Hur ha råd med häst i Sthlm?

Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Tack för alla tips o råd! jag funderar o funderar.. och det där med att ställa shettisen på något stuteri hyfsat i närheten har jag faktiskt funderat på..
Tyvärr älskar hon och islandshästen varandra, så det känns trist att sära på dem igen, men det är ju förhoppningsvis inte för evigt..

Jag MÅSTE inte bo i Tyresö, grundtanken var att flytta utåt norrtälje, men det blev så smidigt med boendet här. Det finns många möjligheter, gäller att börja nysta i en ände gissar jag!
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Det finns massor av folk som bor i Tyresö och har häst, en eller två. Det finns bra lösningar, det gäller kanske att leta lite bara. Man ska nog inte länka till annonser, men jag är säker på att det finns många överkomliga för en shettis och en isis. Kollektiv skötsel finns söder om stan också:)

Norrtälje är ju inte särskilt nära stan om du jobbar där och man måste långt norrut för billiga stallplatser, generellt längre från stan än på södra sidan gissar jag.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

tänkte just skriva det, norrtälje är ju verkligen åt helvete... brottby är illa nog ;)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Haha! Är Norrtälje så illa? Jag är ju egentligen bara vikarie, så jag är nog flyttbar gällande jobbet oxå.. Bara jag hittar jobb så, det är ju det det hänger på. Har förut anpassat mitt leverne efter hästarna, var så jag hamnade i Jönköping..
Nu har jag ju både boende o jobb på bra avständ, ska "bara" matcha in hästarna oxå..
Riktigt tufft att lämna sambon sen 8 år tillbaka, hästar och hunden.. har iaf mina akvariefiskar..Hihi!
Saknar mina små djur nåt grymt.. Att åka pulka efter shettisen.. Rida islandshästen.. Nåja, det hörde inte hit!
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Fast får man tag på stallplats nära E:18 så är det inte så drygt att pendla t sthlm, vet ett stall med hel/halvinackordering fr 1750 å ev lösdrift, längs den vägen med mkt goda bussförbindelser (676), tar typ 10-15 min å gå fr busshållplatsen. Vet dock ej om det finns lediga stallplatser där nu. Tyvärr har dom ensilage. Finns även ibland bostad att hyra där. Om aktuellt så kan jag pm:a vad stallet heter.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

det är långt bort... provåk bussen en dag... å fundera på om du orkar pendla med den dag efter dag....


själva nortan är mysigt :)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Skulle kanske kunna vara något... Smidigt med bostad oxå!

Jag har gått på Finsta som ligger mellan Norrtälje o Rimbo, så vet att det är långt, tar väl ca 1,5 timme från där jag bor nu.. Inte så himla käckt kanske..
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

nä tid är också pengar krasst sett.... skulle nog hellre jobba extra någonstans för att ha råd att ha hästen närmre (hästarna).

Men bostad i Täby då? Då har du nära till stan å "nära" till stallet ännu mer norr ut :)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Om du bor i Norrtelje så tar det ca 50 min +- beroende på trafiken in till stan om du åker buss och du behöver inte byta buss då heller.

Är ju ca 25 000 Norrteljebor som pendlar in till Sthlm till och från jobb varje dag så det torde ju inte vara sååå himla obekvämt då.

Första gångerna man sitter på 676 sthlm-norrtelje känns det som världens ände å att man aldrig kommer fram, men när man pendlat ett tag går det faktiskt riktigt bra.

Jag har själv pendlat den sträckan när jag bodde på landet en period :)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

jo men man ska till bussen, å sen hamnar man på tekniska å ska förmodligen en bit till... så det blir minst 2.5-3h totalt/dag...
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Det beror ju på vart man jobbar och även vilken tid på dygnet man åker till/från jobbet.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

jo men alltså... om du bor i norrtälje, centralt, då tar det väl ändå 5-10 min till bussen, + 50 min till satan å sen iaf 5-10 min till centralen (om man nu jobbar mitt i), tar ju ännu längre tid till söder/kungsholmen + ev promenad.

Jag har "pendlat" till stan, buss hemifrån täby, sen byte till 4an, till kungsholmen... jag gick hemifrån 12.15, buss 12.25, å jag var nästan ALLTID sen till jobbet... typ 13.05... 13.10... (min chef var snäll)...
(jag kom efter stallet, jobbade i butik, behövdes inte full styrka så jag fick börja efter lunch) :bow:
Tröttnade...

Nu tar jag bilen till jobbet (annat), ca 20min (brukar gå till parkeringen 30min innan)... annars tar det 1.5h att åka buss...
kostar med bil men det är det värt! (om man har råd vill säga, annars inte såklart).


Jag är bara lite realistisk, JAG skulle inte orka pendla så långt med "normalt" jobb (8-17) + ha häst...
Men om det funkar för andra (vilket det ju uppenbarligen gör) så då är ju det bra :)
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Jag bor i Täby, har hästarna i Brottby, åker bil till dem på 20 minuter och in till centralen kommunalt på ca 35 minuter. Funkar väldigt smidigt, men jag jobbar inte i stan.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

jo men man ska till bussen, å sen hamnar man på tekniska å ska förmodligen en bit till... så det blir minst 2.5-3h totalt/dag...

Exakt! Norrtälje är halvvägs till Norrland och buss tar alltid en massa tid, hur många jobbar vid östra station? Då är ju Nynäshamn bättre med pendel till centralen åtminstone, om man nu gillar att resa bort sina dagar;)
Därnere finns också många många stall. Många små billiga.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Exakt! Norrtälje är halvvägs till Norrland och buss tar alltid en massa tid, hur många jobbar vid östra station? Då är ju Nynäshamn bättre med pendel till centralen åtminstone, om man nu gillar att resa bort sina dagar;)
Därnere finns också många många stall. Många små billiga.
Nja... Nynäspendeln är väl inte den pendeln som är den mest pålitliga direkt:crazy:
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Å Nynäs e ju Danmark ;)

Självklart spelar det roll vart man jobbar vilken sida om stan som är lämplig att bo på.

Sen beror det ju på hur nära de kommunala förbindelserna man bor också själv hade jag ca 20 steg till busshållplatsen så det tog drygt 1 min att gå dit och sen hade jag 5-10 min promenad till jobbet från att jag hoppade av bussen så för mig tog det 55-60 min från dörr till dörr och det tycker jag inte är så farligt.
När jag bodde mitt i stan (Ö-malm) tog det mig ändå ca 35-40 min att ta mig till samma jobb om jag gick.
Jag har ingen dödslängtan så därför cyklade jag inte och mitt i stan är det onekligen dumma kommuniktioner ibland.

Men visst är det mycket trevligare att åka bil till jobbet än bussen men för mig tog det ändå lika lång tid så då var det billigare med bussen så då fick det bli den, å då kunde jag ju dessutom jobba på vägen till och från jobbet å därmed antingen gå tidigare eller vara ledig hela dagar med jämna mellanrum :)

Men det beror ju också på vad man har för arbete om man kan göra så eller ej.

Finns för och nackdelar med allt :)

Men det är nog bara konstatera att det är få förunnat att ha det väldigt nära till jobbet och/eller stallet.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Nja... Nynäspendeln är väl inte den pendeln som är den mest pålitliga direkt:crazy:

Jämfört med Norrtäljebussarna är den ändå att föredra:)

Pulkaskurk:

När jag bodde i stan i en massa år var det väldigt långt ut till vettigt stall med ok hagar, men nära till jobbet (cyklade:)) Att bo nära stallet och sen med eget stall gjorde låååång jobbresa. Nu bor jag 25 min från stan och har häst o jobb inom 15 minuter. (man måste ju inte jobba i stan) Underbart. Man spar så mycket tid.
Så vilket håll man än åker så är långa restider fruktansvärt jobbiga men man vänjer sej ofta och märker inte förrän efteråt hur slitsamt det är.

Det jag menar till Ts är att i första hand söka stall nära där hon bor åtminstone, och det finns ju ingen anledning att bo norr om stan för att få billigare stallplats, det finns mycket billigt söder om stan också, mycket isis-stall och kollektiva stall, men precis som norr om stan kräver det ofta bil.

För egen del vill jag aldrig ha långa resvägar igen, varken till jobb eller stall.
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

jo men alltså... om du bor i norrtälje, centralt, då tar det väl ändå 5-10 min till bussen, + 50 min till satan å sen iaf 5-10 min till centralen (om man nu jobbar mitt i), tar ju ännu längre tid till söder/kungsholmen + ev promenad.

:rofl:

menade givetvis STAN

kanske ska börja läsa igenom min text innan jag skickar :angel:
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Jag trodde det var allmänt vedertaget att Satan bodde i stockholm hihi :D
 
Sv: Hur ha råd med häst i Sthlm?

Tack för tips och råd. Har ringt lite, mailat lite. Har ev en nödlösning med att ge bort islandshästen, fast det tar verkligen emot måste jag säga. Stått skadad i 1,5 år, nu får hon börja sättas igång, och då ger jag upp.. Ägt henne i rätt exakt 2 år nu i jan! Men det är ju detta med kostnaden, 3 hästar i vår blir nog inte så jäkla lätt o roligt!
Men det är kanske lite tidigt att ge upp.. Islandshästen behöver ju lite special iom att det är en fånghäst. Får inte äta hösilage, och inte fri tillgång heller. Det gör ju att lösdrifter i stort sett försvinner. Om jag inte kunde nåt eget litet krypin in till dem. Sen vill jag kunna hålla islandshästen så gott som gräsfritt i sommar. Vågar inte chansa. Haft fång två somrar i rad. Det försvårar ju lite med två hästar som har lite speciella behov, att shettisen är dräktig kräver ju oxå att tänkas på så att säga!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 639
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 042
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 518
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp