och LIA varför tror vad vi har skrivet om är tvång? (har frågat fler gånger men du har inte svarat på detta än) Pga att vi vill gå in och hjälpa en häst mår bättre ute och har mer självförtroende och känne sig säkert.

Igen, Vad har vi skrivet som tips som är tvång? Ingen tips från oss har kommet som kommer i närheten av tvång. Min tips var att ägaren ska läsa sin häst för att det är säkert hästen vissa (i kroppen) henne när det börjar blir osäket ute och jag tro att det är på väg dit till hagen inte efter 1-1½ timme. Då är så att den bara tåla inte mer. Men det är inte alla som kan läsa en häst. Jag vet att LIA och jag har ungefär samma tränings metoder och vi aldrig tvinga en häst att göra nåt det inte vill. Och genom vår tränings metoder så kan vi faktis har en häst väljer vissa saker genom sin egens val.

Igen du ska inte var imot/rädd för saker/metoder som du inte förstår. Det också finns andra bra metoder än dina 14 års erfarenhet. Varför är vi fel och inte du? Igen vi är efter att läka hjärna inte tvinga hästen acceptera det inte vill.
Vi är intresserad av vad är bäst för hästen.

Du vill tydligen inte förstå vad man skriver hästen ska inte tvingas ut om den av någon anledning visar att den inte mår bra av det.
En del individer (hästar) vill faktiskt inte vara ute, helt utan orsak eller att den har något problem.
Vilken är det nu igen?

Är du inte det minsta nyfiken hur vi gör saker utan tvång? Hur vi kan har en häst som har ett psykist problem, genomarbete det själv (med lite "hjälp") och kommer ut en mer självsäkert, tryyg, lung och gladare häst.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

min arabhingst på 1,5 år smet ut ur hagen varje gång jag skulle ut o rida på den andra hästen..
var då tvungen att ta in honom i stallet eftersom att jag inte ville att han skulle bli överkörd..
har nu flyttat på hästarna och där så är det 2 km till vägen så då lämnade jag honom ute..han smet ut ur hagen-jag tog in honom i hagen igen, med lite hö..han blev så snopen att han faktiskt stod där lugn o käkade hö.. det ja menar med detta är att om man tar in hästen "bara" för att den vill in, och som ja gjorde så fick han även hö inne:angel: ...
prova att släppa ut henne igen om hon smiter, då lär hon sig att det inte är lönt hur mycket hon än försöker...och är det verkligen ingen som vill ha sin häst med din:( , det var ju synd för det kan ju vara så att hon känner sig ensam:bow:
lycka till!!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Det är inte bara hästar som springer in i tryggheten utan även kor & grisar mfl. så det har inget med just hästens beteende.

Till TS
De flesta "normala " hästar vill hellre vara ute i det fria så något är fle om den inte vill det, anser jag och kommer att ha den tron tills någon kan överbevisa mig.

Att belöna hästen med mat/godis då den kommer in då den själv vill efter endast ett par timmars utevistelse är ju att tala om "inne finns det mat/godis och är man då en häst som anser att det är det bästa som finns så vill den givetvis in och få detta.

Att under en övergångsperiod endast servera dessa godsaker ute kallar jag inte tvång.
En häst mår inte bra av att stå i en liten box övervägande tid av dygnet utan är född till att vandra och söka mat/vatten.

En häst som är sjuk eller blir sjuk av att vara ute ska givetvis vara inne i en trygg miljö.

En häst tänker inte framåt och har inte samma tankeverksamhet som vi människor så att förmänskliga dom - NEJ - det är det största felet en människa kan göra mot ett djur. (förutom plågeri)
Vi lever vårt liv sedan får vi anpassa djurens liv i bästa mån efter vad det egentligen är födda till och skall inte jämföras med vildhästar eller andra levande.

Ta reda på orsaken till ett beteende och åtgärda efter det om det är något som är fel.

Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 101
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 009
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp