Hur hade ni klarat er?

Bukefalos 30 år!

Andra saker i vårt gråvatten som är direkt miljöfarligt är de flesta rengöringsmedel; framförallt diskmedel tandkräm innehåller grejer som är giftiga för vattenorganismer, och tvättar man med sköljmedel så är det katastrof att hälla ut (sköljmedel är skadligt även i reningsverk).

Ska man hälla ut sitt gråvatten i naturen ska man använda produkter som är till för det (och givetvis inte hälla i dike/vattendrag utan någonstans där det kan infiltreras). "Vanliga" miljömärkta rengöringsmedel är inte nödvändigtvis avsedda för att kunna hällas rakt ut.

Jag bor i lägenhet i stan, så det hade inte gått att få till en lösning där alla hushåll här är utan avlopp. Om det bara gällde några få hade i klarat oss om det fanns bajamaja, och genom att hälla ut vattnet i dagvattenbrunnarna. Men det är ju en usel lösning miljömässigt sett om flera gör det.

Hade jag varit på landet hade jag diskat och tvättat mig i balja och grävt en infiltrationsgrop att hälla det i. Samma sak gör jag om jag campar på samma ställe ett par dagar.

Hade det bara varit min lägenhet hade jag gått på toa i källaren. Diskmaskinen (Bob-liknande) hade jag kört som vanligt men med tömningen till hink som jag sen tömt i tvättstuga/toa.
Dusch hos mamma eller syster. Båda på gångavstånd.

Om det hade varit hela bostadsrättsföreningen och det inte fanns någon gemensam lösning hade jag skaffat en campingtoa och kollat upp var den kunde tömmas.
Förmodligen hade jag ätit på papperstallrik och diskat kaffemugg och liknande i hink och sen hällt ut vattnet på gräsmattan.
Dusch hos släkten.

Jag hade anlitat VVS-firma för att fixa och letat rätt på ett hundvänligt hotell att bo på tills dom var klara. Var inte det ett alternativ så hade jag fått låna toa och dusch av nån, har släkten boende rätt nära så det hade blivit lite omak men fullt möjligt. Har redan fått göra det nåt dygn för x antal år sen då det blev stopp i avloppet och spolbilen hade mycket att göra innan den kunde komma till mig.

Blev det totalhaveri i hela byn pga krig eller annan kris så hade jag väl fått gå ut till nåt avskilt hörn av tomten och gräva latringrop. Gråvatten hade jag kunnat använda till att vattna växter om det var rätt säsong för det, använder bara miljövänliga produkter och inga sköljmedel så bara jag inte häller på samma fläck varje gång borde det gå okej.

Men bara att skriva om det såhär får mig att tänka hu, hoppas att jag aldrig hamnar i det läget. :nailbiting: Jag är väldigt beroende av mina moderna bekvämligheter.

Hade satt mindre säck i toastolen med toaströ i. Är ju bekvämt. Grävt ner i gödselstack. Vatten hade jag hällt ut var som på gården. Hade nog fått tejpa för kranarna med något vasst för sjutton vad svårt det är att inte använda sådant. Det går ju av bara farten. Dusch och tvätt hade vi kunnat lösa på jobb en kortare tid. Matlådor hade kunnat förberedas och sen finns ju Dafg#årds o dylikt. Bakpotatis och röror går ju att variera i princip utan disk. Många grytor kan en torka ur istället för att diska. Stärkelse från pasta torkar och går att skrapa bort.

Andra saker i vårt gråvatten som är direkt miljöfarligt är de flesta rengöringsmedel; framförallt diskmedel tandkräm innehåller grejer som är giftiga för vattenorganismer, och tvättar man med sköljmedel så är det katastrof att hälla ut (sköljmedel är skadligt även i reningsverk).

Ska man hälla ut sitt gråvatten i naturen ska man använda produkter som är till för det (och givetvis inte hälla i dike/vattendrag utan någonstans där det kan infiltreras). "Vanliga" miljömärkta rengöringsmedel är inte nödvändigtvis avsedda för att kunna hällas rakt ut.

Jag bor i lägenhet i stan, så det hade inte gått att få till en lösning där alla hushåll här är utan avlopp. Om det bara gällde några få hade i klarat oss om det fanns bajamaja, och genom att hälla ut vattnet i dagvattenbrunnarna. Men det är ju en usel lösning miljömässigt sett om flera gör det.

Hade jag varit på landet hade jag diskat och tvättat mig i balja och grävt en infiltrationsgrop att hälla det i. Samma sak gör jag om jag campar på samma ställe ett par dagar.

Hur gräver du en infiltrationsgrop nu när det varit -20 och rejäl tjäle?

Här kommer jag inte en mm ned i backen kanske om jag ringer ut någon grävare med tjältiningsmatta så man får en grop men det är ju inget vettigt alternativ för 1-2v

Inser att det är rätt bra på min gamla stuga. Den byggdes innan det fanns el. Dvs innan vattenpumpar, tvättmaskiner, vattentoa, kylskåp m.m.

Jag har varit utan vatten flera gånger i livet.
Löst det genom at hämta vatten i 20-liters dunkar där vatten funnits.
Har ett utedass med två sittplatser.

Värre är det med värme på vintern. Jag eldar med ved och det förutsätter el för att cirkulationspumparna ska få runt vattnet i systemet. För matlagning finns vedspisen. Har dessutom en bra jordkällare som idag inte används.
Skulle behöva tömma värmesystemet på övervåningen och i gästhuset. Men nedervåningen skulle klara frost med envist eldande i vedspisen

Inser att det är rätt bra på min gamla stuga. Den byggdes innan det fanns el. Dvs innan vattenpumpar, tvättmaskiner, vattentoa, kylskåp m.m.

Jag har varit utan vatten flera gånger i livet.
Löst det genom at hämta vatten i 20-liters dunkar där vatten funnits.
Har ett utedass med två sittplatser.

Värre är det med värme på vintern. Jag eldar med ved och det förutsätter el för att cirkulationspumparna ska få runt vattnet i systemet. För matlagning finns vedspisen. Har dessutom en bra jordkällare som idag inte används.
Skulle behöva tömma värmesystemet på övervåningen och i gästhuset. Men nedervåningen skulle klara frost med envist eldande i vedspisen
Jag tycker att det är värre utan avlopp än utan rinnande vatten inne. Vatten är ändå möjligt att hämta.

När vi hade stambyten häromåret, ställdes det upp vagnar med toaletter och duschar. Det funkade, men jag blev benägen att inta alla måltider på lokal.

Jagh ar levt utan möjlighet till avlopp nu i 1v. Det har inte varit lätt men det har gått. Lite jobbigt men eftersaom jag bor i litet hus har vi klarat det. (förhoppningsvis så kan jag få ihop sista kopplinegn idag så det fungerar)

Hur bor ni och hur hade ni löst det?

Tänker om ni inte har möjlighet att flytta under tiden och det är bara låt oss säga max 2v

Ni kan spola upp vatten osv men får inte låta något komma ut i avloppet.

Jag har tur som har mamma bara 2km och kan nyttja toa osv. Har inte varit det roligaste att gå ut och kissa nu när det varit -20 ute :rofl:

Matlagningen har varit sisådär Vill ju nyttja så lite disk som möjligt iom att man tappar upp diskar för hand och sen får gå ut och tömma.

Ingen tvätt så det är det första vi kommer göra.

vad hade ni fått göra för lösningar där ni bor?

Bara en nyfiken undran
I värsta fall använda ett gammalt utedass.

Vi har husvagn, så då hade jag helt enkelt använt den. Hade nog ätit på engångsprylar för att slippa disk. Tvätta hade vi väl fått göra hos mamma eler nån kompis om det absolut behöver tvättas då, men jag klarar mig 2 veckor utan att tvätta tänker jag..duscha på jobb eller i husvagnen :)
Egentligen synd att det inte finns utedass på tomten. Men iom husvagnen så funkar det ju!

Skrattade åt kattsandlösningen men inser att jag skulle nog välja den... Hyresrätt så hyresvärden hade fått steppa upp snabbt, tror att det finns en toalett i fristående tvättstuga men vintertid vettefan hur det skulle fungera. Duscha på jobbet kan jag göra men då efter och då hade jag aldrig känt mig fräsch då jag svettas under natten så vill vara ren innan/duscha på morgonen. Kissar ca 3 ggr per natt också... Så hade nog flyttat in hos min vän i deras gästrum :D

Jag hade inte varit hemma. Jag förstår inte hur man ska klara sig utan toa, om man inte bor på landet med utedass.

Jag kan behöva kliva upp några gånger om natten för att kissa, inte tänker jag göra det i en hink med kattsand, gå hela vägen till den gemensamma källaren, eller 1km till gymmet?

Jag hade inte varit hemma. Jag förstår inte hur man ska klara sig utan toa, om man inte bor på landet med utedass.

Jag kan behöva kliva upp några gånger om natten för att kissa, inte tänker jag göra det i en hink med kattsand, gå hela vägen till den gemensamma källaren, eller 1km till gymmet?
Jag skulle kissa i en hink som jag kunde sätta lock på.
När jag som höggravid campade i husvagn så använder jag små lingonsylt-hinkar.
De var lätta att ta med till de gemensamma toaletterna och tömma där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka