Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Elanor

Trådstartare
Jag och syrran ska köpa gård, och nu är vi lite nyfikna på hur ni som har gård och jobb lägger upp dagen.

På vilka tider fodrar ni?
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
När kommer de ut?
När kommer de in?

Berätta om era rutiner på gården! Gården ligger 20 minuters bilväg från både syrrans och mitt lilla extrajobb, så det är ingenting man tar en sväng förbi och fodrar lunch direkt! :)

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Vi har eget stall men inte hemma. Det tar c a 10 minuter att köra dig.

Fri tillgång på grovfoder inne och ute. Kraftfoder morgon (ute i hagen), kraftfoder kväll (inne i box). Nu är det gräs som gäller i hagarna, vintertid hösilage.

Mockar och gör klart stallet på förmiddagen, eventuellt motionerar vi djuren då också. Annars går de ute under dagen och vid intag motionerer/tränar vi. Skönt att ha stallet klart och kunna ta ut sig totalt på ridningen ;)

Visst är det lite surt att aldrig kunna dra sig i sängen en morgon, men å andra sidan är det härligt att slippa andras hästsyn och vara inackorderad. Vi behöver i alla fall aldrig stressa för utfodringen i o m att de normalt sett har fri tillgång och aldrig behöver vara hungriga.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Hur har ni grovfodret? Är det stor rundbal eller...? Jag hade gärna haft hästarna på fri tillgång också! Får se om det går att lösa!
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

I vinter har vi haft småbalsensilage, vi har bara 1,25 hästar sedan i november. Tidigare har vi kört 170 kgs fyrkantsbal, men vi ställer INTE ut hela balar utan lägger ut varje dag för att slippa snusk.

Vi har fått ändra lite sedan shettisen kom, nu under sommaren går han i annan hage för att inte dra på sig fång och elände. Men det finns att äta, bara inte så mycket som i fullblodshagen.

De kommer ut vid 07-08 och in 12-14 timmar senare nu på sommaren. Under vintern är de ute vid 9-tiden och kommer in mellan 16-18. Då är fullblodet klar ute, han springer av sig skor och sönder sig om han inte vill vara ute längre. Maken till svårhållen häst har jag aldrig haft.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Dom här rutinerna hade jag i vintras, kommande vinter står dom på lösdrift!:)

På vilka tider fodrar ni? 7, 16 (om det) behövs och 22
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar? ja, jobbet ligger 3min bort med bil så lunch är inga problem när det behvs.
När kommer de ut?7
När kommer de in?22

jag har ju två unghingstar som har haft fri tillgång till grovfoder därav dom få utfodringstillfällena.
På morgonen har dom fått en bal hö (ca 10kg) i höhäcken i hagen denna har för det mesta hållt ända tills insläppet, har den inte det har jag fyllt på vid 16 tiden.
Vid riktigt dåligt väder har jag fodrat med en mindre giva på morgonen och sen även på lunch och em för att fodret skall hålla sig fräschare (ej dyngsurt)

Vid insläppet har dom fått hö + kraft.

Mockningen har jag gjort på morgonen om jag hunnit!

Lycka till med gården!;)
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Hej hej har egen gård och så här gör jag.. jag börjar jobba kl 06.30 på morgonen och slutar 15.30 bor ca 30min bilväg från jobbet vilket gör att jag inte kan åka hem på lunchen. därför har vi bygt en smart liten hör aoutomat av ett galler till dom stora vattentankar som folk brukar ha vid hagarna. och byggt som an trekant inuti så att höt åker ner mot gallret och ett lock på. lite svårt att förklara men funkar väldigt bra. där har dom fr tillgång hela dagen. min dag ser ut så här.
05.00 upp ur sängen dricka kaffe göra mig iordning.
05.40 ut till stallet fodrar endast kraft foder. lägger på/byter täcken om det behövs.
05.55 släpper ut hästarna
16.00 kommer hem mockar m.m fyller på hö i aoutomaten
17.00 och frammåt rider
20.00 hästarna får gå in och äta kvällsmat kraftfoder och hö

hoppas att du fick lite hjälp!!
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Har stall på gården, fyra hästar.

Sommar:
kraftfoder morgon och kväll, vanligtvis ute dygnet runt på bete

Vinter:
Kraftdoer morgon och kväll, fri tillgång till hö ute och inne, går ut vid 7-8 och in vid 22-23 eller senare beroende på hur länge jag är vaken.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Vad kul att ni ska köpa gård! Välkommen till "gänget"! :)

Vi har ca 20 hästar, de fodras på morgonen ca 8-9 och utsläpp efter ungefär en timma eller två.
Ett par hästar rider vi väl på fm. Beror på. Vi mockar och ställer stallen i ordning på förmiddagen. De har gräshagar så vi behöver inte fundera på lunch. Vinterhalvåret har de hö i hagarna.
Vi tar in dem på kvällskvisten, när de ser ut att vilja komma in eller när vi bestämmer själva. Vi matar dem efter att alla privathästägare har ridit och gullat med sina älsklingar, det kan variera allt från kl 18-22.
från juni och framåt försöker vi ha alla hästar ute, så att vi får själva lite semester efter vinterns tunga månader. Ibland är de ute på nätterna och ibland är de inne. Beroende på tävlingar, träningar etc
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Dagarna för våra hästar ser ut som följande:
Mellan 6.00-7.00 kraft foder inne medan hästarna äter läggs det ut hö i hagarna
mellan 6.30-7.30 hösilage/hö ute i hagen
ca 12.00 hösilage/hö ute
ca 16.00 hösilage ute
21.00 insläpp, kraft foder och hö/hösilage inne
ca 24.00 hösilage/hö inne

Avelstona går på lösdrift med fri tillgång på hösilage, fodring med kraft foder 2gng per dag.

sommartid går avelstona och unghästarna på bete dygnet runt, kraft foder en gång per dag.
de andra hästarna går ut som ovan morgon till kväll..de som går i betes hage fast inne på nätterna fodras då bara morgon och kväll samt på natten.

Vi har aldrig haft några problem med att kunna luch fodra då jag jobbar kvällar och är hemma på dagarna och kan då ordna all stall skötsel dagtid. Min syster som jag har hästarna med är istället hemma kvälls tid och kan ta hand om all stallskötsel kvällar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag har eget stall på gården med inackoderingar.

Kl 7:00 så ger jag dem kraftfoder inne. Släpper sedan ut dem i hagen och där ligger frukosten (som intagsfodringen lagt dit) färdig. De får lunchmat vid 13:00 tiden, med hjälp av lunchgrind. Kl 18:00 tar vi in hästarna och hästarna får intagsmat. Intaget på vardagar tar ofta de inackoderade, jag tar på helgerna. Sen kvällsmatar jag dem vid 22:00.

Nu när det är sommaren så har vi dem självklart ute längre. Är det fint väder så intagsmatar intagsturen dem i hagen och sen tar jag in dem vid kvällsfodringen. Vid dåligt väder (regn/blåst) så tar intagsturen in.

Jag jobbar heltid + ofta lite till.

:laugh:
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

På vilka tider fodrar ni?

mellan 6-8 på morgonen
mellan 18-20 på kvällen

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?

Fodrar själva. Ger inte lunch. (vissa gånger i vintras så slängdes det ut lite hö av folket som bor på gården till lunch när det var extra kallt ute)

När kommer de ut?

mellan 6-8 (när dom ätit upp kraftfodret)

När kommer de in?

mellan 18-20


har 10 min till stallet
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

förra stallägaren hade stallet hemma hos sig vi hade fri tillgång till hösilage.
har en foderhäck i hagen som vi sedan tog ifrån in till stallet.
de kom ut vid en ca 6-7 och in vid 20-21 och fick då krafft fick ej karafft på morgonen då de hellre ville ut i hagen.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Inget direkt jobb på morgonen (jag är fruktansvärt morgontrött:angel:) Går bara ut och tittar till dom på morgonen. Eftermiddag/kväll tar jag in alla på box för kraftfodergiva, visatition och träning. Under tiden alla hästar är inne mockar jag lösdrift, fyller på grovfoder och vatten
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag och syrran ska köpa gård, och nu är vi lite nyfikna på hur ni som har gård och jobb lägger upp dagen.

På vilka tider fodrar ni?
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
När kommer de ut?
När kommer de in?

Berätta om era rutiner på gården! Gården ligger 20 minuters bilväg från både syrrans och mitt lilla extrajobb, så det är ingenting man tar en sväng förbi och fodrar lunch direkt! :)

Tacksam för alla svar!

Under vintern har vi dessa rutiner.
Släpper ut dom vid 6 tiden med hö i hagen.
Vi har en lunch grind som går upp vid 11 tiden.
Eftermiddags hö när dottern kommer hem vid 15-16 tiden.
Insläpp vid 18-20 tiden.
Nattar dom med kvällsmaten vid 21 tiden.


Lunch grinden är suverän eftersom vi jobbar och går i skolan hela dagarna.:bump:

Vill du ha beskrivning på grinden kan du skicka mig din mailadress så skickar jag bilder och beskrivning, kostar inte många kronor att tillverka.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

På vilka tider fodrar ni? ca 06,30-12,30-16-17,30-22,30
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar? Fodrar alla tider själv - är hemma om dagarna
När kommer de ut? 06-07 tiden
När kommer de in? 22-23 tiden

Berätta om era rutiner på gården! Har inga direkta rutiner utöver fodringarna. Mockar och rider när det passar mig själv och familjens övriga aktiviteter.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Får de mat 2 gånger om dagen eller har de fri tillgång?
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Vi ger dom två gånger om dagen.
fick runt 15 kg var på vintern och nej dom åt inte alltid upp.. så i princip fri tillgång!
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag har inte egen gård, men hyr ett stall och lösdrift tillsammans med 2 kompisar. Har några inackorderade utöver våra hästar.
Gänget på lösdriften består av några småknattar (unghästar) och de går ju då ute dygnet runt;). Fritt med hösilage och kraftfodras 1 ggr/dag (vid 17-18-tiden).

För de 7 installade hästarna ser det ut såhär:

På vilka tider fodrar ni?
Kraftfoder vid utsläpp 6-7 på morgonen. Kraftfodring vid 20-21 vid insläpp.
Alla hästar har fri tillgång på hösilage i boxen och i hagen.

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
Vi har ju bara 2 fodringar/dag (kraftfoder) iom att de har fritt med hösilage. Det är den som har in eller utsläppet som ser till att hästarna får sin mat i sina krubbor.

När kommer de ut?
6-7 på morgonen

När kommer de in?
20-21
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

På vilka tider fodrar ni?
06:30 hö
08:00 ut i hagen och där hö
Rider på fm efter mockning o.dyl. Ut i hagen med grovfoder igen ca. 12:00
18:00 släpper fodergrinden in till hö
22:00 insläpp, grovfoder samt kraftfoder.

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
Pappa ger första högivan på morgonen, jag & fodergrinden sköter resten.

När kommer de ut?

08:00

När kommer de in?
22:00

Detta är när hästarna står inne. Sommartid är de ute med enbart gräs/hö.
Har hästarna i eget stall hos mina föräldrar.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Sådan ser vores tidsplan ud:

Vi har 2 hästar, et föl/plag og en shettis hemma.

Kl. 6.30 får de frukost

Kl. 7 kommer de ut og om vinteren får de hö i hagen.

Kl. 14-15 kommer de ind og får lunch og hö

Kl. 16-17 får de betfor (alt efter hvornår jeg skal ride)

kl. 19-20 får de kvällmat og hö

Föllet og shettisen får mat 3 gange om dagen. De får ikke betfor og får deres lunch ute i hagan.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp