Hur hade ni klarat er?

Bukefalos 30 år!

Då förtydligar jag det: hur tvättar man hår utan avlopp? Går åt mycket vatten och schampo + balsam bör ju knappast hällas ut i naturen. Eko betyder ju inte att naturen mår bra att få det uthällt i sig.

Det går förvånansvärt bra att tvätta håret i hink/balja, men det behövs ju ett par hinkar för att få ihop till en hel hårtvätt.

Jag har hår som är så tjockt att många duschar inte får ner vatten till hårbottnen tillräckligt bra, så skölja i balja är ofta ett bättre alternativ än att försöka med duschen. Schampo finns nerbrytbart. När jag lever i naturen använder jag schampokaka, balsamkaka och surskölj för att hålla håret i skick. Tvättar dock inte håret oftare än två gånger i veckan, framförallt inte med den metoden när jag inte har några andra produkter i.

I det här fallet skulle jag skött dusch och toalettbesök på mitt gym som ligger mindre än 10 min promenad bort och är öppet dygnet runt.

😇Vi har ett separat avlopp till ladugården som inte används som ladugård. Vi har varmvattenberedare och diskbänk samt avlopp i ett rum som används till kötthantering vid jakt. Rummet går att värma upp, men håller plusgrader normalt sett. Så där skulle dusch och disk ske. Utedass för de behoven och för tvätt skulle vi hyra in oss hos antingen grannen eller svägerskan, det har vi gjort förr och även åt andra hållet. :)

Svårast är ju att komma ihåg att inte hälla ut något i avloppet om det verkligen inte får ske, vilket har varit hos oss exempelvis när vi drog om avloppet i källaren. 🙄 om det är själva pumpen som är problemet så går det till viss del att hälla ut och fylla upp första brunnen som det sen pumpas till bädden.

Så vi klarar oss, men med lite bök. ;)

Jag hade frågat snällt om jag och katten fick bo hos särbon under tiden :angel: .

Annan lösning hade varit att bo kvar hemma. Kissa i hink - bor i hyresrätt så där hade jag ställt krav på hyresvärden gällande möjligheten att tömma den, och likaså med diskvatten/vatten från handtvätt. Duscha kan jag i värsta fall göra på gymmet eller jobbet, likaså andra toabesök än att kissa. Det hade inte varit kul, men så länge det inte krockat med typ magsjuka/väldigt upprörd mage så tror jag att jag skulle kunna lösa ett par veckor.

Förutsättningar är olika beroende hur du bor. Bor man i lägenhetshus borde avloppet inte avloppet vara lika utsatt som i hus/villa? Ds man brde kunna använda det?
Gråvatten borde man kunna spola toaletter med
Nu senast var det bland annat de rören de bytte. Då stängs det ju av oavsett vilken sorts hus det är.

Ja, det är ju knasigt att vi spolar både toaletter och leriga hstben med dricksvatten.

Jagh ar levt utan möjlighet till avlopp nu i 1v. Det har inte varit lätt men det har gått. Lite jobbigt men eftersaom jag bor i litet hus har vi klarat det. (förhoppningsvis så kan jag få ihop sista kopplinegn idag så det fungerar)

Hur bor ni och hur hade ni löst det?

Tänker om ni inte har möjlighet att flytta under tiden och det är bara låt oss säga max 2v

Ni kan spola upp vatten osv men får inte låta något komma ut i avloppet.

Jag har tur som har mamma bara 2km och kan nyttja toa osv. Har inte varit det roligaste att gå ut och kissa nu när det varit -20 ute :rofl:

Matlagningen har varit sisådär Vill ju nyttja så lite disk som möjligt iom att man tappar upp diskar för hand och sen får gå ut och tömma.

Ingen tvätt så det är det första vi kommer göra.

vad hade ni fått göra för lösningar där ni bor?

Bara en nyfiken undran
Jag klarar det lätt en vecka på sommaren tex på båt, man får gå iland och kissa och göra resten där det finns fräscha dass eller toalett (då har vi iofs vatten som kan värmas av solen/motorn och så kan man duscha ute), i stugan eller i tält där man får lösa behoven på dass eller i gräva grop i skogen/fjället. Men aldrig att jag hade klarat det i min vanliga vardag i lägenhet, ffa inte mitt på vintern. Gissningsvis hade de fått ställa ut någon typ av toalettlösning på gården och så har vi dusch/toalett i källaren men skulle hela huset vara utan hade det varit bökigt. Levde 2 år med väldigt lite varmvatten, duschade då ofta på jobbet eller gymmet, men då krävdes hårtvätt varje dag pga allergiker på arbetet samt patientarbete och hade häst då. Det gick bra men var jobbigt på vintern att komma hem iskall och inte kunna ta en varmdusch.

Nightmare! Hade vi inte haft hästarna att fodra 4 ggr/dag så hade jag stuckit från gården. :laugh:
Eftersom vi hyr hade väl HV fått fixa någon husvagn eller liknande om det gällde hela gården. Annars hade vi kanske kunnat få nyttja toa någonstans och kunna åka och duscha någonstans. Vi har hyfsat nära olika hämtmat/äta ute eller så får man väl äta ngt som kräver minimalt med disk. Normalt producerar vi rätt mkt disk, tvättar etc.
Hade ju inte velat att en hund blir magsjuk i det läget tex. Vi har en med kroniska tarmproblem som numer nästan alltid är bra. Men jag minns med fasa när hon inte var det och gjorde ner sig en vinterdag när vi tagit bilen till en skog en bit bort. Som tur var hade vi vattenflaskor och någon tvål med oss. Men det där gör man ju inte gärna om. :nailbiting:😅
Min hund var dålig hela lördagen... 🙁 Dock väldigt kort päls så klarade oss på den fronten 😁

Jagh ar levt utan möjlighet till avlopp nu i 1v. Det har inte varit lätt men det har gått. Lite jobbigt men eftersaom jag bor i litet hus har vi klarat det. (förhoppningsvis så kan jag få ihop sista kopplinegn idag så det fungerar)

Hur bor ni och hur hade ni löst det?

Tänker om ni inte har möjlighet att flytta under tiden och det är bara låt oss säga max 2v

Ni kan spola upp vatten osv men får inte låta något komma ut i avloppet.

Jag har tur som har mamma bara 2km och kan nyttja toa osv. Har inte varit det roligaste att gå ut och kissa nu när det varit -20 ute :rofl:

Matlagningen har varit sisådär Vill ju nyttja så lite disk som möjligt iom att man tappar upp diskar för hand och sen får gå ut och tömma.

Ingen tvätt så det är det första vi kommer göra.

vad hade ni fått göra för lösningar där ni bor?

Bara en nyfiken undran

Toa - kissa ute om möjligt, bajsa i säck/hink satt i toaletten.

Handtvätt - koppla lös avloppet under handfatet och sätta en slaskdunk under. Hade behövt barnsäkras på något sätt så barnen inte leker med kranen och det blir översämning.

Kroppstvätt - bastu med balja, badhus, gym.

Disk - balja.

Tvätt av kläder - akuthandtvätt av sånt som upplevs akut. Annars baka något gott och fråga om lov att få låna någons tvättmaskin och så hade vi fått prioritera hårt vad som ska tvättas. Hade det inte funkat hade man fått lov att handtvätta, det funkar men är ju verkligen inte kul 🙂

Hade det handlat om en bestämd period, att man vetat att det rör sig om två veckor t ex. Då hade man ju kört engång och färdigmat typ, sluppit disken. Och så hade man kört slut på garderoben ända in i extratrosornas extratrosor😂

Finns ett utedass på tomten, som inte används just nu men är riktigt fräscht ändå. Vi har dusch på jobbet, gäller det så kort tid som 1-2 veckor är tvätt inget större bekymmer, har mer kläder än jag behöver. Skulle något akut behöva tvättas får jag fjäska för mamma. Jag har diskat mången i disk i en balja vatten o skulle det va så så fungerar ju dessutom snabbmat ute ist när det gäller såpass kort tid. (Ingen disk alls)

Jag skulle klara mig rätt bra tror jag. Kan inte vara värre än att i princip bo i kallstall i minus 20-26 grader i en månad. Vilket jag har provat på, när min kompis blev sjukskriven och jag blev ensamt ansvarig för ett stall på 6 hästar, 30min enkelväg hemifrån med heltidsjobb. :bag: På den tiden hade vi varken höhäck lr värmebalja dessutom. Hem från jobb, byta om, fixa katterna, trycka i mig mat, dra ut till stall, fixa allt i stallväg, ville jag ha mer (varm) mat efter det var de trangia kök lr gå hungrig, gå o lägga sig i tält i en box för att hinna morgon stall sysslorna, sen hem, mata katt, byta om, dusha och jobba. Rinse 'n repeat i ca en månad.
Det var inte direkt kul men jag klarade det. Tror vara utan avlopp så kort tid skulle vara mkt mindre jobbigt. 🙃😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka