Hur fungerar modereringen

Det är ju obehagligt om någon - vem som helst - läser inlägg och sen kommer ihåg dom som elaka och personliga när dom inte innehåller ett enda personligt ord alls utan svaret på en fråga. Dessutom var detta inlägg inte adresserat till någon speciell utan ett allmänt svar i tråden då frågan förekom gång på gång.
 
Jag håller helt med, jag kan tycker det är kul att diskutera bara för att diskutera även om jag kanske inte har så mycket åsikter om en sak egentligen.

Och tycker man det är jobbigt att alla inte är överens så förstår jag att man upplever klimatet hårt - även om det inte faktiskt är det.
Och @Hyacinth
Jag har skrivit att jag upplever det hårdare i diskussionerna, det finns en vasshet i vissa kommentarer som jag upplever att man behöver vara rätt hårdhudad för att inte ta åt sig av.
Man behöver inte vara överens men man behöver inte heller gå in för att trycka till motståndaren. Samtidigt vet jag med mig själv att det är lätt att trilla dit.
 
Fast inte bara den som läser. Det kan ju hänga på hur man formulerar sig också, Om det man skriver ofta tolkas fel i sin egen mening så tror jag det snarare hänger på en själv än läsarna.
Fast problemet där är att ett antal folk här läser helt åt skogen fel och tolkar på alla andra sätt så att den som skriver har fel. Trots att flertal mycket väl förstår vad den menar och inte ser någon fel med inlägget. Smått mobbing från en hel del här. Och skriver man om ämnen där dessa människor dyker upp så blir det ständigt påhopp och "missförstånd" då dom inte vill se vad man skriver. Så beroende på vart man skriver och vilka som svarar så kan vissa inte skriva rätt.
 
Det blir som sagt helt tokigt om vad folk får skriva ska styras av hur de mår. Vem ska döma, och vem ska informera oss moddar om att just nu mår den och den jättedåligt därför måste de få uttrycka sig hur de vill fritt på forumet? Och vilka diagnoser ska vara okej att ha för att få skriva som man vill? Ska man lämna in sjukintyg?
Som att A får uttrycka sig grovt och klumpigt om andra användare för att denne mår dåligt, medan B inte får uttrycka sig likadant för att B inte mår dåligt.
Men alltså lite förståelse hade inte skadat moderatorer att ha. Sepciellt när det skrivs i trådar som handlar om dåligt mående och psykisk ohälsa. Bara för att man inte orkar skriva utförligt och noggrant och skriver kort och koncist så som dessutom inte ens är något otrevligt ska man inte behöva bli så påhoppad att man dippar över till att vilja ta sitt liv. Speciellt inte när man skriver att man inte orkar med det och får då svaren att "vad löjlig du är". Att det ledde för mig till en nu arm med väldigt minskad funktion, det är en annan sak. Men det hade lätt stoppats.

Och dessutom få höra från en moderator att "jo men du är ju inte så trevlig" när ingen annan som dessutom påstår sig vara välfungerande och frisk skriver saker som är helt åt skogen till en.

Det är aldrig okej att uttrycka sig dåligt mot någon oavsett, det jag menar är att det är inte mer okej att uttrycka sig dåligt i "fint" språk än vad det är att vara mera direkt. Det är samma mening som sägs fast med olika ord och det måste en moderator kunna se.

Och ja, nu kommer jag få höra att jag ju får ta ett eget ansvar själv osv, men jag kan fortfarande inte förstå vad det var jag gjorde som gjorde folk så fruktansvärt elaka och dessutom svarar inte moderatorn mig som själv skriver att jag är elak mot dom andra och har förståelse för hur dom skriver. Varför inte då bara svara på min fråga vad exakt det var jag skrev som gjorde att jag förtjänade det där? Det svaret lär jag dock aldrig få.
 
Fast problemet där är att ett antal folk här läser helt åt skogen fel och tolkar på alla andra sätt så att den som skriver har fel. Trots att flertal mycket väl förstår vad den menar och inte ser någon fel med inlägget. Smått mobbing från en hel del här. Och skriver man om ämnen där dessa människor dyker upp så blir det ständigt påhopp och "missförstånd" då dom inte vill se vad man skriver. Så beroende på vart man skriver och vilka som svarar så kan vissa inte skriva rätt.
Oftast är det inte så utan det finns två läger med olika åsikter och vissa tror på något vis att de som inte håller med är oupplysta eller gör sig dumma/jävlas om de inte håller med.

Jag tycker du ska skilja på att ha olika åsikter och att mobba. Det förekommer mycket lite mobbing på buke (det har förekommit dock), det mesta handlar om åsikter och det upplevs lätt som en mobb om antalet på vardera sidan är olika eller man jämnt har en avvikande åsikt.
 
Men alltså lite förståelse hade inte skadat moderatorer att ha. Sepciellt när det skrivs i trådar som handlar om dåligt mående och psykisk ohälsa. Bara för att man inte orkar skriva utförligt och noggrant och skriver kort och koncist så som dessutom inte ens är något otrevligt ska man inte behöva bli så påhoppad att man dippar över till att vilja ta sitt liv. Speciellt inte när man skriver att man inte orkar med det och får då svaren att "vad löjlig du är". Att det ledde för mig till en nu arm med väldigt minskad funktion, det är en annan sak. Men det hade lätt stoppats.

Och dessutom få höra från en moderator att "jo men du är ju inte så trevlig" när ingen annan som dessutom påstår sig vara välfungerande och frisk skriver saker som är helt åt skogen till en.

Det är aldrig okej att uttrycka sig dåligt mot någon oavsett, det jag menar är att det är inte mer okej att uttrycka sig dåligt i "fint" språk än vad det är att vara mera direkt. Det är samma mening som sägs fast med olika ord och det måste en moderator kunna se.

Och ja, nu kommer jag få höra att jag ju får ta ett eget ansvar själv osv, men jag kan fortfarande inte förstå vad det var jag gjorde som gjorde folk så fruktansvärt elaka och dessutom svarar inte moderatorn mig som själv skriver att jag är elak mot dom andra och har förståelse för hur dom skriver. Varför inte då bara svara på min fråga vad exakt det var jag skrev som gjorde att jag förtjänade det där? Det svaret lär jag dock aldrig få.
Moderatorer skriver på forumet som vilken annan användare som helst, med samma krav på uppträdande.

Moderatorer kan inte ta ansvar för Bukefalisters mående och sitta och överväga om en person bryter mot reglerna för den är psykiskt sjuk eller mår skit och moderera därefter. Förutom att reglerna gäller alla så hur i hela fridens namn ska moderatorn kunna veta att någon är psykiskt sjuk? En frisk människa kan skrva att den har diagnoser och en sjuk undanhålla dem. Klart att de ofta försöker ta hänsyn, men var och en är ansvarig för sig och sitt agerande.

Sen @Grazing så behöver du inse att det du upplever är just din upplevelse och inte en objektiv sanning. Det innebär inte att andra har samma syn på det. Jag kan uppleva det du skriver som otrevligt även om du menar att du är trevlig. Var och en har rätt till sin upplevelse. I den mån det finns en objektiv sanning behöver den inte alls stämma överens med vad du tycker, ofta är moderatorerna betydligt objektivare än du i sin roll som moderator. De modererar sällan diskussioner de är involverade i och sina egna inlägg.
 
Moderatorer skriver på forumet som vilken annan användare som helst, med samma krav på uppträdande.

Moderatorer kan inte ta ansvar för Bukefalisters mående och sitta och överväga om en person bryter mot reglerna för den är psykiskt sjuk eller mår skit och moderera därefter. Förutom att reglerna gäller alla så hur i hela fridens namn ska moderatorn kunna veta att någon är psykiskt sjuk? En frisk människa kan skrva att den har diagnoser och en sjuk undanhålla dem. Klart att de ofta försöker ta hänsyn, men var och en är ansvarig för sig och sitt agerande.

Sen @Grazing så behöver du inse att det du upplever är just din upplevelse och inte en objektiv sanning. Det innebär inte att andra har samma syn på det. Jag kan uppleva det du skriver som otrevligt även om du menar att du är trevlig. Var och en har rätt till sin upplevelse. I den mån det finns en objektiv sanning behöver den inte alls stämma överens med vad du tycker, ofta är moderatorerna betydligt objektivare än du i sin roll som moderator. De modererar sällan diskussioner de är involverade i och sina egna inlägg.
Som sagt, vissa får skriva dom som helst till folk medans vissa inte får skriva någonting. Man kan inte skriva vad som helst till folk och sen påstå att nej, det är inte mitt sätt det är skrivet på utan det är dig det är fel på som tar det på det sättet.

När en moderator skriver privat tappar den väldigt mycket trovärdighet och förtroende när den ser folk hoppa på en person som dessutom skriver att den inte orkar med påhoppen och sen dessutom försvarar dom som hoppar på den. Det är inte okej, då borde den ha två inloggningar isåfall, en privat och en som moderator.

Och jo, den moderatorn visste väl hur jag mådde då jag skrev innan hur dåligt det var, den skrev till och med innan den skrev att det var mitt fel att det vad synd att jag mådde så dåligt. Och dessutom när jag frågar vad det är jag skriver som gör att jag förtjänar sådana påhopp ignorerar mig och svarar inte.

Liksom vem i det läget skulle jag anmäla till? Moderatorn som skriver att jag får skylla mig själv och förtjänar dessa påhopp?
 
Senast ändrad:
Men alltså lite förståelse hade inte skadat moderatorer att ha. Sepciellt när det skrivs i trådar som handlar om dåligt mående och psykisk ohälsa. Bara för att man inte orkar skriva utförligt och noggrant och skriver kort och koncist så som dessutom inte ens är något otrevligt ska man inte behöva bli så påhoppad att man dippar över till att vilja ta sitt liv. Speciellt inte när man skriver att man inte orkar med det och får då svaren att "vad löjlig du är". Att det ledde för mig till en nu arm med väldigt minskad funktion, det är en annan sak. Men det hade lätt stoppats.

Och dessutom få höra från en moderator att "jo men du är ju inte så trevlig" när ingen annan som dessutom påstår sig vara välfungerande och frisk skriver saker som är helt åt skogen till en.

Det är aldrig okej att uttrycka sig dåligt mot någon oavsett, det jag menar är att det är inte mer okej att uttrycka sig dåligt i "fint" språk än vad det är att vara mera direkt. Det är samma mening som sägs fast med olika ord och det måste en moderator kunna se.

Och ja, nu kommer jag få höra att jag ju får ta ett eget ansvar själv osv, men jag kan fortfarande inte förstå vad det var jag gjorde som gjorde folk så fruktansvärt elaka och dessutom svarar inte moderatorn mig som själv skriver att jag är elak mot dom andra och har förståelse för hur dom skriver. Varför inte då bara svara på min fråga vad exakt det var jag skrev som gjorde att jag förtjänade det där? Det svaret lär jag dock aldrig få.
Väldigt off topic av mig men har du fått en skada i en arm för något som hänt på Buke?
 
@Grazing - om du uppiever att någon moderator inte uppträder korrekt så rapportera eller kontakta @Gunnar . :)
Men det är inte så lätt när alla hoppar på en, dessutom när ingen heller vill svara på vad det är som jag skriver som orsakar påhoppen. Varför skulle jag anmäla det och igen då kanske få höra att nej men det är dig det är fel på. Visst jag kanske borde vara starkare och stå på mig men sådana nederlag är ingenting som jag skulle orka med, räcker med påhoppen det blir i trådarna. Och det kanske är så, det kanske är bara mig det är fel på. Eller inte då många förstår vad jag skriver och inte heller förstår påhoppen det blir.

Alltså jag har full förståelse i trådar som inte handlar om något som har med måenden osv att göra men i trådar med psykisk ohälsa där det är uppenbart att det finns folk som är i väldigt dåligt skick och dessutom skriver det, då är det inte okej att hoppa på så för att jag kanske inte orkar uttrycka mej på ett trevligare sätt hela tiden utan skriver lite kortare och mer koncist men som dock ändå inte är otrevligt ens. Då puschar man inte folk till den yttersta gränsen tills dom inte orkar mer utan då kanske folk kan backa lite. Men det är det ett par stycken här som inte gör.
Fast det är ju inte sant. Folk får absolut inte skriva vad som helst, men att en del är mer krassa/rakt på och kanske är bättre på att formulera sina åsikter utan personliga påhopp och otrevligheter än andra, ska ju inte ligga dem till last.
Otrevligheter är otrevligheter oavsett hur dom uttrycks, det är inte mindre otrevligt att formulera otrevligheten fint än att skriva den rakt ut.
 
Väldigt off topic av mig men har du fått en skada i en arm för något som hänt på Buke?
Vissa personer här är inte särskilt trevliga och struntar fullkomligt i vad dom skriver påverkar andra. Vissa verkar inte förstå att det sitter en människa bakom nicket helt enkelt. För övrigt inget jag vill gå in på och glömmer helst bort det.
 
Vissa personer här är inte särskilt trevliga och struntar fullkomligt i vad dom skriver påverkar andra. Vissa verkar inte förstå att det sitter en människa bakom nicket helt enkelt. För övrigt inget jag vill gå in på och glömmer helst bort det.
Om någon slår och mobbar mig i verkliga livet så går jag därifrån - är det på jobbet där jag måste vara så anmäler jag till rätt instans.
Det måste vi nog lära oss att göra på internet också.
Jag har gråtit framför datorn många gånger för någon missuppfattat mig eller är elak men nu har jag blivit bättre på att anmäla - både dom som är taskiga mot andra och dom som är taskiga mot mig.
När det inte hjälper så skiter jag i den tråden.
 
Rapportera, rapportera, rapportera!

För vissa inlägg kanske inget händer.

Vissa kanske får följder som ni inte ser, personen varnas, men inlägget får ligga kvar då det anses bättre. Ex.vis för att det fått många att reagera och bör vara kvar så att användaren som skrev det får skämmas och kanske bättra sig pga det.

Ibland bannas användare, men jag har för mig att det inte syns på användaren om den är bannad?

Framförallt är det bra att veta om många reagerar på en användare. Varje enskilt inlägg kanske är på gränsen och inte leder till någon åtgärd, men om det fortsätter på gränsen är det lättare att vidta åtgärder om vi fått rapporter om det. Vi läser inte allt så er hjälp behövs.

Tack på förhand!
 
Som sagt, vissa får skriva dom som helst till folk medans vissa inte får skriva någonting. Man kan inte skriva vad som helst till folk och sen påstå att nej, det är inte mitt sätt det är skrivet på utan det är dig det är fel på som tar det på det sättet.
Det är ett ordentligt grovt påhopp att påstå att det är fel på mig för att jag inte delar din uppfattning. Jag skulle kunna anmäla det och kanske du fått en avstängning om du fortsatt i den stilen även om detta knappast är grovt nog. Du använder inte fula ord här utan ett helt vanligt språk. Kanske ser du det även som du snällt förklarar för mig hur det ligger till.

Jag tror det är här du har problemet. Du har en norm som säger vad som är rätt och fel enligt dig. Du verkar tro att det är din norm som gäller och därför gör moderatorena fel och låter folk skiva vad som helst medan andra kommer undan med i stort sett allt.

Lek med tanken att moderatorerna i allmänhet gör rätt. De gör faktiskt det för de följer i stort @Gunnar s normer för hur forumet ska modereras och eftersom det är hans forum så är det hans regler vi ska följa inte dina.


När en moderator skriver privat tappar den väldigt mycket trovärdighet och förtroende när den ser folk hoppa på en person som dessutom skriver att den inte orkar med påhoppen och sen dessutom försvarar dom som hoppar på den. Det är inte okej, då borde den ha två inloggningar isåfall, en privat och en som moderator.
Fast nu är vi här igen. Ser moderatorn påhopp eller är det din syn på vad som är påhopp som skiljer sig från moderatorns?
Du kan föreslå för Gunnar att du tycker att moderatorerna bör ha ett privat nick också :)


Och jo, den moderatorn visste väl hur jag mådde då jag skrev innan hur dåligt det var, den skrev till och med innan den skrev att det var mitt fel att det vad synd att jag mådde så dåligt. Och dessutom när jag frågar vad det är jag skriver som gör att jag förtjänar sådana påhopp ignorerar mig och svarar inte.
Du ansvarar själv för ditt mående inte moderatorn, moderatorns uppgift är att hålla ordning på forumet. Din att se till att må så bra som möjligt. Jag kan inte ta ställning till vad jag anser om vad som inträffat då jag inte har minne av att någonsin har läst något liknade från någon moderator. Det kan vara att du och moderatorn i fråga har väldigt olika uppfattning om vad som hänt.

Liksom vem i det läget skulle jag anmäla till? Moderatorn som skriver att jag får skylla mig själv och förtjänar dessa påhopp?

Anmäl att du anser att en moderator beter sig illa till Gunnar.
 
Rapportera, rapportera, rapportera!

För vissa inlägg kanske inget händer.

Vissa kanske får följder som ni inte ser, personen varnas, men inlägget får ligga kvar då det anses bättre. Ex.vis för att det fått många att reagera och bör vara kvar så att användaren som skrev det får skämmas och kanske bättra sig pga det.

Ibland bannas användare, men jag har för mig att det inte syns på användaren om den är bannad?

Framförallt är det bra att veta om många reagerar på en användare. Varje enskilt inlägg kanske är på gränsen och inte leder till någon åtgärd, men om det fortsätter på gränsen är det lättare att vidta åtgärder om vi fått rapporter om det. Vi läser inte allt så er hjälp behövs.

Tack på förhand!
När man trycker på användarens namn står det "banned" men det syns inte vid inläggen i trådar upptäckte jag nyligen :)
 
Om någon slår och mobbar mig i verkliga livet så går jag därifrån - är det på jobbet där jag måste vara så anmäler jag till rätt instans.
Det måste vi nog lära oss att göra på internet också.
Jag har gråtit framför datorn många gånger för någon missuppfattat mig eller är elak men nu har jag blivit bättre på att anmäla - både dom som är taskiga mot andra och dom som är taskiga mot mig.
När det inte hjälper så skiter jag i den tråden.
Men jag menar inte att någon för den delen ska ha frikort till att vara elak. Det är upp till alla användare att skriva schysst även om man tycker någon är "dum på riktigt".
 
Det är ett ordentligt grovt påhopp att påstå att det är fel på mig för att jag inte delar din uppfattning. Jag skulle kunna anmäla det och kanske du fått en avstängning om du fortsatt i den stilen även om detta knappast är grovt nog. Du använder inte fula ord här utan ett helt vanligt språk. Kanske ser du det även som du snällt förklarar för mig hur det ligger till.
Va? Jag har inte ens skrivit någonting till dig.
Jag tror det är här du har problemet. Du har en norm som säger vad som är rätt och fel enligt dig. Du verkar tro att det är din norm som gäller och därför gör moderatorena fel och låter folk skiva vad som helst medan andra kommer undan med i stort sett allt.
Du kanske inte ska kommentera om saker och ting när du inte vet hur det var. Jag tror inte det är min norm som gäller, sluta skriva saker jag inte gjort eller tyckt.
Lek med tanken att moderatorerna i allmänhet gör rätt. De gör faktiskt det för de följer i stort @Gunnar s normer för hur forumet ska modereras och eftersom det är hans forum så är det hans regler vi ska följa inte dina.
Jag har inte skrivit att vi ska följa mina regler, har inte ens några. Jag skriver bara att det är trevligt om, folk kan uppföra sig som folk och förstå att det är en människa bakom nicken. Är reglerna sådana att man får trycka ner någon till den grad att den tar livet av sig så är väl reglerna så, vad är det jag isåfall ska anmäla? Folk gör ju rätt isåfall.
Du ansvarar själv för ditt mående inte moderatorn, moderatorns uppgift är att hålla ordning på forumet. Din att se till att må så bra som möjligt. Jag kan inte ta ställning till vad jag anser om vad som inträffat då jag inte har minne av att någonsin har läst något liknade från någon moderator. Det kan vara att du och moderatorn i fråga har väldigt olika uppfattning om vad som hänt.
En moderator borde se när några driver på till den grad att någon håller på att ta livet av sig och kanske rycka in där. Men visst, vi har olika uppfattningar om saker och ting och att jag skriver att folk ska lägga ner, att jag inte orkar mer etc, det är väl helt enkelt inget att bry sig och och alla har väl då rätt att fortsätta hugga. Och när då moderatorn försvara dom och skriver till mig att jag minsann inte är så trevlig heller och jag inte får något svar på vad som är otrevligt i i inläggen? Och det dessutom skrivet efter att jag skrivit hur nere jag är.

Och det är för övrigt en liten mängd här på forumet som beter sig så, alla i övrigt tycker jag är helt okej förutom dessa fåtal. Och ja, jag har en del på ignore.
 
Senast ändrad:
Va? Jag har inte ens skrivit någonting till dig.
Så du skrev inte det citerade som svar på mitt inlägg som du citerade? Är det på den nivån att du inte ens känns vid att du skrivit har vi ett ordentligt problem.

Du kanske inte ska kommentera om saker och ting när du inte vet hur det var. Jag tror inte det är min norm som gäller, sluta skriva saker jag inte gjort eller tyckt.
Ähum, jag kommenterade det du svarade mig och där du citerade mig. Mitt inlägg var dock generellt hållet och jag kommenterade situationen när man missförstår varandra. Jag kan mycket väl läst diskussionen men inte uppfattat den på samma vis. Du länkade inte till den så ingen kan veta säkert vad du syftar på.

Jag har inte skrivit att vi ska följa mina regler, har inte ens några. Jag skriver bara att det är trevligt om, folk kan uppföra sig som folk och förstå att det är en människa bakom nicken. Är reglerna sådana att man får trycka ner någon till den grad att den tar livet av sig så är väl reglerna så, vad är det jag isåfall ska anmäla? Folk gör ju rätt isåfall.
Ja har har vi kärnan. Du skriver som det är ett faktum att folk gör si och folk gör så? Är du säker på att flertalet andra håller med om din tolkning? Självklart ska du anmäla om du anser att folk gör fel, men räkna inte med att det alltid blir så att moderatorer håller med om din bedömning.


En moderator borde se när några driver på till den grad att någon håller på att ta livet av sig och kanske rycka in där. Men visst, vi har olika uppfattningar om saker och ting och att jag skriver att folk ska lägga ner, att jag inte orkar mer etc, det är väl helt enkelt inget att bry sig och och alla har väl då rätt att fortsätta hugga. Förutom dom då som inte var emot mig för det var en hel del också.
Eller så tolkar inte moderatorn det på samma vis. Denne kanske inte alls ser de påhopp du ser.

Ett forum funkar så så att du skriver något och någon annan reflekterar. Vill du inte ha svar så slutar du skriva. Att skriva inlägg och tala om att du inte vill ha svar på dem till någon annan som vill ha sista ordet leder i allmänhet till att folk svara dig. Du kan alltså själv styra när folk ska sluta svara och kommentera, det gör du genom att själv sluta.
 
En moderator borde se när några driver på till den grad att någon håller på att ta livet av sig och kanske rycka in där. Men visst, vi har olika uppfattningar om saker och ting och att jag skriver att folk ska lägga ner, att jag inte orkar mer etc, det är väl helt enkelt inget att bry sig och och alla har väl då rätt att fortsätta hugga. Och när då moderatorn försvara dom och skriver till mig att jag minsann inte är så trevlig heller och jag inte får något svar på vad som är otrevligt i i inläggen? Och det dessutom skrivet efter att jag skrivit hur nere jag är.

Jag tycker att du beskriver orimligt höga krav på moderatorerna här.
Moderatorerna läser inte samtliga inlägg på forumet - det kan man inte förvänta sig att de gör.
Moderatorerna kan inte förväntas veta hur användarna mår. Man kan inte lägga på moderatorerna att de "borde se när några driver på till den grad att någon håller på att ta livet av sig".

När du inte orkar läsa fler invändningar mot det du skriver, bör ju din åtgärd vara just att sluta att följa den tråden. Och om du upplever att någon användare är orimligt elak, rapportera.

Det är inte rimligt att förvänta dig att kunna stå oemotsagd för att du mår dåligt och är nere. Andra användare måste ju få reagera på det du skriver ändå, om/när de inte håller med.

Sedan kan det bli stor tyngd i inläggen genom att det kan vara många som reagerar.
Det är ju inte ovanligt att man besvarar ett inlägg som man känner att man "behöver" besvara innan man läst en hel tråd. Om flera andra användare gjort detsamma kan det förstås bli överväldigande, men då utan att det är någon enskild användare som egentligen kliver över gränsen. Det överväldigande resultatet kan ju bero på just flera enskilda individer som var och en skriver ett OK men inte medhållande inlägg.

(jo, det finns en del användare som jag anser kliver över gränserna för rimlig argumentationsteknik också, vissa är snabba att gå till personangrepp i stället för att bemöta det som är skrivet)
 

Liknande trådar

  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 909
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp