Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W

Trådstartare
Herrn har idag försökt liva upp ett vääldigt basic dressyrprogram med lite byten :crazy: Det som står i programmet är en långsida i galopp och så avsaktning till trav innan hörnet. Fattningen fin, galoppen fin och allt är frid och fröjd, tills jag lägger in en halvhalt för att förbereda honom på avbrottet till trav, och den lilla spelevinken tycker 'aha, dags för ett byte, jamenvisst!' och byter. Vilket gjorde att sjuan domaren börjat skriva snabbt kryssades över och blev en fyra *sucka*

Nu idag var det herrn som helt enkelt tog ett eget beslut, men jag HAR haft en del trassel med att få oönskade byten vid avbrott på rakt spår. Hästen är väldigt, väldigt störningskänslig i galoppen och har en tendens att byta för minsta lilla, och vår bytesträning har ju inte direkt gjort honom MINDRE benägen att göra det. Sen har han i vissa lägen lite problem med galoppen pga sin has.

Och i väntan på att det ska uppfinnas program där alla fattningar är på böjt spår och det bara galopperas på böjt spår, så.. Jag MISSTÄNKER starkt att i 'normalfallet' är det JAG som gör något i avbrottet som får honom att byta, men jag kan för mitt liv inte komma på vad hur jag än rannsakar mig själv. Men tips för att - tilsl problemet är löst - undvika det hela? Hästen har synnerligen lätt för förvänd galopp ska tilläggas, så han tycker inte det blir obekvämt eller avigt med att byta om och gå i förvänd, gör det lika gärna som i rättvänd.

Sen en annan fråga - på grund av 'yttre störningsmoment' (de började bygga upp etts tort STÅND precis utanför banan) i den andra galoppfattningen så blev den åt helvete. Skulle bli en vänsterfattning i hörn, det blev en 'häst skyggar åt vänster precis i fattningen och fattar höger galopp', och drar sen iväg en halv långsida innan jag fick hejd på honom. Då var han av förståeliga skäl milt sagt upprörd, och jag hade tio meter på mig att få till rätt galopp samt ett avbrott till trav. No need to say att det inte gick.

Men hur i helsike löser man en sådan situation på ur bedömningssynpunkt lättaste sätt? När jag inser att fatta en ny galopp kommer INTE gå och det kommer bara bli än mer studs och spänt. Det som gett det lugnaste resultatet hade varit att skita i galoppen och se till att komma tillbaka till en balanserad, avspänd trav. Skulle jag fått till galopp hade jag blivit tvungen att lägga en liten volt och fatta i volten och sen rida ut på spåret. Men då blir det ju vägar som inte riktigt är planenligt.

Nu gjorde jag som man eg ska, dvs bröt av till trav och så nytt fattningsförsök, som ju dock blev pannkaka (vilket jag visste) och vi fick en ganska spänd och hattig trav i 10 meter efter 'avbrottet' med. Och fick en tvåa på galoppdelen där..
Men finns det något sätt att rädda situationen under de omständigheterna, eller är det bara att sucka, le och låtsas som det regnar när man sitter där på en spattig häst? ;)
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Jag kan bara tala från min egen erfarenhet, men har också haft "turen" att ha flera hästar som haft otroligt lätt för att balansera sig i förvänd galopp osv och därmed gärna fattat "fel" eller bytt.

Tycker bara det finns en sak och det är att på rakt spår, trots att du har/strävar efter att ha hästen rakställd och liksidig, ha koll på ytter till 200%, i alla lägen.... har man det så - ja.. då byter hästen inte... gäller alltså att hålla i och uppe för ytter... men vet att det är trixigt när hästen är pigg på att byta ;)

ang bedömning, så vet jag inte om jag läser din fråga eller vad som hände rätt, men jag skriver ganska ofta åt domare på tävlingar, och som jag fattat dig så var du halva långsidan utan visad galopp och sen hade du svårt att få resten av långsidan att funka, eller hur?

summa summarum blir ju att endera blir det att rörelsen inte är visad, punkt slut, och neddrag därefter, eller så kan du göra så gott du kan och försöka visa, om än sent, och då kan du få¨en ngt högre siffra med kommentar "rättat" eller "sent", osv.... du kan inte lägga volt eller börja om då blir det fel väg och avdrag. men det vet du ju - är som sagt osäker på att jag läst frågan rätt så om jag inte har det får du förklara igen!
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

rid lite tanke öppna i avbrotten och fattningarna
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Tycker bara det finns en sak och det är att på rakt spår, trots att du har/strävar efter att ha hästen rakställd och liksidig, ha koll på ytter till 200%, i alla lägen.... har man det så - ja.. då byter hästen inte... gäller alltså att hålla i och uppe för ytter... men vet att det är trixigt när hästen är pigg på att byta ;)

Jo, det var ju en av de första grejerna jag försökte, men endera gör jag fortfarande något jag är omedveten om (jäkla bomlös sadel vet du, luddar inte till en enda signal *s*) för inte blir det bättre. Försökt (på träning) rida kontraställd, dvs utåtställd, kul säger hästen och byter, provat ställa lite för mycket inåt, kul säger hästen och byter.

Men jag misstänker att jag GÖR något jag är jäkligt omedveten om i avbrottet eftersom det så ofta är just språnget innan avbrott vi får ett byte, antagligen lägger jag min vikt knas eller något..

ang bedömning, så vet jag inte om jag läser din fråga eller vad som hände rätt, men jag skriver ganska ofta åt domare på tävlingar, och som jag fattat dig så var du halva långsidan utan visad galopp och sen hade du svårt att få resten av långsidan att funka, eller hur?

Nej, ännu värre. Hästen fattar där han ska, men iom att han skyggade inåt banan samtidigt så fattade han höger galopp (i vänstervarv) och kastade sig sen iväg längs långsidan (bort från det läskiga i hörnet) i högergalopp. Så halva långsidan var i fel galopp, jag lyckades (mycket bryskt ska tilläggas förvisso) bryta av till trav, men hästen var väldigt spänd och uppe i varv och travade mest på tvären. Vilket helt omöjliggjorde för mig att fatta en ny, korrekt galopp. Jag försökte (mest för att visa att jag noterat fadäsen) men det blev mest hopp och skutt och spänd häst. Så vi visade en halv långsida i fel galopp, en kvarts långsida i mycket spänd trav på tvären och två mycket spända, kassa språng rätt galopp (följt av ett kasst avbrott och en halv kortsida kass, spänd trav innan vi kommit 'i ordning' igen).

Frågan är omd et är bättre (vi fick ju såklart en 2:a på hela galoppdelen som sagt) att balansera upp traven, och då hade vi visat en halv långsida i fel galopp, en kvarts långsida i spänd, kass trav på tvären samt en kvarts långsida i återetablerad, balanserad trav (som jag hade kunnat fatta om ur OM det varit lång bana *s*).

De vill ju se att man gör något åt en felfattning, dvs bryter av och fattar om. Samtidigt så att fatta ur den trav som nu blev (spänd och på tvären) är ju liksom rätt kasst det med, men hade jag sett till att etablera en trav som det var fattningsbart ur hade det inte blivit någon ny fattning för långsidan är slut. Samtidigt är det ju eg 'rätta vägen' att gå, bryt av den felaktiga galoppen, gå ner i trav och fatta om galoppen ur traven. Men det kräver ju en trav med sådan kvalitet att man KAN fatta ur den. Vilket vi inte hade nu, och inte hade 'tid' att etablera. Så studsa runt och visa att man FÖRSÖKER fatta om galoppen men misslyckas kapitalt, eller bryta av, balansera traven till fattningsbar men inte hinna fatta om?



summa summarum blir ju att endera blir det att rörelsen inte är visad, punkt slut, och neddrag därefter, eller så kan du göra så gott du kan och försöka visa, om än sent, och då kan du få¨en ngt högre siffra med kommentar "rättat" eller "sent", osv.... du kan inte lägga volt eller börja om då blir det fel väg och avdrag. men det vet du ju - är som sagt osäker på att jag läst frågan rätt så om jag inte har det får du förklara igen

Förklarade ovan, blev det begripligare? Jo, volt vet jag ju att jag inte kan lägga då blir jag ju avblåst, tog det mer somexempel på vad det ENDA sättet att få en korrekt galopp längs den långsidan var. I övrigt är alltså frågan enligt ovan? (försöka fatta och VETA att man misslyckas ur kass trav, eller se till att komma tillbaka till en bra trav, men inte hinna fatta om och således inte visa ngt nytt fattningsförsök)
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Just så, håll honom lite innåt ställd i avbrottet, se till att du sitter på inner sittben, så han inte i galoppen "flyttar över dig" och då få lättare att byta om galoppen.
Du ska självklart hålla koll på ytter sidan och "inte tappa den".

Beträffande "skyggande häst inne på dressyrbanan" har du 2 val.

1: som du gjorde låtsas som det regnar och rida vidare, = dåliga poäng.

2: se det i utbildningssyfte, ta ner honom, överdriva hörnpasseringen, eller till och med lägga en volt = dåliga poäng.

MEN ju mer lösgjord och lyhörd han är desto bättre kan du parera en "kastning", lika viktigt här är att överdriva hörnpasseringen.

Om du vill ha ännu ett tips.

När jag tränar in mig på ett program, oavsett hur många gånger jag ridit det, så rider jag det många gånger i huvudet och lägger alltid in en halvhalt före och efter VARJE hörn, som ett eget bedömningsmoment.
Det är svårt att rida på tävling/programridning, och ju mer som sitter med automatik, dessto bättre klarar man hästarnas små extra överraskningar.
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
Frågan är omd et är bättre (vi fick ju såklart en 2:a på hela galoppdelen som sagt) att balansera upp traven, och då hade vi visat en halv långsida i fel galopp, en kvarts långsida i spänd, kass trav på tvären samt en kvarts långsida i återetablerad, balanserad trav (som jag hade kunnat fatta om ur OM det varit lång bana *s*).

De vill ju se att man gör något åt en felfattning, dvs bryter av och fattar om. Samtidigt så att fatta ur den trav som nu blev (spänd och på tvären) är ju liksom rätt kasst det med, men hade jag sett till att etablera en trav som det var fattningsbart ur hade det inte blivit någon ny fattning för långsidan är slut. Samtidigt är det ju eg 'rätta vägen' att gå, bryt av den felaktiga galoppen, gå ner i trav och fatta om galoppen ur traven. Men det kräver ju en trav med sådan kvalitet att man KAN fatta ur den. Vilket vi inte hade nu, och inte hade 'tid' att etablera. Så studsa runt och visa att man FÖRSÖKER fatta om galoppen men misslyckas kapitalt, eller bryta av, balansera traven till fattningsbar men inte hinna fatta om?

jag "fattar" nu, hehe :D
Ärligt talat tror jag det är helt hugget som stucket. Glöm den analyserande biten, för domaren skiter ju i (och kan heller inte veta eller spekulera om) dina intentioner, det som räknas är om du visat momentet eller ej, summa summarum.... visst- helhets intrycket i fråga om slut kritik osv kanske blir mildare om du inte tillbringar en långsida i fel galopp och sen "sliter" i hästen för att rätta, men jag tror ändå det är ytterst marginellt och siffer mässigt spelar det ingen roll, för det du får siffror för är utfört moment eller ej....

KUL att ni är igång så mycket! Fy 17 vad jag unnar dig det, att kunna både hoppa och dressyra med lite tävlingar dessutom!
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Just så, håll honom lite innåt ställd i avbrottet, se till att du sitter på inner sittben, så han inte i galoppen "flyttar över dig" och då få lättare att byta om galoppen.
Du ska självklart hålla koll på ytter sidan och "inte tappa den".

Antagligen mina sittben som felar för han lyckas byta iaf, eller så överdriver jag och vi är påväg in i sväng och när jag då rätar ut bbyter han. Men tror att problemet är min vikt och hur den hamnar, jag måste bara räkna ut VAD jag gör fel..

Beträffande "skyggande häst inne på dressyrbanan" har du 2 val.

1: som du gjorde låtsas som det regnar och rida vidare, = dåliga poäng.

2: se det i utbildningssyfte, ta ner honom, överdriva hörnpasseringen, eller till och med lägga en volt = dåliga poäng.

Fast ta ner honom gjorde jag ju, men hur menar du med att överdriva hörnpasseringen, vi var ju halvvägs upp på långsidan innan jag fick hejd på ekipaget. Skyggandet lyckades jag ju parera hyfsat bra, men iom att han skyggade la han ju vikten på 'fattningssidan' och felfattade. Och när det var ett faktum var ju hörnet redan förbi. iofs, hade jag fått håll på honom snabbare hade jag haft mer långsida att korrigera på, men jag tror det blivit lika illa i det här läget iaf? (det är hans andra dressyrtävling så mkt rutin som saknas)


När jag tränar in mig på ett program, oavsett hur många gånger jag ridit det, så rider jag det många gånger i huvudet och lägger alltid in en halvhalt före och efter VARJE hörn, som ett eget bedömningsmoment.
Det är svårt att rida på tävling/programridning, och ju mer som sitter med automatik, dessto bättre klarar man hästarnas små extra överraskningar.

Mm, jag strök faktiskt med flit halvhalterna innan hörnen idag, vi fick nämligen en neddömd travsträcka förra gången då hästen svarade lite för bra på en halvhalt (dvs jag tabbade mig) och vi fick ett skrittinslag. Så idag sket jag id em och siktade på flyt hela vägen. Och fick ju bättre poäng än sist (i första klassen, dvs inte den med skyggandet. hade 58,1% förra gången och 61,8% den här, förutom att hästen ställer sig snett i varenda halt *sucka* så var de enda missarna i första programmet rena ryttarmissar och vägslarv..Märks att jag aldrig rider med bokstäver och på rätt mått på träning liksom..). Så tills hästen fått mer rutin så tror jag jag fortsätter satsa på flyt men 'fuskar' lite, det är ju så låg nivå så uteblivna halvhalter noteras inte ens.
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

mackan skrev:
jag "fattar" nu, hehe :D
Ärligt talat tror jag det är helt hugget som stucket. Glöm den analyserande biten, för domaren skiter ju i (och kan heller inte veta eller spekulera om) dina intentioner, det som räknas är om du visat momentet eller ej, summa summarum.... visst- helhets intrycket i fråga om slut kritik osv kanske blir mildare om du inte tillbringar en långsida i fel galopp och sen "sliter" i hästen för att rätta, men jag tror ändå det är ytterst marginellt och siffer mässigt spelar det ingen roll, för det du får siffror för är utfört moment eller ej....

KUL att ni är igång så mycket! Fy 17 vad jag unnar dig det, att kunna både hoppa och dressyra med lite tävlingar dessutom!

Jo det kändes ju lite som pest eller kolera hur jag än gör, och det kändes efteråt som att jag med tanke på omständigheterna borde balanserat upp traven och visslat och ridit vidare. Nu gör det egentligen ingen skillnad, den enda soms er protokollet är jag och domaren och klasserna går ju som CR och det meddelas bara 'godkänd poäng eller ej', aldrig varken poäng eller procentsats. Och jag rider ju bara mot mig själv.

Fast jag FUNDERAR på om jag ska ta tillbaka dte jag sagt om att jag tycker LC blir 'för mycket' för honom, frågan är om det inte skulle passa honom bättre? Nåja, jag har till nästa vår att fundera på..

Och japps, jättekul tycker vi båda, men nu är det hopptävling nästa söndag,s en är det sluttävlat för i år (då har vi gjort 1 hopp och en dressyr i vår, och en hopp och en dressyr nu i höst), inga mer tävlingar förrän våren 06. Tyvärr faktiskt ;)
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
Mm, jag strök faktiskt med flit halvhalterna innan hörnen idag, vi fick nämligen en neddömd travsträcka förra gången då hästen svarade lite för bra på en halvhalt (dvs jag tabbade mig) och vi fick ett skrittinslag. Så idag sket jag id em och siktade på flyt hela vägen. Och fick ju bättre poäng än sist (i första klassen, dvs inte den med skyggandet. hade 58,1% förra gången och 61,8% den här, förutom att hästen ställer sig snett i varenda halt *sucka* så var de enda missarna i första programmet rena ryttarmissar och vägslarv..Märks att jag aldrig rider med bokstäver och på rätt mått på träning liksom..). Så tills hästen fått mer rutin så tror jag jag fortsätter satsa på flyt men 'fuskar' lite, det är ju så låg nivå så uteblivna halvhalter noteras inte ens.

Fast det jag menar är att om man är noga med halvhalten innan hörnpasseringen, och kanske minskar tempot en aning i själva hörnet, " skålar ur" och om möjligt lägger honom lägre, så har du mer koll på honom och kan snabbare ta tillbaka en "kastmanöver", i stället för att flyta på.
Om man rider ett jämn tempo, på en häst som är ovan och dessutom spänner sig, så är det lätt att tempot ökas, sakta och nästan omärkbart.
OM man har riktigt flyt så håller sig hästen i skinnet, ser flott ut, och man får en bra poäng, 61 % är bra tycker jag.
MEN OM något inträffar så blir det just som du beskriver, och då har man minskat sina chanser att få ner och tillbaka sin häst betydligt.

Det är svårt, oavsett vilken nivå man rider på, och innan varje start så får man göra en riskkalkyl.
Rida på säkerhet, eller chansa att de håller sig i skinnet.


Ang att han byter, kan du prova att sakta av utan att räta ut.
Vad händer då?
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Fast det jag menar är att om man är noga med halvhalten innan hörnpasseringen, och kanske minskar tempot en aning i själva hörnet, " skålar ur" och om möjligt lägger honom lägre, så har du mer koll på honom och kan snabbare ta tillbaka en "kastmanöver", i stället för att flyta på.

Jo fattar hur du menar, skålade ur gjorde jag (efterosm det drastiskt minskar risken för felfattningar). Sen, sådana där 'HJÄLP,d et är MONSTER där!'-attacker kommer jag dock inte åt bättre än idag tyvärr, men förhoppningsvis ska de ga FAN i att börja härja precis utanför banan. jag skojade med dem om det att 'jag ska fasiken inte köpa något av er, ni sabbad eju minr itt' och de tyckte 'jamen det såg så himla stabilt och säkert ut'. Och det var det ju/gjorde det ju, ända tills de började härja ;)

Låter kanske som undanflykter men jag är EXTREMT nöjd med hästens fokus och koncentration idag. Det var jättestor förbättring från förra gången, och idag gick han hela första programmet och fram tilsl fadäsen i stabil form, fullt koncentrerad och var jättelugn (och DET är väldigt bra för att vara den herrn *s*). Och jag fick honom, för att vara honom, rätt snabbt tillbaka till det när vi slaktat den där långsidan.

Om man rider ett jämn tempo, på en häst som är ovan och dessutom spänner sig, så är det lätt att tempot ökas, sakta och nästan omärkbart.
OM man har riktigt flyt så håller sig hästen i skinnet, ser flott ut, och man får en bra poäng, 61 % är bra tycker jag.

Jo, fast han var helt avspänd fram tills det där (se ovan) så det gick ju som planerat. Men visst,d et finns mycket att förbättra men det var ändå en jätteskillnad mot förra/första gången. Smygökningar ligger inte för den där herrn tack och lov, om han inte blir spänd då. (och bästa sättet att få honom avspänd är att ÅKA, vilket dock inte ger några strålande poäng, så det gäller att hitta en balans mellan åka och rida, dvs hitta en rytm och bbehålla den men i övrigt försöka göra så lite som möjligt). Mycket hänger nog i att han är VÄLDIGT pigg på att försöka förekomma, dvs räkna ut vad jag TÄNKER be om, och göra det. Tyvärr är han inte alltid så himla bra på att gissa rätt ;)

Och jodå, jag är fulld nöjd med strax under 62%, mitt mål var 60%. Men den aktuella klassen där vi slaktade galoppen var dock inga 61 - 62 procent inte utan *viskar* bara dryga 52% (iofs så la jag av fullständigt efter bytet, det var ju bara uppridning, halt, hälsning kvar. Jag drabbades av akut alzheimers och lägger halten vid X när den ska vara vid G så där rök ju den bedömningsgruppen med..)

MEN OM något inträffar så blir det just som du beskriver, och då har man minskat sina chanser att få ner och tillbaka sin häst betydligt.

Mm, fast - med risk för att felbedömma - så eftersom han var lugn som en filbunke och koncentrerad innan han blev skrämd, och rätt snabbt (för att vara honom) kom tillbaka till avspändhet, så känns det faktiskt som det i given situation faktiskt var så 'bra' det går. DÄREMOT borde jag ha förutsett skyggningen, vilket jag inte gjorde.. Hade jag förutsett den hade jag kunnat parera snabbare, och fått tilld et bättre, precis som du skriver.

Det är svårt, oavsett vilken nivå man rider på, och innan varje start så får man göra en riskkalkyl.
Rida på säkerhet, eller chansa att de håller sig i skinnet.

Mm, och här hade jag redan beslutat mig att köra den säkra linjen och försöka få en flytande, avspänd runda, även om det innebar ett ganska 'slätstruket' intryck och inga register. Sen höll jag ju inte det iom att jag förökte fatta om galoppen ur den dåliga traven, men men, matte får rutin hon med för varje tävling ;)


Ang att han byter, kan du prova att sakta av utan att räta ut.
Vad händer då?

Hur menar du med utan att räta ut?
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
Antagligen mina sittben som felar för han lyckas byta iaf, eller så överdriver jag och vi är påväg in i sväng och när jag då rätar ut bbyter han. Men tror att problemet är min vikt och hur den hamnar, jag måste bara räkna ut VAD jag gör fel..
.

Det här menade jag, "när jag rätar ut så byter han".
Prova att inte räta ut.
Jag tror också att det handlar om din vikt.
Jag är själv sned i bäckenet och har väldigt svårt att sitta ner på vänster sittben,, när jag ska göra min galoppombyten från höger till,vänster stöter jag på patrull, blir otydlig i min sits och får en spänd häst.

Som du beskriver honom att han gick genom programmet så är det bara att vara nöjd med honom.
Skita i det som hände.
Genomför inte alla moment "till varje pris", missar man en långsida i galopp är det inte hlea världen, det bästa är att få hästen lugn igen och visa domaren att "titta vad bra jag klarade av det, visst får vi noll på galoppen, men nu kan du sätta 7 or igen."
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Det här menade jag, "när jag rätar ut så byter han".
Prova att inte räta ut.
´

Då behåller vi galoppen MEN ger oss ju in på böjt spår/volt. Dvs vi kommer bli avblåsta för fel väg? På böjt spår tappar han i princip ALDRIG galoppen om inte JAG klantar mig. (Vilket är sjukt ironiskt för galopp på böjt spår har varit hans stora stötesten!)

Jag tror också att det handlar om din vikt.
Jag är själv sned i bäckenet och har väldigt svårt att sitta ner på vänster sittben,, när jag ska göra min galoppombyten från höger till,vänster stöter jag på patrull, blir otydlig i min sits och får en spänd häst.

Mm, jag får försöka klura helt enkelt på VAD det är jag gör? Sen finns det säkert en liten del av 'ovana' hos honom med, vi har ju problem med att han i halten gärna ställer ut bakdelen till vänster. Han kan göra spikraka, jättefina halter, men oftast så gör hane n korrekt halt och sekunden senare så ställer han ut baken till vänster. Och vi hade jätteproblem med halterna när han var ung ochd et VAR helt och hållet mitt fel (insåg jag senare..), men nu spelar det ingen roll om jag gör rätt eller ej, om det är på töm eller uppsuttet, bakdelen 'ska' till vänster i hans värld. Enda sättet att undvika det är att göra en totalt oplanerad halt helt utan krusiduller. Vilket är förbaskat svårt på medellinjen vid X, han är ju liksom inte dum *s* Och risken är ju att eftersom jag oftast inte 'gör' någotåt det där bytet innan avbrott (vad ska jag göra liksom? Mer än låtsas somd et regnar, göraom och berömma massor när det blir rätt, dvs bytesfritt?) så har han fått för sig att det ska vara så.. Men det är INTE huvudanledningen.


Som du beskriver honom att han gick genom programmet så är det bara att vara nöjd med honom.

Jag ÄR kanonnöjd =)

Skita i det som hände.
Genomför inte alla moment "till varje pris", missar man en långsida i galopp är det inte hlea världen, det bästa är att få hästen lugn igen och visa domaren att "titta vad bra jag klarade av det, visst får vi noll på galoppen, men nu kan du sätta 7 or igen"

Mm, med facit i hand är det nog det jag borde ha gjort jag, och får göra nästa gång OM (gud förbjuda) det skulle hända samma sak igen.
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
´

Då behåller vi galoppen MEN ger oss ju in på böjt spår/volt. Dvs vi kommer bli avblåsta för fel väg? På böjt spår tappar han i princip ALDRIG galoppen om inte JAG klantar mig. (Vilket är sjukt ironiskt för galopp på böjt spår har varit hans stora stötesten!)

Men gör det på träning. Försök att då flytta honom sidledes i samma ögonblick du bryter av med honom ställd. Gör det till att börja med utan att öka galoppen och lägg efterhand på ökningar. När han blir van att bryta av i balans minskar du mer och mer på tvärningen.

Bryt också av på olika ställen på långsidan och rid ibland vidare utan att bryta av. Gör man detta tillräckligt ofta slutar hästen att försöka förekomma dig.

Vad gäller fel galopp på banan tycker jag det hade varit bättre att faktiskt lägga en volt där (bara - 2 poäng). Då hade du kanske kunnat fatta rätt galopp i balans samt komma in i nästa bedömningspunkt bra.

Mvh//LG
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Men gör det på träning. Försök att då flytta honom sidledes i samma ögonblick du bryter av med honom ställd.

Ha honom inåtställd, och flytta sidledes åt vilket håll? Motsatt håll mot han är böjd (dvs ut mot spåret) eller i böjningsriktningen, dvs inåt mitten?

Gör det till att börja med utan att öka galoppen och lägg efterhand på ökningar. När han blir van att bryta av i balans minskar du mer och mer på tvärningen.

Fast han KAN ju bryta av i balans, dvs styrkan etc finns, är soms agt nog JAG som gör något, men du menar att det kan fungera ändå iom att han lär sig att igga mattes ev dumheter som hon säger utan att veta om det? *s*

Bryt också av på olika ställen på långsidan och rid ibland vidare utan att bryta av. Gör man detta tillräckligt ofta slutar hästen att försöka förekomma dig.

Ah, fast jag rider YTTERST sällan på banan övht, 99% av träningen sker ute i skogen rakt fram. Vi har sällan avbrottsproblemen vid hoppning btw (kom jag på när jag satt och vände och vred på VAD jag gör som orsakar det) så det är antagligen något som har med mig att göra. Jag funderar på om jag helt sonika ett tag ska prova att stå i fältsits vid avbrottet och se om det gör skillnad?

Vad gäller fel galopp på banan tycker jag det hade varit bättre att faktiskt lägga en volt där (bara - 2 poäng). Då hade du kanske kunnat fatta rätt galopp i balans samt komma in i nästa bedömningspunkt bra.

Fast jag hade ju kunnat komma in i nästa bedömningspunkt bra ändå, utan volt/felridning, genom att helt sonika GETT FAN i att envisats med att försöka fatta om galoppen ur dålig trav, och etablerat bra trav igen istället.. Så tror jag väljer det OM jag hamnar i samma situation igen, dvs ta att få det momentet helt bortdömt men komma in bra på nästa..

För jag lär ju inte 'tjäna' mer på att lägga en volt och dra på mig felridningsminus dessutom, än att inte försöka fatta om utan bryta av den felaktiga galoppen och sen bara etablera bra trav igen?

Mvh//LG[/QUOTE]
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
Ha honom inåtställd, och flytta sidledes åt vilket håll? Motsatt håll mot han är böjd (dvs ut mot spåret) eller i böjningsriktningen, dvs inåt mitten?

Ställd i galoppsidan och sedan flytta honom undan innre skänkel. Detta går faktiskt att göra omärkligt på banan. Fördelen är också att du hamnar på rätt sittben.
Fast han KAN ju bryta av i balans, dvs styrkan etc finns, är soms agt nog JAG som gör något, men du menar att det kan fungera ändå iom att han lär sig att igga mattes ev dumheter som hon säger utan att veta om det? *s*

Jag menade balans i rätt galopp
Ah, fast jag rider YTTERST sällan på banan övht, 99% av träningen sker ute i skogen rakt fram.

Ja, där är ett problem som är svårt att hjälpa till med :D
Fast jag hade ju kunnat komma in i nästa bedömningspunkt bra ändå, utan volt/felridning, genom att helt sonika GETT FAN i att envisats med att försöka fatta om galoppen ur dålig trav, och etablerat bra trav igen istället.. Så tror jag väljer det OM jag hamnar i samma situation igen, dvs ta att få det momentet helt bortdömt men komma in bra på nästa..

För jag lär ju inte 'tjäna' mer på att lägga en volt och dra på mig felridningsminus dessutom, än att inte försöka fatta om utan bryta av den felaktiga galoppen och sen bara etablera bra trav igen?

Jo, domaren vill ALLTID se korrigeringar. Hade du bara fortsatt trava så kan du få noll poäng. Lägger du en volt och galopperar sista sträckan så kanske du får 4p på bedömningspunkten - 2p = 2p. Är det en snäll domare kanske h*n inte drar för felridning alls men sänker någon poäng istället (har hänt mig, fick 4p, vilket är mycket bättre än noll p).

Mvh//LG
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

JAg kan också berätta om när jag tävlade min första LA:5 a på nuvarande hästen. I det programmet ingår det att göra enkla byten från förvänd till förvänd galopp på serpentinbågar i båda varven. När jag skulle byta i det enkla varvet fick jag naturligtvis rättvänd galopp :mad: . Antagligen slappnade jag väl av när det svåra varvet var gjord och slarvade i mina hjälper. Jag hade rättat till felet till sista bågen.

Domaren blåste för felridning :eek: . Jag fick alltså minuspoäng för inte visad rätt galopp i första bågen SAMT -2 p för felridning.

Detta är i och för sig en domare som är notoriskt känd för att vara hård. Men vi råkar ju alla ut för dem förr eller senare :D .

Mvh//LG
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Ställd i galoppsidan och sedan flytta honom undan innre skänkel. Detta går faktiskt att göra omärkligt på banan. Fördelen är också att du hamnar på rätt sittben.

Ska prova det sen, om bi nu inte löst problemet iaf genom att rätta till herrn snedhet i kroppen :o

Jag menade balans i rätt galopp
Jag också? Jag menade att han KAN bryta av, utan omslag, och i balans. Dvs jag tror det är JAG som stör honom på något sätt de där gångerna händer, och att han då endera blir störd och slår om, elelr TROR att jag menar att han ska slå om. Men det händer alltså inte alltid och han har utan problem STYRKAN att göra ett prickfritt avbrott.

Ja, där är ett problem som är svårt att hjälpa till med :D

Va, menar du att du inte har någon hasled i titan du kan operera in på pållen? Nu blir jag ju besviken ;) Skämt åsido, det är svårt att öka ridningen på banan med, iom att han är T-märkt och jag helst inte vill han ska bli krasslig igen.. Men man får göra så gott det går med det man har och 'ta' att det kanske inte är perfektion..

Jo, domaren vill ALLTID se korrigeringar. Hade du bara fortsatt trava så kan du få noll poäng. Lägger du en volt och galopperar sista sträckan så kanske du får 4p på bedömningspunkten - 2p = 2p. Är det en snäll domare kanske h*n inte drar för felridning alls men sänker någon poäng istället (har hänt mig, fick 4p, vilket är mycket bättre än noll p).

Jo, men jag korrigerade ju den felaktiga galoppen genom att bryta av. Dvs jag 'såg' problemet. Nu försökte jag ju fatta om och misslyckades iom att hästen var spänd och inte tillbaka i en fattningsbar trav. Jag fick en 2:a på rörelsen med kommentaren 'fel galopp, men korrigerad'. Och om jag tar -2 för felridning men får en 4:a på bedömningspunkten sitter jag ju med samma tvåa? Det jag menade med att vinner man något på att göra en felridning?
Mvh//LG[/QUOTE]
 
Sv: Hur förhindra oönskat galoppombyte vid avsaktning till trav? + annan galoppfråga

Alexandra_W skrev:
Jo, men jag korrigerade ju den felaktiga galoppen genom att bryta av. Dvs jag 'såg' problemet. Nu försökte jag ju fatta om och misslyckades iom att hästen var spänd och inte tillbaka i en fattningsbar trav. Jag fick en 2:a på rörelsen med kommentaren 'fel galopp, men korrigerad'. Och om jag tar -2 för felridning men får en 4:a på bedömningspunkten sitter jag ju med samma tvåa? Det jag menade med att vinner man något på att göra en felridning?
Mvh//LG
[/QUOTE]

Jag förstod det, vad jag menar och tydligen inte lyckas få fram :D är att om du gör så ISTÄLLET för att trava resten av bedömningspunkten så kan du på samma poäng komma i balans till nästa bedömningspunkt. Du frågade ju om det var bättre att ta en felridning eller om du skulle struntat i galoppen. Jag tycker det är bättre att ta en felridning och visa galoppen hellre än att trava. Travar du riskerar du ju en nolla PLUS felridning (att trava är ju också felridning).

Det bästa är ju självklart om man bara fattar ny galopp.

Lycka till

Mvh//LG
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 024
Senast: JohannaB
·
Dressyr Har en grej som jag funderat på ett tag som jag tänkte presentera. Jag har en häst som är stor, sent tagen, överbyggd, rakhasig samt med...
2
Svar
38
· Visningar
2 673
Senast: Malinigbg
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 879
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 686
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp