Hur fungerar modereringen

Fast det får man inte. Men att okeja att folk häver ur sig saker för att de mår dåligt blir väldigt konstigt. Ja, det är ett forum, ett diskussionsforum. Man bör alltså tåla att diskutera och bli ifrågasatt. För övrigt anser jag att buke har ett otroligt stöttande klimat.

Det blir som sagt helt tokigt om vad folk får skriva ska styras av hur de mår. Vem ska döma, och vem ska informera oss moddar om att just nu mår den och den jättedåligt därför måste de få uttrycka sig hur de vill fritt på forumet? Och vilka diagnoser ska vara okej att ha för att få skriva som man vill? Ska man lämna in sjukintyg?
Som att A får uttrycka sig grovt och klumpigt om andra användare för att denne mår dåligt, medan B inte får uttrycka sig likadant för att B inte mår dåligt.
 
Rent strunt. Vad som accepteras är i mycket beroende av vilken position användaren har hos moderatorn och på forumet.

Jag kollade upp ett aktuellt fall: @Hero (som nu är avstängd) där användare i grupp gått in för att ge sig på honom, och även med olika invektiv som t.ex "kvinnofientligt troll". Jag kan inte se att det är annat än nätmobbing och moderatorns reaktion är att stänga av den som blir utsatt för mobbingen ...
Utan att gå in närmare på detaljer så är det så att du som användare inte kan se det som är raderat.

Sen kan jag delvis hålla med dig, länge tyckte jag att folk faktiskt fick kamma sig (ja, det delades ut varningar och de var inte till Hero) men till slut blev det för uppenbart att han delvis trollade och delvis trådkapade varenda tråd han deltog i vilket är usel netikett och då blev han bannad, dock inte av mig som inte har den befogenheten.
Hoppas det var svar på en del du undrade över och detta är sista gången jag diskuterar en användare med tredje part.
 
Utan att gå in närmare på detaljer så är det så att du som användare inte kan se det som är raderat.

Sen kan jag delvis hålla med dig, länge tyckte jag att folk faktiskt fick kamma sig (ja, det delades ut varningar och de var inte till Hero) men till slut blev det för uppenbart att han delvis trollade och delvis trådkapade varenda tråd han deltog i vilket är usel netikett och då blev han bannad, dock inte av mig som inte har den befogenheten.
Hoppas det var svar på en del du undrade över och detta är sista gången jag diskuterar en användare med tredje part.
Jag har inte undrat över något. Vem som vill kan gå in i tråden om Tinder (vad det nu är?) och läsa påhoppen på @Hero, varav några är ganska obehagliga, och själv konstatera att det rör sig om nätmobbing eller näthat för att använda ett ord på modet.
 
Nä jag förstår att du inte vill det. Jag gissar att det är Tinder-tråden det handlar om, i vilket fall var det den jag kollade i nu, och där är det tydligt att det handlar om mobbing.
Jag kan komma på flera trådar Hero har trollat och tagit över trådar helt, enbart för att han tyckt det vara kul att provocera. De flesta där inlägg rensats bort eller tråden tagits bort. Att gå in i en tråd och få en helhet räcker inte, och du kan heller inte läsa det som har försvunnit. Han har fått många chanser till att bättra sig - i flera år! Men han har trots det fortsatt bryta mot reglerna.
 
Då missade du totalt att han öppet satt och trollade i en tråd som jag antar ledde till att han blev bannad, och det var inte första gången han höll på så. Vi är många som annars kan skriva under på att moderatorerna har varit extremt tålmodiga med honom trots hans beteende. Jag tycker att det är rätt magstarkt att kalla det mobbning när en människa som verkligen går in för att provocera och vägrar att försöka bättra sig trots många, många trådar där andra användare svarat tålmodigt och försökt resonera med personen, till slut får de flesta emot sig. Snarare är det ett fall av "vad förväntade du dig egentligen?".
Fast om någon nu trollar oavsett vem, ger det övriga medlemmar på forumet rättigheter att vara elak mot den som trollar? 🤔
 
Nej men då är det dags att ändra på det. Och jo, på många ställen så är faktiskt livet mer rättvist än här på buke. Det är väldigt rått att skriva att "folk får lära sig", inte en tanke på att vissa inte kan, eller orkar, många här mår dåligt osv och då är det inte alltid lätt att skriva på ett väl formulerat sätt och det bör finnas en förståelse för det precis som det oftast finns bortsett från vissa forum.

Detta är ett forum och alla människor oavsett diagnoser och kunskaper och mående skriver här och har rätt att skriva här, är man otrevlig så är man det oavsett hur det formuleras. Fruktansvärt med ett samhälle där man får vara hur otrevlig som helst och köra sina personangrepp sålänge dom formuleras fint.
Är det så att du inte förstått att en stor del i "formulera sig" handlar om att tex skilja på sak och person? Det kan vara skillnaden på att bli bannad eller inte.

Och ja. Livet är orättvist. Jag kan inte kräva att basketkorgarna sänks så att jag med min så 152cm har samma chans som min polare på 204.
Likaså vill jag inte att forumet anpassas efter de som har svårast med läs och skrivkunnigheten.
 
Fast om någon nu trollar oavsett vem, ger det övriga medlemmar på forumet rättigheter att vara elak mot den som trollar? 🤔

Rättighet och rättighet, jag tycker att går man in för att trolla så får man förvänta sig att inte få de trevligaste svaren. "Be the bigger person" är inget jag tror på i såna sammanhang. Framgå med gott exempel kan man göra på många sätt som inte innefattar att vara len och tålmodig mot provokatörer. Speciellt när provokatören i fråga är en person som redan fått massvis med chanser att bättra sig över flera år.
 
Rättighet och rättighet, jag tycker att går man in för att trolla så får man förvänta sig att inte få de trevligaste svaren. "Be the bigger person" är inget jag tror på i såna sammanhang. Framgå med gott exempel kan man göra på många sätt som inte innefattar att vara len och tålmodig mot provokatörer. Speciellt när provokatören i fråga är en person som redan fått massvis med chanser att bättra sig över flera år.

Annars är väl effektivaste sättet att få relativt tyst på provokationer, att inte nappa. För då blir det ingen sidodiskussion och ingen behöver bli otrevlig mot den andre.

Vissa användare, på grund av att deras åsikter är impopulära, blir gärna attackerade utan att det läses vad de egentligen skrivit. Med jämna mellanrum tolkas det in saker som inte står, utifrån förmodanden om vad vederbörande avser.
 
Rättighet och rättighet, jag tycker att går man in för att trolla så får man förvänta sig att inte få de trevligaste svaren. "Be the bigger person" är inget jag tror på i såna sammanhang. Framgå med gott exempel kan man göra på många sätt som inte innefattar att vara len och tålmodig mot provokatörer. Speciellt när provokatören i fråga är en person som redan fått massvis med chanser att bättra sig över flera år.
Tja, jag låter aldrig en person som trollar få ner mig på deras nivå, då har de vunnit.
Går fortfarande att vara ett gott föredöme, samtidigt som man framför sin åsikt på ett föredömligt sätt.

Fast att säga ifrån och markera är faktiskt bättre tycker jag. Att ignorera eller bara strunta i skapar ingen utveckling.
Har ej skrivit något om att ignorera, det du skriver om kan klassas in som att föregå med gott exempel till exempel, i och för sig beror det på hur texten är formulerad osv. Många aspekter som spelar in.
 
Då borde det vara lite rättvist och finnas en förståelse för dom som inte kan eller orkar eller vill formulera sig och linda in personangreppen. Det är ju exakt samma sak, det ska inte spela någon roll hur man formulerar sig. Är man otrevlig så är man oavsett hur det formuleras. Det får inte vara så att man får kalla folk och mena att folk är si och så bara det formuleras "rätt". Det bör handla om vad man vill få fram som räknas, får man fram att någon är en skitstövel men skriver det på "rätt" sätt är det minst lika illa. Ett personangrepp är ett personangrepp oavsett hur det formuleras.

En moderator bör kunna se skillnad på saker och ting och inte ta hänsyn till personens sätt att skriva. En som formulerar sitt personangrepp på ett bra sätt så det inte är lika uppenbart bör behandlas likadant som dom som skriver det klumpigare och mer direkt.
Personangrepp är inte okej, men jag får känslan av att det du räknar som "fina personangrepp" inte tolkas som det generellt. Ett sätt att reta gallfeber på folk är exempelvis att vara extremt vänlig när någon svär och gormar. Ska man få en varning för att man är vänlig? Eller skriver att "jag ogillar din attityd när du skriver xx" istället för att skriva att "du är en idiot"? Skillnaden mellan den som har ordets gåva och den som håller på att kalla folk skitstövlar är just att man avhåller sig från att kalla folk idioter och andra invektiv och uttrycker sig på ett civiliserat sätt.
 
Tja, jag låter aldrig en person som trollar få ner mig på deras nivå, då har de vunnit.
Går fortfarande att vara ett gott föredöme, samtidigt som man framför sin åsikt på ett föredömligt sätt.

Jaha, grattis till att du är så mycket duktigare än resten av oss då? Jag vet inte varför du svarade på mitt inlägg annat än att försöka vara uppfostrande, och det i sig är inte heller särskilt trevligt.
 
Jaha, grattis till att du är så mycket duktigare än resten av oss då? Jag vet inte varför du svarade på mitt inlägg annat än att försöka vara uppfostrande, och det i sig är inte heller särskilt trevligt.
Här har vi ett praktexempel på misstolkningar i text. Jag skriver mina inlägg vänligt och neutralt menade, du läser in något helt annat och tar åt dig. Jag kan dessvärre inte styra hur du väljer att tolka mina inlägg, hur gärna jag än vill.
Därför text är så svårt, då det kan tolkas så olika från person till person.
Det var en kompis som var moderator på ett forum, som sa att man ska läsa ett inlägg två gånger. Första gången neutralt utan betoning, andra gången som ens bästa vän hade skrivit det. Låter det fortfarande som påhopp då är det inte bra. Ett bra tips på vägen, som jag själv haft användning av. :)
 
Här har vi ett praktexempel på misstolkningar i text. Jag skriver mina inlägg vänligt och neutralt menade, du läser in något helt annat och tar åt dig. Jag kan dessvärre inte styra hur du väljer att tolka mina inlägg, hur gärna jag än vill.
Därför text är så svårt, då det kan tolkas så olika från person till person.
Det var en kompis som var moderator på ett forum, som sa att man ska läsa ett inlägg två gånger. Första gången neutralt utan betoning, andra gången som ens bästa vän hade skrivit det. Låter det fortfarande som påhopp då är det inte bra. Ett bra tips på vägen, som jag själv haft användning av. :)
Fast inte bara den som läser. Det kan ju hänga på hur man formulerar sig också, Om det man skriver ofta tolkas fel i sin egen mening så tror jag det snarare hänger på en själv än läsarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp