Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Hej. Vi har eget stall här hemma på gården.
Nu fodras ju inte hästarna alls utan de går på bete men på vintern ser det ut ungefär såhär..
Morgon runt kl. 6
Lunch 1 runt kl. 11
Lunch 2 runt 16
Kvällsmat runt 21
Vi fodrar alla tider själva i regel är det någon dag vi inte är hemma utan är borta hela familjen så kommer min svärfar som bor 2 km ifrån oss.
Min man släpper ut hästarna innan han åker till jobbet och ger dem hö i hagen, jag ger dem lunch 1 eller min svärfar, lunch 2 ger jag eller barnen och insläp och kvällmat sköter jag eller ibland maken.
Hela familjen hjälps åt med hästarna men huvudansvaret är mitt, det är även jag som fördelar arbetet vidare om jag inte kan.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

I stallet jag är nu (med ca 10 hästar, varav 1 inhyrning):

¤ Morgonrutiner tar iaf 45 min (runt 6-7 tiden) :
Fodra tävlingshästar/vuxna hästar (kraftfoder), släppa ut unghästar, leda ut tävlingshästar + ge dem hö (förberett dan innan, 1 påse/häst) i hagen.

¤ Under dagen:
Unghästar/föl/fölston har fri tillgång på hösilage i hagen.

¤ Lunch till tävlingshästar:
Hö som oftast är iordninggjort i påsar, 1 påse/häst. Lunchtider kan variera något, den som slutar tidigast får luncha, men det kan tyvärr bli ganska sent, så det är förstås inte optimalt.

¤ Em/Kvällssrutiner:
De som ska ridas tas in efter hand. När de är ridna får de antingen gå ut i hagen igen eller gå rasthage eller stå inne, beror lite på väder, tid på dagen etc.
Hö läggs in i alla boxar, hövagn och höpåsar förbereds för morgondagen
Sist tas unghästarna in, de ska gå ute sålänge som möjligt, men mellan 20-22 tiden ungefär.
Alla hästar få kraftfoder


¤ Sist på kvällen:
En sista koll så alla verkar må bra, och alla vattenhinkar fylls upp så de är fulla för natten.


Stallet jag stod tidigare, som var inhyrningsstall

¤ Morgon:
Alla hästar får kraftfoder inne, släpps därefter ut (sprang lösa mellan 2 linor, så det gick rätt fort)

¤ Under dan:
Fri tillgång på hösilage i hagen
Undantaget 2 ponnis med anlag för fång. De fick frukosthö i hagen när de släpptes ut (förberett i 2 påsar på kvällen innan) Dessa 2 ponnyer fick också lunchhö av stallägaren eller mig vid 14.30 tiden, 2 påsar med hö stod klara.


¤ Kväll:
Alla hästar släpps in och får kvällshö och kraftfoder, förberett av hästägarna och står redo utanför boxarna.


Det går ju att ha elektroniska hö-automater släpper ut lunchhö vd ett visst klockslag. Om ni inte känner någon elektriker som kan bygga en sådan blir det förstås svindyrt...

Fri tillgång på hö i hagen är såklart väldigt praktiskt, men vissa ponnyer (och en del tävlingshästar) passar det inte till. De flesta hästar brukar dock vänja sig vid att ha fri tillgång på mat och slutar äta ihjäl sig efter några dagar/veckor.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Det behöver inte alls bli dyrt att bygga en lunch grind.:)
Vi har byggt en egen och den kostade inte många kronor att tillveraka.
Det enda elektrikern behöver göra är att koppla in kabeln på grinden och uttaget i stallet/ladan och det tar inte många minuter.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

På vilka tider fodrar ni?
04.30, 10,00, 17.00 och 22.00.

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
Jag tar hand om alla fodringar själva eftersom jag är/varit mammaledig och även ska börja plugga hemmifrån till hösten.

När kommer de ut?
Mina hästar kommer ut ca 05.00.

När kommer de in?
Vid 22.00-23.00 (lite efter väder, vad man ska/har gjort med dom osv...)

Våra rutiner är så att min sambo går ut och ger hästarna sin frukost i boxen (Inget hö) när han ska till jobb vid halv 5.. sen går jag och släpper ut dom i hagen vid 5.. Byter då även täcken, plockar av nattlindor osv...
Dom har fri tillgång till halm i hagen (Rundbal).

Kl. 10 så går jag ut med en del hö i hagen.
Kl. 17 är det samma sak.
Sen hjälper min sambo till att ta in hästarne strax innan vi går och lägger oss.. Brukar bli mellan 22 och 23 på kvällen.. Då har jag mockat boxarna, fyllt hö-nät, fixat med nattäcken, kvällsmat osv så det är färdigt när dom kommer in...
men ibland får dom gå in lite tidigare om det är äckligt väder, och då serveras det bara halm (hö självklart på de tider som de får det) och krafftfodret och natthöet ges vid 22 ca...
Och ibland går en häst in lite tidigare om jag har ridit sent tex...

jaa.. såhär ser det ut hos oss... tycker det funkar bra.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

*kl*

Har eget stall, ett par minuters gångväg från huset. Jobbar 5 mil hemmifrån.
Utgår från rutinerna på vinterhalvåret då hästarna står uppstallade.

På vilka tider fodrar ni? Kraftfoder innan utsläpp, ca 06.00, och vid nattning, ca 22.00. Fri tillgång på hö i box och hage

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?Frigång

När kommer de ut?06.00
När kommer de in?22.00

Brukar även mocka på morgonen, är skönt att ha stallet gjort när man kommer hem, är bara att rida på kvällen:) På helgerna brukar jag göra alla veckorutiner såsom tvätta badkaret i hagen, alla hinkar, mocka hagen o.s.v.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Tack alla för svar!

Jag tycker att fri tillgång känns som en bra idé, men jag har en tjockis-paint och en shettis, så jag vet inte om det funkar ;)
Hade varit grymt med någon slags höautomat, eller "högrind" eller vad jag ska kalla det, så dom kan få ut hö men inte lika mycket som om det bara ligger på marken, så dom får jobba lite mer för maten.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag och syrran ska köpa gård, och nu är vi lite nyfikna på hur ni som har gård och jobb lägger upp dagen.

På vilka tider fodrar ni?
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
När kommer de ut?
När kommer de in?

Berätta om era rutiner på gården! Gården ligger 20 minuters bilväg från både syrrans och mitt lilla extrajobb, så det är ingenting man tar en sväng förbi och fodrar lunch direkt! :)

Tacksam för alla svar!

1. Fri tillgång på grovfoder (bete eller hö/hösilage). Kraftfoder (lucern, absolut inga pellets) endast vid aktiviteter.

2. Foder fylls på när det tar slut. Övervakar dagligen kvaliteten. En av oss jobbar enbart med hästarna (försörjningsverksamhet) och sköter det mesta.

3. Alltid ute
4. Alltid ute

Lägger till:
5. Varje dag vintertid mockas hagarna och ligghallarna.
6. Varje dag kollas att alla hästar verkar OK.
7. Vattenrengöring/påfyllning dagligen.

Hästarna (20 st) slukar vintertid ungefär 4h / dag bara i "underhåll", dvs när det inte sker några ritter alls.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Hur löser ni det med påfylling av grovfoder i era foderfållor ni som har lunchgrind?
Då tänker jag på översnöat foder, foder som det komme rmycket ren på osv om man lägger det direkt på backen utan tak enhel natt.
Eller gör inte det så mycket igentligen?
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag har eget stall sedan 3 år tillbaka. Jag fodrar mina hästar 2ggr/dag under vintern.
Kl 04.30 Eventuellt kraftfoder om någon häst behöver. Utsläpp i hagen. I hagen ligger grovfodret utlagt.
Kl 18.00 Insläpp och fodring.

Jag har i princip fri tillgång på grovfoder. Jag ställer inte ut en hel bal då det blir mycket nedtrampat och förstört. Jag har pallar med pallkragar som jag lägger fodret i = nästan inget spill och lätt att hålla rent och flytta på när det blir upptrampat runt foderplatsen.

Hittills har det här fungerat jättebra men i vinter tvingas jag nog göra på ett annat sätt då det ska finnas en jättetjock och väldigt lättfödd islänning i hagen också. Jag funderar på att göra 2 hagar. En hage med mycket mat i där mina normalfödda hästar kan gå. En hage med lite ensilage och ev halm där tjockisen får gå från utsläppet fram till lunch. Någon gång efter lunch öppnas en timerstyrd lunchgrind mellan hagarna och tjockisen kan rusa in i andra hagen och äta upp resten av fodret.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Vi har en liten gård och två hästar. De får kraft kl. 6.30 sedan får de hö i hagen och blir utsläppta när de ätit upp inne. Vi arbetar båda som lärare och är jag ledig på morgonen mockar jag direkt och gör allt klart för insläppet innan jag åker till jobbet annars väntar jag tills jag kommer hem.

Middagshö får de vid ca 12-14 beroende på om dottern är hemma eller jag åker hem vid lunch. Har vi långdag och svårt att komma ifrån brukar jag lägga ut dubbel ranson redan på morgonen. Vid 16-17 kommer vi hem och då får de gå in (+ mat) under vintertiden men nu på sommaren får de gå ute till ca 20-21 beroende på väder och vind. I normala fall är de ute dygnet runt efter ca 15/6 men då vi väntar föl i år så tar vi in dem om kvällarna för tillfället. Kommer de in vid fem får de nattmat vid 21-22 på kvällen. Just nu tar vi in ca 21 och då får de nattmaten direkt.

Vi sköter allt själva men det är mycket enklare än då vi tidigare stod i stort inhyrningsstall. Det tar 5-15 minuter varje gång och man kan umgås med familj och vänner oavsett vad hästarna har för behov. Nackdelen är då man reser bort men vi har goda vänner som alltid erbjuder sig att hålla ställningarna.

På sommaren då de är ute hela dygnet tar vi alltid ut allt från boxarna och högtryckstvättar samt målar om. Då håller sig stallet fräscht.

På vintrarna är jag alltid noga med att sopa och hålla efter det så att det inte mörjar igen oavsett hur mycket jag har att göra på jobbet (ibland blir det mer i stallet än vad man hinner med inne i huset:angel: men det är min käpphäst).

Lycka till! Jag tror ni kommer att uppleva det som enklare att ha eget än att hyra in;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag hyr stall själv och hyr sedan ut platser till andra också. Hästarna har fri tillgång på grovfoder under hela dagen

Sommartid:
08.00 Kraftfoder inne, utsläpp på bete
23.00 Insläpp, kraftfoder inne samt hö

Vintertid:
08.00 Kraftfoder inne, utsläpp med fri mängd hö
17.00 Insläpp, kraftfoder, hö
22.00 Kraftfoder och hö

Hästarna går alltid i hagar om ca 1 ha/stycket.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag har lunchgrind. Vi har stora byttor och lägger höt i. Bukar ladda dem på morgonen. Är det pissväder och massa regn/snö så lägger jag bunkarna upp och ner. När det är lunchdags går hästarna in och puttar omkull bunkarna.

Men det är inte många dagar / år jag gör detta. Släpper ut hästarna vid 7:00 och de får maten vid 13:00, så på så kort tid blir inte ensilaget förstört.

:laugh:
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Jag har inte egen gård, men kan berätta hur vi har det i stallet som min häst står i.

På vilka tider fodrar ni? Kraft vid 6-7 på morgonen och 18-19 på kvällen, hö vid samma tider plus en giva vid 22 på kvällen.
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar? Stallägaren fodrar frukost och sen kväll. Mellangivan lägger vi in i boxen själva.
När kommer de ut? Efter att de ätit upp kraften, vid 7 ungefär.
När kommer de in? på vintern kl 18-19, vår och höst är de ute längre och får då 18-fodringen i hagen och blir insläppta lagom till 22-givan istället.


Vi har inte fri tillgång till hö i hagen, men när gräset inte räcker för sysselsättning längre så får de fri tillgång på halm istället. Från maj till och med oktober går de på bete. Stödfodras med hö när gräset börjar tryta.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

På vilka tider fodrar ni?
Vinter:
6.30, 13.30, 18, 22.30
Sommar: Bete, stödfodras samma tider som ovan men lämnar nästan allt hö.

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
Ja. På lunch fodrar den som är hemma, är ingen hemma åker morbror eller morfar ut o slänger ut hö.

När kommer de ut?
6,30 (står på lösdrift när det är okej väder, är det dåligt väder står dom inne)

När kommer de in?
22.30-23 om dom ej går på lösdrift.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Nu har jag ju inte egen gård men på loven när hästarna ska tillbaka hem så hyr jag ett helt stall själv så det blir som ett eget. Och på skolan så hyr jag in mig i ett stall där jag sköter allt själv så det blir ju också "eget" bara det att stallägaren har sina hästar där med;).

På vilka tider fodrar ni? På vintern: 05:00 när de släpps ut så får de hö i hagen som räcker hela dagen tills de kommer in klockan 20-22:00 och då får de så pass mycket hö inne så det är kvar lite på morgonen, alltså har de fritillång. På sommaren så får de mineraler med en skvätt betfor någon gång under dagen när jag kommer dit för att rida/pyssla.
Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar? Jag fodrar själv alla gånger. Eventuellt så ska min kompis också ha sin häst där i vinter så då kommer vi turas om/gå dit tillsammans.
När kommer de ut? På vintern: 05:00. På sommaren (slutet av april-november) så går de ute dygnet runt.
När kommer de in? De kommer in i boxen vid 20-23:00 under vinterhalvåret.

Skulle nog rekommendera er att ha fritt på hö/hösilage. Om inte hästarna blir allt för feta. Annars så kan man ju ge en rejäl giva som räcker länge, skaffa fodergrind eller kombinera större hö/hösilage giva med halm om hästarna har lätt att lägga på sig.
 
Sv: Hur fodrar/sköter ni era hästar och stall?

Har våran ponny inackorderad cirka 5 minuters bilväg hemifrån. Står enbart travhästar där (2 är avdankade, går som ridhästar nu). Finns rakbana och 3 rundbanor i närheten, olika kvalité och utformningar på dom. Finns en del ridvägar med och 15 minuters skrittvägg till strand.

På vilka tider fodrar ni?
Hm, jag är osäker på tiden dom får mat, idag var dom ute 5.45 ungefär, brukar annars vara runt 6.15-6.30 tiden dom är ute.

Dom flesta tar in sina hästar runt 16.00, och brukar då oftast få lite mat. Sedan är vi alla olika överens om när det ska kvällsfodras i stallet, det är sagt att sisten kvällsfodrar. Vilket ibland innebär att dom får sista givan mellan 16.00-17.00 vilket jag är helt emot då dom kommer få stå utan mat till ca 5.30 nästa dag! Det brukar oftast vara jag som kvällsfodrar och jag försöker fodra mellan 19.00-20.00 sommartid och 18.00-19.00 vintertid. Tyvärr får dom ingen lunch då alla jobbar eller har skola.

Fodrar ni själva alla tider, och hur sköter ni isåfall lunchen om ni jobbar?
På morgonen fodrar den som tar ut hästarna, en person som heter Rune, det är alltid han som fodrar och alltid han och husägaren som tar ut hästarna.

När kommer de ut?
Mellan 5.30-6.30, lite osäker, beror på vinter eller sommartid med.

När kommer de in?
Allt mellan 16.00-19.00. Alla tar in sina egna hästar. Jag vill gärna ha ponnyn ute så länge som möjligt, medan dom andra tar in sina lite tidigare. På vintern går dom in så fort man kommer dit, runt 16.00.

Skulle jag själv bestämma, skulle dom bli fodrade tre gånger om dagen (morgon, lunch, middag). Morgon tiderna som vanligt och lunch vid 13.00 ungefär samt middag tidigast 19.00.

Dom skulle gå ute till minst 18.00, beroende på väder.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 198
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp