Bukefalos 28 år!

Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Hur öppna är ni i frågan kring hur ni hanterar/rider er häst?

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att ändra om problem skulle uppstå?
Skulle ni ens kunna överväga tanken att det är er hantering/ridning som orsakat ett problem?
Och skulle ni helt kunna lämna "er stil" för att göra/rida på ett annat sätt om hästen kräver det?

Vilken intressant frågeställning!

Som jag ser det är jag väldigt öppen om jag anser/inser att min häst behöver det. Och för mig är det självklart att det allt som oftast är ryttarproblem som ger hästskador såvida det nu inte är rena traumaskador.
Jag hade definitivt ändrat ridstil om det visade sig att min ridstil gav hästen skador.

Däremot är jag rätt oflexibel om nu allt verkar fungera. Jag ändrar inte något för ändrandets skull. Och min hästhållning måste kunna fungera med mitt övriga liv och åtaganden så där tycker jag ständigt att det blir kompromisser åt något håll.

Jag blir ibland rätt förtvivlad över de som vägrar sko hästen trots att den ömmar, vägrar lägga på ett täcke trots att den fryser och blir spänd i hela överlinjen. Lika förtvivlad blir jag över hästar som bara får vara ute någon timme per dygn eller står och svettas i täcken i sommarvärmen. Det är många gånger man inte ser någon måtta åt något håll.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag skulle ändra på allt om det vore så att det behövdes. Jag har häst för att jag älskar hästar, mina hästar. Jag skulle byta gren, stallförhållanden, foder, hanteringssätt eller vad det nu kan handla om ifall det var så att hästen behövde det för att fungera optimalt, bli frisk från en skada eller vad det skulle kunna vara. :) Sedan kan man ju inte hux flux bara ändra på allt för att någon säger det men är alltid öppen för förslag och nya lösningar och försöker se till hästens bästa så gott jag kan.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag är definitivt öppen för utveckling och nya kunskaper. Har själv just skickat iväg en av hästarna på utbildning just för att ta vara på hans kvalitéer bättre då jag inte är lika duktig som den ryttaren. Förhoppningsvis kan jag sedan snäppa upp mig ett steg och kunna rida hästen bättre själv också.

Däremot har jag ju ändå min egen filosofi vad gäller hästhållning och ridning i allmänhet men jag kan även där ändra saker om det uppstår nya situationer eller att jag inser att något inte fungerar optimalt.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

*kl

Både och, men jag är nog mer oflexibel är flexibel.

Ridmässigt har jag en grundplan för hur hästarna ska ridas för att vara hållbara. Den är självklart individuell lite beroende på hästens förutsättningar, men är i det stora hela rätt lik. Jag har haft oerhört få träningsrelaterade åkommor på hästarna genom åren, och känner därför att min plan fungerar.
När det gäller hanteringen är jag rätt flexibel, olika hästar hanteras olika, helt beroende på hur de är. Har exempelvis en som ogillar andra hästar och helst skulle gå själv. Hon har större delen av livet fått gå själv eller med en kompis. Hon vill heller inte vara ute hela jättelänge, och har heller inte fått vara det, medans en annan av mina fungerar absolut bäst i stor hage med flock och lång utevistelse. Så har hon fått gå också.
När det gäller foder är jag också rätt oflexibel, jag testar sällan nya märken och produkter, och kör på det fodret jag fodrat med i många år.
Jag har genom åren provat många olika veterinärer, hovslagare och massörer, men håller mig till mina favoriter, jag är rätt kräsen på det planet.

När det gäller o lära mig mer är jag dock alltid öppen och hungrig för nya ideér. Ibland testar jag ideér som jag förkastar direkt, ibland förkastar jag ideér utan att prova och ibland tar jag till mig ideér som jag är otroligt tacksam över att få ha tagit del av.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 362
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 150
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 555
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp