Bukefalos 28 år!

Hur gick det idag?

Sv: Hur gick det idag?

Tömkörde Laukur en liten sväng innan dom fick komma in igår kväll. Det blev skritt och travarbete med fokus på att han skulle söka sig framåt nedåt och det gick väldigt bra! Han har en tendens att köra upp huvudet vid halt och det måste vi jobba bort så det var också en grej vi jobbade på igår :)
 
Sv: Hur gick det idag?

KL

Var med syrran och red båda hästarna i terräng, bara skritt för F:s bens skull plus att det var glashalt!! :eek: F var ivrig och pigg och klarade halkan bra, men Q fick såna styltor att det var bara att vända hem igen. Satt hela vägen utan stigbyglar och höll i manen så jag inte skulle störa henne och snabbt komma bort om hon skulle halka. Både häst och ryttare pustade ut när vi kom tryggt hem. :) hade broddar på henne, men då vägen inte var plogad och det var lös snö + is fick hon inte fäste. Pga tillfällig snöyra fick de äta dagshöet inne, sedan ut tillbaka i det plötsliga fina vädret. :) F:s hov varm, men inte het. Nu ska jag gå och ta in dem för kvällen då vädret blivit sämre igen.
 
Sv: Hur gick det idag?

körde ett kravlöst pass i skogen på L, solen sken, men det var jätte kallt ;) han var iallafall pigg som bara den ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

Efter ett par dagar ledigt pga snöstorm var jag igår barbacka med bettlöst på Q och gå i mörkret, fick sällskap av mamma och F :) var mysigt, men lite kallt :crazy: tanten råkade snubbla och gick ner på knä en gång, men det gick bra. Ingen skada skedd, och som tur har hon en stor manke så jag inte behövde åka rutschkana av henne :) har också börjat träna NH med henne, just igår hann jag inte men passade på dagarna före då stormen hindrade annan motionering. Går riktigt bra, hon är ju så duktig! :love:
 
Sv: Hur gick det idag?

Jag red ett litet hoppass i ridhuset på min 4-åring som gick jättebra! Vi höjde vår nivå och hoppade hela 90 cm :D Har haft problem med bjudningen tidigare, men nu har hon fattat poängen med ridning och går fram mycket bättre! Nu borde det gå att börja hoppa lite mer än tidigare då hon som sagt saknat bjudning har det inte varit så stor idé att hoppa innan hon går fram på marken.

528202_10151363912715948_41291287_n.jpg


Bildbevis :p
 
Sv: Hur gick det idag?

Har ridit 5st hästar.
Först två fuxston ute , 5 och 4år. Har travat och galopperat mestadels, .. har ridit på i lite friskare tempo.
Sedan en "medelålders" valack som är ridskolehäst, ska tränas lite och bli känsligare för hjälperna. Även där red vi på i friskt tempo, men på vägen. Tränade mest övergångar galopp-tölt. Super stjärna till honom! :)

På eftermiddagen en 3åring under inridning, red rundkorallen och tränade gas och broms.
Sist en 4årig valack i paddocken. Träna in flytta för skänkeln och diverse övergångar. Super härlig häst! :)
 
Sv: Hur gick det idag?

härligt, många hästar på en dag ;)

Red L på banan, vi övade på vår fyrkant och vända för skänkeln samt rakrikting ;) sen övade vi oxå att hålla igång traven även i hörnen, han saktar gärna av och driver jag väljer han galopp helst, men det blev riktigt bra, tog ner kravet lite och la en bågen utefter kortsidan och rakriktnig i trav på långsidan, då var han lite mer överrens med mig ;)

Lite skänkelvikning började vi på med, han är väldigt het och otroligt rörlig i kroppen, så att få honom att ställa sig lite i nacken kan vara lite svårt vissa dagar, men idag tillslut gjorde han några perfekta steg ;)

Ibland kan det varar lite klurigt med så rörlig häst, men sen har vi ju fördelarna i att han mer än gärna går i spansk skritt, han gör ibland även galopp piruetter trots att jag hade kanske nöjt mig med en sväng i galopp ;) Så vi övar på och får se hur långt det tar oss ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

Blev skogstur idag, ganska kravlös med lite galopp i backar, har tränat endel på banan så han behövde paus därifrån. Däremot hade grannen plogat endel vägar i skogen och det hade blivit ganska halt, broddar fram men ej skodd bak. försökte hålla oss på de snöiga vägarna ;)

Imon blir det unghästens tur oxå, han har haft lite vila nu, så vi börjar med ett pass tömkörning ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 162
Senast: EZMK
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva i en annan dagboks tråd om dethär först men det bara kändes dumt så jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär. Men...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 144
Senast: zuli
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Tjatter Det är ju halloween så tänkte att det kan vara kul med en tråd med spökhistorier/saker vi inte kan förklara. Kan börja med en...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp