Bukefalos 28 år!

Hur får man hästen att vilja vara ute?

Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

*delvis knapplån*

Jag har lämnat tråden då jag tyckte det blev lite trist att visa svarade utan att ha läst igenom och bland annat började yra om att jag bryter mot lagen osv. Har ingen lust att diskutera det dock.

I övrigt - hästen "belönas" inte med mat när hon kommer in, om man inte ser det som en belöning att gå från gräs till halm. Och eftersom jag inte tänker ställa om hästen på varken spån eller betonggolv förblir det så. Vidare är det en säkerhetsrisk för både henne och de andra hästarna om man låter henne spränga/hoppa staket i uppfostrande syfte. Jag vill heller inte ha min häst lös på byn och tycker att sådana tips är ganska lättsinniga. Någon som har tänkt på konsekvenserna om en lös häst hoppar ut framför en bil med en barnfamilj i till exempel?

Tack för de konstruktiva tips som har kommit i tråden, de kommer jag att ta till mig!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nej hästen belönas inte med att få äta halm - men får den annan mat så belönas den anser jag.
Att den ska lämnas ensam eller tvingas kvar ute då den då hoppar ut har jag inte skrivit - vilket jag inte tycker man ska göra.

Jag skrev att man ska se efter orsaken och åtgärda beteendet.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Jag vet att du inte skrev det, därför betonade jag *delvis knapplån*! Hoppas att du inte tog åt dig!
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Efter ungefär 1-1,5 timme börjar det. Jag har märkt att om jag visar mig då så vill hon direkt komma in och tycker inte alls om att jag lämnar henne igen. (Första timmen, eller så länge som hon vill vara ute den dan, det varierar lite, så gör det henne ingenting, så jag tror inte att det är för att hon är så himla präglad på mig eller så. Hon gillar människor men är också en självständig häst så att säga.)
Är du säker på att hon vill komma in? Jag tror att rusandet är ett tecken på för lite stimulans. Har du testat att rykta och pyssla om henne i hagen? Är hon sprallig om du rider ut med henne efter att hon har varit i hagen ungefär en timme?

Alltså brukar jag försöka hålla mig ur vägen. Och då kommer inte helt sällan någon annan och menar att jag nog borde hämta in min häst eftersom hon springer som en galning och funderar på att riva staketet. (Och jag kan visst förstå att övriga hästägare inte tycker att det är så bra. :o )

Om hon då får komma in ett par timmar går det bra att släppa ut henne igen, så ibland gör jag så.
Nu vet jag inte om du redan testat något i den här stilen eller om det inte går av något praktiskt skäl, men här är en tanke:
Tror du att någon av de övriga hästägarna skulle vilja prova att låta sin häst gå i en avdelad hage med din häst? Tanken med en avdelad hage är att hästarna ska hälsa på varandra över avdelningen och att de ska kunna vänja sig vid varandras närvaro. Man kan också se om din häst slutar rusa om hon får kontakt med en annan häst över avdelningen. Sedan kan man se om man vill gå vidare och släppa ihop dem. Med tanke på att springandet bekymrar övriga hästägare, så kanske de kan vara intresserade av hjälpa dig att lösa problemet.

Hon står på en ridskola så det är ofta ganska mycket folk och rörelse i stallet.

Hon kanske tycker att det är intressantare helt enkelt?
Det är en rimlig förklaring. En annan möjlighet är att hon vill ut ur hagen men hoppas på något annat än att bara stå i boxen. Det kan också vara så att hon har samma problem i boxen men att det inte märks på något uppenbart sätt.
 
Sv: Re: Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Ingen blir någonsin allvetande när det kommer till häst. Inte ens du.

Din väg är kanske rätt för dig men kanske inte för alla.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Är du säker på att hon vill komma in? Jag tror att rusandet är ett tecken på för lite stimulans. Har du testat att rykta och pyssla om henne i hagen? Är hon sprallig om du rider ut med henne efter att hon har varit i hagen ungefär en timme?

Hon är sprallig vid all ridning, ingen skillnad om hon gått i hage innan eller inte. Ryktat i hagen har jag inte testat. *idé*



Tror du att någon av de övriga hästägarna skulle vilja prova att låta sin häst gå i en avdelad hage med din häst? Tanken med en avdelad hage är att hästarna ska hälsa på varandra över avdelningen och att de ska kunna vänja sig vid varandras närvaro.

Det är så de går.
 
Re: Sv: Re: Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Ingen blir någonsin allvetande när det kommer till häst. Inte ens du.

Din väg är kanske rätt för dig men kanske inte för alla.

Det har du rätt i jag kommer aldrig veta allt men mitt mål är lära ganska mycket om de ändå innan jag dör.:D

Jag aldrig vill tvinga mitt sätt på nån, MEN jag vill att folk kunne vara lite mer "öppet" till nya tekniker/tankar som finns ute nu även bevisad av de sk "expertana". Tyvär har inte alla sätt/läst/gojrt allting som finns, (inte äns jag men jag jag fösker:D ) med träning, hästbeteende osv, men att folk kan vara mer öppet till vad andra säger är bra tycker jag.

Men om nån lära mig nåt nytt eller bevisa mig fel så är jag bara glad för det, jag vill lära mer.

Så jag tackar dig för en intressant "diskation".
 
Jag ber omursäkt om jag skrivet nåt åt dig som du tolkade att vad du gör nu med din häst är fel på nåt sätt. Det var inte meningen. Om hon känne sig att hon måste in, så ska hon in, vill inte att hon heller mår dålig ute. Stress kan ta mycket energi. Och som du säger vad kan händer om hon kom ute.:( Men som mysko säger det säkert finns en orsak till varför hon är obekvämt att vara ute, men jag tro det är inte att hon vill bara har mat.

Igen sorry om vi förstöde din tråd men såna diskationer bara poppa up vid olika tillfällen. Denna gång var det din tråd:o
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Vill bara be om ursäkt för att din tråd blev demolerad, på detta visset.

Hoppas du och din häst hittar den lössning som passar er bäst..
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

min gammla ponny har både haft sällskap i hagen och gått utan..men han ville helst av in i boxen igen efter ett par timmar (om dt inte var sommar och typ 30 grader varmt,då vill han vara ute)
Han gick alltid i stor kuperad gräshage såväl emd kompis som utan...

Stora hästen däremot vill vara ute så mycket som möjligt ensam lr med kompis,snöstorm,ösregn lr fint väder - han vill vara ute..

Så dom får som dom vill i den mån det går att lösa..regekn vara ponnyn skulle ute iaf tre timmar..sen fick han bestämma lite som han ville..

Sora fick vara ute så länge det gick
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Det är så de går.
Om jag fattar det hela rätt, så är den andra avdelningen av hagen stor och har flera hästar som antagligen går långt bort från din häst. Stämmer det eller har de andra hästarna kontakt med din häst?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Nej, det är flera små hagar som angränsar till varandra (alla går enskilt).

Dvs, de kan ha kontakt över staketen om de vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Hmm, då kan man ju tycka att någon av hästarna borde ha kontakt med din häst. Har du koll på hur ofta hon får sällskap?
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Ibland står de och kliar varandra över staketen, ibland betar de bredvid varandra. Och ibland verkar de inte särskilt intresserade alls.
 
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Ibland står de och kliar varandra över staketen, ibland betar de bredvid varandra. Och ibland verkar de inte särskilt intresserade alls.
Bra! Då är hennes situation i hagen klart bättre än vad jag först trodde.

Men jag är något förvånad över att det inte funkar att släppa ihop henne med en häst som kliar henne och betar bredvid henne. Blir det verkligen mer bråk än vad det brukar bli när hästar gör upp rangordningen? Har jag fattat fel igen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man hästen att vilja vara ute?

Antagligen inte. Men hagarna är så små att de inte kommer undan ordentligt, det är mest det som är problemet. Plus att det är en salig blandning av ridskolehästar, tävlingshästar och försäljnings-/tillridningshästar som man inte vill ta några risker med.

Summa summarum: I dagsläget har jag ingen möjlighet att ha henne ihop med någon annan häst. Jag hoppas förstås att det kan ändras på.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp