Hur fungerar modereringen

Tyvärr alldeles för få. Jag har tidigare gjort det men mer eller mindre slutat då det 'aldrig' ger resultat. De enda övertramp jag numera anmäler är de där det är grov sexism och hot inbakade i samma inlägg eller uppenbara annonser.
Men hur vet du om det ger resultat?
Jag rapporterar när jag ser inlägg som jag tycker är olämpliga, men jag får ju aldrig veta vad det leder till. Jag antar dock att systemet funkar och att det blir åtgärder som jag inte vet om.
 
Men hur vet du om det ger resultat?
Jag rapporterar när jag ser inlägg som jag tycker är olämpliga, men jag får ju aldrig veta vad det leder till. Jag antar dock att systemet funkar och att det blir åtgärder som jag inte vet om.
Men jag skrev ju att jag inte vet hur det är med varningar. Jag ser ju dock att vissa personer går på på ett sätt som är väldgit otrevligt och gör så konstant utan att de någon gång får en enda dags banning. Jag vet också att jag någon gång fick ett svar där det sas att det som rapporterats inte var över gränsen.
 
Men jag skrev ju att jag inte vet hur det är med varningar. Jag ser ju dock att vissa personer går på på ett sätt som är väldgit otrevligt och gör så konstant utan att de någon gång får en enda dags banning. Jag vet också att jag någon gång fick ett svar där det sas att det som rapporterats inte var över gränsen.
Jag har någon ide om att det ändå spelar roll. Om en användare upprepat rapporteras så lär det ju bli konsekvenser även om varje grej inte riktigt passerar gränsen.

Själv har jag aldrig ens fått feedback på en rapportering..
 
Men jag skrev ju att jag inte vet hur det är med varningar. Jag ser ju dock att vissa personer går på på ett sätt som är väldgit otrevligt och gör så konstant utan att de någon gång får en enda dags banning. Jag vet också att jag någon gång fick ett svar där det sas att det som rapporterats inte var över gränsen.

Det där är ju väldigt subjektivt. Det finns de som retar mig som f-n, men det innebär ju inte att de går över gränsen. Jag rapporterar sånt jag finner störande och sen får moderatorn besluta.
 
Det ligger lite i sakens natur att den som är bra på att formulera sig får ett övertag i ett textbaserat diskussionsforum. Jag upplever det som att en del som ständigt upplever sig som påhoppade har haft svårt med sjävla "formatet" diskussion Och Inte är vana vid att argumentera för sin ståndpunkt utan i större utsträckning tar det som personlig kritik. Ibland kan man verkligen märka att folk blivit "bättre" på att utrycka sig och diskutera efter en tid på Buke.

Om det är orättvist, jo det kan ju det vara.

Jag försöker ta lite extra hänsyn med folk som har uppenbara svårigheter utöver "normalspannet". Men någonstans får ju vuxna personer ändå ta ett eget ansvar om man ger sig in i en diskussion.

Själv rapporterar jag sällan inlägg, kanske något vartannat år? Då har det varit extremt olämpliga saker. Jag tycker rent generellt att Buke är väldigt bra modererat. Jag vill varken ha flashbacknivå eller sånt gulllinutt att det inte går att diskutera på ett diskussionsforum, sådana forum ger mig inget.
 
Men hur vet du om det ger resultat?
Jag rapporterar när jag ser inlägg som jag tycker är olämpliga, men jag får ju aldrig veta vad det leder till. Jag antar dock att systemet funkar och att det blir åtgärder som jag inte vet om.

Ja, jag tycker det vore märkligt om jag skulle få veta vad min anmälning resulterat i. Det är ju mellan moderator/forumägare och den som ev gått över gränsen. Att då blanda in anmälaren känns väldigt kletigt.
 
Nej. Däremot handlar det mycket om att kunna formulera sig. En del skriver skitstövel, andra har ett språk som gör att de kan formulera sig hårt men på rätt sida gränsen.
Då borde det vara lite rättvist och finnas en förståelse för dom som inte kan eller orkar eller vill formulera sig och linda in personangreppen. Det är ju exakt samma sak, det ska inte spela någon roll hur man formulerar sig. Är man otrevlig så är man oavsett hur det formuleras. Det får inte vara så att man får kalla folk och mena att folk är si och så bara det formuleras "rätt". Det bör handla om vad man vill få fram som räknas, får man fram att någon är en skitstövel men skriver det på "rätt" sätt är det minst lika illa. Ett personangrepp är ett personangrepp oavsett hur det formuleras.

En moderator bör kunna se skillnad på saker och ting och inte ta hänsyn till personens sätt att skriva. En som formulerar sitt personangrepp på ett bra sätt så det inte är lika uppenbart bör behandlas likadant som dom som skriver det klumpigare och mer direkt.
 
Senast ändrad:
Då borde det vara lite rättvist och finnas en förståelse för dom som inte kan eller orkar eller vill formulera sig och linda in personangreppen. Det är ju exakt samma sak, det ska inte spela någon roll hur man formulerar sig. Är man otrevlig så är man oavsett hur det formuleras. Det får inte vara så att man får kalla folk och mena att folk är si och så bara det formuleras "rätt". Det bör handla om vad man vill få fram som räknas, får man fram att någon är en skitstövel men skriver det på "rätt" sätt är det minst lika illa. Ett personangrepp är ett personangrepp oavsett hur det formuleras.

Livet är inte funtat så. Och inte språket heller. De som kan formulera sig i tal och/eller skrift har ett försprång. Man får öva helt enkelt.
 
Livet är inte funtat så. Och inte språket heller. De som kan formulera sig i tal och/eller skrift har ett försprång. Man får öva helt enkelt.
Nej men då är det dags att ändra på det. Och jo, på många ställen så är faktiskt livet mer rättvist än här på buke. Det är väldigt rått att skriva att "folk får lära sig", inte en tanke på att vissa inte kan, eller orkar, många här mår dåligt osv och då är det inte alltid lätt att skriva på ett väl formulerat sätt och det bör finnas en förståelse för det precis som det oftast finns bortsett från vissa forum.

Detta är ett forum och alla människor oavsett diagnoser och kunskaper och mående skriver här och har rätt att skriva här, är man otrevlig så är man det oavsett hur det formuleras. Fruktansvärt med ett samhälle där man får vara hur otrevlig som helst och köra sina personangrepp sålänge dom formuleras fint.
 
Då borde det vara lite rättvist och finnas en förståelse för dom som inte kan eller orkar eller vill formulera sig och linda in personangreppen. Det är ju exakt samma sak, det ska inte spela någon roll hur man formulerar sig. Är man otrevlig så är man oavsett hur det formuleras. Det får inte vara så att man får kalla folk och mena att folk är si och så bara det formuleras "rätt". Det bör handla om vad man vill få fram som räknas, får man fram att någon är en skitstövel men skriver det på "rätt" sätt är det minst lika illa. Ett personangrepp är ett personangrepp oavsett hur det formuleras.

En moderator bör kunna se skillnad på saker och ting och inte ta hänsyn till personens sätt att skriva. En som formulerar sitt personangrepp på ett bra sätt så det inte är lika uppenbart bör behandlas likadant som dom som skriver det klumpigare och mer direkt.
Det handlar inte om att formulera ett personangrepp på rätt sätt.
Det handlar om att skilja på person och åsikt.

Det har förtydligats på en bra och pedagogiskt i flertal inlägg tidigare i tråden.
 
Nej. Däremot handlar det mycket om att kunna formulera sig. En del skriver skitstövel, andra har ett språk som gör att de kan formulera sig hårt men på rätt sida gränsen.

Rent strunt. Vad som accepteras är i mycket beroende av vilken position användaren har hos moderatorn och på forumet.

Jag kollade upp ett aktuellt fall: @Hero (som nu är avstängd) där användare i grupp gått in för att ge sig på honom, och även med olika invektiv som t.ex "kvinnofientligt troll". Jag kan inte se att det är annat än nätmobbing och moderatorns reaktion är att stänga av den som blir utsatt för mobbingen ...
 
Nej men då är det dags att ändra på det. Och jo, på många ställen så är faktiskt livet mer rättvist än här på buke. Det är väldigt rått att skriva att "folk får lära sig", inte en tanke på att vissa inte kan, eller orkar, många här mår dåligt osv och då är det inte alltid lätt att skriva på ett väl formulerat sätt och det bör finnas en förståelse för det precis som det oftast finns bortsett från vissa forum.

Detta är ett forum och alla människor oavsett diagnoser och kunskaper och mående skriver här och har rätt att skriva här, är man otrevlig så är man det oavsett hur det formuleras. Fruktansvärt med ett samhälle där man får vara hur otrevlig som helst och köra sina personangrepp sålänge dom formuleras fint.

Fast det får man inte. Men att okeja att folk häver ur sig saker för att de mår dåligt blir väldigt konstigt. Ja, det är ett forum, ett diskussionsforum. Man bör alltså tåla att diskutera och bli ifrågasatt. För övrigt anser jag att buke har ett otroligt stöttande klimat.
 
Rent strunt. Vad som accepteras är i mycket beroende av vilken position användaren har hos moderatorn och på forumet.

Jag kollade upp ett aktuellt fall: @Hero (som nu är avstängd) där användare i grupp gått in för att ge sig på honom, och även med olika invektiv som t.ex "kvinnofientligt troll". Jag kan inte se att det är annat än nätmobbing och moderatorns reaktion är att stänga av den som blir utsatt för mobbingen ...

Fast du ser väl inte allt? Oavsett hur många som anser en användare vara på ett visst sätt måste man bryta nån regel för att bli avstängd. Till exempel medvetet sabotera trådar trots tillsägelse.
 
Rent strunt. Vad som accepteras är i mycket beroende av vilken position användaren har hos moderatorn och på forumet.

Jag kollade upp ett aktuellt fall: @Hero (som nu är avstängd) där användare i grupp gått in för att ge sig på honom, och även med olika invektiv som t.ex "kvinnofientligt troll". Jag kan inte se att det är annat än nätmobbing och moderatorns reaktion är att stänga av den som blir utsatt för mobbingen ...
Fast har du följt Hero? Jag har sett han få bra många chanser om och om igen för att bättra sig, under många, många månader. Tydligen fortsatte han bryta emot reglerna och då får man ta konsekvenserna av det. Jag har väldigt svårt att se att någon som gång på gång bryter emot reglerna är på något sätt "nätmobbad" av moderatorerna. Jag är snarare överraskad hur länge han fick stanna.

Med det säger jag inte att de som argumenterade med honom i många fall och angrep honom ofta, inte borde bli varnade och straffade också. Självklart ska det vara rättvist. Bryter man emot reglerna får man lida av konsekvenserna.
 
Fast har du följt Hero? Jag har sett han få bra många chanser om och om igen för att bättra sig, under många, många månader. Tydligen fortsatte han bryta emot reglerna och då får man ta konsekvenserna av det. Jag har väldigt svårt att se att någon som gång på gång bryter emot reglerna är på något sätt "nätmobbad" av moderatorerna. Jag är snarare överraskad hur länge han fick stanna.

Med det säger jag inte att de som argumenterade med honom i många fall och angrep honom ofta, inte borde bli varnade och straffade också. Självklart ska det vara rättvist. Bryter man emot reglerna får man lida av konsekvenserna.
Jag har sett i flera trådar hur han behandlas och det är nätmobbing. Bättra sig och bryta mot reglerna? Vad jag läst är det inte @Hero som kallar andra användare för öknamn, däremot gör de som angripit honom det ganska frekvent och att det görs i grupp gör beteendet mycket värre. Läs trådarna utan skygglappar och det är tydligt hur vissa hakar på för chansen att skriva elakt när någon börjar.
 
Jag kollade upp ett aktuellt fall: @Hero (som nu är avstängd) där användare i grupp gått in för att ge sig på honom, och även med olika invektiv som t.ex "kvinnofientligt troll". Jag kan inte se att det är annat än nätmobbing och moderatorns reaktion är att stänga av den som blir utsatt för mobbingen ...

Då missade du totalt att han öppet satt och trollade i en tråd som jag antar ledde till att han blev bannad, och det var inte första gången han höll på så. Vi är många som annars kan skriva under på att moderatorerna har varit extremt tålmodiga med honom trots hans beteende. Jag tycker att det är rätt magstarkt att kalla det mobbning när en människa som verkligen går in för att provocera och vägrar att försöka bättra sig trots många, många trådar där andra användare svarat tålmodigt och försökt resonera med personen, till slut får de flesta emot sig. Snarare är det ett fall av "vad förväntade du dig egentligen?".
 
Då missade du totalt att han öppet satt och trollade i en tråd som jag antar ledde till att han blev bannad, och det var inte första gången han höll på så. Vi är många som annars kan skriva under på att moderatorerna har varit extremt tålmodiga med honom trots hans beteende. Jag tycker att det är rätt magstarkt att kalla det mobbning när en människa som verkligen går in för att provocera och vägrar att försöka bättra sig trots många, många trådar där andra användare svarat tålmodigt och försökt resonera med personen, till slut får de flesta emot sig.
Exakt vad är det han skrivit som är trollning?
 
Exakt vad är det hans skrivit som är trollning?

Nehej du, jag tänker inte gå med på att göra den här tråden till något slags register över Heros många illa uttänkta inlägg. För övrigt har mods rensat bort en hel del av hans störigaste inlägg för att få tillbaka trådar på spåren, så du får ta upp frågan med dem om du verkligen vill veta.
 
Nehej du, jag tänker inte gå med på att göra den här tråden till något slags register över Heros många illa uttänkta inlägg. För övrigt har mods rensat bort en hel del av hans störigaste inlägg för att få tillbaka trådar på spåren, så du får ta upp frågan med dem om du verkligen vill veta.
Nä jag förstår att du inte vill det. Jag gissar att det är Tinder-tråden det handlar om, i vilket fall var det den jag kollade i nu, och där är det tydligt att det handlar om mobbing.
 
Då borde det vara lite rättvist och finnas en förståelse för dom som inte kan eller orkar eller vill formulera sig och linda in personangreppen. Det är ju exakt samma sak, det ska inte spela någon roll hur man formulerar sig. Är man otrevlig så är man oavsett hur det formuleras. Det får inte vara så att man får kalla folk och mena att folk är si och så bara det formuleras "rätt". Det bör handla om vad man vill få fram som räknas, får man fram att någon är en skitstövel men skriver det på "rätt" sätt är det minst lika illa. Ett personangrepp är ett personangrepp oavsett hur det formuleras.

En moderator bör kunna se skillnad på saker och ting och inte ta hänsyn till personens sätt att skriva. En som formulerar sitt personangrepp på ett bra sätt så det inte är lika uppenbart bör behandlas likadant som dom som skriver det klumpigare och mer direkt.
Jag tror det är svårt att åstadkomma rent praktiskt. Konsten att trycka till någon på ett fint sätt bygger på att det GÅR att läsa in "du är en idiot" eller "du är för dålig för att diskutera med mig" mellan raderna, och att personen som utsätts känner sig tillräckligt ifrågasatt för att tolka allt motståndarna skriver på värsta möjliga sätt.

Skulle man förbjuda allt som går att tolka negativt skulle det bli väldigt svårt att föra ordentliga diskussioner tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 928
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp