Hur ha råd med häst i Sthlm?

Tussilago

Trådstartare
Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm.
Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil härifrån), så jag måste hitta nån slags lösning.
Jag har en lägenhet i andra hand med en hyra på 4200 oxå el, bredband på det. Säg 5000 totalt.
Jag äger två hästar. Ett islandssto på 10 år, och ett dräktigt shetlandssto.
Fölet är beräknat att komma i juni.Shettisen är en gåva, så henne gör jag mig aldrig av med.
Grundplanen var att ställa hästarna hos min kompis på lösdrift 8 mil bort. Hon skulle gett dem mat dagligen, och jag kommit ut så ofta jag kunde. Skulle vart ca 8 mil till stallet. Ingen höjdare, men något min plånbok skulle fixat iaf, då det skulle vara en billig lösning, även om vännen självklart skulle fått betalt för sina insatser.
Av olika anledningar ville stallägaren inte ha hästar i lösdriften. Så nu har ju problem. Det går att ställa dem på box, en box ute på logen, den hästen skulle fått stå ensam nattetid dock. En annan "box" finns i stallet, där går det att sätta dörr på då det nu är en liten spilta. Perfekt för shettisen med andra ord.
Men jag inser det orimliga att åka 8 mil enkel resa varje dax för att sköta dem. Och känns inte rätt att lägga så mkt extra jobb på min kompis då hon ju har 3 egna hästar att sköta om.
Men det tycks omöjligt att hitta nåt närmare för en peng jag har råd med. Har heltids vikariejobb, men med priserna här känns det som att jag får räkna med att hästarna går på minst 3000 kr var i månaden. Då har jag ju 11000 i fasta avgifter.
Hur gör ni som jobbar "normalt" och har häst i sthlm? Överväger att sälja islandshästen, men tar emot. Får i princip ge bort henne för hon har vart avställd i ca 1,5 år pga av ligamentskada och sen fång, med rotationer som följd. Är nu "fångskodd" och har tillåtelse att sättas igång. En fånghäst kräver ju lite gällande sin miljö, likaså ett dräktigt sto.
Ett alternativ är ju att jag flyttar dit det är billigare att ha häst, utåt min kompis till tex, men då får jag ju 8 mil till jobbet. Är ju onekligen lättare att hitta jobb i "storstan".
Så hur gör ni?!
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Det är svårt att hitta "billiga" stallplatser runt Sthlm. De "billiga" ligger oftast lite off och utan allmänna kommunikationer i närheten.

Vi har häst, men har två inkomster och delar både på inkomster och utgifter.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Stallplatser i Stockholm är dyra eftersom marken är så dyr och det allmänna kostnadsläget högt. Men du borde kunna hitta en bra lösdrift som ligger närmre än åtta mil bort i alla fall. Så här års borde det dessutom vara mindre konkurrens om lösdriftsplatserna. Jag letade stallplats för en tid sedan och upptäckte ganska snart att det finns betydligt fler alternativ för den som kan tänka sig att hjälpa till med t ex utsläpp eller fodringar (detta gäller även vanliga stallplatser). I vissa fall till och med med bostad på gården! Lycka till och hoppas att du kan ha kvar båda hästarna!
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm.
Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil härifrån), så jag måste hitta nån slags lösning.
Jag har en lägenhet i andra hand med en hyra på 4200 oxå el, bredband på det. Säg 5000 totalt.
Jag äger två hästar. Ett islandssto på 10 år, och ett dräktigt shetlandssto.
Fölet är beräknat att komma i juni.Shettisen är en gåva, så henne gör jag mig aldrig av med.
Grundplanen var att ställa hästarna hos min kompis på lösdrift 8 mil bort. Hon skulle gett dem mat dagligen, och jag kommit ut så ofta jag kunde. Skulle vart ca 8 mil till stallet. Ingen höjdare, men något min plånbok skulle fixat iaf, då det skulle vara en billig lösning, även om vännen självklart skulle fått betalt för sina insatser.
Av olika anledningar ville stallägaren inte ha hästar i lösdriften. Så nu har ju problem. Det går att ställa dem på box, en box ute på logen, den hästen skulle fått stå ensam nattetid dock. En annan "box" finns i stallet, där går det att sätta dörr på då det nu är en liten spilta. Perfekt för shettisen med andra ord.
Men jag inser det orimliga att åka 8 mil enkel resa varje dax för att sköta dem. Och känns inte rätt att lägga så mkt extra jobb på min kompis då hon ju har 3 egna hästar att sköta om.
Men det tycks omöjligt att hitta nåt närmare för en peng jag har råd med. Har heltids vikariejobb, men med priserna här känns det som att jag får räkna med att hästarna går på minst 3000 kr var i månaden. Då har jag ju 11000 i fasta avgifter.
Hur gör ni som jobbar "normalt" och har häst i sthlm? Överväger att sälja islandshästen, men tar emot. Får i princip ge bort henne för hon har vart avställd i ca 1,5 år pga av ligamentskada och sen fång, med rotationer som följd. Är nu "fångskodd" och har tillåtelse att sättas igång. En fånghäst kräver ju lite gällande sin miljö, likaså ett dräktigt sto.
Ett alternativ är ju att jag flyttar dit det är billigare att ha häst, utåt min kompis till tex, men då får jag ju 8 mil till jobbet. Är ju onekligen lättare att hitta jobb i "storstan".
Så hur gör ni?!

var bor du?
runt vallentuna kan det finnas lite billigare platser men då måste du säkert ha bil för att ta dig dit...


MMBetsybabe
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Jag bor i Tyresö. Kruxet med lösdrift är ju att det ofta är fri tillgång på foder, samt oftast hösilage. Jag vet att många fånghästar äter hösilage, men jag vågar inte chansa. Islandshästen behöver nästan gå på diet jämt för att hålla sig normalviktig. Detta ställer ju till det ytterligare. Jag hjälper självklart gärna till i stallet, men att då ha några mil till stallet och tex ta morgonfodringar då man börjar jobba 07.45 blir ju tufft. Kvällar funkar bättre. jobbar dessutom i nuläget varannan helg.
Hur "nära" kan man förvänta sig att hitta stallplats? Hur lång resväg har ni andra stockholmare? Alternativt, hur långt till jobbet. Bil har jag tillgång till, men då får man ju räkna med ytterligare ca 1500 kr i månaden på typ bensin, om det är typ 4 mil till till stallet. Känns som en omöjlighet det här..
Alternativet är som sagt att flytta utåt kompisen till, men så lång resväg till jobbet är ju heller inte kul..
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

jag har min häst i vallentuna och står relativt billigt!!!

var i sthlm ska du hålla hus? Inte alls omöjligt att hitta något längs roslagsbanan/buss 670/buss676!!! (norrtäljehållet och vaxholm)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Som du ser i inlägget ovanför så bor jag i Tyresö, jag jobbar i centrala stockholm.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Med dina förutsättningar så skulle jag nog leta efter ett eget stall o sen hyra ut en platts till nån annan som hjälper till med mornar tex .
Det är svindyrt med boxplatts härikring . Kallhyran per box är ju minst 1000kr .
Du får iaf räkna med att betala 2-2500kr per häst i utkanterna av förorterna.
Ut o leta en lada annars o ha lösdrift som du sköter själv. Då har du ju koll på maten .
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Man flyttar till ett billigare område.
Tyresö är inte billigt någon stans.
Och så pendlar man med bil och tåg.

Jag bor i Knivsta där stallplatser har i det närmaste reapris och det tar 30min med SJ-tåget till Sthlm Central.
I Stockholmsområdet så pendlar man.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Tyvärr är Tyresö inte ett bra ställe att bo rent hästmässigt, vet av egen erfarenhet. Finns inte många stall häromkring och de som finns kostar minst det som du nämner, kanske snarare 4000/månad. Någon lösdrift tror jag inte finns här men kanske. Jag tror att det är vanligt att tyresöbor har sina hästar åt haninge och tungelsta eftersom det finns gott om stall där och de är något lite billigare.

Hur vi gör som har råd att ha häst i stockholm? Skaffar oss välbetalda jobb och drar ner på alla andra kostnader, skulle jag tro. Jag räknar med att min häst (inkvarterad på box, delvis kollektivt, utsläpp ingår) kostar ungefär 5000:- i månaden totalt och jag tror att det är svårt att hitta något där man kan komma undan med mindre än 2500 i hyra med foder, jo, kanske på lösdrift eller helt kollektivt. Kan du ta hand om utsläpp och luncher? Sen har man ju skoning, försäkring, bensinpengar och allt annat utöver det. Att ha två hästar, ja, då måste man nog tyvärr vinna på lotto först. Eller hitta en rik prins som kan sponsra... Hoppas det löser sig för dig! Och var noga med att kolla upp stället du väljer så att det verkligen passar dig och dina hästar. När du väl flyttat in är det mest att gilla läget.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Ja, jag har insett att tyresö är sämsta tänkbara ställe. Är uppväxt här, och lägenheten är en kompis, därför hamnade jag här. Så dumt! Blir jäkligt svårt att hinna med, OCH ha råd. Är ju en tidsfråga oxå. Jobba heltid, och ha ca 40 min pendling till jobbet, och sen då kanske minst lika långt till stallet.. Kanske "åt andra hållet" oxå, så att säga.. Usch, skitjobbigt.
Där jag hade dem förut hade jag 1 km till stallet o 600 kr i kallhyra/ häst inkl halm. Gör ju inte att det här känns lättare.. Vill ju hitta en rätt permanent lösning bums, då båda hästarna behöver det, inte bra o flytta runt dem.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Om det finns en rimlig chans, sök jobb utan för stan är mitt tips. Eller någonstans att bo där du kan ha hästarna billigt och pendla på en timme in till stan. Om du inte tokbrinner för Tyresö så är det inte rätt ställe för dig att bo på, jag lovar. Hästfolk här måste vara rika som troll. Jag hoppas att du inte bryter ihop nu?
/Tyresöbo
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Som du ser i inlägget ovanför så bor jag i Tyresö, jag jobbar i centrala stockholm.

Hej
sök dig ut mot tungelsta hannige På gudö finns det många små stall åk runt och knacka dörr där du ser stallar det finns billigare stallar.

Lycka till
Pali
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Jag bor också i Tyresö och här finns det inte många stall att välja på. Som andra har sagt, leta dig ut mot gudö/haninge om du vill komma billigare undan. :)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Min häst hamnade i Vallentuna fast jag bor på söder och är singel med inte allt för hög inkomst. Det går bra att ta sig till stallet kommunalt, vilket är en förutsättning. Ett alternativ är att leta efter stall där man kan sänka kostnaderna genom att fodra och släppa ut på helger typ. Det kan man i många stall och den här månaden betalar jag halva kostnaden.

Det är ju tyvärr dyrare att hålla häst i sthlm ö h t vad jag har förstått, men det har gått bra hittills, fast min bankman tjatar på mig att spara mer...:grin:
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Hej
sök dig ut mot tungelsta hannige På gudö finns det många små stall åk runt och knacka dörr där du ser stallar det finns billigare stallar.

Lycka till
Pali
Kunde inte sagt det bättre själv... Där om någonstans kan man väl komma undan precis hur billigt som helst?

Jag står ganska dyrt och ändå nästan i yttersta utkanten söder om Sthlm, finns inte mycket kvar efter oss och tar man båten är man typ i Nyköping. Dessutom finns det knappt några bussförbindelser och vi har gasbilar som välter åt höger o vänster mest hela tiden. Men jag står med (snart hos) min tränare så det gör ju allt värt det haha!
Annars hade jag inte kunnat rättfärdiga att ha häst i Sthlm...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Jag vill nog säga att det inte handlar om några överpriser i de yttre förorterna till stockholm i alla fall. Men som många redan nämnt så funkar Stockholm lite annorlunda än små städer. Man bor några mil från stan och har även hästen där. En timmes resväg till jobbet är mer regel än undantag. Det går bussar och tåg i stort sett överallt och ganska ofta. Jag känner folk som har sin skruttbil ståendes på en infartsparkering i anslutning till det kommunikationsmedlet som går ofta. Sedan kör de den sista biten till stallet. Funkar utmärkt. Leta på du så ska du se att du hittar en passande lösning.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Kan du inte försöka hitta ett stuteri där du kan helinackordera shettisen? Du lär ju ändå vilja ha den tillsammans med andra ston och föl när fölet väl kommer. Om du får ut den en bit på landet så kan du nog komma undan runt tusenlappen i månaden för den, vilket gör att du kan satsa en slant på att ställa islandshästen lite närmre där du bor.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Norra Stockholm, och sök på kollektiva lösningar vilket brukar ge billigare stallplats.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 934
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp