Ännu en uppdatering:
PRE’n har nu bott hos mig 11 dagar.
Först hade jag hjärtat i halsgropen men vartefter jag lärde känna honom började jag slappna av. Han är en väldigt fin häst. Känslig, lyhörd, social, kommunikativ, snäll. Så jag blev kär och bestämde mig för att han var en lagom utmaning för mig och att han skulle stanna. Men, sedan hände ett par saker: 1, jag skulle gå på promenad med honom och ett annat ekipage men det gick helt snett. Den andra hästen började spooka och drog med sig Bravo i stressen så till slut stod båda hästarna och hoppade. Det blev farligt så vi avbröt. Gick upp till ridbanan och gick runt med dem där tills de lugnade ner sig.
Dagen efter ville han inte följa med mig ut ur hagen (från att tidigare kommit travande när jag ropat). Min tolkning är att han mindes rädslan från kvällen innan och inte ville uppleva det igen.
Jag fick honom med mig med lite övertalning, in i stallet där han var nervös men ändå ok. Jag och ett annat ekipage (lugnare häst) skulle rida ut och för att känna att Bravo var avslappnad började jag lite på ridbanan. Det har visat sig att han är helt outbildad och inte förstår vad man gör på en ridbana med jag lät honom göra lite saker som jag gjort från marken (gå över några bommar) så att han skulle veta vad han skulle göra. Det gick bra några minuter sedan tappade han koncentrationen och ville inte mera. Jag lät honom då bara stå still medan vi väntade på de andra, samtidigt som jag funderade: intressant att det tog stopp för honom och undrar vilken listig lösning jag kan hitta på. Då hände sak nr 2: Mästerryttaren på gården (verkligen, väldigt duktig och erfaren dressyrryttare) kom förbi och frågade hur det gick. Jag berättade kortfattat och fick detta svar:
”Han måste göra som du säger, annars tar han över och då blir det farligt, då kan du inte behålla honom. Du ska få en enkel övning, rid stora serpentiner, du vet väl vad serpentiner är?”
Jag vet inte vad ni tänker och känner när ni läser den kommentaren men jag försvann fullständigt. Dels för att jag vet att hon har rätt, min kompetens räcker inte till för att utbilda denna nerviga häst hur mycket jag än tycker om honom, men också för att jag tydligen framstår som mera nybörjare än vad jag är. Jag har vetat vad serpentinvägar är sedan jag var sju år. Och jag undrar varför det är så. Jag har en god sits och brukar få hästarna att gå hyfsat. Är det för att jag rider med säkerhetsväst? Det är jag den enda som gör här på gården. Då skickar man kanske en nybörjarsignal.
Hursomhelst, efter de där sakerna har det vänt för oss. Jag har fått dåligt självförtroende och vet inte vad jag ska göra med honom eftersom jag inte litar på min instinkt längre. Jag har också talesättet: green on green makes black and blue (när det handlar om hästar). Det kan bli för farligt helt enkelt. Han kan bli en fantastisk häst i rätta händer men det är inte i mina. Jag önskar att det var det, att jag kunde lära mig. Få en massa verktyg, behärska de tjusiga teknikerna (NH, belöningsbaserat, Akademiskt, younameit). Men det är väldigt svårt att få till här på landet och med begränsad tid. Självklart är jag beredd att ta hjälp utifrån men det är inte helt lätt. Stallägaren har som regel att man inte får ta ut andra instruktörer, bara hon som får undervisa här. Jag nu tar gärna hjälp från henne men nu är hon sjukskriven.. Så jag ser ingen annan råd än att skicka tillbaka honom. Jag ska tänka något dygn till, sedan resonera med ägaren och så får vi se hur vi gör.