hur funkar copyright?

tanten

Trådstartare
Åter en fråga som förbryllar mig och som endast buke kan ge uttömmande svar på.

När det står ett c med ring runt, ett copyright-märke, t.ex. på en website - vad innebär det?

Kan vem som helst sätta dit märket och på så sätt skydda sitt eget material? Krävs nån form av registrering?

Måste märket ha en notering bredvid sig om vem c-rätten tillhör, vem som äger rätten?

Det årtal som står där - är det när copyrighten började eller när den slutar? Dvs om det t.ex. står 2005 betyder det att den inte längre gäller? Eller att den startade då?
 
Sv: hur funkar copyright?

En första förutsättning för att upphovsrätt ska inträda är att låten, texten, målningen etc uppnår det som kallas verkshöjd, dvs att låten är unik i någon mening. Kraven på verkshöjd är mycket lågt ställda, men i händelse av tvist kring frågan om verkshöjd är det ytterst en domstol som får avgöra om verkshöjd föreligger eller inte.

Upphovsrätten till en låt, eller en text, inträder direkt när du skrivit ner den, om den har verkshöjd.

Upphovsrätten till en målning inträder direkt när du målat din tavla, om den har verkshöjd.

Upphovsrätten till ett foto inträder direkt närt du tagit din bild, om den har verkshöjd.

Det krävs inte att du registrerar din låt, din tex, din bild etc för att upphovsrätten ska inträda.

Från http://www.copyrightsidan.se

Hoppas det hjälper, finns mycket mer att läsa på sidan :)
 
Sv: hur funkar copyright?

Datumet är för att copyrighten ska gälla även utomlands.

Jag som fotar har copyright på alla mina bilder. Det är jag som tagit bilderna och också jag som avgör hur mina bilder får användas. Jag kan sälja papperskopior men köparen får då bara använda papperskopian som den är, inte scanna in, göra fler kopior av eller något annat.

Registrering krävs för varumärken det är inte samma sak.

Copyrighten gäller även om jag inte satt mitt märke på... att jag gör det är bara ett förtydligande.
 
Sv: hur funkar copyright?

Datumet är för att copyrighten ska gälla även utomlands.

Jag som fotar har copyright på alla mina bilder. Det är jag som tagit bilderna och också jag som avgör hur mina bilder får användas. Jag kan sälja papperskopior men köparen får då bara använda papperskopian som den är, inte scanna in, göra fler kopior av eller något annat.

Registrering krävs för varumärken det är inte samma sak.

Copyrighten gäller även om jag inte satt mitt märke på... att jag gör det är bara ett förtydligande.

först - hur h-vete hamnade det här på DATOR sidan????

Nåväl.

Om jag skriver något vill jag ibland att ingen annan ska kunna använda min geniala :D text. Om det är på nätet så är det ganska lönlöst... men ponera att det är tryckt material...

Vid märket så finns oftast någon datering.
Anger dateringen när copyrighten STARTAR eller när den tar SLUT?? Om jag skriver copyright 2008 innebär det att när året är slut får man planka mina ord som man vill....?
 
Sv: hur funkar copyright?

Datumet är till för att upphovsrätten ska gälla även i de länder som inte skrivit på alla avtal som finns (Bernkonventionen, Världskonventionen och Romkonventionen). USA skrev inte på Bernkonventionen förrän 1988...

För att ditt verk ska vara skyddat även där är det alltså ©Namn Årtal för första utgåvan som ska finnas med. Uppdaterar man kan man alltså skriva 2004, 2007, eller om det är något kontinuerligt 2004-2007.

Upphovsrätten har du tills 70 år efter din död.
 
Sv: hur funkar copyright?

Datumet är till för att upphovsrätten ska gälla även i de länder som inte skrivit på alla avtal som finns (Bernkonventionen, Världskonventionen och Romkonventionen). USA skrev inte på Bernkonventionen förrän 1988...

För att ditt verk ska vara skyddat även där är det alltså ©Namn Årtal för första utgåvan som ska finnas med. Uppdaterar man kan man alltså skriva 2004, 2007, eller om det är något kontinuerligt 2004-2007.

Upphovsrätten har du tills 70 år efter din död.

Bra. Exakt vad jag behövde veta.

Det är enklare att veta "itfall-att" än att inte veta och saker är bortom kontroll.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 156
Senast: Otherside
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 179
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
22 898
Senast: Kilauea
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp